Kiinteät

Mulla meinaa loppua perunat, joten päätin kokeilla jotain ihan uutta, ja tein neidille cuscusia. Kastikkeeseen silppusin sipulia ja kesäkurpitsaa, paistoin hetken öljyssä ja lisäsin sitten tomaattimurskaa yhden tölkin. Mausteitakin laitoin, vähän pippuria ja kuivattua basilikaa. Lopuksi vielä blendasin sen kastikkeen ja sitten yhdistin cuscusiin. Mulla oli oikein juhlallinen olo, että nyt neiti saa melkein oikeaa ruokaa, mutta lähinnä se aiheutti hämmennystä. Katsotaan meneeko huomenna paremmin alas. :rolleyes:

Mä annoin pojalle tänään täysjyväpastasta tehtyä pastasalaattia, otin eilen omastani syrjään osan ennen kuin lisäsin fetaa, suolan ja kastikkeen. Ei kyllä hirveän hyvin uponnut ja minustakin soseutettuna oli aika liisteriä, huomenna uusi yritys täälläkin :)

Lopultakin olen saanut aikaiseksi maistattaa vähän kananmunaa ja leipää :grin Molemmat kelpasi, valkuainen taisi tuntua oudolta suussa. Saipas poju mansikkaakin, se vasta hyvää olikin :wink

Niin, ja nyt ollaan syöty noita "jukurtti- ja rahkavalmisteita". Tokihan tommonen herkku maistuu :) Poika pisti puurolakon pystyyn, niin vaihtelun vuoksi sitten jotain muuta aamulla ja illalla. Kukas sitä pelkkää puuroa joka päivä...

Minä en ole arvannut niitä vielä antaa, vaikka ainakin niitä Onni jugurttivälipaloja voisi purkin mukaan antaa, mutta neuvolan tätskä suositteli antamaan vasta 10kk iässä (voiko olla??). Voisi kyllä olla ihan kivaa vaihtelua. Puuro kun uppoaa vaihtelevalla menestyksellä.

Muksulla ja Piltillä on noita "rahkoja" ja "jukurtteja" alkaen 5 kk jo myös, semmosta mä annoin ihan luottavaisin mielin, kun ikää on kohta jo 8 kk... :) Eikös se maito ole niissä kuitenkin kuin korvikkeessakin, samoin käsiteltyä. Ja varmaan otan sitten viidenneksi kiinteäksi (välipalaksi) tuommoisen jonkun jukurtin...

Piltiltä löytyy myös rukiinen hedelmä "mysli" alk. 8kk, vois olla myös kivaa vaihtelua puurolle.

Meilläkin puuro on herkkua. Tollaisen rukiisen hedelmämyslin ostin viime viikolla ajatuksena antaa joskus välipalaksi, mutta tajusin, että sellaisen voi ottaa laukkuun myös retkelle puuron korvikkeeksi.

Meillä cuscus jäi lopulta ihmettelyn asteelle. Ei taida neiti vielä olla valmis muuhun kuin soseeseen, kun sai sitten eteensä bataatti-kesäkurpitsaa niin näytti melkein helpottuneelta. :laughing021

Jospa Salmen neuvolassa tarkoitettiin muuten noita ehtoja hapanmaitotuotteita? Niitähän saa maistella alk. 10 kk. Viili, rahka, raejuusto, jukurtti...

Tänään kesäinen ruokatarjoilu: uusia perunoita, lohta, mansikoita ja pensasmustikoita. Pojukin saa osansa :wink Kaikki tietty ulkomaalaista, mut minkäs teet, Suomen Suvi on lyhyt ja vähäluminen :grin

Täälläkin poika sai maistaa elämänsä ensimmäiset mansikat, torimyyjällä Prisman edessä oli kotimaisiakin :) Annoin pari pojalle sormiruokailtavaksi, naama meni vähän ruttuun mansikan hapokkuudesta mutta kyllä niitä piti silti saada imeskellä. Hauskinta taisi kuitenkin olla puristaa mansikoita kädessä muussiksi ja hakata sitten kättä pöytään :rolleyes:

Mä vielä odottelen kotimaisia mansikoita. Mustikat aion tarjoilla vanhempieni mökillä, niin isovanhemmat saavat sitten siivota. Muahahahaa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kun cuscus ei maistunut aiemmin, niin nyt kun otin pakasteesta, sekoitin sen bataattisoseen kanssa. Johan alkoi maistua. :p

Niin, ja kotimaisia mansikoita oli torilla perjantaina. Maksoi, no mansikoita, mutta ostin silti. Neiti tykkäsi kyllä, mutta sai aika sotkun puristelemalla ja hakkaamalla niitä pöytään...:gen045 Kirsikoitakin maisteltiin, halkaisin ja otin kiven pois tietty ensin. :) (Meidän neiti on tehty kirsikoista, mansikoista ja viinirypäleistä. Söin noita viime kesänä ihan käsittämättömiä määriä, joten ehkä sen on pakko tykätä niistä. :grin)

Mä olen tainnut kyllästyä soseiden vääntämiseen, koska viime ajat yrittänyt mahdollisimman paljon keksiä sellaista syötävää, mikä menisi sekä pojalle että minulle. Ja mieluiten ns. oikeaa ruokaa, kun jotenkin ne samat soseet vähän eri tavoin sekoiteltuna tuntuvat välillä jo tylsältä (ainakin minulle, pojalle uppoavat vaihtelevasti).

Eilen tein pasta bolognesea koko perheelle. Paahdoin jauhelihaa kuivassa pannussa, lisäsin pilkotun sipulin ja pari valkosipulinkynttä ja annoin kypsyä. Sitten perään noin ruokalusikallinen tomaattipyrettä (siinä on muuten yllättävän paljon suolaa, joten en enempää uskaltanut laittaa) ja purkki tomaattimurskaa, vähän taisin jatkaa vielä vedelläkin. Mausteeksi meni vähän mustapippuria ja savupaprikajauhetta. Annoin kastikkeen hautua sen aikaa, että sipulit ym. kypsyivät kunnolla ja otin sitten pojalle osansa syrjään ennen kuin lisäsin suolan ja vähän vielä mausteita aikuisten versioon. Ja kaveriksi keittelin täysjyväpastaa, sitten kaikki pojalle soseeksi. Poika tykkäsi tosi paljon, tämä taisi olla hänen suosikkinsa äidin tekemistä ruuista tähän asti :) Tyypillinen lapsi, pastan ja jauhelihakastikkeen ystävä :) Mua vähän hirvitti, miten mausteet uppoavat ja miten masu ne kestää, mutta ei noilla määrillä ainakaan saanut mitään ongelmia aikaan.

Ai niin vielä, olen huomannut, että pojalla helahtaa naaman iho punaiseksi tietyistä jutuista :( Näitä ovat ainakin tuore tomaatti, nektariini ja mansikka. Ja sitten luulen myös, että jatkuva naaman pyyhkiminen herkistää ihoa jonkun verran, kun joka ruokailun jälkeen on siivottavaa. Perusvoiteet rauhoittavat, mutta iho ei oikein ehdi parantua, kun syödä pitäisi kuitenkin alvariinsa. Vatsaoireita ei onneksi ole ollut, eikä tuo nyt itse ole rohtuneesta naamasta moksiskaan, äitihän se taas vaan hermoilee ;)

Meillä tuli suun ympärille punaiset läiskät kalan syönnin jälkeen, joten fisu on nyt hetken tauolla.

Mitä olen tutkaillut noita valmiita ruokia mitä ollaan reissussa syötetty neidille, niin aika monessa ruuassa on sipulia. Aika moni ruoka myös tuoksuu suorastaan hyvälle, olenkin ajatellut jos alkaisi neidin ruokiin laittamaan hippusen sipulia mauksi.

Takaisin