Kiinteät

En muutes tajunnutkaan, etta jotkut antavat vauvalle seka paaruuan (vihannekset) etta jalkiruuan (hedelmat). o_OMeilla maistellaan soseita edelleen yhden kerran paivassa, vain yhta makua kerrallaan. Joka toinen paiva vaihdetaan makua.

Kaikki vihannes-soseet ovat itsetehtyja tahan mennessa. Pojan inhokit ovat kukkakaali ja kesakurpitsa. Suosikki on porkkana. Hedelmasoseet ollaan ostettu kaupasta. Masuvaivoja en ole huomannut. Piereskely on runsaampaa, mutta koska se ei vaikuta youniin, niin ollaan jatkettu soseiden kanssa.

Olen antanut jokaisen sosemaistiaisen jalkeen 50ml vetta. Ihan kiva, etta noille pienillekin tuttipulloille loytyi taas kayttoa.

Just eilen mietin että kannattaisko antaa vettä soseiden yhteydessä kun en ole varma miten tuo erikoiskorvike joka on jo itsessään aika paksua,sopii soseiden kanssa. Niin että meneekö pojalla maha tukkoon kun sinne lisää vielä suuremmat määrät soseita... Mutta kesää (täällä siis pitkän aikaa +40C) ajatellen on varmasti ihan hyvä alkaa opettelemaan poikaa juomaan viileää vettä.

Meillä saadaan aamulla (n. 9) päärynää ja lounaaksi (n. 14) bataattia tai porkkanaa + maissia maidolla höystettynä. Hyvin uppoaa edelleen, eikä ole ollut mitään masuvaivoja. Ruokailuhetkistä on tullut pojan mielestä lähes päivän kohokohtia nyt kun saa myös itse juoda tuttipullosta johon hankin "korvat" :)

Meillä maistettiin eilen pelkkää perunaa. Keitin yhden pienen potun ja vedin siivilästä läpi kahteen kertaan. Liraus korviketta sekaan ja ääntä kohti, oikein hienosti meni! :)
Neidillä on aika hauska tyyli syödä, jalat viuhtoo ihan hurjasti jokaisen lusikallisen välillä.♥

Olettekos jos antaneet lapselle jotain mitä saa syödä itse omin pienin kätösin? Latteäiti muistaakseni oli antanut niitä maissinaksuja, onko muut vielä kokeilleet mitään? Voisikohan noiden maissijuttujen lisäksi esim. kurkku olla sellainen turvallinen millä aloittaa?

Meillä nakerrettiin porkkanaa kerran, ja voi sitä iloa kun purulelussa olikin makua :) tarkoituksena olisi antaa myös niitä maissinaksuja ja kurkkua, kuhan tässä joku päivää "ehtii" :)

Meillä on tosiaan annettu maissinaksuja, ja ne menee jo hienosti. Samoin lusikkaa neiti on päättänyt käyttää ihan itse, ja on siinä yllättävän taitava. Mulla on kuitenkin se käsitys, että muuta sormiruokaa kannattaa odotella siihen asti, että osaa istua, silloin pystyy tarvittaessa kakomaan sen ruuan ulos helpommin. Nuo maissinaksut sulaa suuhun, niin niitä oon antanut ilman huolta. Sitten kun osaa istua, niin meinasin antaa ainakin hedelmiä (banaania, päärynää, omenaa.... mietin myös persimonia, mutta täytyy kysyä neuvolasta saako sitä edes antaa, tykkään itse nimittäin) ja sitten noita kurkkua jne. Täytyy nyt sitten katsoa miten teen juuresten kanssa, eli jatkanko soseiden tekoa vai keitänkö suoraan sormiin sopiviksi paloiksi. Neitihän suorastaan rakastaa lusikkaa, mutta vain omassa kädessään. :rolleyes:

Joku kehui keitettyjä kukka- ja parsakaalin kukintoja sormiruokailussa, lapsi saa kuulemma niistä näppärästi kiinni, kun muotoa on vähän enemmän kuin vaikka liukkaassa kurkkusuikaleessa. Tietysti, jos ao. kasvikset ovat inhokkeja soseena, en tiedä auttaako niiden tarjoaminen palana mitään... :rolleyes:

Ne kuulemma ovatkin parhaita. Ja noitten naksujen kanssa olen huomannut, että ne kurkut yms. kannattaa pilkkoa niin, että niistä jää reilusti yli nyrkin syötävää. Naksuista ollaan valikoitu pitempiä ja suorempia, kun ne menee suuhun helpommin. Nyrkkiin jää yleensä osa, kun sitä se ei osaa avata ja viedä suuhun, tosin vähän avustettuna ne jämätkin ovat tulleet syödyksi.

Ehkä mekin aloitellaan kohta niillä maissipuikuloilla ja myöhemmin sitten muuta. Joku hämärä mielikuva mullakin on siitä että suositus näille "sormiruuille" olis sitten kun lapsi osaa istua. Ja noita parsakaalejakin vois sit kokeilla, kiitos vinkistä :)

Meillä on muuten tuo ruokailu nykyisin yllättävän siistiä puuhaa. Alkuunhan se oli sitä että poika nappasi lusikasta kiinni, tunki sormia ja sukkaa suuhun ynnä muuta hauskaa ja sotkuista, mutta nyt malttaa jo keskittyä siihen syömiseen niin ettei puuhastele muuta samaan aikaan. Harvoin enää ottaa lusikastakaan kiinni. Aukoo vaan suutaan ja mumisee malttamattomana, jos sosetta ei lykkää suuhun tarpeeksi rivakkaan tahtiin :)

Ajattelin antaa sormiruokien odottaa siihen asti, kunnes tyttö voi istua syöttötuolissa. Neuvolassa sanottiin, että katsotaan puolivuotistarkastuksessa joko vartalo on hallinnassa ja suojaheijasteet löytyy. Sitten siirrytään syöttötuoliin ja ruvetaan harjoittelemaan sormiruokailua. Täytynee hankkia vahakangas ja rikkaimuri :)
Soseutettu kana menee kasvisten kanssa hienosti alas, hiljalleen lisäillään ruokavalioon lihaa ja kalaa. Määrät tuntuu myös kasvavan.

Kyllä nykyteknologia helpottaa tätä syömishommaakin paljon. Mies nukuttamassa poikaa vellipullolla toisella puolella taloa. Oma kännykkäni piippaa "Lisää velliä meille!" ja niin vellilähetti vie uuden pullon, kun edellinen on vedetty tyhjäksi, eikä saada aikaan hermoromahdusta :grin

Haha.. sama täällä, whatsappiin kuva tuttipullosta niin toinen juoksee kun henkensä edestä tekemään lisää maitoa pojalle :laughing021

Luin netistä vauvan soseohjeita ja niissä on kaikki hedelmät keitetty ennen soseutusta... Mä oon suoraan soseuttanut enkä mitään keittänyt :eek: Mitä varten se keittäminen on? Miten te olette tehneet? Tänään pitäisi tehdä lisää ainakin bataattia, maissia ja päärynää :)

Olisiko se keittäminen siksi, että ovat varmasti pehmeitä ja helpompia soseuttaa.
Minä kokeilin antaa neidille vettä ruokailun päätteeksi tässä yhtenä päivänä kun oltiin syöty perunaa joka olikin aika stydiä lusikoitavaa. Olin suorastaan aika yllättynyt, kun neiti joi hyvällä halulla niin kuin olisi aina juonut vettä!

Keittämällä kuolee pöpöt. Vaikkei kuorituissa hedelmissä varmaankaan mitään vaarallista ole. Ei tulisi mieleenkään keittää vaikkapa banaania :D Mutta omenat kyllä keittäisin ihan vaan sen takia että soseutuu siten melkein itsestään.
Liha ja kala menee parhaiten keittämällä, niissä voi jotain pöpä olla ja keittämällä niistä pääsee.

Hmm... kai nuo tänään ostamani päärynät ja omput voisi sitten keittää ennen soseutusta, vaikka kuulostaakin vähän oudolta :) Tuli vain mieleen, että keittämällä tuhoaa samalla suurimman osan vitamiineista.. Ööh.. ehkä jätän keittämättä. En tiedä. Saa nähdä millä mielellä olen huomenna :)

Meidan hedelmat tulee kaupasta valmiina soseena, joten ei tarvitse edes miettia keittaako vai ei. :grin
Ma taalla joskus harmittelin, etten ole loytanyt sellaista hedelmasosetta, joka ei olisi useamman hedelman coctail ja nyt sitten loysin pelkkaa omenasosetta! :) Ainakin melkein omenasosetta, silla siihen sitten olikin ympatty KANELIA ja viiinirypalemehua. Tuossa Heron soseessa on sellainen hyvin hyvin lieva kanelinen sivumaku.
Toki ymmarran, etta kaneli sopii omenan kanssa hyvin yhteen kaikissa jalkiruuissakin, mutta toivottavasti siita nyt ei ole jotain haittaa vauvalle?
Tuossa vau.fi:n artikkelissa mainitaan kumariini, josta vauva voi saada maksavaurion. Kuulostaa aika kamalalle, mutta eikos sita kanelia pitaisi upottaa vauvaan ihan kilottain, jotta siita olisi jotain todellista haittaa vauvalle...
Hieman pilasi fiilikset tuo artikkeli. Ma kun olin niin innoissani siita omppusoseesta. :sad001
Annoin kuitenkin ihan varovaisesti muutaman teelusikallisen.
Jotenkin menee fiilikset aina kun lukee kaikkia suosituksia. Tuntuu, etta about kaikki on kiellettya tai ainakin ei-suositeltavaa.

http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Ravinto-ja-syominen/Onko-kaneli-haitallista-lapsille/

Sophie, minka merkkisia maissinaksuja olet ajatellut syottaa vauvalle??? Ma en oikein loyda netista, tai sitten en vain osaa googlata oikealla nimella... o_O

Takaisin