Kiinteät

Nyt on helppo olla terveellinen ja monipuolinen, kun kaupasta saa kympillä kannettua ja monta kiloa erilaisia kasviksia ja hedelmiä :) Ja rehellisesti sanottuna, tää on paaljon iisimpä, kun se ikuinen kuori, pilko, soseuta, pakasta-touhu.. :p

Niinhän se on, olisi kiva jos tuo suostuisi syömään esim aamiaisella jotain muuta kun 4 siivua Oltermannia. Puuro ja jogurtti syljetään saman tien pois ja hedelmänpalaset lentävät kaaressa toiselle puolelle huonetta :confused:

Meilläkään ei enää soseena syödä muuta, kuin satunnaiset valmisruuat sekä sellaiset, joita olisi kovin hankala pistellä omin käsin (lähinnä keitot ja paljon kastiketta sisältävät ruuat). Ja puurot tietty puurona. Sotkua tulee jonkun verran ja välillä ruokaa menee tosi vähän, mutta olen nyt huomannut, että mitä vanhemmaksi poika tulee, sitä enemmän tulee sotkua soseista ja vähemmän sormiruuasta, kun aiemmin oli toisin päin.

Eilen annoin pitkästä aikaa pojalle ihan purkkisosetta, ja voi jee sitä sotkua! Ruokaa ei mennyt lattialle, mutta poika on jo niin nopea huitomaan ja hieromaan naamaansa, että sosetta oli hänessä ihan ympäriinsä, hiuksissa, nenässä, korvissa, vaatteissa... Ja äidin vaatteissa myös. Poikaa pestessäni mietin, että ehkä se lattian putsaaminen sormiruokailun jäljiltä on kuitenkin helpompaa kuin lapsen täyskylvetys :rolleyes:

^ Ja vielä unohdin sanoa, puuro menee kuitenkin joltiseenkin siististi, se on ilmeisesti pojan herkkua :)

Laitan tän kuitenkin tänne, vaikka syömisestä oli puhetta valitusketjussa. Mies keksi toimivan homman sormiruokailuun, kun melkein kaikki safkat alkoi lentää lattialle. Mies laittoi ruuan toiseen astiaan, ja neidin eteen tyhjän lautasen, sitten laittoi siihen lautaselle ruokaa todella vähän, tyyliin viisi makaronia ja viisi maissia. Ja neiti syö kaiken nätisti! Ja sitten taas lautaselle vähän ruokaa, neiti syö, saa lisää. Mutta kun minä laitoin kaiken siihen lautaselle suoraan, niin neiti kippasi ne pöydälle ja heitteli lattialle.

Oon huomannut kanssa joskus ihan marjojenkin kanssa, että poika jaksaa keskittyä paremmin poimimaan ruokaa yksitellen suuhun jos marjoja on vaan muutama ja jos taas iso määrä marjoja niin tuo rupeaa kourasemaan niitä nyrkkiin helpommin. Ja sitten niitä putoilee sieltä ylimääräiset kun yks päätyy suuhun.

Sama täällä ruuan osittamisen kanssa :) Tosin nyt olen muutamana päivänä antanut enemmän ihan sosemuotoista ruokaa, viikonloppuna valmisruokaa kun oltiin liikkeellä, ja eilen tein jauheliha-perunasoselaatikkomukaelmaa, joka oli sellaista klönttistä, mutta kuitenkin lusikalla syötettävää omien tassujen sijaan. Yllättäen nuo maistuivatkin tosi hyvin, ja tuntuu, että poika on nukkunutkin paremmin kun on syönyt kunnolla (voipi olla ihan sattumaakin). Eli me varmaan jatketaan taas sillä linjalla, että syödään sekä soseita että sormin. Mutta vain soseutettuja ruokalajeja, siihen erilliseen kasvisten ja lihan soseutusrumbaan en enää lähde!

Minäkin olen antanut välillä pakastimeen jääneitä soseita, jotka tuntuvat nyt kelpaavan paremmin, kun välillä saa muutakin. Meinasin myös tehdä bataatti-cuscusia, joka on ollut neidin suosikkisose, koska on ihan hyvä, että on jotain varalla, kaupansoseita tuo ei oikein suostu syömään.

Oh, raskauden aikainen himoni on palannut; pannari!! Ja kun oikein innostuin, tein pojalle oman pikkupannarin ilman suolaa ja sokeria ja korvikemaitoon. Hyvin tuntui maistuvan, kun leikkasin siitä sopivia siivuja ja poika sai aina kastaa hedelmäsoseeseen hiukan kärkeä ja mutustella omin käsin tyytyväisenä :)

Tän olisi voinut laittaa positiivisuusketjuunkin, mutta kun kyse on aika lailla ruuasta, niin laitetaan tänne. Meillä on joskus viikonloppuisin ja nyt lomalla vähän sellainen ongelma, että kun on erilaiset päivärytmit, niin mulla olisi usein jo lounasnälkä siinä vaiheessa, kun mies on aamiaisella. Tästä nousi sitten idea brunssista, joka toteutettiin tänään. Kovin itse tehtyä ei nyt tullut, mutta molemmat saatiin omia herkkuja, ja mulle oli helppo totetteuttaa, ja samalla tuli mukavasti vauvalle ruoka.

Eli miehen toiveet nakkeja ja karjalanpiirakoita (sellaisia raakapakaste), näistä neiti sai maistaa pienen palan nakkia, karjalanpiirakoiden suolaprosentti oli niin suuri, etten antanut. Minä halusin munakasta, ja paistoin neidille oman suolattoman (ja sitten unohdin suolan omastanikin, mutta onneksi on sirotin), ja munakas osoittautuikin uudeksi herkuksi. Lisäksi siivu oltermannia, oma sämpylä ja vihanneksia. Ja aikuisille oli viimeisenä minun himoitsemiani croisantteja. Niin, ja ostin tölkin appelsiinimehua, jonka juomisen lopetin silloin, kun tulin raskaaksi, kyllä nyt maistui hyvältä. :p

Mä heräsin tässä siihen, että meidän typy täyttää tällä viikolla 11 kuukautta! :eek: Eli kuukauden päästä sen pitäisi syödä melkein kaikkea sitä, mitä mekin. Aika pitkällä tässä ollaankin, mutta tuntuu hurjalta, antaako sille sitten normaalisuolaista ruokaa, vai laitanko aikuisille sirottimen pöytään... Ja saako jo syödä punajuurta ja muita nitraattipitoisia, uskallanko antaa... :rolleyes:

"
Useimmat kasvikset sopivat alle 1-vuotiaana, mutta joitakin kasviksia vältetään nii- den sisältämien haitallisten aineiden tai huonon sulavuuden takia. Nitraattipitoisim- mat kasvikset kuten lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, nokkonen, kiinankaali ja juu- resmehut eivät ole sopivia alle vuoden ikäiselle. Samoin vihertävät ja itäneet peru- nat sekä sormenpäänkokoiset varhaisperunat eivät sovi alle1-vuotiaille. Kuivattuja herneitä ja papuja vältetään huonon sulavuuden takia. Ituja ei ole syytä käyttää salmonellariskin takia. " Nopealla vilkaisulla löytyi tämä :)

Niin, mun järki kyllä sanoo, että 1-vuotiaalle voi antaa pinaattia, mutta jotenkin vaikea uskoa, kun on ehdollistunut sitä välttämään. Ja punajuuret! :P Mä rakastan punajuurta, mutta mies vihaa, mutta kuukauden päästä voin tehdä mulle ja taaperolle punajuurta, hurjaa, jee! :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä alan tulla hulluksi tästä maitovouhotuksesta! Sormiruokailijat "palstalla" facessa on nyt paljon keskustelua lehmänmaidosta ja sen haitoista lapselle ja kuinka kukaan järkevä ei enää anna lapselleen normaalia lehmänmaitoa :eek:

Käytin viikon verran aikaa joka ilta parin tunnin verran siihen, että luin erilaisia tutkimuksia maidon haitoista ja hyödyistä ja kieltämättä laittoi ajattelemaan..

Tutkimusten mukaan "imettävä" lehmä tuottaa maitoonsa vahvoja hormoneja, jotka joutuessaan ihmisen elimistöön aiheuttavat mm. varhaisempaa murrosikää. Väitetään, että nuorten puberteetti-ikä on laskenut lehmänmaidon kulutuksen lisääntymisen myötä erityisesti pohjoismaissa..

Toinen merkittävä pointti oli, että meillä juodaan maailmanlaajuisesti eniten lehmänmaitoa suhteessa henkilömäärää kohden ja meillä on huomattavasti enemmän osteoporoosia, kuin muissa maissa, joissa maitoa juodaan todella vähän. Osin voidaan selittää sillä, että auringosta saamamme d-vitamiini on vuodenajoista johtuen välillä heikkoa, mutta yhtä heikkoa se on muissa pohjoismaissa, joissa osteoporoosia ei ole ihmisillä läheskään niin paljon..

Lisäksi maidossa oleva kalsium on yksi huonoimmin imeytyviä kalsiumin saantimuotoja. Yhden tutkimuksen mukaan saadusta kalsiumista vain 1/8 imeytyy luustoon ja samalla maidon happoemäs-tasapaino syövyttää koostumuksellaan valmiiksi vahvaa luuta. Lisäksi ehkä hieman yllätyksenä tuli, että kaura- ja mantelimaidossa kalsiumia on huomattavastii enemmän ja imeytymisprosentti huomattavasti suurempi.

Lehmänmaidon runsaan kulutuksen on myös huomattu lisäävän diabeteksen riskiä.

Lisäksi yksi melko järkyttävä tekijä on, että Valio saa valtiolta yli 2 miljoonaa euroa mainosrahoitusta joka vuosi ja kaikki virallisten tahojen (thl ym.) tutkimukset maidosta, maitotuotteista ja niiden hyödyistä tehdään tällä hetkellä "yhteistyössä" Valion kanssa….

Yhteenvetona tutkimuksista oli, että kasvavan lapsen kannalta parasta olisi saada tarvittava kalsium vihanneksista, manteli- tai kauramaidoista ja D-vitamiini ravintolisänä pilleri/tippamuodossa. Jos maitoa halua antaa, on parhainta antaa punaista luomumaitoa, rasvaton oli se pahin mahdollinen ja maitotuotteina tulisi suosia hapanmaitopohjaisia tuotteita.

Olen puhunut. Ja todella hämmentynyt.

Saria, laitatko linkkejä niihin tutkimuksiin jota olet lukenut? Itseäni kiinnostaa myös aihe, ja aiheuttaa paljon hämmenystä koska ihmiskeho ei pysty tunnistamaan lehmän kasvuhormooneja ym ja kuten kaikki muukin mitä suuhumme pistetään, niin myös hormoonit (jos eivät ole erikoisvalmisteisia) pilkkoutuvat ruuansulatuksen toimesta, mikä on ihan perusbiologiaa/fysiologiaa näin vähän syvemmältä kannalta katsottuna. Mutta vinkkini on että kannattaa olla todella lähdekriittinen ja lukea ainoastaan tieteellisissä lehdissä julkaistuja tutkimuksia (jotka ovat läpäisseet alan asiantuntijoiden syynin, eli ihan mitä vaan ei niissä voi julkaista). Netti on täynnä muunneltua faktaa, riippuen siitä ollaanko pro- tai anti-x sivuilla.

Tässä Saria on sivusto missä tutkijat etsivät tutkimustuloksia, sinne hakusanaksi "diary food and x", niin löydät luotettavia tutkimuksia :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

Pitää tutustua aiheeseen paremmalla ajalla itsekkin :)

PS. Ennemmin liian paljon maitoa kun esim kokista tai muita sokeripitoisia lisäainepommeja, mitä täällä espanjassa suurin osa lapsista juo päivittäin. En ole koskaan nähnyt täällä että lapset joisivat maitoa ruuan kanssa :eek:

Mäkin oon kuullu noista jo jonkun aikaa ja välillä itekin mietin maidon korvaamista, mut hetken "kuurilla" oltuani totesin sen mahdottomaksi juuri tuon lehmänmaitopropagandan ansiosta - sitä lykätään KAIKKIALLE ja muut, korvaavat maidot tyhjentää kukkaron hetkessä. Pitäisi sitten kaikki maitotuotteet miettiä uusiks.

Lastenruokahyllyllä oon myös kattellu, siis virallinen suositushan on alkaa antaa hapanmaitotuotteita 10 kk etp ja lehmänmaitoo vuoden ikäisestä. Kuitenkin jo 5kk+/8kk+ on rahkaa ja kermaa ja jogurttia! Vahingossa oon joskus ostanut ja harvakseltaan tarjoillut, mutta pääasiallisesti olen tehnyt päätöksen lykätä lehmänmaidon antamista niin myöhään kuin mahdollista. Aion jatkaa taaperoimetystä ja nyt jo tytön ruokiin ja leivonnaisiin lypsän omaa maitoa.

Suomalaisessa maidossa on vielä se puoli, että se on niin äärimmilleen käsitelty (kuten tuossa tutkimuksessa oli ^ ), että allergisoi huomattavan paljon ja ravintoaineita tuhotaan. Ulkomailla ja esim täällä Lidlin maito käsitellään eri tavalla, kun eivät noudata paikallisia direktiivejä ja se sopii useimmille laktoosi-intelorantikoillekin.

Jos vähän kaivatte, niin vehnä on toinen aine, joka ravinnollisesti on tyhjää täynnä, mutta koska se on helppo ja halpa kasvattaa, sen käyttöö suositellaan tuolta ylimmältä tasolta. ;) Se siitä!

En mitenkään hirveenä haluu höyrytä noista ravintojutuista, mut lapselle haluu kuitenkin miettiä oikeesti terveellistä ja luonnonmukaista ruokaa. ;)

Muokattu viimeksi:
Ongelma tuossa Elina Hytösen sivussa (suuri ongelma minulle) on ettei siinä ole käytetty oikeita luotettavia lähteitä, ja lisäksi siinä on myös rokotteita vastaan mielipidekirjoituksia (josta jo nopeasti silmäämällä näkee ettei kirjoittaja ymmärrä miten rokotus toimii, eli ei ymmärrä immunologian päälle mitään ja lauseet kuten tämä "Rokotteiden todellisesta tehosta ei ole koskaan ollut luotettavaa tutkimustietoa. Haittavaikutuksistakin on saatu varmaa tietoa vasta, kun rokotetut ovat poteneet, sairastuneet vakavasti tai kuolleet." What the f-ck?), joten taidan suosiolla jättää tämän sivun lukematta :)

Tuo mita Sophie sanoi maidonjuonnista taalla on aika totta. Meidan pojan tarhassa ei juoda maitoa ollenkaan. Ihan pikkuisten vanhemmat kiikuttavat paikalle omat korvikkeet, mutta isommat lapset eivat juo maitoa lainkaan. Ruuan kanssa juodaan mehua, janojuomaksi vetta, joskus aamiaisella on tarjolla valmiskaakaota, joka on siis maitopohjainen ja juodaan kylmana.
Toisaalta pojalle syotetaan tarhassa valipalaksi jogurttia toisinaan. Ma itse olin kuvitellut, ettei 10kk voi syoda jogurttia. o_O
Poika juo kotona edelleen aidinmaidonkorviketta, joko sellaisenaan tai vellijauheen kanssa. Tarhassa juo mehua. Emme ole kotona viela siirtyneet lehmanmaitoon. Ma en itseasiassa edes tieda millaiset suositukset taalla on tuon lehmanmaidon suhteen, mutta katsotaan sita sitten myohemmin. :)

Takaisin