Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kysyin neuvolassa lääkäriltä et kuinka yleisiä allergiat on vauvoilla niin sano et jos ei oo vanhemmilla mitää allergioita niin ei pitäs ipanallakaan olla...
 
No mä kysyin neuvolasta, ku miehellä on esim. omena-allergia, et tarviiko varoa. Sanoivat ettei tarvi tietoisesti vältellä, mut ettei ihan suurta määrää anna heti.
 
Mulla on meinannut pienenä turvota hengitystiet umpeen, kun söin kalaa ja on muutenkin on ollut pienenä yhtä sun toista allergiaa, niin itse varon ainakin tiettyjen ruokien kanssa, mitkä ovat helposti allergisoivia kuten kala, kananmuna, maito, viljat. Itsellä juuri nämä ovat aiheuttaneet allergiaa.
 
Meillä on nyt kakkaa pantattu kohta viikon kiinteiden aloittamisen jälkeen. Soittelin neuvolaan niin sanottiin että kaikki 10krt/pvä - viikko on normaaki kakkaamisväli ja nyt vaan antaa tiheämmin luumua tai vaihtoehtoisesti päärynää. Onko joku antanut tuota päärynää ja huomannut että laittaa mahan paremmin toimimaan?

No jos ei viikonlopun aikana ala tavara tulemaan ulos niin sitten meidän pitää mennä käymään neuvolassa niin ne sitten siellä tekee jotain millä avitetaan kakka pihalle..
 
en pelkkää päärynää mut päärynä-persikkaa ja se ei sopinu tytön mahalle.ihme kyllä koska persikka-banaani sopi.ja jos kerran päärynän pitäis auttaa vatsaa toimimaa...no ei toiminu.
koita antaa vettä,senki pitäis auttaa.
 
Mä kiitän joka päivä siitä ettei vielä ole ilmestynyt allergioita.
On tuttavapiirissä, niin allerginen tyttö, että saa joka päivä pelätä ettei hän laita mitään väärää suuhunsa tai jos laittaa, niin asian tuntevat ihmiset ovat lähellä.
He kävivät nyt syksyllä pahan turvotuksenkin takia lapsen kanssa lääkärissä ja siellä oli huonosoomi-sijainen. Lääkäri määräsi lääkettä ja äiti kyseli voiko sitä antaa, kun tällä tytöllä on niin pahat allergiat. Lääkäri katsoi tyhmästi ja sanoi:"Ei lääkkeille voi olla allerginen". Onneksi äiti meni suoraan vastaanotto luukulle ja kertoi tilanteen, niin hänet siirrettiin kunnon lääkärille, koska lapsi oli kuin olikin allerginen juuri sille lääkkeelle.
Oli niin kummallista kuunnella vauva-aikanakin miten paljon erikoismaito maksoi, kuinka Kela, niin nihkeästi avusti ja sitten kiinteiden kohdalla sai aina kysyä onko nyt aprikoosin ja parsakaalin lisäksi tullut jotain uutta ruokavalioon?
Ja kesällä ei voi mennä siitepölyn takia ulos ja aina vanhemmat testailevat yhä uudestaan ja uudestaan kävisikö joku muukin ruoka-aine ja piikki on valmiina, jos kurkku alkaa turpoamaan :scared001
 
Hyi hirveä, toivottavasti ei vaan oman lapsen kohdalle satu tulemaan minkään sortin allergioita. Miehen kanssa ollaan kyllä aika allergisia useille asioille, mutta ei kai se aina periytyvää oo.. Mullakin oli joskus pikkusena kaveri joka sai syödä vaan kengurun lihaa ja vadelmia.. Ruokajuomanakin vaan vettä tai vattumehua. Eikä se kaverikaan saanu mennä ikinä kesällä juurikaan pihalle.. Ainakaan pahimpaan siitepölyaikaan alkukesästä. Ja kokoajan vaan troppia suu täynnä ja astmapiippua vähän väliä joutui vetelemään :/ Miettikää nyt minkälaista olis kun sais syödä tosiaan vaan kahta-kolmea eri ruokalajia. Toisaalta varmaan helppoa kun ei tarvis miettiä ikinä et mitäköhän nyt valmistaisi ruuaksi lapselle, mutta toisaalta taas saisi just kokoajan pelätä ettei lapsi vaan löydä jotain sopimatonta suuhunsa. Joskus tossa vanhempana sitten kun se kaveri kasvoi isommaksi niin söi mummolassaan vahingossa tietämättään jotain kaupan vattuvanukasta, jossa olikin sit ollut jotain muutakin kun pelkkää vadelmaa ja huomasi vasta jälkeenpäin asian eikä hänelle tullutkaan mitään oireita siitä vanukkaasta.. Sen jälkeen alkoikin pikkuhiljaa kokeilla uusia ruokalajeja ja makuja kokoajan adrenaliinipiikki lähellä ja nykyään saa kuulemma syödä melkeimpä mitä vaan :) Eli kyllä ne allergiatkin voi ilmeisesti "parantua".. :)
 
Me jännitetään lähinnä sitä, että tuleeko koiralle allergiseksi. Itse olen koira-allerginen, mutta olen siedättynyt omalle koiralle, joten se ei tuota itselle ongelmaa. Millonkohan nuo eläinallergiat puhkeaa?
 
toivottavasti nopeesti,meillä on kolme jyrsijää ja niillä häkissä heinää ja purutkii pöllyää.ois kiva ajoissa tietää jos tulee jollekkii noista allergiseks.meillä mies allerginen kaikille karvasille elukoille,myös noille ja niien heinille.
 
Meillä vanhempi tytär on lievästi allerginen koiralle ja hevoselle ( sopivasti meiltä molemmat sattuvat löytymään ). Nykysuositusten mukaan eläimestä ei kannata luopua jos nyt mitään hirmuisia oireita ei satu ilmestymään! Siedätystä suositellaan, tämän totesi meille ihotautien erikoislääkäri. Ja kaksi vanhaa chihuahua-mummoa saivat onneksi pitää kotinsa :)
 
Niranda00 kokeile mallasuutetta, sitä saa apteekista. Esikolla se ainakin toimi ummetukseen. Ja sit se toinen vaihtoehto. Meille neuvolantäti käski avittaa kakan ulostulemista työntämällä kuumemittarin takamukseen ja varovasti sitä siellä "pyörittämällä". Ja se muuten toimi joka kerta, silloin ku mikää muu ei auttanu. Kannattaa vaan varautua et on sellanen alusta vauvalla alla, ettei haittaa vaik se oiski kakassa. Veikkaan et sen saman ne siel neuvolassa tekis.
 
Mallasuutetta liotin teelusikallisen maitoon ja kun se ei pullosta tietenkään kelvannut niin lipiteltiin lusikalla ja näytti olevan niin nannaa kun naureskeltiin iloisesti ja suu ammollaan odotettiin heti lisää kun lusikka oli tyhjä :) Suosittelen jos jollain alkaa ummettamaan :)

muoks. siis teelusikallisen mallasuutetta liotin maitoon enkä toistepäin :)
 
Juu tämäkin allargia tyttö pystyy jo melkein 10 ruokalajia syömään, jos oikein muistan, mutta hänen tätinsä ei uskalla ottaa yökylään. Eläinallergiaa pelättiin, kun tulivat meillä käymään, omien eväiden kanssa. Ei tullut mitään oireita paitsi, kun istui ruokapöytään. Yks kaks tuli ihottumaa poskiin ja katosi ja sitten taas otsaan ym. Sitten tajusin, että taisin liian huolimattomasti pestä pöydän, jos pesuainetta oli mahdollisesti jäänyt vahaliinaan :eek: Kyllä oli jännä nähdä tollanen reaktio omin silmin, vaikka mukavasta asiasta ei ole kyse.
Ennen tätä kolmatta lasta vuosi sitten otimme kissat pitkästä aikaa sisälle, kun syksy tuli ja molempien lasten nenä ja silmät alkoivat vuotamaan. Pelästyin, että nyt on alkanut allergiat, mutta kolmen päivän kuluttua oli siedätys onnistunut ja ihan ilman mitään oireita sai paijailla kisuja :smiley-angelic003
 
meijän tytölle tuli siitä mallasuutteesta järkyt ilmavaivat,onneks ei oo tarvinu antaa sitä aikoihin.
 
Voi toivottavasti mekin säästytään allergioilta. Kyllä sympatiseeraan pieniä allergikkoja ja heidän läheisiään.
Meillä miehellä on jotain allergioita esim.koivun siitepöly jonkin verran, itselläni ei mitään. Kyllä sieltä saattaa jonkinlainen alttius siirtyä geenien mukana.
 
Mulla itellä ei pienenä ollu mitään allergioita, mut nyt vanhemmiten on tullu kaikki maholliset siitepölyt sun muut. Paha koira-allergiakin on, mut jostain syystä oon omalle koiralle immuuni :D
 
Mä olin lapsena allerginen koiran kuolalle. Pystyin olla koirien kanssa kunhan ne eivät nuolleet mua. Nykyään saatan saada koirasta allergiaa vähän, jos se nuolee mua kaulasta tai kasvoista. Jotkut koirat vaikuttavat kuitenkin olevan allergisoivampia ja aiheuttaa ihottumaa myös käteen ja jopa joidenkin karkeakarvaisten turkki on aiheuttanut ihottumaa käsivarteen, jos olen ottanut syliin. Outo allergia :)
 
Kultashiini: mulle puhkesi myös koira-allergia vasta pari vuotta sitten.Omalle koiralle olen kanssa immuuni.
 
Takaisin
Top