Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marbles: Maissia löytyy valmiina soseena Bonalta. Itse ostin eilen ekan purkin sitä. Saas nähdä mille maistuu :)
 
Tuossa lounaalla annoin kaupan peruna-porkkana sosetta kun ollaan yökylässä mummulassa ja poika vetäs koko pilttipurkillisen!

Paljonko muilla menee jo evästä ääntä kohti per ruokailu?

Annan ennen kiinteitä tissiä mutta olen huomannut että maitoo menee vaan vähemmän. Kamalalta tuntuu ajatus että kohta se tissittelykin loppuu :( Aika menee liian nopeaa!
 
Meillä ei kyllä paljon mene ruokaa kerralla. Ehkä pari jääpalamuotillista. Oon välillä myös aika laiska ottamaan noita ruokia sulamaan ja tarjoamaan pojalle. Joinakin päivinä saattaa mennä pelkällä maidolla.

Eilen ostin marketista perunaa, porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa sekä kukka- ja parsakaalia. Niistä pitäis nyt soseita tehdä. Ajattelin tehdä porkkanaparsakaali, perunakukkakaali ja bataattikesäkurpitsa soseet. Onkohan nämä toimivia yhdistelmiä? Myös pakastamisen kannalta? Onko kukaan lisännyt omaa maitoa soseisiin ennen pakastusta vai lantraatteko aina vasta ennen syöttämistä? Oon vähän pihalla näissä soseidentekohommissa :D
 
Mä lisään rintamaidon soseisii sulatuksen jälkee. Ja en kyl yhtää muista saako sitä laitaa toisinki päin. Esikon vauva-ajast on muka niin pitkä aika etten muista miten silloin tuli tehtyä.
 
Meillä menee kans aamulla ja illalla melkein purkillinen ja välissä yhteensä kans purkki, ku syödään se 5 kertaa päivässä. Eilen mies pitkästä aikaa suostui vuorostaan syöttämään ja tuli taas esimerkki siitä miten eri tahdilla me tätä maailmaa tallataan :happy3 Poika itki joka lusikallisen välissä ja ahmi joka lusikallisen, ku se isi oli aivan liian hidas :laughing021

Sekoittelen noita kaupan soseita ja omia soseita, ku en viitsi esim. maissia ruveta taikomaan erikseen kaupasta, niin nytkin ruokalistalla on minun tekemää peruna-porkkanasosetta, johon on sekoitettu kaupan maissisosetta. Eli tuloksena on Bonan kasviksia-sose :wink
 
Meillä on ihan nokare maistelua per ruokailu. Neuvolassa pyysivät että maitoa voi antaa vähempi niin maistuisi soseet paremmin.
 
Hillevi : Hyvältä nuo sun sose-yhdistelmät kuullostaa :) Mä olen aina soseuttamisvaiheessa lisännyt keitinvettä ja sulatuksen ja lämmittämisen jälkeen omaa maitoa jos tarve vaatii. Perunan kanssa kannattaa kukkakaalia laittaa vähän reilummin,kun se peruna on niin tahnamaista.
 
Itse soseutin ekat pataatti-porkkana satsit omaan maitoon pelkästään enkä laittanut ollenkaan keitinvettä. Tuli tuhtia tavaraa mutta maistui :) Pakastin ihan normaalisti jääpalakuutioihin ja niistä sulattelin.
 
Me kans tehdään soseet äidinmaitoon tai korvikkeesen, en oo ikinä kuullutkaan etteikö niin saisi tehdä.
Muutenkin pakastushommissa voi lähinnä rakenne kärsiä tiettyjen ruoka-aineiden kanssa mut en oo kuullut mistään kielloista kylläkään.

Meillä menee aika reilusti sössöjä päivittäin, aamupuuro,2 ateriaa puol.purkkia kerrallaan ja makeat hedelmäsoseet päälle.Ja maitoo joku 800ml-1000ml per pv.
 
meillä vähäsen riippuu tuo syöminen soseen mausta :)..Porkkana-peruna sosetta olis tänään menny koko purkki kerralla..Maissii annoin perjantaina josta sit taas tykkäs aivan hirveesti.Mut olen tehny niin et aamulla puolikas purkki ja illasta sit loput että juo sit vielä maitoa...Tänään mummon luona kyläillessä vetäs ton yli puolikkaan purkin porkkana-peruna sosetta ja sit 150mlliä maitoa perään...Nyt tos ennenkö nukahti annoin mangososetta et nukkuis sit hyvin..:)
 
onko kukaa antanu vauvalle kalaa?ostin kaupasta jonkun pikkukalastajan herkun (5+kk),ei olla vielä sitä maistettu.
 
IceCream: en ole kalaa vielä uskaltanut antaa, mutta naudanlihaa kokeiltiin tänään ekan kerran :P. Meillä riippuu myös menekki tuosta ruoan lajikkeesta. Hedelmäsoseita menee purkillinen ja puuroa desin verran, kasvissoseita ei menis yhtään... Muutaman lusikallisen saan aina huijjattua suuhun :P
 
Tääl toimii joskus jos "ruoka"ei maita, ujutan yhden lusikallisen hedelmää ja sit alkaa maistumaan(lappaan ruokaa perään salaa) ja jälkkäriksi pikkasen hedelmää.

Ja oon huomannu kun itse maistaa kaupan soseita niin karseita, jotenkin limasii mössöjä...
Aika helppo ite tehdä,ja maustaa yrteillä(persilja,laakerinlehti,oregano)Ja palsternakka ihan suosikki.
 
Mua ahistaa koko kiinteiden antaminen, joka kohta on ajankohtaista täälläkin. Tissillä, kun mennään niin on niin helppoa kun aina valmiina tuoretta lämmintä ruokaa. Kohta pitäis sit alkaa kantaa sapuskoita mukana ja miettiä koska olis ruoka-aika ja missä toisen voi syöttää ja mitä sille voi syöttää ja ja ja... Ääh, tää on vaan ollut niin helppoa tää imetys.
 
Itse tein pelkkiä soseita ja laitoin pakkaseen. Sekoitan sitten lämmityksen jälkeen soseeseen äidinmaidon, samalla maito jäähdyttää sosetta. Jos sekoittaa äidinmaidon kuumaan soseeseen, äidinmaidosta kuoleutuu positiivisia ominaisuuksia bakteereita tms (sekoittaisin jo jäähtyneeseen/kylmään seokseen äidinmaidon). Jos vielä lämmittää pakastetun soseen mikrossa maidon rakenne kärsii ja sama homma hyvää tekeviä ominaisuuksia häviää. Jos haluaa ottaa kaiken hyödyn irti äidinmaidosta niin sekoittaa sen lopuksi soseen sekaan, joka on oikean lämpöistä. Järkeilin asian jotenkin näin noiden äidinmaidon käsittelyyn liittyvien ohjeiden pohjalta, voin olla aivan väärässäkin. Toisaalta sosehan siinä on pääasiassa ja jos maitoa saa muuten niin onko niin väliä. Itse käytän näin alkuun äidinmaitoa soseissa, mutta jatkossa vettä tai keitinvettä. Meillä on maisteltu 4xperunaa ja 2xporkkanaa. Kyllä vain hyvin maistui ja tyttö tykkää kauheasti kun saa syödä lusikalla :)
 
Takaisin
Top