Kiinteät

Muuten, syöttekö te kaikki jo sen viisi kiinteää ateriaa päivässä? Meillä tällä hetkellä menee neljä, ja tuntuu jo, että koko ajan syödään! Joku tätä jo muinoin kyseli, mutta otetaan uusintakierros, kun kyllähän nämä tilanteet muuttuvat vauvojen kasvaessa...

Aamupuuro, soseet x2 ja iltapuuro. Siinäpä ne :P Oon miettiny että pitäis ehkä yks kiinteä lisätä ennen päikkäreitä, muttako se maito on niiiiiiiiin helppo...

1 maito
8 aamupuuro
10 maito
12 lounas (hedelmää ja jogurttia)
14 maito
16 päivällinen (vihanneksia ja lihaa)
19 iltapuuro
19:30 iltavelli

Tässä aika pitkälti meidän pojan syömiset ja juomiset :) Janojuomana pitkin päivää vettä jossa vähän appelsiinia mukana.

Ajatuksena on pian korvata lounas oikealla ruualla ja maidot hedelmäsoseilla. Tosin poika syö ihan valtavia annoksia (illalla menee n 4dl ruokaa) joten epäilen ettei hän ihan vielä jaksaa syödä useammin :)

Muokattu viimeksi:
Mulla ei maitoa valu yli, enkä ole pumpannut, niin en kovin huomaamatta saisi omasta maidosta tehtyä. Voisi mies vähän ihmetellä, jos oisin rintapumpun kanssa perunakattilan äärellä. :laughing025Tää on vähän hölmö juttu, mutta tuli tästä mieleen. Mä tajusin joskus imettäessä, että se lehmänmaito mitä mä tölkistä juon, on itse asiassa lehmän äidinmaitoa. Jotenkin hassu olo tuli siitä. Ja vähän noloa olla näin vieraantunut luonnosta, minä, joka olen lapsuuteni asunut maalla. :oops:

Me syötiin toissapäivänä neidin kanssa uusia perunoita (isoja) ja parsakaalia yhdessä. Mun herkkuruokaa on siis kesällä uudet perunat ja vaihtuva vihannes, päälle oliiviöljyä, suolaa ja pippuria. Jostain syystä raskaana ollessa ja imettäessä on tehnyt mieli nimenomaan parsakaalia, mutta mies vihaa sitä, joten teen itselleni lounaaksi, tai silloin kun hän on työmatkalla. Uudet perunat olivat espanjalaisia, mutta en malttanut odottaa kotimaisia. Neidille otin ensin vähän jäähtymään, sitten leikkasin perunasta "tikkuja", ja se söi sormin noita sekä mun kanssa samaa salaattia varsin hienosti. Ton ruuan kanssa onnistui hyvin, kun maustan sen vasta lautasella. :)

Meillä syödään myös neljä ateriaa;

aamu- ja iltapuurot marjasoseella
lounaaksi kasvis-liha ja jälkkäriksi hedelmää/jugurttia
päivälliseksi kasvissose ja sama jälkkäri kuin yllä

Näiden päälle maitoa ennen päikkäreitä ja yöunia ja yöllä kerran tai kaksi.

Olen myös miettinyt että pitäisikö se viides ateria ottaa iltapäivälle, eli jättäisi nuo jälkkärit vähemmälle ja antaisi välipalana hedelmää, jugurttia tms. Mutta poika vaikuttaa tällä systeemillä ihan tyytyväiseltä, ruoka maistuu hyvin joka aterialla ja maitoa kuluu tarvittava määrä. Eniten pelkään sitä että lisäämällä sen välipalan jää maidon määrä liian vähäiseksi...

Ai kun tuli himo uusiin perunoihin tuosta Latteäidin kuvauksesta! :)

Meillä menee myös ns. viides ateria maitona tällä hetkellä, ja muutoin poika saa tissiä ennen/jälkeen ruokailun. Ateriat suurin piirtein näin, jonkun verran heittelee sen mukaan, milloin herätään mutta iltapala aina about samaan aikaan:

8.30 aamupuuro + maito
11.30 lounas; kasviksia ja lihaa/munaa/kalaa/kanaa + maito
14.30 pelkkä maito
17.30 päivällinen; usein samanlainen kuin lounas, tai pelkkiä kasviksia + maito
20.00 iltapuuro, jonka jälkeen maitoa, pesulle, ehkä vielä vähän lisää maitoa ja nukkumaan.
(yöllä yleensä 2 imetystä)

Vielä en ole miettinyt erikseen imetyksen vähentämistä, imetyskertoja on yleensä päivässä saman verran ennen kiinteitäkin. Olen ajatellut, että maitoa varmaan vaan menee nyt vähemmän, kun vatsa täyttyy myös kiinteillä, ja sitten joskus tulevaisuudessa rupean vähentämään imetyskertoja. Kun yösyötöt saadaan pois, täytyy tuota aamupalaa varmaan aikaistaa niin, että poika saa jotain heti kun herää. Nyt hänelle ei välttämättä heti aamusta edes maistu ruoka, edes maito.

Meilläkin unirytmi säätelee ruokia, mutta suurin piirtein näin:

Heti herätessä aamupuuro (7-8 maissa)

Aamutorkut

N. Klo 11 lounas, sosetta, jossa seassa lihaa

N. Klo 13 pidemmät päiväunet

N. Klo 16-17 välipala, usein sormiruokaa, vihanneksia (kurkkua, tomaatti) tai hedelmää (banaani, viinirypäleitä, joskus hedelmäsoseita)

N. Klo 18-19 iltaruoka, samaa kuin lounaalla mutta ilman lihaa. Meidän syödessä saa taas vihanneksia.

N. 19.30 iltapuuro, sitten pesut ja iltatoimet ja nukkumaan n. klo 20 (tissin kautta)

Tissiä menee siinä välissä, en ole laskenut. Ainakin ennen päiväunia ja torkkuja, sitten jos pyytää. Yöllä herää normisti kerran, mutta sekin vaihtelee.

Välipala on meillä aika uusi juttu, aiemmin syötin lounassose paljon myöhemmin, koska neiti oli niin väsynyt lounasaikaan, etten viitsinyt edes yrittää. Nyt aamutorkut ovat pidentyneet, joten klo 11 on hyvä antaa sose, sitten saa mennä täydellä mahalla unille. :)

4 kertaa päivässä kiinteitä (puuro, lihasose, kasvis- tai hedelmäsose, puuro) ja välillä on tosi vaikea niitäkään kaikkia saada mahtumaan päivään... Tai ei siinä mitään vaikeeta sinänsä ole, puolipäivää menee vaan ruokailuiden merkeissä ja vauvan kuppeja ja ruokalappuja pestessä :grin No joo, se 5. kiinteä tulee varmaan lähempänä 8 kk meillä kuvioihin. Voi vitsi, kun meilläkin mentäis suht "kellontarkasti", mutta kun ei vielä, niin ei sitten.

Muokattu viimeksi:
Meillä syödään myös 4 kertaa päivässä ja maidot päälle. Aamu- ja iltapuurot menee yleensä suht samoihin aikoihin, soseateriat sitten vähän vireystason mukaan. Jos on kovin väsynyt, ei kannata ruveta ruualla huudattamaan.

Ja kun Latteäiti mainitsi tuon parsakaalin, niin minä syön sitä joka päivä raakana. Ihme himo ollut jo pitkään, mutta kyllä se on ihanaa! :p

Meillä taas alkaa kitiniä varttia vaille neljä jos ei ruokaa ala näkymään ja tasalta huudetaan jo täyttä kurkkua. Rauhoittuu heti kun mennään keittiöön tai pääsee tuoliinsa istumaan... tuo vähän haastetta päivään että poika saa ruuat aina ajoissa :eek:

7: tissi
8: aamupuuro + hedelmäsose
päikkärit
11: lounas (kasviksia + lihaa) + tissi
päikkärit
14: välipala (hedelmäsose) + tissi
päikkärit
16: päivällinen (kasviksia ja lihaa) + tissi
18: iltapuuro
19: tissi

Eli 5 ruokailua päivässä. Nyt ollaan yritetty siirtyä kahteen päiväuneen niin nuo ruokailutkin on vähän sekaisin, oon parina päivänä antanut välipalan jälkkärin muodossa lounaan ja päivällisen yhteydessä kun ei oo kertakaikkiaan vaan keretty syödä 5 kertaa. Eipä täälläkään tehdä muuta kuin syödään (paitsi yöt on nyt mennyt kolmisen viikkoa ilman syöttöjä):p

Me katottiin mun raskkausaikana kokkiohjelmaa, missä näytettiin oikea parsakaalin keitto. Sen jälkeen meillä on vähintään viikottain parsalkaalia. Hyvää. :p
Ja tyttökin tykkää, missä muodossa tahansa. Ja semmoset ei niin lempparipöperötkin menee riemulla alas jos joukossa on parsaa. :O Bataatin ja kanan kans top 3 herkut "suolasista".

Meilläkin parsakaali on ihan pojan suosikkijuttuja :) Paitsi anopin mielestä, hänhän joskus kommentoi pojan pierusta, että "hän vähän ajattelikin, että se parsa voi tehdä ilmaa masuun" (ei se tee sen enempää kuin mikään muukaan, mutta auttaa kyllä hyvin vatsan toimintaa, eli on pelkästään positiivinen juttu), ja viimeksi kylässä ollessa totesi pojalle, että leivos olisi pojasta varmasti ainakin parsakaalia parempaa. Ihme ongelma sillä tuon kanssa, varsinkin kun poika ei silloin edes syönyt parsaa :p

Ja siis anteeksi, mitä mä taas sotkin sen anopin tänne :eek: Me tullaan siis ihan hyvin kyllä juttuun, en vaan välitä siitä tyylistä, että muka pojalle / "pojan äänenä" puhutaan jotain, mikä mulle kuulostaa epäsuoralta arvostelulta ja on joka tapauksessa ihan potaskaa.

Yksi hyväksi havaittu ruoka mitä poika voi syödä itse on tuore ananas! Siitä ei lähde liian isoja ja kovia paloja irti kerrallaan, aika märkä paita jälkeenpäin mutta väliäkö sillä kuhan poika on tyytyväinen :)

Hienoa Sophie, meillahan jai ne maissinaksut sikseen, kun niihin kaikkiin oli lisatty hunajaa eika minulla ollut energiaa lahtea niita metsastamaan ympari kaupunkia, kyselemaan luontaistuotekaupoista jne. :)

Meilla poika ei todellakaan syo 5 kiinteaa ateriaa paivassa. Ehka 2-3 kiinteaa, siihen maito ja tuttipullosta syotava velli erikseen. Puurot jatimme valiin, hyvin tuo tunkki on kasvanut ilman puurojakin.
Kuulostaa varmaan tosi urpolta, mutta ma en voi tehda listaa siita, mihin aikaan poika syo mitakin. Paivat menevat hyvin eri tavoin. Lisaksi pojalla on monta eri ruokkijaa, eli mina, mies ja hoitotati. Mies viettaa pojan kanssa aikaa suunnilleen yhta paljon kuin itse. Ja hoitotati myos ruokkii ja kehuu miten kovasti poika syo.
Ma en valttamatta edes tieda mita poika on syonyt paivan tai illan aikana. Mun ostamia ruokia kuitenkin. Viime viikollakin ostin 50e:n edesta soseita hoitopaikkaan. Ja sekin yksi hyva syy lisaa syottaa pojalle kaupan soseita. Ne sailyvat huoneenlammossa, emmeka me voi alkaa tayttaa jonkun toisen ihmisen pakastinlokeroa itse tehdyilla ruuilla.
Ja muutenkin se olisi vaikeampaa kaikille osapuolille.

Lopulta mäkin hommasin noita maissinaksuja. Ne onkin hauskoja. Tai voi olla, että uutuudenviehätys katoaa kohta jo pojan mielestä... :p

Hah, huomasinkin jo tänään, että mitä mömmöö mun housuissa on liimaantuneena. Jep, maissinaksua... Pitää entistä tarkemmin tarkistaa ittensä ennen kuin lähtee ihmisten ilmoille. No jaa, onhan sitä menty ennenkin puklusilla takeilla ja housuillakin... :rolleyes:

Takaisin