Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me on annettu nyt kahtena päivänä bataattia. Ei oikein tunnu olevan herkkua. Vauva vaan kattoo, että mitä te luulette tekevänne. Vähä se sitä ruokaa suussa maiskuttaa, mut lähes kaikki tulee ulos. Ei sitä sais millään syötettyä edes 1 tl meidän tapauksessa. Ihan hyvä siis näköjään alkaa harjoitella tässä vaiheessa.
 
Meillä menee bataatti-porkkanaa jo hyvin alas :) valion banaani mustikkaakin ollaan syötetty yks pikku purkki mut aatelin nyt mennä hetken tolla bataatti-porkkana sekotusta kun se on hyväks todettu ja kakkakin luistaa normaalisti :)
 
Eiks kukaan muu saanu neuvolasta neuvoja? Mä sain perusteelliset ohjeet! Mua neuvottiin totuttamaan viiteen makuun, vähintään kolme kasviksia tms., koska hedelmäsoseista tottuu pelkkään makeaan. Aloitin bataatilla ja syötin viikon. Lisäsin annosta hiljalleen ja syötön jälkeen annoin lähinnä suuta huuhtovan pienen tilkan vettä (neuvolan ohje), ekan viikon taisi saada kiinteitä vain aamuisin. Bataatista ei tullut minkäänlaisia oireita joten sit lisäsin mukaan porkkanan. Annoin ekoina päivinä aamuisin sen teelusikan jne. porkkanaa ja iltapäivällä sit isomman satsin pelkkää bataattia. Sit taisin tehdä sooseista sekoituksia. Viime perjantaina (5 päivää porkkanaa takana) lisäsin luumusoseen vastaavasti yhdellä tl. aloittaen kun oli merkkejä mahan kovettumisesta. Nyt oon antanu luumua "jälkkäriksi" melkein joka syönnillä. Oon myös yrittäny lantata soseita enemmän ja vettäkin saa hiukan juodakin, jos mahaa helpottaisi. Veden varsinaisesta juomalla juomisesta terkka varoitteli, et jotkut tykkää vedestä liikaa ja täyttävät sillä mahansa. Tosin tuo mahan "kovettuminen" meillä näkyy lähinnä 5min marmatuksena ja parina ponnistuksena sitterissä otsa punoittaen, et jätkä ei huuda mahaansa(kaan). Ja muistakaa et kakan kanssa kaikki väliltä kymmenen kertaa päivässä ja kymmenen päivän välein on ihan normaalia :) Meil kakkaa tulee nyt joka päivä, kun ennen kiinteitä 2-3 päivän välein.

Käsittääkseni vauva ei alussa "tykkää" mistään ruuasta ja pelkästään koostumuskin on nesteiden jälkeen outo. Eli sylkeminen kertoo lähinnä siitä että vauva ei tiedä mitä tällä suuhun tungetulla systeemillä pitäisi tehdä. Meillä on nyt 2 viikkoa kiinteitä takana ja sujuu kokoajan paremmin, syö jo suht isoja annoksia, keskittyy hommaan täysillä ja pitää pientä muminaa syödessään. Meidän aloitus osui nähtävästi herkkyyskauteen (3kk+1vko), kun alusta asti suurin osa mössöstä on nielty. Tosin oon huomannu, et jos mössö jää turhan paksuksi nii herkästi muljuu uloskin, kun on tosiaan tottunu vasta nesteitä nielemään. Allergioita ei myöskään saisi ilman lääkäriä todeta ja pienet vatsanväänteet ja pari näppylää eivät ole allergiaa.

Tuota määrää on kyllä vaikea arvioida, mutta koska me ollaan korvikkeella ja ruoka pojalle maistuu, niin annan suunnilleen sen mitä syö (tai no, yleensä kaavitaan kuppi tyhjäksi), ehkä imettäjien pitää rajoittaa ettei imetys kärsi. Mulle neuvolan täti vaan sano, et ei saa huolestua jos joku sanoo vauvansa vetävän pilttipurkillisen, kun noi ite tehdyt mössöt on ruokaisampia, et siitä vois luulla et saa sitä antaa jos vaan alas menee. Ja tosiaan muistaakseni sano, että anna pari päivää vähän ja sit annosta voi nostaa reippaasti...
 
jos meijän tytön maha toimis kymmenen päivän välein niin se ei todellakaa olis sille normaalia.siitä persikka-päärynästä sillä meni maha kovalle ja nyt se on kahena päivänä tehny kahet sonnat,ei sekää normaalia oo sille mut oletan että se johtuu tosta soseesta ja se tuskin on niin nopeesti sulavaa ku toi maito.
Tänään me alotetaa bataatti-kukkakaalisose,saa nähä mitä siitä tulee.on kyllä lähestulkoon aina syöny soseet kunnolla,ei oo vissiin sylkeny pois mitää,tai en ainakaa muista et ois.
Me saatii neuvolasta sillon jotain oppaita missä oli noitten kiinteitten alottamisesta juttua,mut en nyt muista et mitä siinä oli,pitäs lukee uudestaa.
 
Saatiin mekin hyvät ohjeet kaikkeen, annostukseen yms.. silti meen ihan sillä tuntumalla, miten poika reagoi. Meillä ei ruoan maku ja koostumus ole ollut ongelma, vaan poika söi nätisti sen, mitä maistatin. Hän onkin kyl 1kk ikäisestä oppinut jo lusikkaan, kun saanut siitä lääkkeet. Mut pitäs muistaa, että hän on vielä ihan vauva ja mä aion mennä kyllä ihan maistattamalla vaan eteenpäin, koska rintamaitoa tulee riittävästi.Meillä huomas kyl heti, että ehkä on vähän liian aikaista kuitenkin vielä. Pieniä ei nimittäin vatsanväänteet olleet, joten en kiusaa pientä syöttämällä liian aikaisin soseita. :) Mut nyt onkin ylihuomenna tosiaan neuvola. Varmaan kysyy taas, et vieläkö menette rintamaidolla.. saan taas täräyttää meijerit pystyyn, et kyllä vain.. mut on me vähän maistettu joitakin soseita ja hyvin ne maistuneet ja alas menneet. :D
Kyllä sit viimeistään 5kk iässä alan tosissaan joka päivä maistattaan, kun nyt menee päiviäkin välissä ettei maistella, eikä oo koskaan kyl ongelmia sen uuden maun syönnin kans tosiaan. :) Toivottavasti vaan ei peri mun herkkää vatsaa(joka kyllä sulattaa ongelmitta suklaata ja herkkuja) tai oo yhtä allerginen kun isänsä. :P
 
Kyl mahan toiminnan kuuluuki muuttua kun saa kiinteitä ja neuvolantäti neuvoi tuon luumusoseen jos kovalle menee. Sanoi myös että maha voi tuosta luumusoseestakin vääntää pari päivää, mut tasottuu kyllä :) Meil ainaki on nyt loppunu yöheräilyt kokonaa, et imetys ois varmaa loppunu itelläänkin (olo on parantunu melkein ylipirteäksikin!), siks imettäjien varmaa kannattaa vaa maistattaa. Jostai luin, et osittaisimettäjät voi korvata korviketta kiinteillä ja päästä jopa täysimetyksee, mut meille tuostakaan olisi tuskin ollut enää apua.

Meil anoppi vähä kauhisteli kiinteiden alotusta kun on ite imettäny 8kk ikään. Itekseni vaa mietin, et pitääpä kiirehtiä kiinteiden alotusta jos on pieniki riski et tulee samanlainen maha kuin isällää :grin Mulla (kiinteitä 1kk lähtien) on ollu oksennustauti viimeks 16v sitten, tosin yks ruokamyrkytys oli 6v takaperin mut siitäki vaa oksensin rajusti. Mies on kerran vuotee rajussa taudissa ja normaalistiki menee maha sekasin mistä vaan :) Mulla mahaa on sotkenu tähän mennessä vaa e-pillerit, raskaus ja krapula :) No, kai se eka norovirus nyt jouluks sit tulee, ku tääl asiasta mainitsin :eek:
 
Hyvä, että teillä nukutaan pikkukoo hyvin nykyisin. :)
Meillä on yöunet pidentyny huimasti ja oon itekin pirteämpi ja saan nukutuksi lähes joka yö hyvin. Poikkeuksia toki on, eli ei mua haittaa imettää poikaa kerran yössä joskus aamu neljän, viiden aikaan, kun takana on unta jo 7-8 tuntia.. siihen päälle vielä pari kolme tuntia unta. Eli ei oo kiire aloittaa kiinteitä enkä mä halua vielä imetyksen vähenevän. Se on kuitenkin puoleen vuoteen asti parasta vauvalle tai suositus tai wat'evör. :) Nii ja maistettiinhan me toissapäivänä pari lusikallista luumua ja hyvää oli. :) Nyt seuraavana on vuorossa ruusunmarjaa ihan kaupan hyllystä 4kk päivän kunniaksi. :D
 
Jep, meillä tissi vaa kelpas enää lähinnä yöheräämisissä, ni eipä ois ollu enää niitäkää :) Meil on nyt joka yö nukuttu 8-10h putkee ja siihe vielä pari tuntia päälle, aiemmin oli satunnaisia heräämisiä öisin, joihin sit loppuaikana ei tissikää riittäny vaa oli lämmitettävä pullo. Tai en mä tiedä nukkuuko toi poika 10h putkee, vai laittaako esim. tukkaansa ennenkuin herättää mut aamulla (on aina hiukset nätillä jakauksella ojennuksessa), kun nukun kuin tukki nykyää :grin
 
Joo, no toi pullon lämmittäminen yöllä varmaan katkaisee unet helpolla ja virkistää? Mä en enää mene öisin olkkariin imettään poikaa, koska tosiaan hän syö niin varhain aamulla enää, ettei se miehen unia häiritse, kun töihin herää kuitenkin. Tosin, kysyin tuossa mieheltä, että haittaako hänen uniaan, et me siinä vieressä tuhistaan ja lopsotellaan tissillä.. ei se oo kuulemma ees heränny. :D Nii ja siis sitä piti sanomani, et nyt kun imetän hänet vieressä niin siihen saa jäädä kylkeen nukkumaan vielä mun kans sit siks aikaa ku unta riittää... ja tää äiti kiittää. :D
 
Juu, imettäessähän alko itteäkin suloisesti nukuttaan (tosin aloin jäädä siitäkin hereille lopulta) ja aamusin ei tienny et oliko heränny kerran vai viis, kun molemmat nukahti heti syönnin perään :) Pullon lämmitys kyl herätti tehokkaasti, tosin nyt ei juuri haittaa vaikka joutuukin joskus viideltä lämmittään pullon kun saa muutoin hyvin nukuttua. Mun uniongelmat alko ennen edellisiä menkkoja, nii kai se oli hormonaalinen juttu, kun kroppa ei tienny et imetetäänkö tässä vai ruvetaanko valmistautuu uuteen vauvvaan :)
 
Meidän poika ei kyllä helpolla niele tuota bataattia. Luulin, et meilläkin se olis käynyt helpommin, kun tottunut lusikasta imasemaan lääkkeet ja d-tipat. Noh hyvä siis, että ruvettiin harjoittelemaan ajoissa, niin joskus ehkä syökin jotain. Terkka sanoi, että voi joutua maistattaa sen 15 kertaa ennen, kun alkaa maistua. Hyvin tuo muksu onneks vielä maidolla kasvaa eli saadaan ihan rauhassa maistella ja opetella.
 
Meillä maistettiin tänään ekaa kertaa perunaa kera tissimaidon :) Ostin myös kaappiin vauvan soseita melkeinpä ekaa kertaa elämässä noin pienelle, kun aina yleensä teen kaiken itse. Nyt on joutunut varautumaan sellaiseen hätäsäilöön, kun noiden vanhempien kanssa on hieman hektistä. Ajattelin myös kokeilla ekaa kertaa tuttipulloa ja jotain velliä illalla pojalle, jos vaikka auttaisi nukkumaan paremmin. Hienosti siis poika kasvaa ihan vaan tissimaidolla, mutta tämän äidin päätä särkee jo päivittäin öisten tunnin imetysvälien takia :smiley-angry017 Onneksi tutti alkaa jo sentään maistumaan kuukausi ollaan hieman pakottamalla opetettu poikaa siihen, kun ei sitä meinaa millään hyväksyä, niinku ei sisaruksetkaan suostuneet..
 
Varmaan tuolta jostain ilmenis asian laita, mut en jaksa selata. Annatteko te imettävät vellejä vai ette ? Toisin sanoen pitäskö niitä antaa ?
 
En ole ikinä antanut ja äsken, kun kokeilin, niin eihän se maistunut, kun ei pullo ole sama, kun tissi. Kummitätini vaan aina suositteli, kun omat lapset olivat vauvoja ja olin vieressä, antamaan velliä iltapalaksi ennen nukkumaan menoa, kun nukkuu silloin paremmin. Eli ihan sen muiston varassa ajattelin ekaa kertaa kokeilla, jos itsekin voisi sitten nukkua vähän pidempää pätkää.. En tiedä onnistuuko, kun itselläkin yleensäkin tutti ja pullo tuovat jotenkin vaikean olon, koska aimminkin on ollut käytössä vaan tissi, josta on hypätty nokkamukiin :/
 
sama juttu:) ,mut ens yöhän sen sitte todistaa jos nukkuu ens yönäkii kunnolla.
kannattaa muuten maistattaa niitä vellejä ja soseita päivän aikana,ettei mee yöunet jos ne ei sovikkaa vatsalle..
 
Takaisin
Top