Kiinteät

Koskakohan vauva voi sitten ihan oikeasti syoda samaa ruokaa muun perheen kanssa ilman etta ottaa vauvan osaa erilleen valmistusvaiheessa? Aika paljon eri tietoa netissa. Jotkut antavat jo 10-11-12kk. vahasuolaista perusruokaa vauvalle, marinoituja broilerinfilesuikaleita tai maustettua jauhelihaa ja syovat siis itse ihan taysin samaa ja tarpeen mukaan lisaavat suolaa sitten omalle lautaselleen.

Me maisteltiin punaisia viinimarjoja, happamia sanoi poika, mutta söi silti irvistellen, kun muutkin söi :grin Vadelmatkin meni. Ja varmaan jokunen mato siinä samalla...:eek:

Heh, meillä sama juttu noiden viinimarjojen kanssa. Ja lisää piti saada, vaikka olivat happamia :grin Huono puoli niissä oli se, että koirat eivät "siivonneet" niitä lattialta ruokailun jälkeen, poimivat kyllä mutta kuljettivat ympäriinsä ja jättivät jemmaan. Ja nyt mä tallaan vähän imeskeltyihin herukoihin alvariinsa :p

Littlered: Suomessa ohje on, että 12kk --> voisi syödä samaa ruokaa kuin muu perhe, poislukien tietty jotkut supersuolaiset tai tuliset sapuskat. Monia perusruokia varmasti jo aiemmin sitä mukaa, kun "kieltolista" lyhenee, muussaa vaan lapsen ruuan tarpeen/tottumuksen mukaan. Mä teen aika usein esim. jauhelihakastiketta/keittoa tai vaikka perunamunakasta uunissa, poika syö samaa mutta lisään suolan vasta lautasella itselleni. Eihän se aikuiselle ihan optimia ole, mutta riittävän hyvää perusmuonaa :)

Muutama päivä on nyt menty kokonaan ilman soseita, ja tää onkin miljoona kertaa helpompaa. Tyttö syö hyvin, samaan aikaan meidän kanssa, sotkua tulee paljon vähemmän, ja se on helpompi siivota. :) Parina päivänä on syönyt niinkin hienoa ruokaa, kun pastaa ja maissia, tänään perunaa ja kasviksia, eli samaa kuin mekin. Liha on tuottanut päänvaivaa, kun mulla on sitä soseen sekaan laitettavaa pakkasessa, mutta tänään sain kuningasidean, ja tein neidille omia lihapullia, sellaisia pieniä, johon tulee lihaa suunnilleen se päiväannos, ja ne kun pakasti niin on helppo ottaa yksi kerrallaan pakkasesta. Ihmetystähän se aiheutti alkuun, mutta sitten maistui. Kanaa taidan vaan paistaa ja leikata sopivan kokoiset palat. Kylläpä oon taas innoissani.:p

Mä annoin kanafilesuikaleita paistettuna semmoisenaan, oli tarpeeks pehmeitä ja hyvä pitää kiinni ja haukella.
Lihapullat on hauska idea! :)

Meillä syödään myös joka päivä joku ateria omin sormin, mutta treenattavaa kyllä riittää. Toisin kuin mitä Latteäiti kuvaili, sormiruokailu on meillä aika paljon sotkuisempaa kuin soseiden syönti ja hävikkiä tulee, kun poika ei toisinaan malta syödä vaan nakkelee / pudottelee ruokaa ympäriinsä. Välillä tuntuu, että syöminen jää turhan vähiin ja poika sitten kompensoi tissillä. Mieliruokiaan malttaa kyllä syödä sormin, ja suurella hartaudella syökin :)

Nyt poika on myös keksinyt, että koirat ilahtuvat ja tulevat luokse, jos niille heittelee makupaloja (argh!). Koirat eivät saa ruokailutilassa olla kun syömme, joten poika heiluu joku kukkakaalinpala kädessä kuin mielipuoli ja huutelee kauempana odottaville koirille. Ehkä maailman koomisin näky, siinä sitten taas koitan olla järkevä aikuinen...

Toisinaan poika myös hamstraa ruokaa poskiinsa vähän niinkuin Littlered (muistankohan oikein?) omastaan joskus kuvaili; ei siinä muuten mitään jos ei pöydästä ole kiire poistua, mutta jos lähtee vaikka ruokapöydästä vaippaa vaihtamaan, niin saa olla aika tarkkana.

Having said that, täälläkin toivotaan, että päästäisiin hiljalleen soseista eroon; mähän olen jo käytännössä lopettanut erillisten soseiden tekemisen ja yritän tehdä mahdollisimman paljon ns. yhteistä ruokaa, mutta aika paljon soseutan vielä niitä valmiiksi tekemiäni aterioita. Mitenkä Latteäiti tai muut sormiruokailussa edistyneemmät, onko teillä näkynyt jossain vaiheessa noita ongelmia, mitä tuossa yllä luettelin (ehkä sitä koirajuttua lukuunottamatta :) ) ja hävisivätkö ne omia aikojaan tai teittekö jotain korjausliikkeitä? :anyone

Ai niin ja, käytättekö jo lautasta vai tarjoiletteko ruuat ihan pöydältä/vahakankaalta? Meillä kun usein lautanen on se, mikä syötäisiin ensin...

Jossain vaiheessa ruokaa meni aika paljon lattialle, mutta sorminäppäryyden kehittyessä se on helpottunut. Tosin tietysti välillä neiti tykkää "testata gravitaatiota", kuten isänsä sanoisi, mutta mieluisilla ruuilla harvemmin. Sanoisin, että harjoitus ja kärsivällisyys ovat oikeat keinot.

Minä laitan ruuan aina lautaselle. Meillä on sellaisia lautasia, joissa on pohjassa joku kuva, jota on aina sitten näytetty, jos lautanen on saatu tyhjäksi. Sitten olen sanonut, että "katso, Nalle Puh sanoo sinulle hei" tms. ja neiti hymyilee kuin Naantalin aurinko. No nyt se aina jossain vaiheessa kippaa ruokansa pöydälle, ja alkaa jutella niille eläimille siellä pohjassa. :laughing021 Toisaalta turhauttavaa, mutta pakko sille on nauraa. Ainakin tietää, että ruokailut on sitten ruokailtu.

Toi lautashomma onkin hyvä, täytyy kaivaa kaikki kuviolliset kaapeista tai hakea Prismasta muutama lastenversio! Ne isovanhempien ostamat hienot lastenastiat taidan kuitenkin jättää vielä hetkeksi kaappiin... :oops:

Mä oon laittanut tytön ruokapalat lautaselle ja sit tarjonnut tytölle ja lautanen lähtee ulottuvuusalueen ulkopuolelle, koska muuten se ja sisältö on huiskastuna lattialla.

Täällä muuten syötetään kans koiraa. Nauroinkin, että koira syö enemmän tytön ruokia kuin omiansa.. Me vietettiin kolme vuotta koiran pysyessä kiltisti poissa keittiöstä ja kerjäämästä, mut tyttö on saanut sen tuleen päivystään syöttötuolin taakse uskollisesti ruoka-aikoihin. Se myös välillä roikottaa vaikka banaania kädessään ja hihkuu ja pudottaa sen suoraan kuonon eteen. Oon kieltäny koiraa ottamasta suoraan kädestä, ettei satu vahinkoja, vaik se ei ikimaailmassa tarkotuksella puris.

Välillä tuntuu, että meillä on kaks koiraa siä, kun tyttö syöttötuolistansa tiputtaa kaiken lattialle, sit kun sen nostaa pois, se konttaa kiireesti syöttiksen alle ja syö sieltä pudottamansa ruuat, ellei joku muu oo ehtiny ensin. Jummarra jummarra en. 8(

Well well, jatketaan harjoituksia. Tää on varmaan tuon ruokakulttuurin sottaisin vaihe, mut huumoria kehiin. Pyykkikone on keksitty, tiskikone on keksitty, lapsi on täydellisen vesipesun kestävä ja kaikki se on opettelua eteenpäin. Yrityksen ja erehdyksen kautta!

Meillä uppoaa lämmin ruoka parhaiten jos poika saa itse lapioida käsin suuhunsa. Esim tänään meni iso pala paistettua lohta, uusia perunoita ja kaksi kananmunan valkuaista n 1cm x 1cm palasina suoraan syöttötuolin pöytätasolta, lautaset lentää kaaressa lattialle ennen kuin kukaan ehtii reagoida. Ja suurin osa meni ilmeisesti perille saakka kun ei niitä löytynyt lattialtakaan. Hedelmäsoseet tuo syö vielä kiltisti kun syöttää. Puuroja jos yrittää antaa niin ne päätyy äidin tai mummin naamalle. Ja suuri herkku on nyt avocado jota toi voisi syödä monta päivässä :)

Vakoilin tuolta elokuisista, että jotkut ovat tehneet vauvoille mehujäitä hedelmäsoseista. Onko kukaan täällä testannut? Mulla kävi joskus mielessä vähäsokerisen mehujään teko, mutta sitten ajattelin, että tukehtuukohan tuo siihen (terv. nimim. hysteerinen mutsi). Vaikka vois niitä varmaan jo kokeilla, onhan poika jo kasvanutkin paljon siitä, kun viimeksi asiaa mietin.

Facebookissa on ryhmä "sormiruokailijat" (suosittelen!), jossa oli ohjeita noihin mehujäihin ym. ja olivat niitä antaneet muistaakseni 7kk-> :)

Herne oon tehny mehujäätä, pakastin mehukatti hedelmävalipalaa (kuvassa) ja oikein hyvin uppos! Poika innoissaan imeskeli ja piti tikusta iha oikeaoppisesti kiinni. :) :)ImageUploadedByVau Foorumi1407786554.482235.jpg

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä söin noita raskausaikana ihan älyttömästi, oli sellainen hyvä, millä pahoinvointi pysyi loitolla. Mulla oli niitä laukussa, yöpöydällä ja työpaikalla laatikossa. Oli hyviä kun säilyi, oli helppo kuljettaa eikä tarvinnut lusikkaa. Nyt ei kyllä tee mieli. :P

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä on ruoka uponnut tosi huonosti viime aikoina ja koska tuo on heti kerjäämässä suu auki, kuola poskella kun joku syö voileipää (lähinnä leikkelettä ja juustoa) niin ostin eilen pojalle nakkeja :grin Joo, I know, ei saisi vielä antaa, niinpä ostin niitä ökykalliita Snellmannin nakkeja joissa vähinten lisäaineita ja kamaraa ym. Ja kas, niitä nakkeja tuo söisi ihan miten paljon tahansa. Myös äidin lautaselta maistui makaroonilaatikko tosi hyvältä, niin ostinpa pillimehupurkillisen kauramaitoa ja tein pojalle pienen makaroonilaatikon. Tänään nähdään sitten miten se uppoa.. Varmaan paremmin jos on "äidin lautasella" :)

^ Me ollaan myös käytetty tuota kauramaitoa/kermaa silloin tällöin, eihän sitä lisättyä rasvaa saisi antaa vielä mutta kun ei nyt joka päivä syö. Ja sehän on kasvistuote, eli ei sisällä kolesterolia. Eilen just syötiin pastaa, jonka kastikkeeseen tuli vähän sitä kaurakermaa, kanasuikaleita, purjoa, sipulia, valkosipulia ja kesäkurpitsaa + mausteet. Kaurakermaa oli niin vähän, että se oikeastaan imeytyi pastaan ja ruoka oli tosi näppärää sormin syötäväksi. Meille aikuisille paistoin mukaan myös pekonia, mutta lisäsin sen sekä suolan vasta, kun pojan osuus oli otettu erilleen. Ja aikuisille parmesania päälle.

Mulla nämä kuumat kelit ovat aiheuttaneet päänvaivaa ruokahuollon kannalta, kun tosi moni hyvä "yhteisruoka" pitäis tehdä uunissa ja sen lämmitys tekee meidän koko kämpästä saunan. Ja samaa ilmiötä, kuin mitä Sophie kuvaili, on näkynyt meilläkin: ruoka ei aina maistuisi pojalle tai sitten hän syö parhaat päältä. Tein lihapullia tässä joku päivä, ja ne menivät kaksin käsin, potut ja kasvikset vasta, kun kaikki "parempi" oli syöty. Lihapullia ei myöskään pudonnut lattialle, toisin kuin kaikkea muuta :rolleyes: Täytyy varmaan tehdä joko niin, että antaa mieluisimmat palat vasta, kun muuta ruokaa on jo syöty (joo, en ole erityisen periaatteellinen sormiruokailun kanssa :grin ), tai sitten antaa yksi kasvisannos joka päivä ihan perinteisenä soseena, jolloin menekki on meillä ollut vähän parempaa, kun voin lapata ruokaa vähän vauhdikkaammin kitaan :grin Poika siis kyllä tykkää kasviksista, mutta sormiruokaillessa ne jäävät vähän paitsioon.

Meillä on aika hiljaista kasvis/hedelmäosastolla tällä hetkellä. Oikeastaan ainoa sen kategorian ruoka-ainekset mitkä uppoaa on tomaatti, avokado ja viinirypäleet... Uunissa paistettu koipi-reittä toi söisi varmaan loputtomiin... Pelkäänpä että tuosta pojasta vielä kuoriutuu nirso lihansyöjä joka syö vain nakkeja ja kanankoipia :confused:

Tuli muuten mieleen, että meillä ruokaa tuntui menevän paremmin, kun annoin pojalle yksi päivä vain neljä ateriaa normaalin viiden sijaan. Varmaan muutenkin pudotetaan jossain kohtaa yksi ateria pois, niin sopii paremmin meidän perheen ruokailurytmiin.

Takaisin