Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mä pidän listaa et mitä ruokia tytön maha kestää ja mitä ei,osaa sit kaupasta ostaa semmosia mitä se voi syödä.ja jos en listaa pitäs ni taatusti en kyllä muistais et mitä se voi syödä.
 
Ostin minäkin jääpalapusseja, no niin, täytyy se varmaan itse kokeilla. Oliskohan ne silikoniset tai pehmeää muovia olevat jääpalamuotit parhaita, siitä ainakin saisi yhden palan kerrallaan irrotettua helpommin. Meillä on vain kovia jääpalamuotteja.
 
Meillä on vaan niitä kovia muotteja ja ihan hyvin niidenkin kanssa pärjää. Välillä on tarvinnut esim. veitsen kanssa avittaa. Muutama kerta on palat lennellyt pisin seiniä :) Eli kyllä niiden pehmeiden kanssa varmaan helpommalla pääsee...
 
Meillä ei silikoonisistakaan irtoa ihan helposti. Pitää käyttää kuuman veden alla sitä palaa, minkä hakuaa irti, niin sit lähtee. Mut tossa silikoonisessa nuo palat on kauempana toisistaan, niin onnistuu hyvin pelkästään yhden kohdan käyttäminen kuuman veden alla, kun reunasta aloittaa. Ja tuosta ei muuten vahingossa lennä naapuripalat :)
 
Meillä kanssa ensi viikolla tulee 5kk täyteen ja olen nyt n. viikon antanut jo vadelma-kaurapuuroa. Pojan masuun se ei ota ja auttaa pitämään nälän pidempään.
Tuo kakka on vaan ihme juttu, pojan mahaan ei satu eikä ummeta kun se tulee kuitenkin kerran päivässä, eilen 3, mutta on tosiaan kovaa. Voi vaan paperilla pyyhkäistä pois.
Ajattelin ekaks että saako poika nesteitä tarpeeksi, mutta olen sitä mieltä että saa sen 700ml kyllä tisusta /pvä.
Noh, ensi viikolla on neuvola niin voi kysyä tosta kakasta sitten tarkemmin.

Hurjaa muuten miten ajat on muuttuneet näiden syömisien suhteen kun anoppi kysyi yksi päivä, että voiko pojalle antaa itse tehtyä riisipuuroa kun haukuin tuota ostamaani "riiripuuroa". Totesin, että no ei voi! On kuulemma miehelleni lapsena syötetty, kuten on myös mehua ja kaikkea silloin 3kk:sta eteenpäin.
En ihmettele yhtään että mieheni olikin 10kg pötykkä saman saman ikäisenä mitä meidän poistu on nyt :grin
 
Meillä syöty aprikoosia koko ajan,ei ummeta ainakaan meillä. Myös banaani-karpalo(itsetehtyä),mango,luumu,päärynä ja metsämarja maistuu :D
Aika iso makuero mm.Sempressä ja Bona,Piltti purkeissa...Semper parhaimman makuista tosin näkeehän se jo inki listastakin...ei ylimääräisiä sössöjä tungettu.Itseki tosi helppo duunaa.

Ainoa mikä meillä aiheutti tuskaisen yön oli kukkakaali.
Muuten bataatti-parsakaali-peruna-persilja sössöllä mennään.Nyt lisänä jauheliha ja palsternakka.
Pahin ummettaja meillä on Rota rokote :(
 
Rota nyt 5kk aiheutti 2pv ajan kovan mahan,kauheita pikku käpyjä kakkasi kauhean ponnistelun tuloksena... Syötin luumua melkein koko purkin..kunnes seuraavana päivänä aukesi hanat :P Ja sitä tuli niskaan saakka kolme kertaa :D
 
meillä tahtoo ummetusta aiheuttaa mustikat,banaanit,kaalit ym.varmaa nyt sit se persikka ei sovi.päärynää enkä omenaa en oo vielä koittanu mut ei varmaan nekää sovi.hankalaa kun on herkkä mahanen vauva.
 
Meillä on vähä laiskasti alkanu tää soseiden syöpöttely, en oo jokapäivä antanu ja ihan siks ku en oo aina muistanu ottaa sulamaan. Nopeestiha se sulaa, mut ei viitti enää viiden jälkeen ottaa ku viideltä on sose yleensä annettu. Me lämmitetään sose vesihauteessa. Ehkä sit ku tulee ostettuu kaupan soseita, lämmitetää mikrossa. Mut jotenki nää ite tehyt on "muka pakko" lämmittää hauteessa. Ja ei siinäkä niin kauan lopulta mene, ku ajottaa sen homman oikein :)
Nyt oon kyl aatellu et vois jo tosiaa lisätä soseen määrää, ku näyttää maistuvan ja kuha kauppaa on seuraavan kerran asiaa, ni ostais sitä perunaa. Huomen aattelin kokeilla mustikka-sosetta tehä ite ku pakastimessa on paljo mustikoita.

Oliko mansikan antamisella joku rajoitus? Saiko sitä viel antaa ja jos niin jonku toisen seassa?
 
Just ku pääsin tääl sanomasta et maha toimii, ni nyt on ollu kohtuu kovalla... Pari päivää on ollu vähä kränänen ja kakkaa on tullu vähän. Mut muistin et perunahan aloitettiin vasta vähän aikaa sit ja nyt sitä on saanu melkein joka syötöllä ( kukkakaali-perunaa tai peruna-porkkana). Tänää rupes maha toimii, äijä väänti neljät kunnon kakat. Eli meil ainaki hetken kestää et maha tottuu, johtunee varmaan siitä että suolistobakteereillakin kestää aina hetken tottua kuhunkin ruoka-aineeseen. Et pidän kovettumista täysin normaalina reaktiona. Mut banaania ei nyt tähän syssyyn kokeillakaan, kun seki tukkii mahaa aikuisellakin.

Ite syön mitä sattuu, mut jotenki pojan kans tulee oltua tarkempi. Mun äiti alko viel sanoo, et liha soseisiin pitäs hakee tuoreena noutotilalta et ei oo pakastettu missää välissä... ei ois itelle tullu mielee ja maksaa varmaa maltaita. Mut säästetää sit jossai muussa.
 
annatteko soseen kanssa vauvalle jotain juotavaa esim vettä tai maitoo?anteeks tyhmä kysymys mutta tuttava syötti lapsellee puol purkkia sosetta eikä antanut mitää juotavaa päälle ni vähän kummastelin,ite ku annan aina maitoo juotavaks.mu kukin tavallaa.
 
Jos annan ite tehtyjä soseita niin annan maidon ruoan jälkeen. noiden valmis vellien kanssa olen laiska ja sekoitan vellin ja maidon sekasin tuttipulloon mutta maitoa tulee annettua kuitenkin joka ruokailun yhteydessä :)
 
mä en oo antanu tytölle vettä muutaku cuplatonia antaessa.neuvolasta saadun ruoka-aikalistan mukaa vettä sais antaa vasta 5kk ni en oo sitte uskaltanu antaa,vaikka tuskin siitä nyt mitää voi tulla.
 
Mä olen keittänyt sen veden. Alussa kun soseita meni vähemmän niin kelpasi tissi vielä ruoan päälle , mutta ei enää.Nyt annan siis vettä.
 
Meidän neuvolassa aika kärkkäästi neuvottiin jättää vellit pois kokonaan, ravintoarvot surkeat ja kuulema aivan turhaa muutenkin..eipä kuulema oo sen enempää energiaakaan kun rintamaidossa/korvikkeessa.

Kysyin samaa myös meidän lastenlääkäriltä yksityisellä ja oli samaa mieltä??!!
Sano et puuroa/soseita mielummin.. Jotenki hassua miks sit niitä jossain suositellaan aamu/iltavellit.

Tosin eipä meidän jäbä tykänny koko vellistä kun maistatin.
 
Takaisin
Top