Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä ollaan menty parilla tutulla maulla muutamat päivät...tyttö on tykästynyt porkkana-peruna soseeseen ja bataatti-kesäkurpista makuihin...eka kerran kun annoin bataatti-kesäkurpista sosetta olis syöny koko purkin kerralla ja koko ajan oli suu auki et lissee...lissee.. :D..tänään annoin päivällä jälkkäriks porkkana-peruna soseen jälkeen mango sosetta..jo vaan tytöllä suu napsui...:)
 
Kyllä se näissä syömisjutuissa on omasta mielestä vaan niin, että omalla järjen käytöllä pääsee pitkälle. Eipä tuo niin tähtitiedettä ole vaikka neuvolan puheiden mukaan silloin alkuun ajattelinkin :)
Aiemmin kirjoitinkin, että meidän poistu näyttää olevan kaikkiruokainen kun kaikki tuntuu maistuvan ja vaikka alkuun piti maistattaa vain pieniä t-lusikallisia niin hyvin pian alettiin kyllä antamaan isompia määriä ja niin, että niin paljon kun vauva haluaa syödä. Uutta makua hetki pyöritellään suussa ja hetken päästä sitä halutaan lisää.
Tissiä syödään hetki syömisestä kun on ruoka ehtinyt tasaantua masuun.
Itse annan hedelmäsosetta kerran päivässä välipalana, vähän vaihtelen riippuen miten maha toimii.
Vettä annan pehmeäkärkisestä nokkamukista joka on jäänyt itselleni tavaksi aamuisin aina keittää pullollinen jonka pidän jääkaapissa.
Olen myös muutaman viikon jo antanut muksun vadelma kaurapuuroa iltapalana tissin lisänä vaikka siinä on merkintä +5kk.
Pojan maha kestää sen näemmä ja pitää nälän pois. Saapahan pikkuinen nukkua pidempiä pätkiä kun ei tarvitse nälän takia heräillä, Se heräily ja syömistahti alkoi öisin olemaan niin hurjaa ennen soseiden aloittamista.
Itselläni ajatuksissa imettää niin pitkään ruokien ohella kuin tissi kelpaa, mutta pelkällä tissillä ei tuo jässikkä enää pärjää ja huomaan että soseitakin syö koko ajan enemmän ollakseen tyytyväinen.

Mielestäni jokainen äiti tietää parhaiten mikä on hyväksi lapselleen, jos omasta mielestä lapsi tarvitsee jo muutakin ravintoa ennen 4kk:tta ja lapsen maha kestää niin siitä vain. Neuvolassa ne tuijottaa vain niitä käyriä ja lukee pelkästään suosituksia niin ei mun mielestä niiden puheita tarvitse täysin kirjallisesti ottaa.

Meille on jauhettu viimeisen pari kuukautta, että pojalle kertyy liian vähän painoa ja että pitäisi syöttää enemmän. Mutta ei sitä väkisinkään voi syöttää.

Tulipas eepos tähän sunnuntai iltaan :)
 
Kiitos marbles. Onhan se kiva tuossakin joku ohjenuora olla et millon pitäs huolestua kun kakkaa ei kuulu. Nyt eilisen aikana tuli kolmeen kertaan pikku papanat vaippaan ja sama homma tänään. Pikku pupun papanat :) Mutta tulee onneksi kumminkin!
Me on menty pari uutta makua per viikko kun ei meillä vanhemmilla ole mitään allergioita ja annan aina ensin maitoa ja sitten kiinteiden maistelua ja vesihörppyä päälle. Lounaalla marjaa/hedelmää ja sit päivällisellä kasvista.

Mitä kasviksia teillä on maisteltu? Täällä on kokeiltu jo bataattia, porkkanaa, perunaa, parsa-ja kukkakaalta. Etenkään kaalijutut ei ole täällä kovin suuressa suosiossa mutta kokeiltu on :)
 
Täällä oli kakka jumissa myös. Lisäsin luumusoseen annosta ja tänään aamulla tuli jo hieman löysempää, verrattuna niihin koviin kikkareisiin muutamana päivänä.
 
Meillä ei kukkakaali ollut oikein hyvä juttu. Kokeilin piltin kukkakaali-perunasosetta, joka oli ensinnäkin niin pahaa, että poika ei olis sitä millään syönyt. Itsekin maistoin, enkä olis syönyt. Se aiheutti lisäks jälkeenpäin kitinää ja hirveän hajuisen kakan. No teen seuraavan kerran kukkakaalit ite ja pidän vähän taukoa niistä. Muuten meillä on maistettua perunaa, porkkanaa, bataattia ja maissia.

Meillä poika syö parhaiten kiinteitä, kun laittaa ruuan lusikkaan ja antaa pojalle itelkeen lusikan käteen. Heti aukee sillon suu ja tietysti lusikka viedään suuhun kuten kaikki muukin. Sit poika oikein imeskelee kaiken lusikasta ja lusikka on siis sellainen ainun pehmeäkärkinen. Ite pidän myös lusikasta kiinni ettei poika työnnä lusikkaa liian syvälle.
 
Täällä on maisteltu peruna, peruna-porkkana, päärynä ja seuraavaks varmaan peruna-kukkakaali sosetta sit maistelu vuorossa.

Ootteko maistattanu noista kaupansoseista esim. piltin punaposki (sisältää vadelmaa, persikkaa, puolukkaa) ihan sellasenaan vai eka maistattanu erikseen noita persikkaa, vadelmaa ja puolukkaa ja sit vasta yhessä ne?
:)
 
Me alotettiin kolmisen viikkoa sitten kiinteiden maistelut kasviksilla. Niiden ansiosta vauvan kakkaustahti on hiukan hidastunut, mikä on ollut ihan tervetullutta... Mutta eilen annettiin ekan kerran mustikkaa....ja tänään ennen puolta päivää oli jo siivottu neljät kakat. Eli suosittelen kaikille joilla ummetus vaivaa, kokeilkaa mustikkaa! :)
Oon tehnyt toistaiseksi kaikki soseet itse, perunaa, porkkanaa, bataattia ja viimeisimpänä mustikkaa. Se onkin yllättävän kivaa, nopeeta ja helppoa. Katsotaan sitten uudestaan, kun niitä alkaa mennä suurempia määriä, jaksaako koko ajan olla kokkailemassa...

Sitä mä muuten ihmettelen, että miksi kaupan soseet on yleensä seoksia kahdesta tai useammasta hedelmästä tms. Ja sitten niitä ruoka-aineita suositellaan kuitenkin lisäämään vain yksi kerrallaan... Aika vähissä oli vaihtoehdot, kun etsin vain yhtä hedelmää tai marjaa sisältävää sokeroimatonta sosetta kaupasta. Jotain päärynää ja persikkaa taisin löytää.
 
Me maisteltiin äsken ekaa kertaa vadelmapuuroa! Se näytti kelpaavan tytölle hyvin, on aika paljon nirsoillut varsinkin hedelmäsoseiden kanssa.Puuroa ruvetaan jonkin ajan päästä syömään vähän reilummin illalla, jos sitten unetkin maistuis paremmin pikku tytölle :bunny
 
Sitä vettä ei tarvi keittää. Kiinteet, ku alottaa, ni käy ihan hanavesi :) Porukoilla on porakaivo. Sitäkin annan keittämättä, mut pitää hetki seisottaa. Viime viikolla herra alko lappaa ruokaa ihan kunnolla. Menee jo ainakin desi päivässä. No eihän se paljolta vaikuta, mut on se enemmän, ku teelusikallinen. Nokkamukista vesihörpyt päälle. Sitte maitoa, jos haluaa. Usein käy niin, ettei maito kelpaa ja sit yhtäkkiä kesken leikkien iskeeki maitonälkä :D

Mä oon kyl ollu superhuono äiti, ku oon antanu kaupan soseita. Järkeilin asian niin, et sitte ku alkaa mennä enemmän tavaraa, ni rupeen tekee itte. Puolukkapuuro on tällä hetkellä parasta mitä voi vaan olla :)

Kakkajumi iski täälläkin, 5kk ku on aamusta iltaan ne kymmenet kakat päivässä tehny ja sit yhtäkkiä meni 3 päivää ilman kakkoja, ni meinas äipälle iskee hätä. Normaaliahan se on, mut ku sitä on tottunu tiettyyn rytmiin :D
 
No kyllähän niitä kaupan soossejakin voi ihan hyvällä omallatunnolla antaa, jos maistuu. Mäkin oon maistattanut niitä, kun tuota omaa ruokaa menee vielä niin vähän, ettei mahu kovin montaa sorttia pakastamaan, kun hupenevat niin hitaasti. Jotkut vaan ovat tosi pahoja, kun aina pitää itsekin maistaa. Vellit oon antanu ihan valmiina ja ne on mielestäni ihan hyviä ja pojallekin uppoaa. Ainut vaan, että ovat melko kalliita.
 
Mä jotenki skippasin noi vellit kokonaan, eikä niistä neuvolassakaan mainittu. Sanovat vaan, et puuroa, lihaa tai kananmunaa ruokavalioon. Jotkut kaupan soseet on kyl tosiaan ihan kauheita.
 
mä en koe itteeni huonoks äidiks vaikka annankii vaa kaupan soseita ja vaikka ollaankii menty pelkällä korvikkeella.tärkeempää on et muksu on terve ja kasvaa.
 
Mäkin korvaan vellin puurolla sitten 5 kk jälkeen. Ei mullekaan vellejä varsinaisesti suositeltu, mut ajattelin kokeilla niitä iltapalana ja meillä se toi vähän lisää muuten niin lyhyeen ensimmäiseen unipätkään.
 
Minä taasen jostain luin että mustikka kovettaa vatsaa niinkuin banaanikin, mikä kuullostaa aika hassulta, mutta kaikkien pikkuisten masut on niin erilaisia ♡ Minä olen tehnyt kaikki kasvis soseet itse ja sitten noita hedelmä ja marja jutskuja ostanu kaupasta. Aika helppoa kumminkin se jääpalamuotti systeemi. Tälläkin hetkellä pakkasessa on useampaa sorttia mistä sitten tehdään erilaisia annos kokonaisuuksia :)

Meillä kakkajumi helpotti kun jo kolmatta päivää syödään luumusosetta. Tänään en kerenny edes puhdasta vaippaa vaihtaa väliin kun tuli kakat hoitopöydälle :) Pääasia että suoli pelaa!
 
Takaisin
Top