Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin nukutaan nyt yöt huonosti :( luulen että ei saa tarpeeksi maitoa kun menkat taas päällä :( haluisin vielä sen pari kuukautta täysimettää mut saas nähdä riittääkö tuo maito. Alettiin nyt varuilta jo maistelemaan bataattia ja ens viikolla sitten porkkanaa tai pottua. Panttas muuten kakkaa viikon ja äkisteli sitä pari päivää ulos ja tänään vihdoin luumun avittamana lähti masu toimimaan :) ja tietty kaikki äitien päälle joka oli juuri saanut vaipan otettua pois...
 
Saattaahan tuo tilaillaki tuota maitoa.. Täytyy tässä kattoa ja seurailla, ei tehä hätäsiä päätöksiä :grin
Tosiaa 7. päivää asti aikaa että ainakin sinne asti mennää ihan tissibaarilla :)
 
Meillä annan 2-3 kertaa pojalle soseita päivässä ja yleensä hyvin syö. Vellin kanssa en enää jaksa tapella. Pullo on maailman inhottavin asia, enkä saa pojan päätä millään käännettyä.. Hienoja kakkojakin on tullut, kun sekoitan aina hedelmäsoseen sekaan luumua. Meillä on aina aloitettu soseet 4kk iässä, kun ei se maito pelkästään riitä.. Hienoa, kun veljen avokilla on niin rasvaista maitoa, että elättäisi 6kk vaikka kolmosia sillä :smiley-angry019:smiley-angry017
 
Meillä tilailtiin muutamana yönä maitoa ihan tunnin välein (HUOH!!!!), mutta sinnikkäästi sit vaan annoin aina kun halus, mikä perhepedis onnistuu suht kivuttomasti (herää taas uuteen syöttöön rinta paljaana ku vauva nappaa kii, auts!) Nyt hän syö taas normaalisti, tosin yöllä enempi kun päivällä. Tällä viikolla muru täyttää 4kk <3 Ei olla vielä alotettu kiinteitä edes maisteleen.
 
Meillä myös heräillään öisin usein, onneksi tyty nukahtaa heti syönnin jälkeen! Ajattelin seuraavaan neuvolaan asti mennä ihan maisteluannoksilla, siihen on vajaa pari viikkoa. Nyt onkin kaikki tärkeimmät vihannekset maisteltu ja ens viikolla aloitetaan hedelmät, nam. Meillä ainakin tyttö tykkäs porkkanasta paljon kun on makea joten voisin kuvitella että hedelmäsoseet menee hymyssä suin alas :)
 
Meilläkin parina yönä syötiin ensin tunnin välein ja loppuyö parin tunnin välein. Viime yö (22-7) onnistuttiin jotenkin menemään kahdella syötöllä, mut tosi pitkään on nyt menty parin tunnin syöttövälillä. En siis puhuisi enää pelkästä tiheänimun kaudesta, kun tämä harvemman imun kausi oli enemmänkin poikkeus. Niin ja meillä kanssa tiheemmin syödään yöllä. Päivällä väli saattaa välillä olla sen 3-4 h, mutta ei läpi päivän kuitenkaan.
 
Meillä nukutaa kunnon maitosatsilla toistaseks koko yö, mutta päivisin maistellaan peruna porkkana sosetta. Siitä tulikin semmoset puklut että täytyy ilmeisesti tänää ihan vaan maistattaa pikkusen, eikä niin paljoa kun eilen. Useampi lusikallinen kävi suussa. Vauva avaa suuta mutta sylkäsee pois. Neuvolasta ei olla saatu mitään ohjeita. Hohhhoijakkaa taas.
 
Meillä syödään aamulla ja illalla vadelmavelliä/vadelmapuuroa, päivällä syödään peuna-porkkanaa tai bataatti-porkkanaa tietysti noiden päälle n 100 ml maitoa päälle (jos ollaan kotona siis) :) maitoa menee sitten enemmän reissuilla mutta pyrin aina välillä (muistamaan) ottaa pakastimesta tuota kiinteää mukaan :)
 
Meiän piti alottaa maistelut jouluaattona, mut Tyynepä tappeli tissin kans sen verran et ei sosetta annettukaa. Nyt sit jotenki jääny, mut ei kyl kiirekää oo. Tyyne vaikuttas pärjäävän ilmanki, mut jos vaik sit uutena vuotena otettas uus yritys :)
 
Meillä iski luumusoseesta kauheet itkut ja vatsanväännöt pojalle viikko sitten. Meillä siis ei edelleenkään syödä soseita vaan mennään täysimetyksellä. Kokeilinhan minä pojalle bataattia ja pottua sekä porkkanaa, mutta selvästi kipuili niiden jälkeen. Olenkin satunnaisesti antanu pari teelusikallista vain hedelmäsosetta, jotta pikkuhiljaa systeemit alkaa tottumaan. Teen siis ihan toisin, kuin suositellaan(makeeta ennen suolasta.. ai kauheeta).. mangosose ei ole aiheuttanut mitään ongelmia ja on kiva pieni välipala silloin tällöin. Ei joka päivä, ehkä pari kertaa viikossa.
Nukkumisen takia siis ei ole mikään kiire. Poika on nyt alkanut nukkumaan yksin kolmet päikkärit päivässä. Joka kerta tunnista kahteen ja yöunille mennään edelleen siinä 21-22, yötissiä 04-05 aikoihin ja sitten heräillään 7-9 aikaan. Mut siis joo.. hyvinhän tolle poitsulle ruokasose maistui, sillon kun sitä kokeilin, mutta vatsaa se väänsi. Aloitan kiinteet varmaan sitten 6kk iässä, jos näin hyvä meininki jatkuu. Poika on tosi tyytyväinen ja virkeä kokoajan, pissaa ja kakkaa ja leikkii tosi paljon, joten eiköhän meillä hyvin mene. :) En viitsi sille syöttää soseita vielä tosiaan kun ihan turhia ne pienetkin vatsanvääntelyt on.. eri asiahan se toki ois, jos ois nälkäinen eikä kasvaisi, nii pakkohan se ois.. Mulle ei oo vauvana tullu oireita soseitten aloittamisesta, mut kyl toi poika oireili, mut onneks täs on vielä aikaa ukkelin kehittyä. Kauheen tomera jätkä se on ja matkii aikuisten tekosia. mm. ukkinsa taputteli kädellään pöytää, niin pikkumies nauroi ja yritti itsekin taputtaa pöytää. Saatiin ihanaa videomatskua siitäkin. Ja taas harhauduin...
 
Meillä terkka sanoi että voin kasvattaa hyvin noita kiinteiden määriä, joten lounaaksi annan n. 2 teelusikallista pilttiä ja sekaan pruutaan omaa maitoa laimentamaan (joskus menee kaikki ja joskus ei "jälkkäriksi" annan lumusosetta muutaman teelusikallisen, jotta maha toimii. Nyt ollaan koitettu myös päärynää luumun sijasta ja se on ajanut myös samaa asiaa.
Iltapalalla ennen pesuja tarkoituksenani on ollut antaa velliä, ja se onnistuikin jonkun aikaa pullosya, mutta nyt ei enää velli nappaa, joten olen antanut nyt samaa kuin päivällä.

Ekan viikon maistatettiin pataattia, toinen porkkanaa ja nyt on vuorossa ollit peruna-porkkana. Muut olen itse tehnyt paitsi tuon peruna-porkkanan kun laiskuus iski.
Ensi viikolla tarkoitus olisi alkaa maisteleen peruna-kukkakaalia.
 
meillä alkaa imetys loppua.. ja tää oli ihan oma päätös. :).. Kiinteitä menee hyvin jo. perunaa, porkkanaa, bataattia ja kesäkurpitsaa. oon antanu luumua ja hedelmäsosetta. ja metsämarjaa.. Typy tykkää kaikista nyt ja annan jo "vähä reillummin" syödä mitä aluksi... Ei meijä tyttö enää pelkällä maidolla pötki pitkälle :D se on iha innoissaa aina ku laittaa sitteriin sen ja syöttölapun kaulaa.. :D Yöllä heräillää 2-3- krt noin syömää... oon kokeillu vellii pari kertaa mutta ei oikee näyttänyt maistuvan. täytynee varmaa kokeilla uudelleen vielä...
 
Meillä kans innostutaan, ku näyttää pilttipurkkia :D Jestas mikä itku tuli, ku kummitäti toi 5kk vanhalle tarkotettuja ruokia. Herra sit näki purkin ja nälkä iski saman tien. Hellyyttävää, vielä ei kyllä purkit ohita maitoa ja hyvä niin :)

En tiiä onko toi mustikka-vadelma vähän huono kuitenkin alkuun. Herralla on selkeesti mahanpuruja. Tosin lopetettiin cuplattomatkin. Vähän kyllä epäilen, et osa itkusta/käninästä alkaa olee vaan semmosta testailua. Tossa ku yritin lykkää päiväunille oli mukamas kauheet mahanpurut, mitkä hellitti kummasti, ku pääs syliin :D
 
Meidän poju sai tänää herkkua: peruna-kukkakaali pilttiä :) Itseltä meinas taju lähteä siitä hajusta ja se makukin oli omasta mielestä ihan kauhee mut poikaan se uppos! Söi ja söi vaan ja kun koitin tissiä välissä antaa niin huutohan siitä tuli ja söi lisää. Tuo kyllä syö tosi isoja määriä omasta mielestäni, mutta kun ei maito pidä nälkää pois tarpeeksi niin miksi en antaisi. Parastahan vain lapselleni haluan ja jos itse ene pysty sitä nälkää tyydyttämään niin mielelläni ruokin sitten muuten.

Maistettiin myös tänään vadelma puuroa... Olenko nyt huono äiti vai mitä, mutta tuossa puurossa oli kk 5+ ja ajattelin, että parin viikon päästähän ollaan jo 5kk, joten maistettiin sitä.
Poika tykkäsi siitä niin! :)
 
^ Esikoinen tykkäsi aikoinaa kukkakaalista ihan hirveesti. Mutta se haju tosiaa oli lämmitettynä jotain ihan jäätävää :grin

Te, jotka annatte jo kiinteitä enemmänki ku t-lusikallisen päivässä niin oletteko huomanneet vauvassa muutosta? Tarkoitan onko jollain lailla tyytyväisempi tai kylläisempi tai jotain vastaavaa kuin jos pelkkää maitoa? Vai onko ollut vaikutusta... Tietysti korvikkeita syövien jo täytyykin ettei korviketta mene tuhottomasti mutta te muut, joilla vauva saa muuten tissimaitoa..
 
Mä olen ainakin huomannut että poika jaksaa olla paljon pidempään pirteänä ja omatoimisempana ja on jotenkin tosi intoa piukeena kuin ennen soseita. Joulunakin usein katsoin tippa silmässä kun poika vain jaksoi pysyä hyväntuulisena ja nauraa käkättää ja poseerata kameralle vaikka olikin hälinää. Aiemmin ennen soseita jaksoi pysyä hereilläkin sen max. tunnin. Nyt ollaan helposti 2 tuntia hereillä ja touhuilla.
Itse olen sitä mieltä, että oikeaan aikaan alettiin kiinteitä syömään koska tissi ei enää nälkää pelkästään pidä. Tyytyväinen lapsi = tyytyväinen äiti :)
 
Takaisin
Top