Kiinteät

Kauramaidosta en tiedä, mutta eilen annoin pojalle meidän kaikkien yhteistä ruokaa eli tomaattista kanakeittoa, joka siis tehty kookosmaitoon :) Ja kyllä tuo tuossa ihan hengissä näyttää olevan ;)

Miksikäs sitä kauramaitoa ei voisi käyttää, eihän siinä varmaan mitään "kiellettyä" ole. :)

Meillä on menty viidellä ruualla jo jonkin aikaa: puuro herätessä, lounas klo 11, välipala klo 15, päivällinen klo 17 ja iltapuuro klo 20. Unet saattavat muuttaa aikoja vähän. Meillä päikkärit ovat aina vaan aika epäsäännöllisiä, niin yritän pitää noista ruoka-ajoista kiinni, että oisi edes jotain tolkkua päivissä. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Apua, en mä osaa sanoa määristä, koska imetys ja itse tehdyt ruuat (jotka toki voisi mitata jos jaksaisi, minä laitan aika fiilispohjalla...). No puuroa keitän niin, että 1/4 dl hiutaleita ja 1/2 dl vettä. Välipala on yleensä joku hedelmä sormiruokana, usein banaani.

Vähän sama juttu määrien kanssa kuin Latteäidillä, ja sitten vielä eri ruuat uppoavat ihan eri tavalla... Parhaimmillaan menee suurin piirtein sellainen isompi vauvanruokapurkillinen kerralla, huonoimmillaan ihan vain pari lusikallista. Puuroa teen 1,5 dl hiutaleita kerralla, mutta siitä syödäänkin usein 3 kertaa (joskus meidän puurohiiri saattaa vetää kahtena annoksena). Ja meilläkin välipala on yleensä hedelmä sormiruokana.

Neuvolassa mulle mainittiin, että valmis- ja kotitekoiset ruuat eivät olisi kovin vertailukelpoisia määrien osalta, koska kotiruoka on "tiiviimpää" ja valmisruoassa yleensä enemmän mukana vettä, maissitärkkelystä ym. mikä tekee koostumuksesta lapselle miellyttävämmän. Mutta tuo mun yllämainitsema purkillinen koskee molempia / kumpaa tahansa laatua hyvänä päivänä, tai kun ruoka on pojan mielestä hyvää (lue: spagettia ja jauhelihakastiketta :grin )

Mä olen nyt ottanut vähän myös purkkiruokaa mukaan meidän syömisiin, huomasin lomilla, että oli välillä aika helpottavaa, kun ei tarvinnut alkaa aina höyryttämään ja soseuttamaan jotain. Mutta 90% ajasta syödään kotiruokaa, yritän vaan optimoida tekemisen niin, että voitaisiin mahdollisimman paljon syödä samaa pojan kanssa.

Vettä menee tosi huonosti ja maitoa varmaan 1,5l/vrk... Nyt saatiin siunaus neuvolatätiltä lopettaa yömaidot, eilen oli eka yö ettei maitoa tippunut. Säälittävän kuulonen ku toinen huutaa pää punasena... Tosin söi illalla niin paljon, ettei nälästä ollut kyllä kyse ja vesi ei kelvannut vaikka tarjottiin useaan otteeseen. Olisi luullut juovan jos oikeasti jano on? Toivottavasti tällä saataisiin määrä vähennettyä edes litraan :)

Syönnit on aika vaihtelevaa, ja pitkälti riippuu ruuasta. Puuroa vetää hirveitä määriä ja muut ruuat jää vähemmäksi, ehkä pikkunen pilttipurkki/ruoka. Hankala arvioida itsetehtyjä :"D

Mä sekoitan aamu- ja iltapuuron 1,5dl veteen. Lounaaksi ja päivälliseksi menee yksi iso purkki tai kaksi pientä sosetta. Maitoa menee about 5 x 150ml ja vettä parhaillaan pari desiä. Sellainen syöppö täällä, mutta meillähän on syöty kiinteitä jo 4kk :)

Meillä menee edelleen "vain" se yksi pieni pilttipurkillinen sapuskaa per ateria (omaa tai kaupan, ei merkitystä) ja päälle puolikas tai yksi purkillinen hedelmää tai jugurttia. Aamulla ja illalla puuroa menee ehkä 1-1,5 dl, vaikea sanoa kun ei ole koskaan tullut mitattua valmiin puuron määrää. Tähän päälle sitten muut eli omin käsin syötävät joita menee ruuan ja puurojen ohessa (leipä- ja hedelmäpalat jne). Maitoa meillä menee tällä hetkellä ehkä n. 600-800 ml vuorokaudessa. Vettä ei juurikaan, muutamia hörppyjä vaan ruuan yhteydessä.

Meillä vaihtelee paljon minkä verran syödään. Puuroa voi mennä lusikallinen tai ehkä desin verran, hankala arvioida kun en mittaile, olen alkanut keittää puuroa useammaksi kerraksi kerrallaan. Valmista ruokasosetta voi mennä puolesta (pienestä) purkista kokonaiseen, saman verran hedelmä/marjasoseita, omatekoisia vähän vähemmän. Maidon määrä vaihtelee myös, eilen illalla neiti oli vähän väsynyt eikä suostunut syömään yhtään mitään, maitoa meni sitten ilta ja yö yhteenlaskettuna reilut 6 desiä.

Mä muuten päätin tässä taannoin antaa purkin kaupan sosetta, että oppisi niitäkin syömään tarvittaessa. Sitten menin suihkuun, niin mies tuli kysymään että mitä tekee, kun neiti ei suostunut syömään. Oli maistanut lusikallisen ja sitten käänsi systemaattisesti päänsä pois. Sanoin että anna banaani, ja kieltämättä nautin aikamoista egobuustia, että eipä kelpaa, kun ei ole äidin tekemää. Ongelma vaan oli se, että neiti vissiin tajusi, että voi nirsoilla, ja kieltäytyi sitten myös illalla ja aamulla puurosta ilmeisesti kuvitellen taas saavansa banaanin. No, en antanut, ja tissillä kävi sitten tiheään mutta lounassose meni taas normaalisti. Eli ei pitäisi lipsua edes kertaalleen.

Kiinteää ruokaa meillä syödään 4-5 krt ja annoskoko on yleensä n. 3/4 pienestä purkista aina lähes sinne 3/4 isoon purkkiin eli 100-150g...?

Tuo karkeampi ruokakin maistuu, mutta poika taitaa syödä sitä just tasan sen aikaa, että pahin nälkä menee sillä kertaa ohi :rolleyes: eli vähän on vielä suutuntumaan totuttelemista, täytyy vaan tarjota joka päivä karkeampaakin safkaa.

Muokattu viimeksi:
Pyysin neuvolasta uudestaan nuo ruokavalio-oppaat, kun olin hävittänyt ne jonnekin. Ja nyt kun tarkastelee, niin vähän ristiriitaisia ohjeita on niissäkin. Yhtäällä sanotaan, että käytä yrttejä mausteena, toisaalla on listattu tuoreet yrtit vältettävien joukkoon (nitraatti); kesäkurpitsaa suositellaan, mutta ilmeisesti korkea nitraattipitoisuus on siinäkin (tästä taisi olla hesarissa artikkelikin jonkin aikaa sitten). Vähän tuli taas sellainen olo, että kaikesta saa syövän. Mutta siis kohtuudella on meillä annettu melkein kaikkea, mitä ei yksiselitteisesti ole kielletty :)

Mulle on sanottu, että talvikurpitsassa on nitraattia, mutta kesäkurpitsassa ei, muistelen lukeneeni hesaristakin sen artikkelin, jossa sanottiin samaa. Yrttejä taas voi käyttää kuivattuna, mutta tuoreena monissa on sitä nitraattia.

Mä olen huomannut, että olen vähän vahingossa alkanut antaa joitain normiruokia, esim. ruisleipää ja rinkeleitä, pannaria sai maistaa myös kerran. Vähän on suolaa ja sokeria, mutta eihän se niinkään mene, että 1-vuotissynttäreillä sitten yhtäkkiä aletaan antaa täytekakkua ja siitä eteenpäin normaalia ruokaa. Vähän pitää totutella.

Hyvä tietää tuo kesäkurpitsasta, jossain mulle tuli sekin (nimenomaan kesä- eikä talvikurpitsa) nitraattilistalla, mutta saattoipa olla tietysti virhe kirjoituksessakin. Joka tapauksessa sitä on meillä syöty, kun neuvolassa ja suurimmassa osassa muita lähteitä sitä suositellaan. Normiruuista olen täysin samaa mieltä!

Pikkumies söi tänään ekaa kertaa ihan samaa ruokaa kuin aikuisetkin; tein spagettia ja jauhelihakastiketta ja kylkeen pikkuporkkanoita. Ainoa ero oli siinä että otin jauhelihan pojalle eroon ennen maustamista, samoin kastikkeen. Yritin sössätä ruokaa pienemmäksi haarukalla ja onnistuinkin, mutta jäihän se tosi kökkäreiseksi. Kyllä poikaa selvästi vähän häiritsi se ruuan koostumus, mutta hienosti söi yli puolet annoksesta. Olen muutaman kerran aikaisemmin antanut niitä kaupan 8 kk ruokia ja olihan tämä omatekemä vielä tujumpaa koostumukseltaan kuin ne. No, treeniä vaan niin tottuu näihin "oikeisiin ruokiin" pikkuhiljaa :)

minä joudun vielä pitkään tekemään pojalle ihan erikseen ruuat, koska mielestäni ainoa oikea tapa maustaa lihat on silloin, kun ne ovat vielä raakoja.. :D Ajattelin seuraavaksi tehdä mandariinikanaa ja riisiä ja odotan ihan innoissaan että kossi täyttää 10kk ja saadaan alkaa maisteleen jogurttia, viiliä yms :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Vähän oon ihmetellyt, kun noissa 8 kk alkaen ruuissa on joissain jo maitoa ja kermaa.Ei varmaan mitään suuria määriä ja tuskin ne haitaksikaan on. Ollaanhan me niitä ongelmitta jo maisteltukin... mutta luulin, että 10 kk on se ikä milloin saa maitotuotteita käyttää ruuanlaitosta. Mutta eipä noita 10 kk alkaen purkkiruokia taida erikseen ollakaan.

Luulen että on sellaisessa muodossa nuo maitovalmisteet, että saa antaa. Poistettu ne aineet mitä maidosta ei saa antaa. Onha niit jugurttia sisältäviä hedelmäsoseita jo 5 kk eteenpäin. Onha korvike myös maitoa. :)

Takaisin