Noniin, nyt oon rauhoittunut sen verran että pystyn järkevästi kirjoittaa tänne. Kävimme siis tänään 4kk neuvolassa ja innolla odotin että saadaan hyvät suositukset espanjalaisittain miten nuo kiinteät aloitetaan. Lääkäri sitten tokaisi heti kun otettiin asia puheeksi että kiinteät aloitetaan vasta 5,5kk iässä. Siis 5 ja puoli kuukautta pitäisi pojalla olla ikää niin silloin saa antaa vähän jotain velliä tai sosetta
Mikä helvetin 5,5kk? Olisi nyt edes 5 tai 6, mitä se puolikas siinä tekee? Anyway, ei sitten uskallettu sanoa sille naiselle että meillä ollaan jo syöty kaikenlaista hyvällä ruokahalulla ja ilman oireita jo pari viikkoa.....
Sitten hän antoi ohjeet kiinteisiin jotka hän ilmeisesti on itse kirjoittanut koska paperissa oli vain hänen nimensä, eikä edes sairaalan logoa saatika mitään muuta virallista logoa tai leimaa. Siinä oli mm ettei alle vuoden ikäiselle saa antaa avokadoa,
mangoa, persikkaa, aprikoosia, ananasta, mitään marjoja, kukkakaalia jne jne. Kävin katsomassa Piltin kotisivulta, niin kyllä noita kaikkia löytyy suomalaisista soseista, harvassa ei ollut mitään näistä. Ja meillä ollaan syöty hyvällä ruokahalulla mangoa jo pari viikkoa
Mä oon ihan pihalla näistä suosituksista. Jotenkin mun on hyvin vaikea uskoa tuota lääkäriä ja hänen suosituksia. Vaikka mikä mä oon tietämään paremmin
Toiseksi oli puhetta tuosta pojan maidon juonnista. Mies selitti että mitäs kun poika juo melkein 2 litraa päivässä ja iltaisinkin melkein puoli litraa ennen kuin suostuu nukkumaan, että kova on nälkä koko ajan. Ja kertoi myös että meillä oksennellaan maitoa välillä aika reippaasti (poika antoi siinä hyvän esimerkin oksentamalla mun päälle juuri juomansa 120ml). Nainen vain hymyili että onpas poika iso ja vilkas. Eh!? Mites tuo oksentelu? No, ihan normaalia kuulemma eikä tarvitse olla huolissaan kun poikaa ei häiritse ja kun kasvaa noin hyvin. Jaa, no on varmaan tosi hyvä vauvalle oksennella hapanta maidonjämää joka päivä useamman kerran?!
No, mua harmitti niin paljon että itkuhan siinä tuli kun päästiin ulos. Musta tuntui taas siltä että nuo nuoret naislääkärit jotka ovat just valmistuneet vain katsovat sokeasti suosituksia eivätkä yhtään osaa katsoa vauvaa yksilönä ja kuunnella vanhempien huolia ja toiveita. Ja kehtasi vielä kirjoittaa että jatkakaa 180-210ml annoksilla korviketta kun juuri poika demonstroi miten 120ml oksennetaan sujuvasti ulos. Meillä ei olla voitu juoda kertaakaan 180ml ilman että tulee oksennus. Hitto, että mua ahdistaa ja suututtaa ettei meidän huolia oteta tosissaan ja tämä ns neuvolatoiminta on just tällaista mitä se on.
Tähän vielä lisäksi se että meillä se on mies joka keskustelee lääkärin kanssa koska mun kielitaito ei siihen riitä. Miehellä on valitettavasti sokea kunnioitus lääkäreitä kohtaan ja kun se nainen siellä johdattelevasti kyseli kaikkea niin mies vain myötäili. Voi helvetti että otti päähän. Ovathan nuo ammattilaisia ja tietävät paljon, mutta eivät lääkäritkään mitään jumalia ole jotka tietävät kaiken satavarmasti. Ja näin sanon vaikka teen töitä lääkäreiden kanssa.
Tullaan parin viikon päästä suomeen ja varaan saman tien ajan lastenlääkärille jonka kanssa voi toivottavasti järkevästi keskustella vauvan tarpeista ja jos meitä sitten kuunneltaisiin