Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu mekin kiltisti aloitettiin bataatilla ja porkkanalla (onhan nekin vähän makeita), mut silti hedelmäsoseet on ylitse muiden :D Peruna on edelleen pahaa, mut kukkakaalia syö oikein hyvin... et eiköhän nää oo makuasioita vauvoille ja äideillekin :)
 
IceCream Tyynelläkin punottaa posket, mut en tosiaa ollu ajatellu sen kummemmin syytä.

Ja tosiaan, tietty sitä äidinmaitoa saa sotkea siihen soseesee ennen pakastusta. Mä en tajua mikä aivotoiminnan häiriö ja tyhmyyskohtaus mul oli ku edes mietin sellasta :laughing021 Mut niinku joku sanoki ni silloin on syytä lämmittää se ruoka vesihauteessa eikä mikrossa.
 
Mä oon ollut laiska ja ja lämmittänyt mikrossa (kylläkin ensin antanut sulaa rauhassa) ja siitä tunnen omantunnon pistoksen :( Kirjoittiko joku, että mikro tappaisi ravintoaineita ruuasta?
 
Ruokaa voi lämmittää mikrossa, mutta olen lukenut jostain että äidinmaidon koostumus voi muuttua mikrossa. Jos haluaa ottaa siitä kaiken hyödyn irti niin vesihaudetta suositellaan siis mikäli soseessa on äidinmaitoa seassa.
 
Tein iltapuhteeks Tyynelle useemman päivän peruna-porkkanasoseet pakkaseen :) Sen verran letkeetä tuli, etten tiiä tarviiko laittaa maitoa siihen sit ruualle.
 
Mä tein yhden ison satsin peruna-porkkanaa pakkaseen ja siihen tais tulla liikaa perunaa suhteessa porkkanaan kun se on ihan kökköä. Mut onneks yks nappi esim kukkakaalia tai maito parantaa tilanteen :)
 
Olettekos muuten tehnyt itse puuroja? Keitetäänkö vauvalle kaurapuuro ihan kuin itselle tekisi vai pitääkö se sitten vielä soseuttaa? Ostin jo vauvalke parit valmispuurot kaupasta, mutta rupesin empimään kun niissä on kaikkia neljää viljaa ja haluaisin ehkä maistattaa niitä yksitellen, kun ite oon ollut ohralle allerginen pienenä.
 
Viimeksi neuvolantäti sanoi että voi tehdä itse puuroa, mutta se pitää sauvasekoittajalla vetää sileäksi. En ole tarkemmin tutustunut aiheeseen vielä.
 
tuleeko siitä sauvasekottimella tehtynä niin sileetä?meilläkii se neuvolantäti sano et silä pitäs tehä mut teinpä sillä mitä vaa niin sileetä siitä ei oo tullu,aina jaa jotain kökköjä ja paakkuja.
 
Kyl meidän sauvasekoittimella tulee ihan sileetä... Vedä Jätski sihdin läpi se sose, nii ainakin paakut jää sit erilleen. Kun varmasti keität tarpeeksi kypsiksi niin tuskin siitäkään johtuu. :)
 
Mikään pakko ei ole puuroa millään laitteella ihan sileäksi vetää. Voi myös antaa ihan sellaisenaan. Tottuupa vauva siinä jo pieniin kökköihin ruuassa. Mutta jos ei suostu sellaista puuroa syömään tai ei vielä osaa, eli jos tuntuu, että kakoo vaan, niin toki sitten voi. :) Meillä molemmat tytöt saaneet alusta asti ihan tavallisista hiutaleista tehtyä puuroa, jota ei ole tehty hienojakoisemmaksi. Kiirakin syö nyt ihan tavallista kaurapuuroa. Mutta nämä eivät olekaan juuri kakoneet ja hyvin kelpaa!
 
mä en uskalla vielä noista normaaleista ruuista tehä mitää,meijän tytöllä on niin herkkä vatsa että me mennää vielä noilla vauvojen miedoilla ruuilla.
 
Nii ja eikös ne kohtapuoliin saakin alkaa syömään vähän rouheampaa evästä? Meillä ny aloitetaan soseet parin-kolmen viikon päästä ja mennään aika tiiviillä tahdilla sit eteenpäin..
 
No kaura on kuitenkin vain kauraa, ei kai juuri sen miedommaksi voi mennä. :) Ja viljoista se parhaiten siedetty, sillä suositeltiin aloittamaan.

Sinbbu: En muista onko ne "kököt" ruuassa vasta kasikuisena, ainakin 8kk eväistä löytyy jo niitä pieniä paloja.
 
Joo, niin se tais olla ton iän suhteen. En mäkään oo aatellu sitä puuroa sit sen sileemmäks alkaa vetämään, kun sen aika on. Täytyy vähän katella. Ja mekin aloitetaan ihan peruskaurapuurolla.. tuleepahan keitettyä itellekin siinä terveellinen puuro samalla, kun poitsulle tekee. :)
 
Esikoisella mä sauvasekottimella vedin kaurahiutaleet pienemmäksi ja toimi oikein hyvin. Esikoinen aloitti kiinteät myös siinä 6kk korvilla ja jo vajaa 10kk söi meidän kanssa samaa ruokaa (tietysti suolattomana, vähempi maustettuna ja maitoruaat tehtiin hänelle korvikkeeseen esim makaronilaatikko). Tän kanssa samat tavoitteet, että aika vauhdilla sitten voi mennä kun mennää :) ja ainakin meidän neuvolatäti 5kk neuvolassa sanoi, että kun kiinteät aloittaa 6kk iässä ni ensimmäisen viikon rauhallisesti (jotta suolisto ehtii tottua ja ottaa vastaan muutakin kuin maitoa) ja sen jälkeen voi mennä reippaasti eteenpäin. Ja muistaakseni esikoinen jo 7kk iässä lutkutti jälkiuunileipää kädessä :grin Että kyllä kait niitä kokkeroisempia voi antaa kun siltä tuntuu. Tai itse ajattelisin, että aika vauva kohtaista koska kokkeroisempaa ruokaa uskaltaa antaa :grin
 
Takaisin
Top