Kiinteät

Minä kyllä keitin jauhelihaa, kun ostin vahingossa nauta-sikaa, jota en itse voi syödä. Keitin ja soseutin, ihan hyvää tuli. Tosin se odottaa vielä pakkasessa, joten en tiedä miten uppoaa.

Kananmunaa annoin tänään, keitin sen ja sitten raastoin sellaisen teelusikallisen soseen joukkoon. Hyvin upposi, eikä tullut mitään oireitakaan ainakaan toistaiseksi.

Matkan takia annoin perjantaina valmissosetta, jossa oli lohta. Neiti söi kyllä, mutta irvisteli, mutta ihmekös tuo, kun miehen kanssa kumpikaan ei tykätä kalasta. Kala onkin mulle vähän kompastuskivi, en kokkaa koskaan kalaa, paitsi tonnikalaa. Minä en kerta kaikkiaan kestä kalan hajua, ja syön kalaa todella vähän, ja sen pitää olla sellaisessa muodossa, etten ajattele sitä kalana...:oops: Käytännössä tonnikala, pakastekala ja lohisuikaleet. Ja neidille pitäisi kuitenkin antaa kalaa joka viikko. :eek: Ehkä ostan kotimaista kalaa, ja pyydän kälyä keittämään sen.

Meillä on nyt siis maistettu broileria, lohta ja kananmunaa, joista jälkimmäisiä vain kerran. Kotona lisää kananmunaa, siten sitä nauta-sikaa, ja pakkasessa on hirveä odottamassa. Ehkä käyn sitten lihakauppiaalta lammasta, koska se on se, mitä mieluiten syön itse.

Minä keittelen neidille huomenna naudan jauhelihaa, ihan samaa mitä itsekin syödään. Kalaa eikä kananmunaa olla vielä maistatettu, mutta täytyy pikapuoliin ottaa nekin ruokalistalle.

Tänään sain ekaa kertaa lihan uppoon, kun pistin sitä annokseen puolet vähemmän kuin ennen ja muuta tavaraa puolet enemmän. Jee!
Tänään tuo on muutenkin syöny ihan extrapaljon, ehkei mitään päätähuimaavaa numeraalisesti, mutku se ei oo pahemmin perustanu paria ruokalusikallista isommista annoksista. Tänään ois menny vaikka kuinka! Ehkä sekin vaihtelee. Ja aikataulutus ja kaikki meni hyvin:
6.45 heräsi, rinnasta epämääräinen määrä maitoa
7.45 puuro marja/hedelmäsoseella (mustikka-omena-vadelma?)
8.40 maitoa, päiväunille
10.45 heräsi, maitohörpsyt
12. Porkkana-kukkakaali-kesäkurpitsa-parsakaalisosetta, jälkiruoaksi 3/4(!) banaania
13.40 maitoa, päikkäreille
14.20 ylös (maitoa??)
15.40 bataatti-parsakaali-jauhelihasosetta, aamuisen soseen loppu jälkkäriksi
17.45 maitoa, käynti kaupassa
19.30 iltapuuro luumusoseella
20.15 maitoa ja yöunille.

Oolalaa. Tän jos saisi jatkuun..

Mä keksin myös miten syömisen saa toimiin ilman vihottelua, suostuttelua ja lusikan pyydystämistä. Annoin lelun tytölle käpälöitäväksi, vaik ne nyt ei periaatteessa ruokapöytäkamaa oo.. Mut se piti kädet ja silmät siinä ja availi suutansa automaattisesti, kun sanoin Aaaaa. Hih.

Me ollaan maisteltu vasta vasan lihaa. Annatteko lihan lihana vai sekotatteko esim kasvissoseeseen?

Meillä on kasa pilttipurkkien kansia edessä kun syödään, ei siitä muuten tulisi mitään. Jossain marttojen (tai vastaavalla sivulla) luki ettei pidä antaa leluja ruokapöytään, vaan antaa lapsen leikkiä ruualla. Yeah sure, varmaan annan ton tunkea kätensä soseeseen niin saan pestä koko kämpän 3x päivässä + ton tukan joka ilta, hullujako ne martat on!?

Kanan oon sekottanu pottuun, nyt lisäsin vähän porkkanaaki mukaan :) Pottu on meillä ollu sellanen "pohja" kaikille ruuille... Palatkaapa jauhelihan maistelijat kertomaan kokemuksistanne tänne!
Meillä syödään vielä sitterissä, yritän kossia kerran syöttötuoliin muttei osannut istua tarpeeksi hyvin vielä, ajattelin että eihän tässä kiire ole :)
Perjantaina vois käydä shoppaileen kossille ruokatarvikkeita ja ruveta hulluna vääntämään :"D TOSIN meidän blenderi otti ja sekos, sauvasekoittimella on tosi vmäinen tehdä niitä ruokia kun jää paljon rakeisemmaksi. Ei tuo kossi onneksi oo sihtikurkku, samalla tavalla uppoaa :)
Ootteko muuten huomannu, onko teillä maidon määrällä ruuassa merkitystä? Meillä ei tuo suostu syömään jos on liian löysää, pitää olla mahdollisimman kiinteää niin sitten alkaa maistua. Muussa tapauksessa ruoka vaan syljetään/päristellään äitin päälle... Kiitti! :laughing021

Täällä ei kelpaa käytännössä ollenkaan maito ruuassa. On semmoinen "arvostan ruokani ruokana ja maitoni tissistä, eipäs sekoiteta systeemiä."
Mun tekemät ruuat on varsinkin valmisruokiin verrattuna aika kokkareisia, sieltä löytyy sattumia, joita syöttövaiheessa kyllä nypin pois. välillä mietin pitäiskö panostaa enemmän, että tulis ihan sileetä. :/ Mut hyvin kelpaa, ei oo vaikeuksia alas saamisessa ja vatsa suodattaa nätisti. Joten haittaakse?

Mä koitin kans niitä pilttipurkin (ei polttopullojen, dear autocorrect) kansia viihdykkeeks, mut tytöstä on niin ihanaa heittää/pyyhkäistä kaikki lattialle ja varsinkin sille puolelle, missä syöttäjä ei ole, ja sit alkaa käskyttämishuuto - syöttämisestä ei tulis mitään kun pitäis palautella tavaroita pöytätasolle. Lelu on siitä parempi, että se on liian mielenkiintoinen heitettäväksi pois, eikä sitä yritetä tunkee yhtaikaa suuhun.
Jos on kova nälkä, niin sitten menee ilmankin. Kyseessä nyt vaan on "pikkuisen" vilkas tapaus.. Nyt mä sit spoilaan oman muksuni ja siinä samalla muidenkin, jos kukaan raukka herää ajatteleen, et siinäpä hyvä idea. Anteeksi Martat ja mummot ja lapsettomat ja superäidit, ja kaikki muut jotka osaatte ja tiedätte paremmin..minä en.
Kai me sit päästään Suomen Supernanny ohjelmaan kuhan semmoinen tulee.

Mä en ole laittanut soseisiin maitoa / vettä ollenkaan sekaan. Ajattelin alkuun, että jos ihan vaan testataan ilman, mutta se toimikin niin hyvin, etten ole kokenut tarpeelliseksi lisätä mitään (laiska mikä laiska). Poika saa tissimaidot yleensä just ennen kiinteiden ruokailua, ja ruoan kanssa olen antanut hörppiä vähän vettä palanpainikkeeksi. Veden olen tarjoillut tuttipullon pullo-osasta ilman sitä tuttia, tarkoitus oli käyttää nokkamukia mutta olen unohtanut viikko toisensa jälkeen sellaisen hankkia, joten nyt hörpitään :)

Ollaan kans soseutettu ihan kaupasta ostettua jauheliaa, tais olla naudan, ja hyvin uppos :) Keitin ja soseutin ja sekoitin kasviksien joukkoon. Tuntuu et meillä syödään vaan samoja ruokia koko ajan, eli: peruna, porkkana, kukkakaali, bataatti, palsternakka, kana, jauheliha ja lohi. Parsakaalista ja kesäkurpitsasta tuli vatsavaivoja niin ne on tauolla. Mitä muuta vois soseuttaa?

Bambino, noita listaamiasi eri tavoin yhdistelemällähän saa jo vaikka minkälaisia juttuja! :) Täällä on syöty myös maissia ja sitten Latteäidin esimerkillä munakoisoa, paahdoin sen uunissa folion alla ja soseutin sisuksen. Ja tavallisesta talvikurpitsasta on ollut täällä puhetta myös, mutta kukaan ei ole tainnut ehtiä kokeilemaan. Proteiineista, miten joku valkoinen kala (vaikka ihan pakasteseiti, se on aika edullistakin) tai kananmuna? Marjat ja hedelmät teillä on vissiin jo menossa, vaikket niitä erikseen listannut.

Asiasta toiseen, onko joku antanut jo ns. haastavampia makuja, esim. tomaatti, paprika, purjo, sipuli, valkosipuli, sitrushedelmät? Millaisia kokemuksia? Voisin kuvitella, että ovat masuille vähän rankempia, mutta toisaalta kun suositellaan, että kaikkea pitäis antaa, jollei erikseen ole kielletty.

Kananmuna kokeiltu tänään, ja hyvin maistui :) Valkoista kalaakin pitää kokeilla. Kiitti vinkeistä :) Hedelmät ja marjat syödään jo, ja puurotkin myös. Aloitettiin eilen antamaan päivän viides ruokailu, ja voi apua kun tuntuu siltä että me vaan syödään päivät pitkät! Mutta hyvin se viideskin ruoka uppoaa (tosin annos puolet pienempi kuin muissa), niin ei kait siinä :D

Hei mä sanoin aikaisemmin, että tavallista kurpitsaa voi antaa, kun meidän neuvolantätikin oli sitä mieltä. Perun puheeni! Tuttu lastenlääkäri sanoi, että talvikurpitsassa saattaa olla nitriittia (vai nitraattia, lukihäiriöiselle nää on vaikeita, sori), joten vasta vuoden vanhana. Mutta nää meidän vauvathan ovatkin vuoden vanhoja sitten kurpitsojen sesonkiaikaan. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ruokahalu vaihtelee valtavasti, joinakin päivinä uppoaa kaikki, toisina päivinä ei tunnu kelpaavan muu kuin maito. Kutiavat ikenet ainakin vaikuttaa, silloin viileä kurkkuviipale tai maissinaksu helpottaa. Meneepä sentäs jotain vatsaan.

Latteäiti, kiitos tiedosta! En olisi arvannut laittaa talvikurpitsaa nitraattipitoisten listaan. Onko muuten joku löytänyt noista kattavampaa listausta kuin se, mikä neuvolasta on saatu? Yritin Eviran sivuilta etsiä, kun siinä neuvolan listassa on lueteltu vaan tavallisimmat (pinaatti, kiinankaali, lanttu jne.), mutta en löytänyt mitään kovin yksiselitteistä. Lähinnä sain vaikutelman, että nitraattia on about kaikissa kasviksissa jonkin verran, mutta tietyissä (kuten ne neuvolan listaamat) määrät ovat turhan suuria mukuloille. Joillekin kasviksille (ainakin just se pinaatti, rucola, monet salaatit jne.) on myös asetettu rajapitoisuuksia EU:n taholta. Mutta se rajapitoisuuslista ei ole sama kuin kieltolista, koska mm. lastenruoat löytyvät listalta. En tajuu o_O

Anteeksi nyt, etta ma varmaan toistan itseani liittyen tuohon paivakotiin, jonne poika menee siis ihan muutaman kuukauden kuluttua. Meidan pojalla ei oikein ole kunnon ruokailurytmia, tai on siis omansa. Herran on pakko saada ruokansa heti ja nyt, kun niin haluaa. Ma en tajua, miten sen kanssa pystyy noudattamaan paivakodin ruokailurytmia??? Ei onnistuisi ainakaan nykytilanteessa.
Aika vaan menee niin nopeesti eteenpain ja meidan kehitys tan ruokailu-teeman suhteen on niin hidasta (tai taysin olematonta). :sad001

Littlered, ei mitään tarvetta pyydellä anteeksi! :) Olisiko sulla mitään lomia tms. vielä ennen päiväkodin alkua (muistelen, että se alkaisi vasta syyspuolella?), että voisitte rauhassa "harjoitella" päiväkodin ruokailurytmiin siirtymistä (ja ehkä maistella rauhassa lisää erilaisia ruokia, jos tuntuu, että nyt ruokajutut ovat jämähtäneet)? Ehditte tai ette, uskon, että päiväkodissa on sen verran ammattitaitoista porukkaa, että poika omaksuu uuden rytmin nopeasti sitten, kun sen aika on. Varmasti ekat päivät ovat hankalampia, mutta unikoulun tapaan kuvittelisin lapsen tottuvan aika nopeasti. Syksyyn on onneksi vielä muutama kuukausi, se on niin pitkä aika meidän vauvojen elämässä, että he ehtivät luonnostaankin muuttaa rytmejään vaikka mihin suuntiin ennen sitä :)

Ei kannata liikaa tulevaa stressata, Littlered! Kun päästään lähemmäs yhtä vuotta, niin eiköhän nää mukelot malta jo vähän sitä ruokaa odottaakin. Päiväkodissa tarjotaan ruokaa varmasti ihan tasaseen tahtiin, että siellä ei (toivottavasti) pääsee kiljuvaa nälkää tulemaan.

Takaisin