Kiinteät

Tänään tein porkkana/perunasosetta ja lusikallinen upposi oikein mallikkaasti. Tähän mennessä poika on saanut maistaa kaikkea mitä oon pakkaseen tehnyt, ja kaikki on uponnut ja mistään ei ole tullut mitään vaivoja. Maistiaiset ovat tosin olleet sellainen lusikan päässä olevia mini-annoksia. Tuota porkkanaperunaa meni teelusikallinen, vaikka oli aika paksua enkä sitä mitenkään laimentanut :) Ehkä oli ihan hyvä aloittaa makealla meidän tapauksessa niin poika tajuaa nyt mikä homman nimi on ja ymmärtää niellä kaiken ja vielä hymysuin :)

Tutkin tänään kaupan sosevalikoimaa oikein antaumuksella ja ostin nyt kerralla suunnilleen kymmentä erilaista sosetta jemmaan. Lähinnä panostin hedelmiin ja marjoihin kun niitä ei varmastikaan tule tehtyä itse niin reippaalla otteella kuin kasviksia. Totesin että Piltin hedelmä- ja marjasoseisiin on lisätty hedelmäsokeria kun taas Bonan ja Muksun vastaaviin ei. No ei kai se hedelmäsokeri paha asia ole, mutta päädyin nyt alkuun ostamaan vain noita kahta muuta merkkiä, vaikka Piltillä taas olisi laajin valikoima hedelmää ja marjaa ja vähän erilaisia makuja kuin noilla muilla. Kyllä niitäkin varmaan tulee hommattua jossain kohtaa, mutta näillä nyt lähdetään liikkeelle.

Te ketkä olette aloittaneet soseet, oletteko jo antaneet lapselle vettä? Me annettiin eilen ekan kerran ja ihan vaan kraanasta eli keittämättä, kun siihen on "lupa" kun kiinteät on aloitettu. Ollaan nyt siis annettu muutama huikka soseen syönnin yhteydessä jotta vatsa pysyy toiminnassa. Kokeiltiin siinä tiimellyksessä myös nokkamukia ja poika kyllä hokasi idean, mutta tuo muki ei ole vielä tähän aloitteluun paras mahdollinen vaan täytyy vissiin hommata joku toisenlainen. Eli ihan tuttipullosta annetaan vesi toistaiseksi.

En ole antanut vettä. Yleensä annan ensin maitoa, sitten maistellaan sosetta ja siihen päälle vielä maitohuikat. Maito ensin, niin menee sitten nestettäkin reilusti kehoon. Kai sitä vettäkin vois jossain vaiheessa testata.

Tänään lähti päärynä maistumaan. Lusikkakin kävi jo neidin omassa kädessä.. :) Vähän on vielä hakusessa tuo lusikasta syönti, mutta suu avautui jo kuin linnunpojalla. ♥ Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa... :)

Ei meilläkään anneta vettä, maidolla mennään enkä oo huomannut että olisi mitään tukoksia. Yhtä kovin tuo rutisee aamuisin kuin aina ennenkin :grin

Äsken meni taas bataattia hyvällä ruokahalulla. Paljonkohan noita soseita tulisi antaa että maidon tarve vähenee? Meinaa kun tuo maidon latkiminen jatkuu yhtä hurjana, eilen ennen nukkumaanmenoa meni 2dl riisivelliä ja siihen päälle 2dl maitoa :laughing002 Jos soseiden avulla saataisiin tuo maidon kulukki suosituksiin :happy112Onko teillä jo jotain säännöllisiä "ruoka-aikoja"? Pitäisiköhän aina esim kello 12 antaa yhtä sosetta, ja sitten esim kello 18 jotain muuta sorttia? Vai miten teillä? Jos pikkuhiljaa saisi myös tähän ruokailuun jotain rytmiä :)

Annan yleensä lounasta puoliltapäivin ja päivällistä neljän/viiden aikaan. Ainakin äsken nautittu välipalamaito oli määrältään aika vähäinen, tuntuu että muutenkin maidon määrä on ehkä vähän vähentynyt. Koitan kyllä juottaa runsaasti, ettei vatsa kärsi. En uskalla antaa sosetta ihan niin paljon kuin tyttö söisi, pelkään että vatsa jumittaa.

Meilläkin syödään soseita puolen päivän tienoilla (hedelmää/marjaa) ja sitten illan suussa (kasviksia). En ole ainakaan vielä huomannut mainittavaa muutosta maitomäärissä. Poika on kyllä syönyt jo ihan hyvän kokoisia annoksia, sanotaan että vajaa puoli "pilttipurkillista" kerralla useimmiten eikä vatsa ole ainakaan toistaiseksi tuumannut siitä mitään. Kyllä herra sitä kakkaa ähertää vähän kovemmin kuin aiemmin kun se on muuttunut sellaisesi liisterimäiseksi, mutta tulee se edelleen pari kertaa päivässä. Uskon että kunhan vauva saa ruokailun yhteydessä riittävästi nestettä, oli se sitten maitoa tai vettä tai molempia (meillä yleensä näin), niin vatsa toimii hyvin, ellei sitten jokin yksittäinen ruoka-aine pistä sitä ihan jumiin. Me ollaan nyt otettu parina päivänä kasvissoseen jälkkäriksi muutama pikkulusikallinen luumusosetta ja se näyttää olevan maultaan pojan mieleen ja uskoisin että senkin syöminen vaikuttaa positiivisesti vatsan toimintaan.

En tiiä kuuluuko oikeen tänne, mutta nauroin aivan kippurassa kun maistettiin luumusosetta vähän tuossa illalla että saataisiin vatsa pelaamaan paremmin :"D Se ilme! "Mutsi _mitä -ttua?!_" :"DD

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meilla maistellaan kerran paivassa siina klo 16-21 maissa. Yleensa ennen iltavellia, minka jalkeen vauva nukahtaa. Tietty ihan tilanteesta riippuen. Jos vauvalla on kova nalka niin sitten annetaan maito tai velli heti eika kiusata soseiden maistelulla. Nalkainen vauva ei jaksa kiinnostua maistelusta vaan alkaa kiemurrella ja huutaa naama punaisena. Nyt ollaan maisteltu ihan menestyksella paarynasosetta ja porkkana-perunasosetta sen pari teelusikallista paivassa.

Seuraavaksi voisi alkaa nostaa noita annoskokoja. Noihin mun pakastamiin dippikulhoihin mahtuu aika paljon tavaraa, ainakin 3-4 ruokalusikallista, veikkaisin. Ja tietenkin voisi ottaa tuohon rinnalle kaupan soseita, jotta vauva tottuu niihinkin, eika nirsoile, jos soseessa onkin yhtakkia kanaa tai kalaa, ja suolaa tai yrtteja (kuten niissa kaupan soseissa tuntuu olevan).

Pienestä se on ilo irti äiti-ihmisellä, mutta neiti söi tänään jääpalakuution verran peruna-porkkanasosetta!! :) Eka ilme oli taas semmoinen hyi-yök-en-syö, mutta siitä se lähti uppoamaan, jes jes jesss!! Tänään syötiin ilman paitaa, niin ei tarvi harmitella kun ei porkkana oikein meinaa lähteä pesussa. Suun ympäryksen huuhtaisin syönnin jälkeen ihan vedellä ja sekös olikin hauskaa.. :)

Prismassa näkyi olevan ruokailuessun nimellä myynnissä sellaisia kolttuja joissa oli hihat ja kaikki. Ostin neidille vinyylisen ruokalapun, on ainakin helppo huuhtaista puhtaaksi mutta kun ne on ne bodyjen kaula-aukot mitkä sotkeentuu, enkä niin tiukalle pysty enkä halua ruokalappua laittaa.. Tämänpäiväisen ruokailutuokion perusteella tuntuisi olevan äärettömän näppärää syödä pelkkä vaippa päällä.

Onko muilla menny kakka kuralle kun on alettu maistelemaan soseita? Ei oo kipeä eikä haise pahalle mutta normaalia huomattavasti vetelämpi kakka.

Mä sain kälyltä sellaisen vinkin, että vauvalle voi ruveta antamaan maissinaksuja käteen. Niissä on pelkkää maissia, niihin on helppo tarttua ja ne sulavat suuhun. Mä aion antaa nyt periksi sen verran, että kokeillaan tänään iltaruualla noita naksuja, kun tyttö alkaa olla niin kiinnostunut meidän ruuista, että jotain sille on annettava. Soseita meinasin sitten 5 kk neuvolan jälkeen.

Ps. Mä olen varmaan ihan hullu, kun mulle ottaa tää täysimetyksen loppuminen tosi koville. Helpommalla kai sitä itse pääsisi, jos tuo söisi jo muutakin, mutta haikeaa, kovin haikeaa tämä mulle on.

Täällä tulee kiinteämpää, välillä on tullu melkein pökäleitä :p Haisee paljon pahemmalta kuin ennen :confused:

Valmiina ollaan tosi toimiin! Täälläkin on nyt pakkasessa porkkanaa, peruna-porkkanaa ja bataattia soseena. Perunasosetta sitten tarpeen mukaan valmistellaan. Malttamattomana ostin jo marja- ja hedelmäsosettakin varastoon, vaikka otetaan nyt ensin nämä juurekset haltuun.

Pikkulusikallinen löysää muusia maistettiin ja sinnehän se uppos. Vähän mietteliiällä ilmeellä sitä pyöriteltiin ensin suussa, mutta loppua kohti muuttui jo maistelu pelkäksi iloksi :)

Poika seuraa todella tarkasti isojen ihmisten syömistä. Taatusti menee hiljaiseksi, jos rupeaa tässä sen vieressä jotain itse lusikoimaan suuhunsa :D

Me oltiin tänään lounaalla intialaisessa ravintolassa ja poika oli niin tohkeissaan mun sylissä että sotki sitten kätensä mun riisi-curryyn.. onneksi tuo ei ehtinyt tunkea sormia suuhunsa.. no tuohan ei liity mitenkään kiinteisiin, mutta poika seuraa kyllä tosi tarkasti kun me syödään ja suu käy äidin suun kanssa samaan tahtiin :)

Takaisin