Kiinteät

Meillä eilen testivuorossa ollut maissi taisi aiheuttaa vähän masuvaivoja. Tai poika itkeskeli yöllä normaalia enemmän ja aamulla väänsi sellaiset kakat, että vaatteet menivät vaihtoon. Tosin myös rotarokote annettiin muutama päivä sitten, voihan sekin vielä vaikuttaa. Ja tietty se, että jätin maissisoseen vähän karkeammaksi, eli kuitumäärä on ehkä ollut rankka pienelle suolistolle :oops:

No, jospa tänään hyväksi havaittua bataattia, ja parin päivän päästä uusi maissitesti, tai vaikka parsakaalia :)

Meillä menee niin hyvin soseiden kanssa että poika alkaa jo alkanut vaatimaan oikeaa ruokaa aina n kello 9, 12 ja 17. Mikään maito ei siinä vaiheessa kelpaa, esim eilen illalla meni kotitekoista bataatti-kesäkurpitsaasosetta tosi iso annos kauhean huudon jälkeen, varmaan yli piltti-purkillinen.

Mietin, että kun suositellaan että jossakin vaiheessa vauva saisi 5-6 annosta kiinteää ruokaa päivässä, niin missä välissä sitä annetaan? Jos poika on hereillä 12h niin pitäisi siinä sitten syödä oikeaa ruokaa joka toinen tunti o_O

Meillä on osoittautunut erittäin tehokkaaksi harhauttajaksi nuo vauvanruokapurkkien korkit. Kasa niitä pojan eteen kun syödään niin menee huomaamatta melkein kaksi purkillista sosetta ilman että sitä on joka puolella.

Muuten, kauan ja miten paljon tuota korvikemaitoa pitäisi juoda? Poika tykkää niin paljon oikeasta ruuasta ettei päivisin juo juurikaan maitoa... Nykyään menee ehkä puolisen litraa vuorokaudessa.

Meillä ruvettiin pääsiäisen kunniaksi lihansyöjäksi (tai siis oikeammin sekasyöjäksi, lihansyöjähän syö vain lihaa). Keitin aloitusta varten kanaa, kun ajattelin että se on vähän miedompi kuin pakkasessa oleva nauta-sika. Rupesin pienentämään sitä leikkuulaudalla sauvasekoitinta varten, mutta se olikin niin mureaa, että hienonsin vaan veitsellä. Ihan hyvin upposi, kerran päivässä olen antanut teelusikallisen. :)

Mihin te keitätte puuron, veteen vai korvikkeeseen? Mä en ollu aluksi tajunnu et sitä vois keittää korvikkeeseen (miten niin tyhmä olo?:grin), kunnes kaveri sanoi että se teki aina niin :p Neuvolassakin kysyttiin keitänkö veteen vai maitoon ja silloin ajattelin vaan itsekseni että eihän vielä voi maitoa antaa:rolleyes:o_O No eipä sitä voi kaikkea ajatella:grin Nyt sitten muutamana päivänä keitetty korvikkeeseen ja hyvin uppoo :)

Meilla syodaan Nutribenin 5:n viljan puuroa. Lammaytan mikrossa 210ml vetta, siihen korvikejauhe ja sitten 5 pikku-lusikallista puurojauhetta hyvin sekoitettuna. Tulee aika tuhtia tavaraa. Poika on muutenkin pieniruokainen, eika tuo puuro ole hanen suosikkilistallaan. Varmaan 2-3 kertaa viikossa kokeillaan puuroa. Aamuksi pitaa kuitenkin olla vellia tai pelkkaa maitoa tuttipullosta, silla herattyaan poika haluaa ruokansa heti, eika silloin riita karsivallisyys lusikka-syottoon. o_O

Meillä on tehty puuro korvikkeeseen. Käyttämättä jäänyt tuttipullo on älyttömän hyvä mitta, siinä lämmitän maidon ja kahvikuppiin olen sekoittanut puuron, kun määrät ei mitään hirmuisia vielä ole. Toistaiseksi olen vielä käyttänyt vauvojen puurojauheita, mutta kunhan puuroa alkaa mennä enempi teen luultavasti oikeista hiutaleista sitten veteen.

Mä olin kans tehny oikeista hiutaleista veteen, mutta nyt tosiaan keitän korvikkeeseen niitä. Ollaan tähän asti annettu vaan kaurapuuroa, onko joku jo kokeillu muita hiutaleita?

Minä teen veteen. Pikakaurahiutaleita olen käyttänyt blenderissä jauhoksi, aluksi laitoin ruokalusikan mitan jauhoa ja kaksi vettä, nyttemmin 1/4 dl jauhoa ja 1/2 dl vettä, sitten puoli minuuttia täydellä teholla. Meillä ei ole korviketta, ja omaa maitoa en tod. rupea puuroa varten lypsämään. :laughing021Mä laitan puuron sekaan myös pari teelusikallista hedelmä- tai marjasosetta. Mietin kyllä, että pitäiskö nyt antaa ohraa, nehän saisi samalla tavalla jauhoksi, mutta sitä en sitten tiedä tulisiko yhtä näppärästi mikrossa. Ehkä pitää kokeilla.

Minä laitan myös puuron sekaan sosetta ja hyvin maistuu. Eka meillä syötiin kaurapuuroa, nyt on kauraa ja vehnää sekaisin tuossa Piltin jauheessa. Seuraavaksi pitäisi kokeilla sitten varmaan ohraa ja ruis jättää viimeiseksi. Riisipuurokin on vielä kokeilematta, mutta jos nyt nuo kotimaiset viljat maistellaan ekaksi.

Ei taida neiti oikein välittää äitin hartaudella tekemistä soseista.. Valmis Bonan bataatti-kesäkurpitsa sekä maissi upposi loistavasti, purkillinen meni yhtä päätä ilman minkäänlaista protestia. Viime viikolla taisin yhtenä päivänä saada syötettyä omatekoista broileri-kasvismössöä silleen kohtuuhyvin, useimmiten syöminen menee kyllä tirinän puolelle ja väkisin en viitsisi syöttää. Hedelmä/marjasoseet maistuu tietysti vallan mainiosti, suu on auki jo valmiiksi...

Minä olen huomannut sellaisen mystisen jutun, että jos istun neidistä katsoen oikealla, niin saattaa sotkea ja muuta, mutta kun istun vasemmalla niin pääsääntöisesti syö nätisti. Mitä noitten vauvojen päässä liikkuu? :rolleyes:

Puuron neiti syö pääsääntöisesti kaiken ja kovin mielellään, vähän rakeisemmat soseet eivät menisi niin hyvin. Makujen mukaankin on vaihtelua: suosikkeja ovat edelleen palsternakka ja nyt munakoiso sekä bataatti, mutta peruna-porkkana ei oikein uppoisi. Minä en ole vielä antanut kaupan soseita, perjantaina lähdetään reissuun, joten matkapäivien aikana on pakko, vähän jännityksellä odotan. Ja tajusin, että mun pitää ostaa valmista puuroa, mikä tuntuu ihan hassulta, no huomenna sitten ihmettelemään vauvanruokahyllylle.

En ollut ajatellutkaan, etta siihen puuroon voisi sekoittaa hedelmasosetta! Pitaapa kokeilla. Meilla kun poika ei tykkaa kovin paljon puurosta, joten olimme jo osittain luopuneet sen tyrkyttamisesta..

Neiti on muutaman kerran saanut valmispuuroa ja Valion Onni-puuro on maistunut oikein hienosti, vielä paremmin kuin soseella maustettu puuro.

Myös meillä syödään Onni vadelmapuuroa, ainakin vielä parisen päivää niin kauan kun varastoa riittää :) Sitten siirrytään ihan oikeaan kaurapuuroon johon lisään itse keräämiä mustikoita jotka soseutan :)

No sitä Onnia vähän meinasinkin ostaa. Ostin valmiiksi paria sosetta, niitä kahta mitä meidän kaupasta sai luomuna, toinen oli nautaa ja juureksia, toinen lasagnea. No nyt kun katoin mitä niissä on, niin siinä lasagnessa on maitoa ja juustoa, vaikka siinä sanotaan että 6 kk eteenpäin. o_O Ehkä mun pitää ostaa vaan jotain ei-luomua, tossa lasagnessa taitaa muutenkin tulla vähän liikaa uusia aineita, kun neiti on vasta äsken saanut lihaakin ekan kerran.

Me siirryttiin jokin aika sitten "oikeisiin puuroihin" kun oltiin käytetty ensin pari pakettia vauvalle tarkoitettuja puurojauheita. Blenderissä olen toistaiseksi vetänyt hiutaleet jauhemaiseksi. Lähdettiin liikkeelle kaurapuurolla ja nyt on käytössä neljän viljan puuro, eli siirryttiin suoraan siihen vaikka siinä tuli kerralla useampaa uutta viljaa. Ei ongelmia, ja tämä neljän viljan maistuu pojalle paljon paremmin kuin pelkkä kaura. Luulen että kyse on koostumuksesta; kaurasta tuli jotenkin liisterimäistä. Me tehdään puuro korvikkeeseen ihan vaan mikrossa (pikahiutaleet käytössä). Sekoitetaan pikkukippoon maito ja jauhe/hiutaleet, lämmitetään hetki, sekoitellaan, lämmitetään vähän lisää ja lopuksi vielä maitoa jos tuppaa olemaan liian tiukkaa tavaraa. Vähän marjasosetta päälle ja hyvin maistuu :)

Ostin nyt ekan purkillisen tuota Onni-puuroa ihan vaan testin vuoksi, täytyy joku päivä kokeilla miten se pojalle maistuu kun muutama sellainen pitäisi varmaan pakata mukaan reissuun viikon päästä.

Takaisin