Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites teiän muitten vauvat, näyttääkö ne miten tykkääkö jostai mausta tai ei? Tyyne sai tänää uutena kuningatarsosetta. Kyläs ku käytii niin olivat siellä varanneet purkin Tyynelle :) Ilmekään ei värähtäny ku annetti sitä maistella. Sama juttu ton bataatin kanssa. Yhtään ei näytä onko se hyvää tai pahaa. Sitä vaan otetaan suuhun ku kerta annetaan. Muitaakseni esikko kyl selvästi irvisteli aina uusille mauille ja sen jälkee jos jostai tykkäs ni näytti sen sellasena innostuksena ja maiskutuksena :)
 
Meillä hedelmäsoseet on saaneet selvästi enemmän irvistelyä aikaiseksi kun kasvissoseet :) tänään tyttö jopa kieltäytyi syömästä omena sosetta. Huomenna aloitan mangon, katsotaan miten sen kanssa käy! Mä olen kahtena iltana antanut vähän extra kasvissosetta ja nyt on tytön kakka haissut pahemmalta. Tyttö on päästellyt myös pahanhajuisia hajupommeja pisin iltaa :) mutta ainakin viimeyön nukkui tosi hyvin, eli taitaa se muutama ruokalusikallinen illalla annettuna täyttää hyvin pikkuista masua.
 
Meillä maisteltiin tänään perunaa vauvalusikasta ensimmäisen kerran. Muusasin perunan haarukalla ja sekoitin äidinmaitoa sekaan. Laitoin lusikan suun eteen ja siitä lusikan kärjestä tyttö otti oikein hienosti suuhunsa. .maisteli .. oli hieman mietteliäs .. mitähän tämä on ? Kyllä taisi tykätä eikä oireitakaan vielä tullut, mutta pieni oli määräkin. Huomenna annan taas perunaa. Huomasin, että jos heti tarvitsee juotavaa perään tissin kaivaminen on vähän hidasta. Pitää käydä nokkamukeja katsomassa kaupasta tai ehkä hörpytän alkuun äidinmaitoa.

Kokonaisia porkkanoita tai kurkkuja ei voi vauvalle antaa ennenkuin on hampaita.
 
Tänä aamuna annoin sit lisää peruna-porkkana sosetta tytölle kun rupes äksyilemään kun maitoo annoin herättyä..ja söi muutamia lusikoita mielellään taas tota sosetta ja maidot päälle....Ja eilisen ilta ahminnan jälkeen tyttö nukahti jo puol kasi yöunille..ja heräs vasta pikkasen yli neljä aamuyöstä syömään..Jännä kun tavalleen on heränny kahden-puol kolmen aikaan syömään yöllä niin ite herää sit just sillon kattoo kelloo. Ja nyt kun nukkukin pidempään niin jo tuli mietittyy et mitenkäs se ei viel oo heränny syömään :)
 
Meillä menee about pari desiä kiinteitä päivässä, kahdesti päivässä syödään. Kuukausi syöty kiinteitä ja ikää viikon päälle 4kk, meki otettii varaslähtö mut osuttii selkeesti herkkyyskauteen (ja ennen eu:ta aloitusikä oli 3kk). Annetaan joka syötöllä eka kasviksia ja jälkkäriksi hedelmäsoseita, vähintään kerran päivässä jälkkäri on luumua. Jotenki hirvittää tuo määrä kun suurin osa täällä puhuu teelusikallisista... ite eehkä himmailisin, mut usein kun mies on syöttäny nii on todennu "tää meni jo" ennenkuin oon ehtiny sanoo ettei sen nyt tartte kaikkee syödä. Mut tosiaan viime viikolla joku päivä huomasin avaavani kolmatta puolen litran korviketölkkiä saman päivän sisällä, nii totesin et parempi antaa kiinteitä enemmän kun kerta syö. Syö siististi, avaa kans suutaan kuin linnunpoika ja nauttii selvästi erityisesti hedelmäsoseista. Protestoi jos loppuu kesken, sit onki kiire lämmittää pullo. Meillä kiinteet on vähentäny ehkä yhen pullokerran, mut vähentää selkeesti syöntiä monellakin pullosyötöllä (meni jo 160ml kerralla jossai vaihees, mut nyt yleensä 100-120ml).

Ainut oire kiinteistä oli mahan kovuus. Nyt kakkaa tulee taas joka päivä ja parina päivänä vaippaki on taas falskannu.

Vähä jännitin mitä neuvolassa sanovat meidän syömisistä, mutta kehuivat vaan, saamme antaa niin paljon kuin syö. Terkka sano et periaatteessa kasvikset ja hedelmät pitäs antaa eri syötöllä, mut muisteli sitten että tais koskee imettäjiä. Eli tissi ei kelpaa jos syö ittensä ähkyyn hedelmäjälkkärillä. Käski jatkaan niinkuin tuntuu ja voidaan kokeilla kolmeakin syöttökertaa jos söisi vähemmän kerralla. Myös velliä voidaan sit 5kk iässä antaa illalla jos korvikkeita rupee meneen enemmän. Ja tosiaan terkka oli myös sitä mieltä et korviketta ei saisi juuri litraa enempää mennä.
 
mäkii vissiin voisin antaa niitä soseita enempi mut oon aina jättäny sen verran vajaaks et tyttö ottaa vielä sen 100-120 millii maitoo siihen päälle.
 
Juu, mäki alkuun annoin vähän et sitä maitooki menis perään, mut jätkä vaan availi suutaan sitterissä. Ja nyt usein saa kiinteät maitosyöttöjen välissä, eli vähän ennen kuin söisi maitoa niin sit seuraava syöttö on vaan vähän pidemmän ajan päässä. Tuota kolmea kertaa terkka perusteli juuri sillä, että maitoakin menis aina perään. Mut meni sitä eilenkin 950ml vuorokaudessa kun pidettiin kerranki taas tarkka kirjanpito :) Ja meillä painokäyrä jatkoi siellä miinusykkösellä, et mun huoli "liiallisesta lihomisesta" oli turha.
 
Tänään kokeiltiin mango sosetta....ei tainnut oikein sekään sopia tyttösen makuhermoille! Mä olin ajatellut että kaikki hedelmäsoseet olis nannaa, mutta tyttö kyllä selvästi tykkää enemmän kasviksista :)
 
mä annoin tänään tytölle sekasi kasvissosetta ja maissisosetta,hyvää oli.ja välipalana ruusunmarja-vadelmaa ja marjaisaa banaanisosetta.vähän vaihtelua ku tekee tommosia coctaileja.:)
 
Täällä ei onneks ole soseiden maistelut kovettanu masua tytöllä..tänään on tehny ennätykseks 3 kakat. Ei onneks sellasia yli vaipan pursuvia vaan sellasii "pieru kakkoja" :D..Ei tuota pitäs tietysti sanoa täällä "äänneen" tiiä milloin ampuu kunnon kakat :D
 
Ostin kaupasta Semperin riisipuuroo, jauhetta johon lisätään vesi vain sekaan. Ajattelin että saa tehtyä tarvittavan määrän kerralla eikä mee sitten tetroja hukkaan kun iltapalaksi tuota ajattelin antaa ja tetra säilyy sen yhden päivän avattuna.
Maku on kyllä ihan kauhea, ei yhtään maistu riisipuurolle vaan lähinnä korvikemaidolle.
Laiton pienen päärynä silmän mukaan niin eilen syötiin innolla, mutta tänään nieleskeltiin lähinnä irvestellen ja lopulta lurpsauteltiin vaan ulos annokset vaikka innolla aina suuhun otti lusikan.

Normaalisti kun syödään niin poistu innolla ottaa lusikan suuhun ja hymyilee päälle ja uusi lusikka.
On näemmä kaikkiruokainen tapaus kun kaikki, lukuunottamatta tota riisipuuroa, on mennyt hyvällä ruokahalulla. Ja minäkin olen antanut syödä niin paljon kun vaan haluaa. Yleensä menee n. puoli purkkia kasvis sosetta lounaalla ja päivälliseks samoin. Välipalaa olen antanut kerran päivässä n. reilu pari vauvanlusikallista hedelmäsosetta. Illalla sitten puuroa. Velli on liian sottuista lusikalla.

Hetken päästä ruokailuista syödään aina tissiä päälle. Osaa vaavi näemmä jättää herkkujälkkärille tilaa eikä vedä itseään ähkyyn soseella ;)
 
mun täytyy nyt kyllä ruveta antamaa enempi noita soseita,eilen meni melkein 3 desiä maitoo yhellä syötöllä,kiukutteli vielä maidon juotuaakii.no tänään syödää sit enempi.
 
Miten lämmitätte noita soseita, jos esim.jääpalapussista lämmittää yhden..mikrossa, vesihauteessa ?
 
Mä en saa itse tehtyjä soseita niin pieneksi/löysäksi että menisi jääpalapussiin :DD no mutta pakastan kuitenkin ne ja sitten otan sieltä tarvittavan määrän tavaraa ja heitän mikron kautta jäbän naamariin :)
 
juu mikrossa mekii sulatetaa.kun eka pakastan ne siihen jääpalarasiaa ni siitä on sit helppo ottaa lautaselle ja heittää mikroo.
 
Meannetaa joku 3-4 kertaa sosetta jo neidille. Ikää 4 kk ja10 pv nyt. aamulla hedelmäsosetta. Ekojen päikkäreiden jälkee jotaikasvista. Ja illemmalla sit joko hedelmä tai kasvissosetta. 'Iltapalaksi' hedelmäsosetta. oon kokeillu antaa vellii iltaisin, mutta ei se oikee maistu..:D maitoo meillä menee ja paljon. Tuntuu että kokoaja sais kaupasta hakee nannii..meinattii että voiskoha alkaa iltaisin antamaan puurovelliä, ku tuntuu että kokoajan herätää yöllä syömää. Tänään onki neuvola niin täytyy kysyä heidän mielipidettä. Ainaki ite ajattelisin että vois alkaa kokeilee puurovelliä, ku neiti meni sen 9 pv yli niin "periaattees olis jo 4ja puol kk".. olis kiva et sais sen masun täytyy ja nukkuis vähä paremmin yöllä..
 
Meillä tänä aamuna maisteltin kasvis sosetta...pari pientä lusikallista meni. Annoin vaunu unien jälkeen uudelleen ja tyttö päätti et ei aukase suutansa..laittoi niin suppuun suunsa et tästähän ei mee kasvissoseet lusikan kans läpi.....Eli neiti ei sit vissiin tykkää tosta soseesta vaikka ei siinä ole perunan ja porkkanan lisäks kun maissi mut se näköjään riittää meijän suppu suulle ;)
 
Meillä menee mikä maku vaan, jos se on lämmitetty eli jääkaappi kylmä hedelmäsosekaan ei mene, vaikka aiemmat lapset sitäkin söivät.. Sekoittelen myös hdelmäsoseita välillä eli esim. luumua mukaan, kun on pelkkänä aika tuhdin makuista, mutta tarvitaan, jotta kakkaa tulee helpommin.
Meillä syödään soseita 5 kertaa päivässä. Syötän pojan ennen omaa ruokailua, mutta samaan aikaan ku ite syödään.
Välillä menee vähempi, mutta nyt menee kyllä melkein puoli purkkia kerralla.
Tänään oli kaupan kasvissoseet loppu kaapista eli tein äkkiä itse peruna-porkkanaa kahvilaan evääksi, jouduin sekoittamaan luumua sekaan, kun koostumus oli liian kamalaa pojan mielestä.
Tulin siihen päätökseen, että kun mies toi nyt kaupan kasvissoseita mukanaan, sekoitan puolet kaupan ja puolet itsetehtyä ja vähennän kaupan soseita pikkuhiljaa, kun ei ole tarkoitus niillä vain ruokkia vauvaa. Ja nythän määrät ovat suurentumassa selvästi, niin voi sanoa, että poika SYÖ, eikä vain maistele. Ja on meinaan terveen pulska ihan eri sarjaa, ku sisaruksensa :love017
Maitoa imeskellään normaalisti :happy119
 
tänään annoin tytölle uutena makuna kuningatarsosetta,noh niiku arvata saattaa ni ummetuksen se sille teki,nyt vaa luumua toisen soseen mukana,huoh.no jospa se luumu toimis vielä tän illan aikana ettei sit yöllä tarvi lähtä vaipan vaihtoo.
 
Julie: meillä tulee ensi viikolla 5kk täyteen ja ollaan jo viikon verran syöty puuroa. Maistuu tytölle kaikistaaikosta parhaiten:). Meillä on maha aika kovalla ja kakka on niin kovaa, että saa kierittää vaipasta roskiin. Täytyy vissiin antaa enempi sitä luumua.
 
Takaisin
Top