Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näemmä tuo päärynäsose aiheuttaa meillä kipristelyjä masussa ku poika ollu niin itkusana koko päivän ja paukut tulee ponnistelujen päätteeksi.
Takaisin siis luumusoseeseen...

Eilen maistatettiin maissivelliä 50 ml päivällä ja näytti maistuvan. Tänään yritän jos saisin illalla annettua myös sitä ennen kylpyä ja sitten tisut vielä kylvyn päätteeksi. Mulla on vaan vaikeuksia saada syötettyä poikaa enää noiden sapuskojen päätteeksi. Ei sillä ole enää nälkä sit välttis juurikaan. Neuvolasta kehoitettiin antamaan isompia annoksia, mutta eikös kuitenkin maidon pitäisi kulkea mukana arjessa vielä pitkän aikaa...?
 
No niin. Päätin aloittaa iltaisin tuon vellin antamisen. Olen useampana iltana joutunut antamaan korviketta kun maito ei riitä omasta takaa saamaan tytsyä kylläiseksi. Tänään kokeilin päivällä tuota porkkana-perunavelliä, ei ollut ihan nannaa, mutta meni sitä tissimaitoon sekoitettuna n 50 ml. Ei ole vielä ainakaan aiheuttanut mahanpuruja. Lisäksi ollaan maisteltu pieniä lusikallisia bataattia, luumua, mustikka-banaania ja porkkana-perunaa soseena.
 
Mä imetän aina ennen kiinteiden maistamista, niin ei oo vähentyny imettäminen yhtään. Näin suositeltiin neuvolan ohjeessa.
 
hillevi: mulla on toi imettäminen ollut hankalaa alusta saakka. Tuntuu, että pienikin muutos ruokavaliossa, liikunnassa tai missä tahansa aiheuttaa maidon "loppumisen". Varsinkin iltaisin on tankit tyhjät eikä tytsy tule kylläiseksi. Voikohan tuolla kilpirauhasen vajaatoiminnalla olla siihen vaikutusta? Olen myös imettänyt ennen kiinteiden maistattamista. Nyt ajattelin korvata tuon tarvittavan korvikkeen vellillä jos iltaisin en saa muuten tyttöä kylläiseksi. Tosiaan joku ilta maitoa tulee riittävästi ja toisina ei niin millään. Yöt, aamut ja aamupäivä mennään ihan omalla maidolla. Illat tyttö roikkuu jatkuvasti tissillä, mutta ei tule kylläiseksi.
 
Mä olen ymmärtänyt jotain väärin kyllä sitten, kun olen luullut että ekaksi annetaan sosetta ja sitten annetaan maitoa...
 
Meille ei annettu neuvolassa minkäänlaista ohjeistusta kiinteisiin, heitettiin vain MLL: n lehtinen matkaan. Itse olen asiasta lueskellut ja koska haluaisin imettää mahdollisimman pitkään, ainakin sen 6 kk, mutta maistattaa uusia makuja niin imetän ensin. En tiedä olenko jotenkin takakireä kun maito ei heru millään iltaisin. Hermot menee.
 
Voimia asukki, kilpparin vajaatoiminta on ihan tunnistettu syy imetysongelmiin/omituisuuksiin (ihan tuol imetyksen tuki sivustolla sanottu). Mä annan eka kiinteet, kun poika syö tosi reippaasti ja on kärsivällinen, toisaalta vois raivostua jos pullo vietäis kesken pois. Aina ei ees heti huoli korviketta perään, vaa vasta hetken päästä. Mut jos imettäisin nii tekisin senkin niinkuin tuntuu... oisko tää semmonen juttu, joka riippuu vähän vauvastaki ja äiti tietää parhaiten? Et jos tosi nälkäsenä huitoo ja huutaa, ni eka ainaki tissiä ja jos taas tulee helposti kokonaan kylläiseksi tissillä ja ei suostu maisteluihin, ni sit toisinpäin. Ja jos haluaa imetystä ylläpitää, nii varmaa ei sais hirveän isoja pompseja kiinteetä ees syöttää?
 
mä kans annan eka soseet ja sen jälkee maitoo perää.samasta syystä kun pikkukoo,meillä tyttö suuttuis jos pullo viiää keskenkaiken pois tai jos maitoo ois vähemmän niin sitte siitä kun se loppuis.joskus tosin on niin nälkänen ettei kerkiä soseita lämmittelee vaan mennää pelkällä maidolla.
monta kertaa päivässä annatte soseita?
 
Asukki: täällä jäbikkä vetää tissit tyhjiksi yöllä ja päivällä, joten pullosta täytyy antaa korviketta aamupäivästä 10 maita ja illalla ennen nukkumaan menoa riisivelliä+korviketta.. Ja illalla vetäsee ihan helposti sen 210ml,huh.
Neuvolasta suositteli kiinteitä,en tiiä miks..

Mut en tunne syyllisyyttä et joudun pullosta antaa, sain kuiteki esikkoa imettää 10kk asti,seki piti lopettaa töihin lähdön takia. Ja olin jo raskaus aikana aika varma,ettei se maito riitä samal taval nyt,ku ekan kohdalla :)
Pääasia että saa ravintoa jostain :)
 
Tänään tytsy 4kk ja tarkoitus maistattaa perunaa korvikkeeseen sekoitettuna tuossa iltapäivän puolella..Jänskättää jo etukäteen että tuleeko kuin mahanpuruja..Tuossa muuten miettiny et miten se menee..soseutanko koko perunan ja laitan korviketta niin että siittä tulee löysää ja sit t-lusikallinen vai miten se menee?? Viisaammat neuvokkee :D
 
Mä annan kahesti päivässä, usein heti kun herää yöunilta/päikkäreiltä.

Mäki pähkäilin, et onko se nyt teelusikka laimennettua mössöä vai kuinka...Mut taisin kauhoa parikin lusikallista ja tulihan sitä kuitenkin suusta vähän uloskin. Ei tää kumminkaa mitäään rakettitiedettä oo, nii tuskin tarttee hirveen tarkka olla. Varmaa toi "teelusikka" annetaan ohjeeks et älyttäis ettei pidä paljoa antaa, ettei mee maha juntturaan :) Sukupuuttoonhan me oltais kuoltu, jos ois pitäny millillee mitata ;)
 
@sukki,se kuvaa mua niin hyvin.pitäis löytää semmonen lukee kävelevä katastrofi.

muoks* löysinkii tommosen joulusen puhin:)
 
Muokattu viimeksi:
Mä syötän maitoa ihan normaalin määrän ennen kun maistatan kiinteitä, kun tosiaankin vaan maistatan sen lusikallisen eikä tuo varmaan sitäkään syö. Sit varmaan alan tehdä toisinpäin, kun se vähän enemmän alkaa syödä. Meille neuvottiin, että voidaan 5 kk asti antaa kerran päivässä, mut siis mulla tosiaankin maitoa riittää ja poika sillä kasvaa niin ei kannata minään yleisohjeena tuota pitää.
 
mä annan useemman lusikallisen.ja siis lusikallinen on semmonen pirkalta saatu vauvan ensilusikka.ja kahta eri sosetta,kasvis ja sitte hedelmä tai marjasosetta ja illalla sitte vielä velliä.neuvolantäti varmaa ampuu mut ku kuulee paljon tytölle sosetta annan.mut kun se kerran syö niin miks en antais?ja söishän se enemmänkii mut aina on jätettävä maidolla tilaa.
 
jebujee...annoin päivällä korvikkeeseen sotkettuu perunaa ja hyvi meni alas se yks pieni t-lusikallinen..ei ihme ees sylkeny suustansa yhtään poijjes..vissii sit "tykkäs" :)
 
Mä oon kanssa miettinyt noita kiinteiden määriä, ollaan tosiaan vielä syötetty n.ruokalusikallinen soseita päivässä, muuten ihan täysimetyksellä tyttö.Aattelin mennä näillä, jos neiti pysyy tyytyväisenä ja kysyä sitten uusia toimintaohjeita 5 kk neuvolassa :)
 
Viime yönä jälleen kerran heräiltiin 2h välein syömää, tätä on ollut nyt useamman yön. Siinä yöllä mietin että voisiko olla niin, ettei pelkkä maito enää pitäisi nälkää sen kauemmin.. Kuitenkin on ollut niitä 3h tai ylikin pätkiä satunnaisesti. Vai onko tämä vaan taas joku hetki. Onhan tietysti 2h välein parempi kuin se 1,5h välein mikä oli yhessä kohtaa :grin

Vaikka haaveilin siitä 6kk täysimetyksestä olen pikku hiljaa alkanut asennoitumaan että ei välttämättä tule totetutumaan. Tai siis voisi tulla mutta luulen, että poika jo alkaa ennen sitä kaipaamaan hieman tuhdimpaa tavaraa.. Meil on 7. päivä neuvolalääkäri ja ajattelin ainakin sinne asti vielä kattella ja jutella hänen kanssaa, että miltä hänesetä asiat näyttää..

Esikoisella aloitin kiinteet siinä 6kk tienoilla ja kyllä mä taisin jo ekalla kertaa antaa enemmän kuin teelusikallisen. Muistaakseni annoin ihan sen verran mitä neiti tahtoi :) Mutta tosiaan ikää oli jo enemmän..
 
olisiko Tiutsi niin että poika vain tilailee lisää maitoa ? Meilläkin oli useampi yö noita yösyöttöjä ja sitten useamman kerran täysiä öitä ilman yöheräämisiä.
 
Takaisin
Top