Kiinteät

Meillä maistettiin tänään eka kertaa bataattia. Taas pakollisten epäluuloisten alkuirvistysten jälkeen upposi oikein mallikkaasti, voi kumpa tuo neiti söisi myöhemminkin yhtä hienosti eikä alkaisi yhtä nirsoksi kuin mitä esimerkiksi äitinsä on pienenä ollut. (tai no... 16-vuotiaaksi saakka... :smiley-ashamed008)

Tuntuisi kyllä tuo lapsukainen olevan melko kiinnostunut mitä ympärillä syödään. Eilen sain kupillisen jäätelöä sohvalle, jossa oltiin neidin kanssa. Välittömästi kun aloin lusikoimaan, neiti oikein nousi jalan päällä ja eleet oli ihan "mitä syöt?? Minäkin haluan!" :)

me ollaan syöty jo viikon päivät kaupan pulveripuuroa iltaisin seiskan maissa, siihen päälle korvike ja nukkumaan. välillä aamupäivisin maistellaan uusia makuja, ja päivällä kun me muut syödään ruokaa, saa vauva maistaa sosetta muutaman ruokalusikallisen verran, tai enemmänkin jos uppoaa. ja kyllähän siihen uppoaisi, kun lusikka ei mene enää suuhun, siitä seuraa huuto ja itku. ihana, siitä näkee miten kovasti se nauttii syömisestä, ihan elementissään :D tähän mennessä ollaan maistettu mustikkasosetta, luumua, perunaa, banaania, mangoa, puuroista kaupan pulveriversioissa riisiä ja mietoa kauraa. aika lungisti mennään ja kaikkea iloisesti sekoitellen. ekaks annoin mustikkaa, sit perunaa, sit mangoa....huomenna ajattelin antaa maissia ja avokadoakin voisi kokeilla! porkkanaa ja bataattiakin olis jääkaapissa, ehkä mulla on huomenna keittämis-muussaamis-pakastamispäivä :)

Meillä saadaan lounaaksi bataatti-maissisosetta joka on terästetty maidolla, ja hyvin maistuu. Iltaisin oon antanut peruna-porkkanasosetta, mutta tänään jätin pois kun epäilen että siitä on tullut pojalle ilmavaivoja. Tänään sai mangoa iltapalaksi, ja alkuirvistyksen jälkeen piti oikein maiskutella kun oli niin hyvää :)

Nyt kun näkee miten poika nauttii soseistaan, eikä mitään vaivoja ole ilmaantunut (lukuunottamatta runsaampaa ääntelyä peräpäästä yöllä), niin en kadu yhtään sitä että poika aloitti soseet ennen sitä maagista 4kk :) Korviketta menee muuten ehkä annos vähemmän vuorokaudessa, kun soseiden kanssa menee 90ml korviketta sen sijaan että tuo joisi 150ml :) Mutta korvike yhä pääasiallinen ravinnonlähde, mutta nyt ollaan edes vähän lähempänä sitä suositusmäärää :)

Tänään kun iskä oli pojan kanssa päivän yksin, sain töihin valokuvan jossa poika istuit syöttötuolissa oikein reippaan ja tyytyväisen näköisenä bataatit ja maissit ympäri naamaa. 5 minuutin päästä tuli kuva jossa poika nukkui tuolissaan suu auki :laughing021 Liikutuin kuvista niin paljon että tippa tuli linssiin kesken palaverin :love7

Olen nyt useampana päivänä antanut neidille käteen maissinaksun meidän ruoka-aikana. Yleensä kaikki menee suuhun, mutta ei päivänä neiti vaan piti sitä kädessään ja tapitti meikäläistä hämmentyneenä. Toisena päivänä yritti jo laittaa sitä suuhun, mutta ei vielä onnistunut. Kolmantena päivänä päivällä meni 1/4 naksu, ja illalla sitten jo kokonainen. Mitään vaikutusta en sillä huomannut mihinkään, mutta saihan tuo sotkua aikaan, tosin ei niin paljoa kuin olin pelännyt.

Meilla poika on tahan mennessa maistellut kotitekoisena porkkanaa, peruna-porkkanaa, kukkakaalta ja kesakurpitsaa. Laiskuuttani olen myos ostellut hedelmasoseita kaupasta ja poika on maistanut Nestleen 6:n hedelman sosetta, johon on ympatty omenaa, banaania, persikkaa, aprikoosia, appelsiinia ja viinirypaletta (ihan kuin ei vahempi riittaisi!) ja toista saman merkin sosetta, jossa on omenaa, persikkaa, gluteenitonta KEKSIA, maissia ja sitruunamehua. Aikamoisia coctaileja siis, mutta ihan varovaisesti ollaan maisteltu pari kahvilusikallista illassa...

Ma vissiin vannoin taalla aikaisemmin, etten varmana osta noita keksi-sotkuja, mutta tassa sita nyt ollaan... Olen heikko ihminen ja ma en vaan jaksa tehda kaikkea itse!

Onko joku jo aloittanut vauvalle liha- tai kala-aterioita vai vielako ollaan kasvissyojia? :)

Noniin, nyt oon rauhoittunut sen verran että pystyn järkevästi kirjoittaa tänne. Kävimme siis tänään 4kk neuvolassa ja innolla odotin että saadaan hyvät suositukset espanjalaisittain miten nuo kiinteät aloitetaan. Lääkäri sitten tokaisi heti kun otettiin asia puheeksi että kiinteät aloitetaan vasta 5,5kk iässä. Siis 5 ja puoli kuukautta pitäisi pojalla olla ikää niin silloin saa antaa vähän jotain velliä tai sosetta o_O Mikä helvetin 5,5kk? Olisi nyt edes 5 tai 6, mitä se puolikas siinä tekee? Anyway, ei sitten uskallettu sanoa sille naiselle että meillä ollaan jo syöty kaikenlaista hyvällä ruokahalulla ja ilman oireita jo pari viikkoa..... :sad001 Sitten hän antoi ohjeet kiinteisiin jotka hän ilmeisesti on itse kirjoittanut koska paperissa oli vain hänen nimensä, eikä edes sairaalan logoa saatika mitään muuta virallista logoa tai leimaa. Siinä oli mm ettei alle vuoden ikäiselle saa antaa avokadoa, mangoa, persikkaa, aprikoosia, ananasta, mitään marjoja, kukkakaalia jne jne. Kävin katsomassa Piltin kotisivulta, niin kyllä noita kaikkia löytyy suomalaisista soseista, harvassa ei ollut mitään näistä. Ja meillä ollaan syöty hyvällä ruokahalulla mangoa jo pari viikkoa :sad001 Mä oon ihan pihalla näistä suosituksista. Jotenkin mun on hyvin vaikea uskoa tuota lääkäriä ja hänen suosituksia. Vaikka mikä mä oon tietämään paremmin :sad001

Toiseksi oli puhetta tuosta pojan maidon juonnista. Mies selitti että mitäs kun poika juo melkein 2 litraa päivässä ja iltaisinkin melkein puoli litraa ennen kuin suostuu nukkumaan, että kova on nälkä koko ajan. Ja kertoi myös että meillä oksennellaan maitoa välillä aika reippaasti (poika antoi siinä hyvän esimerkin oksentamalla mun päälle juuri juomansa 120ml). Nainen vain hymyili että onpas poika iso ja vilkas. Eh!? Mites tuo oksentelu? No, ihan normaalia kuulemma eikä tarvitse olla huolissaan kun poikaa ei häiritse ja kun kasvaa noin hyvin. Jaa, no on varmaan tosi hyvä vauvalle oksennella hapanta maidonjämää joka päivä useamman kerran?!

No, mua harmitti niin paljon että itkuhan siinä tuli kun päästiin ulos. Musta tuntui taas siltä että nuo nuoret naislääkärit jotka ovat just valmistuneet vain katsovat sokeasti suosituksia eivätkä yhtään osaa katsoa vauvaa yksilönä ja kuunnella vanhempien huolia ja toiveita. Ja kehtasi vielä kirjoittaa että jatkakaa 180-210ml annoksilla korviketta kun juuri poika demonstroi miten 120ml oksennetaan sujuvasti ulos. Meillä ei olla voitu juoda kertaakaan 180ml ilman että tulee oksennus. Hitto, että mua ahdistaa ja suututtaa ettei meidän huolia oteta tosissaan ja tämä ns neuvolatoiminta on just tällaista mitä se on.

Tähän vielä lisäksi se että meillä se on mies joka keskustelee lääkärin kanssa koska mun kielitaito ei siihen riitä. Miehellä on valitettavasti sokea kunnioitus lääkäreitä kohtaan ja kun se nainen siellä johdattelevasti kyseli kaikkea niin mies vain myötäili. Voi helvetti että otti päähän. Ovathan nuo ammattilaisia ja tietävät paljon, mutta eivät lääkäritkään mitään jumalia ole jotka tietävät kaiken satavarmasti. Ja näin sanon vaikka teen töitä lääkäreiden kanssa.

Tullaan parin viikon päästä suomeen ja varaan saman tien ajan lastenlääkärille jonka kanssa voi toivottavasti järkevästi keskustella vauvan tarpeista ja jos meitä sitten kuunneltaisiin :sad001

Sophie, noita luettelemiasi alle 1-vuotiaalta kiellyttyja vihanneksia ja hedelmia on myos kaikissa yleisimmissa espanjalaisissa vauvanruokamerkeissa, ihan +4kk alkaen. :grin Nuo suositukset ja vauvanruokamarkkinat eivat todellakaan mene kasi kadessa... Ja ne suosituksetkin tuntuvat muuttuvan ihan sen mukaan kuka nyt sattuu olemaan suosittelijana.

Meilla on kontrollikaynnit 2vko, 2kk, 6kk ja 1 vuoden ikaisena. Viime kerralla emme edes keskustelleet kiinteista, mutta laakarin antaman lapun mukaan vellit voi aloittaa 5kk ja kiinteat 6kk. Juu ei kiitos. Me aloitettiin vellit 3kk ja kiinteiden maistelu nyt hieman ennen 4kk synttareita. Meilla on niin vahan noita laakarikaynteja (ja sen lisaksi ei mitaan neuvolatati-kuvioitakaan), joten ollaan katsottu parhaaksi ottaa ohjat omiin kasiimme, ja edetaan siina aikataulussa missa valtaosa muistakin vauvoista tuntuu etenevan.

Varmaan teillakin olisi mahdollisuus vaihtaa laakaria, jos silta tuntuu. Meidan pojan omalaakari on se sama lastenlaakari, joka hoitaa nuo kontrollikaynnit. Pojan omalaakarille voi varata aikoja myos terveyskeskuksen oman varausjarjestelman kautta internetissa ja halutessaan vaihtaakin laakaria netin kautta. Ja onhan se aikamoinen kalkkuna tuo lekuri. Ekalla kerralla se oli ihan mukava, tokalla kerralla silla oli ilmeisesti kova kiire ja se muuttui hieman tylyksi. En nyt kuitenkaan ole laittanut sita vaihtoon. Menkoon nyt, kun niin harvoin kerta tavataan. :grin

Silloin 2kk neuvolassa se katsoi meidan pojan mummin neulomia villasukkia, joiden varret ylettyivat polviin saakka, ja huomautti, etta ne saattavat hidastaa vauvan jalkojen verenkiertoa. :grin Ma en edes tajunnut sanoa mitaan takaisin siina tilanteessa. Ihmettelin vaan kummaa huomautusta ja lopulta kun juttelin asiasta aitini kanssa niin aidin mielesta ko. kommentti oli ihan naurettava. Meilla koko suku kulkee villasukissa ja kaikilla kiertaa veri paasta varpaisiin! :mad: Viime kerralla ma kavin laakarilla yksin ja minulle jai fiilis, etta han piti minua tyhmana. Tarpeen vaatiessa minulle voi kylla puhua hitaammin, mutta ei tarvitse korottaa samaan aikaan aanta. Jos en heti tajua jotain, niin se ei tarkoita, etta olisin puolikuuro, jolle pitaa samaan aikaan huutaa. Hohhoi.

Menipa kauas aiheesta. Hyvaa ruokahalua kaikille lokavauvoille! :)

En nyt muista onko tässä ketjussa aikaisemmin mainittu tuota mll:ää, mutta niiden kotisivuilla on minun mielestä aika luotettavaa ja selkeää tietoa soseiden aloittamisesta:

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapsenruokailu/vauva/

Harmi Sophie, kun sulla on noin kurja kokemus lääkäristä. Me ollaan saatu neuvolasta hyvin apua ja tukea kaikessa, myös tässä ruokailuasiassa, ja mulle on neuvolasta välitetty sellainen tunne ja mielipide että ei kannata turhaan stressata ja ylianalysoida sekä miettiä varsinkaan näitä ruokailuasioita. Tietyt ruuat tulee välttää ensimäisen vuoden aikana (on tuolla mll:n sivuilla), ja viljat tulisi aloittaa vasta 5kk ikäisenä. Muuten voi aikalailla mennä "maalaisjärjellä". Vauva kyllä imoittaa jos jotain pitäisi tehdä erilailla, kuten jossakin ketjussa jo tuli esille niin kaikki vauvat on niin erilaisia eikä samat asiat toimi kaikilla vauvoilla. Väitän kovasti että me vauvojemme äiteinä tiedetään ja huomataan mitä oma vauva tarvii ja mistä vauva voi hyvin! :Heartred

Nuo suositukset kyllä vaihtelee vähän eri maissa, mutta ihan kummallinen lista teidän lekurille on ollut. o_O Oliko siinä mitään perusteita?

Sepä tässä onkin, edellinen lääkäri sanoin 4kk, mutta nyt uusi lääkäri joka ei sen enempää perustellut, kuhan ilmoitti että näin tehdään. Juttelin pomoni kanssa, joka siis lääkäri ja äiti itsekkin, ja hän sanoi että kyllä täälläkin aloitellaan kiinteitä yleensä 4kk iässä. Eli taas kävi paska mäihä että saatiin tuollainen lääkäri. Grr. Mutta me jatketaan samaan malliin kuin aikaisemmin, poika kasvaa ja on tyytyväinen eikä ole saanut mitään oireita soseista (paitsi peruna/porkkanasta ilmavaivoja). Ja kiinnostus ruokaa kohden kasvaa koko ajan :)

Olen kyllä huomannut, että tää on aihe, josta on olemassa ristiriitaista tietoa ja tiukkoja mielipiteitä, mutta jos ne mielipiteet eivät ole edes mitenkään perusteltuja, niin ehkä kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ainakin jos lääkäri luulee, että 4-kuukautinen osaa sanoa sanoja niin ei taida olla lastenlääkäri tai ainakaan kovin pätevä? o_O

No niin, tänään sain sitten aikaiseksi aloittaa.

Tein sosetta yhdestä pienestä bataatista ja yhdestä porkkanasta, mutta eihän niistä tullut sitä juuri yhtään! Ensi kerralla teen vähän enemmän, niin oisi pakkasessa jotain varastoakin. Itse soseen tekeminen oli aika mutkatonta.

Maistelu aloitettiin bataatilla. Neiti oli kovin innoissaan, ja nappasi heti lusikan mun kädestä, että se siitä syöttämisestä. Tein sitten niin, että vähän kastoin sitä lusikkaa soseeseen, neiti sai sen lusikan suuhunsa ihan hienosti, ja siitä sitten nuoleskeli ne soseet... Hidasta, mutta ihme kyllä sotkua ei niin paljoa tullutkaan. Saa nähdä pitääkö mun ruveta siihen sormiruokailuun vai miten, mutta pakkopaita tolle pitäisi laittaa että saisi estettyä kun se tahtoo sen lusikan. :D Ja tyyppi on niin innoissaan, etten halua tappaa sitä innostusta sillä että toinen pitää kiinni koko ajan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä poika tuntuu syövän päivä päivältä isompia määriä noita kiinteitä ja maidon kulutus vähenee sitä mukaa. Toki sitä kuluu edelleen aika paljon, mutta tässä vaiheessa alkaa vihdoin huomata jonkinlaista vaikutusta sillä että syö myös "oikeaa ruokaa". Ollaan nyt siirrytty semmoiseen systeemiin että poika saa sekä lounaalla että päivällisellä kasvissosetta ja jälkkäriksi hedelmää/marjaa ja sitten vielä illalla puuroa jossa mukana vähän hedelmää/marjaa. Sanoisin että poika ei ole tullut vielä kertaakaan soseista niin täyteen että olisi lopettanut syömisen sen takia, eli vieläkin on jotenkin vaikea tietää mikä olisi se sopiva kerta-annos. Usein tuntuu että niitä uppoaisi vielä paljon lisää vaikka itsestä tuntuu että johan se söi ihan hirveästi. Nyt menee sanoisin että reilu puoli "pilttipurkillista" kasvista kerralla ja päälle samanmoinen määrä jälkkäriä. Puuroa menee illalla varmaan desin verran. Varmasti aamuunkin saisi lisättyä samanlaisen puuroannoksen ilman vastalauseita, mutta ehkei ihan vielä...

Kysymys! Minkä verran päivässä annatte herkkuja eli hedelmää/marjaa ja miten se on suhteessa kasviksiin? Ylläri ylläri meillä poika söisi noita herkkuja niin paljon kuin vaan antaisi, varmasti menisi koko purkillinen kerralla, mutta en ole hennonut antaa vielä niin paljon yhdellä kertaa. Aiemmin mentiin niin että lounaalla oli vain herkkuja ja sitten ajattelin että kai siinäkin olis hyvä olla myös kasviksia. Jotenkin tuntuu että ei kai ne herkut voi olla "pääosassa" päivittäisissä kokonaismäärissä? Vai voiko? Voiko vauvalle syöttää liikaa niitä suhteessa kasviksiin? Onkohan tähän jotain suositusta? Paljon kysymyksiä yhdestä pikkujutusta :)

Meillä syödään vielä varovaisesti 1 rkl päärynäsosetta aamulla ja lounaaksi 1 rkl bataattia + 1 rkl maissia. Illalla mennään ihan vain maidolla koska väsyneenä ruoka kyllä maistuu mutta se sotku ja sähellys... Koko ajan on tarkoitus lisätä annoksia kun näyttää maistuu eikä pojan maha ole moksiskaan. Huomenna saa aamulla tupla-annoksen päärynää kun se on niin herkkua :) Meillä on maidonkulutus vähentynyt ehkä desillä soseiden avulla ja alkaa pikkuhiljaa olemaan siellä suositusten tasolla, enää noin puoli litraa sen yli :cool05

Meille suositeltiin antaa lounaaksi ja päivälliseksi kasvissosetta ja välipalaksi (1-2/pvä) hedelmä- tai marjasosetta. Nyt menee melkein yksi pilttipurkillinen kerralla, eli lounaalla purkki kasvissosetta ja noin 14.30 välipalana purkki hedelmä- /marjasosetta. Pitäisi varmaan lisätä kolmas ruokailukerta pian kun kerran maistuu niin hyvin, seuraava olis meillä varmaankin päivällinen ja kasvissose.

Meillä on maisteltu toistaiseksi soseita vain kerran päivässä, mutta samalla kerralla ollaan ensin syöty kasvista ja perään jälkkäriksi hedelmää. Kai noita voisi jo antaa vähän enemmänkin.

Meillä jo yli 5kk mittarissa, neuvolassa kehotettiin syömään kaksi ateriaa ja yksi välipala päivässä. Aterioille voi lisätä nyt lihaa tai kalaa. Tuntuu jotenkin hurjalta, mutta jos näin neuvotaan niin täytyy laajentaa ruokavaliota.

Apua, ja meillä ei vieläkään olla edes maistettu! O.o Oon oottanu vaan että saatais maha toimiin uudestaan kunnolla ton saakutan korvike- ja vellisotkun jälkeen... Kakka edelleen vihreänsävyistä ja aika kovaa, taidetaan kohta taas kokeilla jotain muuta merkkiä :P

Mä olen tehny havaintoja ja tullu siihen päätelmään että kun maistellaan sosetta aamupäivällä, ei tarvi mennä kö ihan pari vauvalusikallista, nii seuraavana yönä nukutaan huonosti ja löydän itseni imettämästä vauvaa 2-3kertaa yössä. Heti kun on päivä että ei maisteta soseita ollenkaan, poika nukkuu yön 8-10h heräämättä.

Kokemuksia? Mitä teen? Lopetanko maistelut sikseen? Poika on kuitenki jo 4,5kk että kohta sitä on pakko enemmän alkaa syöttää enkä minä ainakaan jaksa taas sitä että herätään 3-4h välein syömään tissiä.

Kokemuksia? Mitä teen? Lopetanko maistelut sikseen? Poika on kuitenki jo 4,5kk että kohta sitä on pakko enemmän alkaa syöttää enkä minä ainakaan jaksa taas sitä että herätään 3-4h välein syömään tissiä.

Syyskuisista eksyin lueskeleen teidän ketjua :) Alle vuoden ikäsellähän maito on pääravintoa, joten vielä ei oo mikään kiire. Mä jättäisin maistelut myöhemmälle ja jatkaisin pelkällä maidolla vielä. Alkuun soseista saatu ravintohyöty on niin pieni (vrt. vetinen soselusikallinen/rasvainen maito), että turha täyttää sillä vauvan mahaa jos seurauksena on se, että yöt menee huonommiksi kun vauva ei tankkaa maitoa päivän mittaan riittävästi. Jo parin viikon päästä tilanne voi olla ihan eri ja maistelu sopia vauvalle paremmin. Myöskään heti puolen vuoden iässä ei tarvi olla viittä isoo ateriaa päivässä, joten ei tarvi olla huolissaan jos ei kiinteiden alotus vielä tässä vaiheessa onnistu :)

Me ollaan alottelemassa vasta nyt (sormiruokailua), kun vauva täyttää ens viikolla puoli vuotta, joten ei päästä maisteluannoksia isompiin vielä ihan hetkeen. Poika on kuitenkin kasvanu tähän asti niin hyvin, etten nää mitään syytä olla huolissaan vaikka alkuun varmasti syökin vaan hyvin vähän jos sitäkään :)

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin