Kiinteät

Kaksi uutta makua viikossa, nyt menee ehkä reilu ruokalusikallinen. Menisi varmaan enemmänkin, mutta olen vähän arka antamaan. Vajaa kolme viikko syöty ja viittä makua maistettu. Ensin maistatan erikseen, sitten olen antanut kasviksia sekaisin. Annan aina ensin maitoa, sitten soseita. Soseet on vielä tosi veteliä. Päärynä ainoana hedelmänä toistaiseksi.

Nokkamukista; mekään ei olla vielä kokeiltu sitä, mutta lähiaikoina voisi ottaa testiin ja antaa pojalle siitä ihan vaan vettä, kun sitä sais nyt antaa sellaisenaan kiinteiden syömisen myötä.

Alisa vei sanat suustani maisteluiden osalta :) Meillä on ollut ihan sama aikataulu ja määrät ja eilen maisteltiin päärynää ensimmäisenä hedelmänä. Nyt aletaan kasvattaa määriä ihan sen mukaan minkä verran pojan napa vetää.

Ai niin! Tein tänään superlöydön! Ostin Oolannin luomu perunasosetta (pakaste), jossa on siis pelkkää kotimaista perunaa. Ajattelin että kokeillaan semmoista vaihtoehtoa kun kotitekoisen perunasoseen pakastaminen sellaisenaan ei onnistu ja sitten sitä pottua saisi olla keittelemässä ja muussaamassa jatkuvasti. Tuossa soseessa peruna on sellaisina tosi pieninä "suikaleina" (kaipa se pakastuessaan menee sellaiseksi). Pussista on helppo ottaa vain se määrä mitä tarvitsee, nyt otin vain pienen annoksen kun sekoitin siihen muutakin. Pistin sen hetkeksi mikroon sulamaan, lisäsin tilkan korviketta, sekoitin ja sose oli valmis. Sitten vaan sekaan muut soseet. Todella kätevää!

Meillä kans noin 2 uutta makua viikossa. Ollaan nyt syöty kiinteitä noin 1kk ja tällä hetkellä menee noin puoli purkkia kasvissosetta ja puoli purkkia hedelmä-/marjasosetta päivässä. Noin viikon varovaisemman maistelun jälkeen ollaan annettu niin paljon kuin napa vetää. Kuitenkin niin että jaksaa juoda maitoa päälle (imetän vasta jälkeenpäin, ja jos oon huomannu että poika ei jaksa juoda "kunnolla" maitoa soseiden jälkeen annan seuraavalla kerralla vähän vähemmän). Kasvissoseet teen itse, mutta itse soseutettuja hedelmiä poika ei syö, joten niitä annan kaupan tavarana. Vatsa ei oo juurikaan reagoinut, kakka on tietysti paksumpaa ja aluksi oli monen päivän taukoja kakkaamisen välissä, nyt vatsa toimii noin kerran päivässä - joka kolmas päivä. Parsakaalista tuli aivan hirveitä ilmavaivoja, joten se jätettiin suosiolla heti pois.

Kuulin, etta jos sose ei maistu sellaisenaan niin sita voi "notkeuttaa" maidolla. Oletteko kokeilleet?
Ja siis pitaako sita sosetta lisata tuttipulloon maidon sekaan ja vauva imee sita pullosta? Vai lisataanko maitoa soseen sekaan ja annetaan lusikalla? (onpa tyhma kysymys :oops:)

Me ollaan vedetty mangoa ihan sellaisenaan.. tänään upposi kaksi lusikallista, alussa hieman irvisteli mutta sitten alkoi maistumaan. Olisi varmaan pitänyt aloittaa jollain muulla, mutta nojoo.. Tällä mennään. Seuraavaksi jos ottaisi sitten jonkun "järkevämmän" soseen esim porkkana/peruna, maissi tai bataatti. Tai mistä minä tiedän mikä on järkevää ja mikä ei, kai tässä oppii omista virheistään jossakin vaiheessa :grin

Siis miksi ma kiusaan vauvaparkaa jollain kukkakaalisoseella, joka on niin suvettoman pahaa, etten sita itsekaan soisi kuin pakon edesta? :grin Otin paarynasoseen pakastimesta pois huomista varten.

Onko tietoa ja/tai kokemusta lasiastioiden pakastuskestävyydestä? Eli jossain vaiheessa, kun alkaa kertyä noita tyhjiä lasisia vauvanruokapurkkeja, niin voisiko niitä käyttää itse tehtyjen soseiden pakastamiseen?

Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus vähän soseutella. Ostankin tota Henun mainostamaa perunamuusia (jos löydän) ja sitten porkkanaa, ja täytän vähän pakastinta maisteluannoksilla. Mäkin mietin noita kukkakaaleja ja parsakaaleja, mutta ehkä syödään niitä siinä vaiheessa, kun kaalin voi tarjota kaalin muodossa, eikä epämääräisenä mössönä ;)

Oman kupinkin voisi ostaa muksulle :) Napero -kerhosta tuli tommoinen lusikka, joka vaihtaa väriä ruuan lämmön mukaan!

Tuota noin... Itse en ole mokomia tosiaankaan alkanut vielä tekeen, mutta oon kavereilta kuullu ettei kannata aloittaa makeilla soseilla, ei kuulemma taho perunat jne upota enään sen jälkeen, kun eihän ne maistu niin hyvältä. Ajattelin vaan sanoa :D

Niinhän täällä on ollut puhetta, ettei pitäisi aloittaa niin makeilla. Mä en tiedä miksi me aloitettiin mangolla, mutta luotto pojan ruokahaluun on kova enkä usko että tulee ongelmia kuhan saadaan perunat ym kehiin :) Ja kohta mä oon täällä itkemässä ettei poika suostu syömään muuta kuin makeaa :grin

Mulle sanottiin aiemmin neuvolassa että äidinmaito ja korvike on sitä makeinta, eli ei haittaa vaikka alottaisi makeammalla soseella. Mä luulen että enempi saattaa vauva reagoida siihen koostumukseen, jos vaikka vertaa perunaa ja mustikkaa niin onhan niissä eri rakeisuus. Mutta mistäs mä tiiän, voihan se olla niinkin että joillekin menee vaan makeat kun sen makuun on ensin päässyt :D

Onko täällä joku käyttänyt Onni-maissivelliä? Tutkiskelin sitä kaupassa ja jätin ostamatta kun tuntuu jotenkin niin älyttömälle, että lehmänmaito ei sovi vauvoille, mutta se velli on tehty kuitenkin maidosta. Ja purkissa kaksi desiä. Jos siitä pari lusikallista sekoittaa korvikkeeseen niin se ei ole paljon, ja purkki pitäisi kuitenkin käyttää vuorokauden sisällä. Kaverini sanoi, ettei velli ole juuri ravintorikkaampaa kuin korvikekaan. Taidan jättää maissivellit kokeilematta ja odottaa, että pääsen keittämään neidille kunnon puuroa.

...hmm, kävinkin lukemassa Valion sivuilta noista Onni-jutuista, tokihan se maito on käsitelty niin, että käy pienimmillekin...

Muokattu viimeksi:
Äidinmaidonkorvikekin on maitopohjaista. Meillä on syöty iltavelliä parisen viikkoa, desi velliä ja korviketta joukkoon. Uppoaa hyvin ja nukuttaakin ehkä paremmin.

Olen myös ymmärtänyt ettei ne vellit ole juurikaan ravintorikkaampia kuin korvike, mutta koostumukseltaan se toki on hieman paksumpaa. Me kokeiltiin taannoin tuota maissivelliä eikä havaittu mitään vaikutusta yöuniin vaikka velliä oli ehkä 3/4 ja maitoa 1/4. Tosin meidän testijakso ei ollut kuin muutaman päivän mittainen... Arveltiin sitten vaan että tuo velli on ehkä meillä vähän turha tuote ja odottelemme siis että voi ryhtyä antamaan puuroja.

Netissä oli pari ohjetta, jossa maissivelliä on tehty itse Maizenasta tai Nutanasta. En tiedä onko toimivat reseptit, mutta onnistuu kai tämäkin itse tehtynä...?

maissivelli
Nutanan maissijauhoa 2 rkl (löytyy jauhohyllystä kaupasta 500g pussissa)
sekoitetaan 2 dl kylmää vettä
keitetään 3min sekoittaen
haudutetaan 10 min
valmiiseen voi sekoittaa äidinmaitoa tms.

maissivelli2
Maizena- maissitärkkelysjauhoja 1,5 rkl ja nestettä (äidinmaitoa/korviketta/vettä) 2 dl.
Sekoita ja kiehauta.

Jälkimmäinen maissivellihän on siis oikeastaan korvikekiisseliä. :)

Vaikka olin vähän tuumaillut antavani kasviksia ensin ja vasta myöhemmin hedelmää ja marjaa, me maistettiin tänään sittenkin päärynäsosetta. Lähes samanlaiset irvistykset tuli kuin sen porkkana-perunan kanssa, mutta lopulta taisi jotain mennä mahaankin asti, epäluuloisen ilmeen kera.. :p

Olen havainnut itsessäni jo pitkään eräänlaista ruokanatsia, sitä haluaisi itsekin syödä mahdollisimman lisäaineetonta (yksinkertaista) ja puhdasta apetta. Jotenkin tuo päärynäsosekin pisti ajattelemaan kaikkine lisättyine riisijauhoineen.. Toki se jauho on siinä parantamassa rakennetta, oletettavasti olisi melkoista lirua ilman. Varmaan pitäisi tehdä itse niin ei tarvitsisi narista.. :rolleyes:

Takaisin