Kiinteät

Meillä ei peruna-porkkana ja peruna-parsakaali oikeen tahtonu upota, mutta tuota pottu-kanaa vetäis vaikka kuinka paljon! :D Kaurapuuro menee jollain lailla, mutta taidan etsiä jonkun vaihtoehdon mitä minäkin kykenen syömään, sais keitettyä itsellekkin aamupalan samalla kun keittää veteen :) Maitoa menee edelleen varmaan väh. litra, en oo jaksanu laskea :P Pitäis vissiin lisätä kiinteitä että vähenis määrä... Kakkosmaitoon ajateltiin ruveta siirtyyn kun pikkumies 7kk.
Tuhannen tappelua noiden korvikkeiden kanssa, hyllytavarana muka paikallisella sokkarilla ja silti se on AINA loppu. Eilen ajoin 30km suuntaansa että sain pojalle maitoa. -TTU että ottaa päähän. :angry5

Latteäiti: kasvissyönnistä meille neuvottiin että soijaa ei saa antaa alle 1-vuotiaalle missään muodossa, voi kuulema olla liian allergisoiva. Sillä neuvolla ainakin täällä viime lapsen kanssa mentiin. Antaisin myös linssit ja pavut myöhemmin, turhaan nillä kaasuilla rasittaa vauvan mahaa... ainakaan ihan vielä. Jotenkin mulla on mielikuva että niitä vois antaa jo jossain 9kk kieppeillä? Pitääpä tarkistaa neuvolasta. En tiedä mitä suomessa suositellaan, tietääks joku muu?

Luin tuommosesta neuvolan vihkosesta, että palkokasveja voisi pienissä määrin soseen seassa antaa alle 1-vuotiaalle, kuivattuja herneitä ja papuja ei suositella alle 1-vuotiaalle.

Mittasin tänään miten suuri tuo kasviskana-annos on jonka poika syö illalla ihan heittämällä.. 2 piltti-purkillista!! Ja eilen veti siihen päälle vielä puoli purkkia marjasosetta :laughing021 Onko ihme että eka unipätkä on jo 7-8h :laughing021 Voi mun pientä palleroa :Heartbigred

Mä väänsin eilen kans melkein 4 tuntia soseita ja pidinkin kovat puhuttelut pojalle, että näillä mennään sitten vähintään jouluun saakka :P

Soseutin: Parsakaalia, kukkakaalia, kalkkunaa, porsaan sisäfilettä, porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa ja riisiä.

Totesin, että turha on enää pelata noiden jääpalojen kanssa, kun poika vetää niitä vähintään 8 kpl kerralla, joten ostin pahvimukeja ja täytin noin 2dl:n verran erilaisia sekoituksia.

Hyvin ylpeänä voin sanoa, ettei niitä kaupan soseita ole vieläkään syöty ja meillä kyllä uppoaa hyvin nuo ihan omatekemät :)

Toivottavasti en hanki huonoa vauvakarmaa, mutta olen niiiin iloinen siitä, miten meillä on kiinteiden maistelu lähtenyt käyntiin! Mullahan oli tarkoitus antaa pelkkää tissiä 6kk asti, mutta poika oli niin kiinnostunut meidän syömisistä, että ruvettiin niitä maisteluannoksia antamaan "jo" 5kk kohdalla (ja lisäksi mua hirvitti, jos pitää 6kk jälkeen aloittaa kiinteät kauhealla rytinällä, tahti tuntui ÄIDILLE vähän nopealta). Nyt ollaan maisteltu peruna, porkkana, parsakaali, bataatti, maissi ja banaani, ja tällä viikolla jatketaan kukkakaalilla, mustikalla, kesäkurpitsalla ja munakoisolla.

No, ihan ekalla kerralla pojalla tuli vähän yökkäysrefleksiä, kun ei tiennyt, miten käsitellä ruokaa suussaan, mutta sen jälkeen ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia. Ja kaikki maistuu niin hienosti, toinen pistelee ruokaa menemään innoissaan ja hymyssä suin, mitä nyt välillä unohtaa syödä suun tyhjäksi kun olisi jo kiire saada seuraava lusikallinen :grin Ja tissi kelpaa edelleen yhtä hyvin kuin ennenkin. Ihana :Heartred Joinain öinä on ollut pikkuisen masuvaivoja, mutta en ole suoraan pystynyt yhdistämään niitä mihinkään tiettyyn ruokaan, eli tarkkaillaan - toivottavasti siinä ei nyt sitten tule takapakkia, kun muuten menee syömisten kanssa tosi hyvin.

ILTAPUURO KELPASI!!! Ekaa kertaa meni puuro alas asti, vaikka tyttö tekoyökkäilikin puolet annoksesta. No tällä kertaa oli neuvolan tädin suosituksesta luumupuuroa. :) Kaurajauhoa 1,5 rkl puuroksi ja sit luumusosetta (oon puhunu koko pv hilloista, eikä soseista ja järkyttänyt jo pari ihmistä..) 1,5 rkl, sekoitin ja täts it.

Me ei olla muuten syöty vieläkään mitään hedelmää O.o Pitäisköhän niitäkin ruveta maistattaan... Ootteko kokeillu, pystyykö niitä pakastamaan? Millä ootte alottaneet? Ja sanokaa mulle perusruoka-vinkkejä, loppuu ideat :D Ja tietääkö kukaan uskaltaako jauhelihaa antaa ekana punaisena lihana, tai uskaltaako ollenkaan? (kyselyikä koko ikä... :laughing021)

Täällä on aika paljon neuvoja ja vinkkejä:

http://www.martat.fi/ruoka/ravitsemus/lapsiperheen-ruoka/

Mä oon pakastanut päärynää, mangoa, omena-viinirypäle-mango-sekoitusta. Meidän kestosuosikit on juuri päärynä ja mango :) Sitten bataattia, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, maissia eri kombinaatioissa. Ehdoton suosikki on bataattia-kesäkurpitsa, jota saa myös kaupasta. Lisäksi oon tehnyt erilleen kanasosetta josta otan aina mukaan jääkuutiollisen tuohon kasvissoseeseen. Eli meillä ollaan syöty vasta kanaa, ajattelin pian maistattaa lohta. Kai jauhelihaa voi antaa jos sen jauhaa lihatiskillä niin näkee että se on oikeasti kunnon lihaa eikä jänteitä ja rasvaa kuten niissä valmispaketeissa on :)

Jauhelihan kun keittää, niin rasva lähtee pois.. Mä koitin antaa, eikä kelvannut.. Neuvolassa ehdotti kananmunaa, sitä aion koittaa seuraavaksi, jos uppois paremmin.
Jännä huomata, että kun tytöllä on nälkä, niin juo kyllä maitoa, mutta se ei tunnu riittävän, eli haluaa sitä kiinteetäkin sen 3-4 krt päivässä, ennenku hiljenee tyytyväisenä. Joten ruokailut ei oo enää mitään huvikseen lisänä maistatteluja, vaan ihan totista syömistä tarpeeseen. Muutos on tapahtunu ehkä viikon sisällä.?

Mä huomaan, etten oo vaivautunut tekeen mitään hedelmäjuttuja ite, vaan ne ostan kaupasta. Saapi ainakin laadukasta ja monipuolista. Noi kasvikset ja lihat ja puurot teen/aion tehdä kyllä kotona.

Meillä oon itse tehnyt kasvis- ja lihasoseet, joskus reissun päällä ostanut sitten kaupasta. Mutta hedelmä- ja marjasoseita en oo itte alkanut tekemään. Tietty olisihan se taloudellisesti edullisempaa tehdä kaikki itse, mutta alkaa vaikuttamaan vaan hirveen työläältä jos ihan ihan kaikki vääntäisi pojalle itse. :D Pitää tässä kattoo miten jaksaa ja rahat riittää. :P

Kuymin: Me aloitettiin banaanilla, se upposi hyvin ja on superhelppo "valmistettava"; kunhan kuorii, leikkaa sopivan palasen ja muussaa haarukalla (soseesta tuli sen verran sileää kun vähän haarukoi, etten vaivautunut käyttämään sauvasekoitinta). Ja komppaan Sophieta noissa pakastettavissa (banskua en pakastimeen tunkisikaan, vaan olen itse syönyt avatut yksilöt pois) :)

Sophie: Mä ajattelin antaa kananmunaa ihan vaan keitettynä jonkun kasvissoseen ohella, ja ehkä voisi lohkottuna kokeilla sormiruokanakin? Ja vähän myöhemmälle mietin, että voisi koittaa tehdä jonkinsortin lihapullia, mihin tulee kananmunaa (ilman maitotuotteita tietty). Nekin menisivät ehkä sormiruokana. Mutta voi olla tietty, että mun haaveet on vähän suuruudenhulluja ja poika sylkisi ne lihapullat suustaan ;D

Muuten meillä syödään jo aika hyvin kiinteitä. :) Aamulla aamutissin jälkeen puuroo hetelmä- tai marjasoseen kera tai sitten ihan normi puurona. Ennen päikkäreitä saa pullollisen maitoo about desi menee nyt tällä hetkellä kun on jo sen verran suuri tuo puuroannos. Sitten päikkäreiden jälkeen puolenpäivän jälkeen kasvis- tai lihasosetta noin 1 pilttipurkillinen ja purkillinen hedelmä- tai marjasosetta. Ruokajuomana vettä, mutta oon miettinyt, että jos senkin vaihtais lämpimille ruoalle maitoon(korvike). Jossain vaiheessa leikkien lomassa tissiä, yleensä on jo siinä vaiheessa hiukan väsy, joten siitä noin tunti niin saa taas sen päikkärimaidon pullosta 150ml. Toisen päikkäreiden jälkeen syö hedelmä- tai marja piltin ja päälle vähän tissiä. Oon muuten miettinyt, jos alkais pikku hiljaa ottamaan sen toisen lämpimän ateria eli päivällisen päivärytmiin. :> Illan aikana saattaa olla vielä tissillä jos on kovin väsy tai nälkäinen, mutta tunti ennen nukkumaan menoa syö vielä iltapuuron, joka on se muutama ruokalusikallinen vielä. Mutta tosiaan tarkoitus olisi päästä eroo vielä juuri ennen nukkumaan menoa annettavasta vellipullosta. :)

Mä syötän banaania sillei, että avaan puolet kuoresta alas asti ja raaputan lusikalla pinnasta ja syvemmälle sopivan kokoisen satsin ja valmiina lusikassa. Sillei saa suorilla jo käytännössä sosetta, ei tarvii erikseen käsitellä. Helppo esim ku ei oo kotona. ;) Opin kaveriltani, joka oli oppinut äidiltään. :)

Siitä jauhelihasta; mä tein hirven jauhelihasta (itse jauhettu eli taattua "kunnon jauhelihaa" ;D) sosetta kesäkurpitsan kanssa ja hyvin on uponnut. Jauhelihastahan ei voi mitenkään saada täysin "sileää" vaan se jää sellaiseksi ihan pieneksi muruksi mutta hienosti maistuu kasvisten joukossa. Muuten noista kaupasta saatavista jauhelihoista; joku sanoi että vauvoille suositellaan paistijauhelihaa. En tiiä siitä sitten.

Mekin ostetaan kaikki marja- ja hedelmäsoseet valmiina kaupasta, banaani on just ainoa mitä on itse vaivauduttu tekemään. Me ollaan maisteltu varmaan jo kaikki saatavilla olevat hedelmä- ja marjasoseet läpi :D Toki sitten kesällä annetaan varmasti tuoreita marjoja ihan vaan muussattuna kun poika oppii syömään muutakin kuin ihan sosemaisia sapuskoita. Lihat ja kasvikset tehdään ite, mutta on niitä kaupankin purnukoita tullu hyödynnettyä just reissun päällä tai kotona silloin jos ei ole muistanut ottaa sulamaan omia soseita pakkasesta.

Eli kannattaa jostain suikaleista ehkä ennemmin punasta lihaa lähteä maistattaan.. Meillä kun on hirvenlihat syöty jo pakkasesta :D Pitää lueskella nuo linkit läpitte jos sais vähän uusia ideoita, ja kiitos ehdotuksista! :) Banaania siis ;)

Takaisin