Kiinteät

Niistä jukurteista kuvittelen ainakin joskus lukeneeni, että ne olis just semmosta käsiteltyä maitoa ( tai joku "luotettava" lähde on niin kertonut :rolleyes:) Mut nyt kun noita aterioiden sisältöjä yritin vähän guuglailla, niin en löytänyt tietoa, onko käsiteltyä vai ei. Mutta ei meille mitään vatsavaivoja niistä ole kuitenkaan tullut. Ajattelen niinkin, että ei kai vauvoille haitallisia elintarvikkeita olisi edes myynnissä...

Meilläkin syötiin nyt viimein mustikoita. Odotin kovaa sotkua ja kylpykin laitettiin valmiiksi, mutta yllättäen se olikin varmaan siistein sormiruoka tähän mennessä. Ensimmäiset viisi tippuivat lattialle, mutta loput menivät siistillä pinsettiotteella kokonaisina suuhun. :)

Mansikka ja kirsikka ovat maistuneet myös, mutta aiheuttavat ihan järkyttävän sotkun. Ja tämän hetken suosikki on nektariini, josta teen siivuja, mutta siitäkin mehua valuu vähän joka paikkaan. Harmi, ettei tota mustikkaa taida saada kovinkaan paljon tänä kesänä. Ja anteeksi vaan taas, mutta kaikista kakoista ehdottomasti pahin on mustikkakakka. *oksentava hymiö*

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä tein tänään meille ruuaksi lihamakaronilaatikkoa, ja nyt voitte pitää mua edesvastuuttomana, mutta tein neidille oman version. Laitoin pelkkää makaronia, ei suolaa ja sitten sitä ihan tavallisesta maidosta tehtyä munamaitoa ennen maustamista. Kelasin, että kun laitan paljon makaronia ja munamaitoa vähän, niin sitä maitoa tulee vauvalle aika vähän ja se oli kuitenkin uunissakin. Ja nyt annoin vaan vähän maistaa, ja pakkasin loput pakkaseen odottamaan tulevia aikoja. Annoin syödä ihan omin sormin, ja neiti oli ihan innoissaan, söi kaiken hienosti (ja siististi!), tosin suurta intoa herätti myös se, että kerrankin sai koskea omaan puurolautaseensa... :rolleyes: Mutta onneksi ei mene enää pitkään, niin tuo on täysin samoissa ruuissa! :eek: :smiley-bounce005

Joskus lusikka oli kiva, nykyään tuntuu olevan suorastaan vihollinen. Omin kätösin jos saa laittaa suuhun ruokaa, menee ihan kohtuullisesti mutta kun äiti tarjoaa lusikalla ei kelpaa, ei sitten millään. Todella toivon että tämä on ohimenevää, tämän hetken syömiset on (taas kerran) tosi vähissä. :sad001

Latteäiti, mä olen kans tehnyt makaroonilaatikkoa (meidän poika oli silloin vasta vajaa 8kk joten korvasin munamaidon pelkällä vatkatulla kananmunalla pojan annokseen), mutta siitä jäi pojan annos syömättä, kun poltin sen uunissa... :rolleyes:

Meidän suurin sormiruokailuherkku on tällä hetkellä maissintähkät. Oikeastaan poika ei edes ole niin kiinnostunut itse maissista, mutta se tähkän imeskely! :grin Himpun verran taitaa niissä vakuumipakatuissa olla suolaa ja ehkä sokeriakin, mutta olen antanut silti. Tuoreiden satokautta odotellessa :)

Ja muita parhaita herkkuja ovat kaikki pinsettiotteella piperrettävät, kuten mustikat ja herneet. Mustikanvarpu on myös suosikki, kun sen antaa kokonaisena käteen ja poika saa itse pyydystää mustikat (mausteeksi vähän lehtiä :rolleyes: ).

Pikkumieskin sai eilen maistella lettua kun oltiin mun äidin luona lettukesteillä. Tänään annoin ekaa kertaa raejuustoa, hyvää näytti olevan sekin :) Tavallista juustoahan tuo on saanut pieniä määriä jo aikaa sitten ekan kerran... Ja siitä lähtien on saanut parina päivänä viikossa napostella vähän kyseistä herkkua. Tää on näitä mitä ei kerrota neuvolantädille! :D

Meillä on maistettu ihan pikkiriikkisen pullaa, pannukakkua ja jäätelöä. (Ainakin noita) Puhun nyt ihan vaan murusista siis. Mutta hyvin kelpas nekin. Poika on kuin kerjäävä koira, jos se näkee mun syövän jotain niin nyt äkkiä ryömii sinne mun tykö tuijottelemaan, että mitäs olis tarjolla :rolleyes: Kiva että oppi ryömimään :wink

Meillä mennään vieläkin eineslinjalla. Porkkana- ja kurkkuraastetta tuoreena koitan joka päivä muistaa tarjota. Se olis tarkoitettu omin käsin syötäväksi ja siitähän tuleekin kiva sotku, kun raasteet lentää lattialle. Mutta jatkamme harjoituksia!

Mutta einesmutsina olen kyllä tyytyväinen siitä, että noissa purkkiruuissa käytetään mausteita (muutamat on ihan maukkaita munkin suuhun): basilikaa, persiljaa, paprikaa, muskottipähkinää, sipulia, purjosipulia... Kotiruokanaan siirtyminen on varmaan helppoa, kun on jo makuihin tottunut. Chiliä pitää ehkä taaperon ruuassa välttää... Tai ei ainakaan mitään xtra hottia :)

Mä annoin eilen ekat leipämaistiaiset, poika sai pienen kulman naan-leipää järsittäväksi kun käytiin intialaisessa lounaalla. Se olikin suuri aarre, jota natusteltiin poskesta toiseen melkein koko aterian ajan :) Kohta ei varmaan paljon ulkoruokintaan päästäkään, meikäläisellekin tulee viimeinen vanhempainpäiväraha ensi viikolla, sitten vielä kesälomien palkat ensi kuussa ja sen jälkeen juhlitaankin kotihoidontuella...

Mäkin tein äsken "leipää" tytölle, pistin mututunteella täysjyväohrasuurimoita, tattarileseitä, kaurahiutaleita, vettä, pikkuisen vehnäjauhoja, että pysyy kauniisti kasassa ja kananmunan. Puolessa välissä paistoo voitelin lituskan oliiviöljyllä.
Omaankin suuhun maistu aika hauskalta, tyttökin tohkeena haukkeli, suurin osa päätyi murusina pöydän ympäristöön, mut ei nyrpistellyt mitenkään. :) Nyt katsotaan mitä maha tykkää. :)
Banaania ja semmosta tuo syö ihan ku käteen antaa n 4 cm taitetun palan.
Meiän so called vauva. :'(

Noissa valmisruuissa on kyllä paljon eroja. Lueskelin yhden liha-kasviskiusauspurkin tuoteselostetta, ja tuotteessa oli noin 10% lihaa, 17,5% perunaa ja 7,5% sipulia, loput riisijauhoa ja vettä. Eli ns. oikeaa ruokaa 35% ja loput täytettä, ja "kasvikset" tarkoittivat perunaa ja sipulia. Tuntui aika hurjalta, mutta siltä ruoka kyllä näyttikin, sellaista harmaata limaa :D

Eipä silti, kyllä sitten taas monet ruuat ovat ihan tosi hyviäkin, sellaisia, että itsekin voisi syödä :) Ajattelin aluksi, että yrittäisin tehdä pojan ruuat itse, mutta näin kesällä liikkeellä ollessa me ei olla todellakaan syljetty valmisruokiinkaan :)

Mun takapuolituntuma sanois, että Muksulla on monipuolisemmat valmisateriat tässä 8kk kategoriassa. Mutta sitten taas toisaalta Muksu valmistetaan Puolassa, kun taas Piltti ja Bona (molemmat muuten Nestlen tuotemerkkejä nykyään) Suomessa. Tää on niin tätä kun asioilla on puolensa ja puolensa :p:grin Kaikilta valmistajilta oon kyllä tuotteita ostanut. Pilttiä kyllä vähiten aterioissa.

Mulla on vähä mielikuvituspula noissa ruuissa, onneks se kieltolista lyhenee kuukausi kuukaudelta. Tällei helteillä mäkin oon tarjoillu valmisruokia osittain. Saattaa sama purkillinen kestää kolme päivää syödä ja loppu menee harakoille. Hyvä jos 4 lusikallista saa rehellisesti mahaan asti kerralla. Nesteet sentään kelpaa..
Teinpä minäkin makaronilaatikkoa - täysjyvämakaronia, paistijauhelihaa, sipulia: kananmunaa, omaa maitoo sen minkä kiireessä sain lypsettyä ja loppu vettä.
Valmiina sit haarukalla muusiks ja purkkeihin ja pakkaseen. Ensimaistelut tyttö kaivoi pois suustaan saman tien, mut mä oon PÄÄTTÄNYT, että se alkaa tykkään makaroonilaatikosta, koska isänsä kans tykätään paljon. :)

Eilen siitä oman ruuan seasta nappasin elementtejä tekovaiheessa ja neidin osuuteen päätyi possua, makaronia, sipulia ja tomaattia. Siitä jopa tykkäs, meni kokonaista 6 lusikallista! :')

En mä nyt kaikkee täällä julista mitä oon tehny, mut jos joku muukin hakee inspiraatioo.. Kertokaa jooko vinkkejä itsetehtyihin, monipuolisiin ruokiin! Mullakin on vikana, että tuppaan kierrättään niitä samoja aineita. :/

Mullakin on ollut mielikuvitusvaikeuksia, soseet on vähän nyt nähty, ihan hirveesti en enää keksi niihin uusia. Nyt on aika paljon menty niin, että meidän ruuasta on saanut sopivia osia, esim. salaatistia vihanneksia ja kanaa, eilen perunoita, kesäkurpitsaa ja paprikaa. Minäkin avasin yhden jemmassa olleen purkkiruuan, kun tuntui haaskaukselta sulattaa niitä omatekemiäni siksi, että tuo syö kaksi lusikallista. Purkkilasagnen menekki ei ollut sen parempi, mutta toisaalta ei sen huonompikaan, siitä isosta purkista syötiin yhteensä neljä kertaa. Hedelmäsoseet jääkaappikylmänä ovat menneet vähän paremmin, ja välillä olen antanut iltapalaksi vain sosetta, en vaan jaksa keittää puuroa heittääkseni sen hetken päästä roskiin. Ylipäätänsä paremmin tuo syö, kun saa syödä itse omin sormin. Soseiden ja puuron kanssa tuntuu huomio menevän siihen, että haluaa lautasen omaan käteen, ja sitä ei voi antaa, kun sitten on soseet ja puurot ympäri asuntoa.

Kaiken kaikkiaan mielestäni niiden soseiden tekeminen on ollut ihan hauskaa, mutta sen verran olen niitä kerennyt vääntää, että odotan jo innolla sitä aikaa, kun voi antaa ihan kaikkea. Ja se on ihan kohta! :grin

Täälläkin syödään kuumalla alle puolet normaalimääristä, mutta silti menee ehkä 3-4 pientä purkillista päivässä, suurimmaksi osaksi kylmiä hedelmä/marjasoseita (kylmä uppoaa paremmin kun huoneenlämpöinen). "Energiavajetta" poika sitten paikkaa juomalla 3*2dl velliä yön aikana. Juuri kun päästiin siitäkin tavasta pois, mutta ei uskalla olla antamatta kun pelkää että poika on nälkäinen tai nestehukka uhkaa (vaikka tuskin jälkimäisestä on vaaraa kun tuo juo päivän aikana 4*1,5dl maitoa).

Meillä mennään ihan kaupan purkkiruuilla. En millään keksisi enkä edes jaksaisi vääntää niin monipuolista ruokaa itse :smiley-ashamed008 Kuhan tässä kuukauden päästä palataan kotiin niin sitten poika saa alkaa tottumaan syömään samaa ruokaa kun me.

Ai niin, Hipp:llä on myös hyviä ruokia (luomua). Meillä päin niillä ei kyllä ole hyllytilaa läheskään yhtä paljon kuin muilla merkeillä, joten pienissä kaupoissa saatavuus voi olla huonompi kuin isommissa.

Mä aattelin että sitten, kun ollaan taas porukalla kotona, niin teen meille italianpataa :) Sen voi ihan hyvin maustaa vasta lopuksi, niin pojan satsin voi ottaa ensin erilleen.

Meillakin liputetaan edelleen kaupan purkkiruokien puolesta. Minulla ei ole aikaa tai energiaa mihinkaan muuhun. Poika on kasvanut hyvin ja on tyytyvainen pikkupullukka. Varmaan jatketaan nailla kaupan soseilla aina siihen saakka, kunnes poika voi syoda samaa ruokaa meidan kanssa? En ihan oikeasti osaa sanoa, miten homma sitten menee ja koska niin tapahtuu. :oops:

Mulla katkesi kamelin selkä, en tee enää soseita. :angry7 Tänään huomasin, että pakastin alkaa tyhjentyä, ja tein peruna-kesäkurpitsasosetta, mutta neiti vaan käänsi päänsä, kun ei voi antaa syöttää, ja kamala hinku saada lautanen omaan käteen. Pari päivää sitten söi samoja raaka-aineita innoissaan sormin. No, nyt varmaan ajattelette, että Lattemutsilla on pää pehmennyt helteessä, koska lopulta kyllästyin yrittämään, ja päätin katsoa mitä käy, jos annan lautasen ja lusikan neidille. No, sose meni suuhun, mutta ei lusikalla, vaan sormin. Hyvä asia se, että söi kunnolla, huono asia se, että sotkuahan siitä tuli. Lopputuloksena päätin, että turha mun on vaivata päätäni keksimällä uusia soseita ja käyttää aikaani niiden tekemiseen, jatkossa otan meidän ruuasta eroon sopivia osia taikka keittelen erikseen, mutta syököön nyt itse, kun se nähtävästi toimii paljon paremmin. Huomenna pastaa ja vihanneksia. :)

Mä tein juuri viime viikolla uuden satsin soseita pakkaseen (juu, niistä samoista ainesosista mistä joka kerta, booooring...) ja päätin että sitten kun nuo loppuu, en tee enää noita soseita ainakaan tuossa mittakaavassa vaan poika saa tosissaan alkaa totutella samaan sapuskaan meidän kanssa ja tietysti alkuunsa erotellaan niitä lapselle sopivia ainesosia niinkuin Latteäitikin yllä kirjoitti. Ja ohessa syödään purkkiruokia niinkuin tähänkin asti. Pakkokin alkaa totutella ihan normiruokiin, kun parin kuukauden päästä koittaa hoitoon meno ja syömiset on sen mukaisia.

Täälläkin on soseiden teko alkanut kyllästyttää; jotain vielä teen, mutta enimmäkseen syödään sellaisia ruokia, että kaikki voivat syödä samaa tai että vauvan osa otetaan erilleen valmistusvaiheessa. Myös sormin syödään enenevissä määrin.

Sellaisen olen huomannut, että sormin syötäessä jotkut jutut maistuvat, mutta toiset menevät vain soseena. Esim. parsakaalisose on pojan mieliruokia, mutta parsakaalin kukinnot sormisyötävänä eivät maistu millään.

Takaisin