Kiinteät

Vauva käyttää raskausaikana kerätyt rautavarastot loppuun puolivuotiaaksi mennessä, siksi 2-korvikkeessa on enemmän rautaa.

Heippa meiltäkin. Mä olen vähäksi aikaa pudonnut kärryiltä - en vaan oo tänne ehtinyt! Ja alkuun Henulle tiedoksi: ei missään nimessä kannata roudata vauvanruokia Tukholmaan, täältä saa samat semperit, hipp:it ja nestlet kuin suomestakin. Vain piltti puuttuu valikoimista :D Aika paljon valikoimissa on just ekologisia hippiä ja semperiä. Jos liikkuu keskustassa niin Åhlensin alakerran Hemköpissa on ainakin ihan sopivan runsas vauvanruokavalikoima, niinkuin melkein kaikissa muissakin ruokakaupoissa!Mutta huh, näitä teidän juttuja lueskellessa tajuan että meillä ollaankin sitten edetty ihan etananvauhtia näissä kiinteissä. Toisaalta se olikin se ruotsin suositus nykyisin, että vasta 6kk vanhana saisi alkaa "kunnon" syömisen, mutta sitähän en itse ole ikinä allekirjoittanut vaan annoin puuroa ja maistatin soseita jo ennenkuin sain siihen neuvolassa luvan. En tiedä olenko vaan laiska mamma vai mitä, mutta nykyisin mottoni on "parempi purkkiruoka kuin ei mikään ruoka" - siis mulla ei vaan riitä paukut enää kahden lapsen kanssa soseiden itse tekemiseen! Välillä hävettää, toisaalta taas...nojoo, kyllä tää lapsi ehtii itse tehtyjä ruokia maistaa kunhan alkaa istumaan samassa pöydässä meidän muiden kanssa. Vähän sama kävi meillä kestovaippojen kanssa: esikoinen meni melkein kaksivuotiaaksi pelkillä kestoilla, ja meillä on siis koko satsi niin että voitais käyttää, mutta MÄ EN JAKSA enää pyykätä - nykyinen pyykkimäärä riittää ihan hyvin joten käytetään vaan kertiksiä! Eli choose your fights, mielummin seurustelen vauvan kanssa kuin selätän pyykkivuorta 24/7 ;) Ja takaisn kiinteisiin: esikoisen kanssa etenin hyvinkin järjestelmällisesti mauissa, keitin ja soseutin itse enimmäkseen, mutta tällä kertaa sain tehtyä yhden jääpalamuotillisen porkkanasosetta ja se olikin sit siinä. Vauva kuitenkin rakastaa lusikalla syömistä, ja olenkin sitten aika rennolla otteella vaihdellut makuja kun ei näytä saavan allergisia reaktioita oikein mistään. Toki odottelen suositusten mukaisesti makujen kanssa. Meillä ei vielä istuta tuolissakaan, joten sormiruokailua ei olla aloitettu. Välillä olen antanut imeskellä omenaa, banaani ja avokado on myös sellaisia joita on maisteltu tuoreina. Vauvan kanssa aiotaan mennä muuten samalla kompromissi-ruokavaliolla kuin isosiskon kanssa, eli liha jätetään kokonaan pois koska mies on kasvissyöjä eikä meillä ikinä tehdä liharuokia. Lapset saavat siis syödä kalaa ja maitoa ja munaa, mutta kasvis-tofu-soija-papu-maito-painotteista meidän ruoka tulee olemaan kotona. Tällä hetkellä mennään ruokailujen kanssa näin: aamulla herätys n.6 ja korvike, 8 aamupuuro, 11 korviketta tai soselounasta (juureksia+hedelmää/marjaa), 14 maissa korviketta tai sosetta, 17 korvike, 18.30 iltapuuro, 19.30 korvike ja simahdus sänkyyn.Miten pitkään korvikkeen antamista muuten pitäisi/kannattaa jatkaa? Ei ehkä liity tähän ketjuun,mutta koska esikoinen meni rintamaidolla yli yksivuotiaaksi, mulla ei ole mitään hajua.

Meidän neiti, joka on irvistellyt ihan kaikille hedelmille söikin tänään yllättäen marjasosetta suurella innolla. :) Ja sitten mun äiti soitti, ja innoissani kerroin tästä, niin mutsi totesi että mun pitäisi itse keittää sille kiisseliä, niin kyllä alkaa maistua... :mad: Totesin vaan, että kaikkea mäkään en kerkeä. Teen tällä hetkellä ruuat mulle ja miehelle sekä erikseen soseet vauvalle, en mä enää jaksa kiisseleitä keittää. Eikä ole mitään järkeä, kun kaupassa on tähän vuoden aikaan aika huono valikoima tuoreita hedelmiä, ja ne mitä on ovat kalliita ja yleensä myös raakoja. Joskus myöhemmin saa sitten käteen hedelmiä, kun ei tarvii enää soseuttaa.

Mä olen ymmärtänyt että tuota "kakkosmaitoa" annetaan puolivuotiaasta noin yksivuotiaaksi, me aloitettiin se kanssa muutama viikko sitten.

Ja kiitos hildamaija informaatiosta koskien teidän kulmien ruokavalikoimia, niillä siis mennään :)

Minä olen myös ymmärtänyt että vieroitusvalmistetta (kuten tuossa 2 nan-purkin kupeessa lukee) annettaisiin sinne vuoden hujakoille, ja sitten saisi jo tavallista lehmänmaitoa?

1 kerran oon antanut luumua. Meillä lähti ainakin luumun avulla tavarat liikenteelle suolistosta... Mun mielestä aiheutti myös vatsanväänteitä. 1 purkki luumusosetta on jemmassa, jos tulee ummetusta, muuten en ehkä sitä anna...

Meillä on syöty purkillinen luumua ja minun nähdäkseni siitä ei aiheutunut yhtään mitään. Etukäteen vähän hirvitti jos menee maha kovinkin löysälle, mutta en kyllä huomannut että niin olisi käynyt. Herkkuahan sekin tuntui olevan, kuten kaikki muutkin hedelmäsoseet. :)

Meinasin tänään ostaa sitä kurpitsaa, mutta kun punnitsin sen, niin hinnaksi tuli reilut kuusi euroa, joten totesin ettei meidän neiti tarvitse niin tyyristä ruokaa. Sen sijaan ostin vesimelonin, vaikka tiedän jo nyt mikä sotku siitä tulee. Järki hoi! o_O

Mä ajattelin tehdä noita soseita itse, mutta tosiaan toivon, etten tule asiasta stressaamaan vaan voin hyvin ottaa myös sen valmisvaihtoehdon, jos siltä tuntuu. Kuten Hildamaija tuolla totesi, niin pitää valita taistelunsa :)

Viikonloppuna mies tarjoutui soseuttamaan ja pakastamaan bataatin, jonka olin pojalle keittänyt. Pisteet tarjoutumisesta, mutta voin sanoa, että moni meistä synnyttikin nopeammin, kuin mitä mies soseutti sitä yhtä ainokaista bataattia! :laughing021Jos hänen tahtiinsa mentäisiin, niin luultavasti ostaisin kaikki soseet kaupasta :)

Minä keittelin neidille tänään broileria. Sauvasekoitin on kyllä melkoisen onneton kapistus etenkin lihan jauhamiseen! Olen harkinnut jo aika pitkään blenderin hommaamista ja voihan se olla että yks kaunis päivä semmoinen tuosta pöydältä löytyy.. No, sain kuin sainkin broiskut jauhettua ja kelmun kanssa jääpalamuottiin pieniksi annoksiksi. Eilen tein jo bataatti-kesäkurpitsasosetta valmiiksi ja tänään sitten sekoitin neidille ekan annoksen niistä. Ja neitihän söi alkuirvistysten jälkeen ihan uskomattoman annoksen! :) Kaupan bataatti-kesäkurpitsasosetta on syöty ennenkin purkillinen kerrallaan, minun tekemä oli jonkun verran jämäkämpää ja hienosti upposi. Joka kerta tulee kyllä niin hyvä mieli, kun ruoka maistuu! :)

Hei muuten, onko joku pakastanut korviketta tai tietäisi, voiko sitä pakastaa?

Meillä poika tosiaan syö lähinnä tissimaitoa (ja nyt vähän maistelee kiinteitä), mutta nannia on hätävarana niihin hetkiin, kun poika on jonkun muun kuin minun hoidossa. Mutta kun sen hätävarapurkin välillä avaa, sitä menee tosi vähän ja suurin osa päätyy viemäriin, siksi olisi kiva, jos loput saisi talteen.

Meilla poika on nyt saanut maistaa uusia makuja. Laitoin blenderiin avokadoa ja se maistui vauvalle tosi hyvin! Ja soin itse loput ihan sellaisenaan, en laittanut edes sokeria, koska olen sokerilakossa.
Ja meilla isi pitaa huolen siita, etta poika saa myos makeeta, mm. hieromalla pojan tuttia jaateloon ja kun oltiin kahvilassa niin hieroi tuttia sokeroituun munkkiin. Eipa tuota estaakaan voi, ja onneksi nuo ovat kuitenkin pojalle viela harvinaisia herkkuja. :)

Hirvittävästi eroja noissa kaupan hedelmäsoseissa rakenteen suhteen. Jotkut on tosi luiruja, lähinnä melkein keittoja, ja osa sitten kiinteämpiä :confused: Kai se on niin, että jos "vesi" tai "-mehu" on ekana tuotesisällössä mainittu, niin sen litkumpaa... ?

Piltin omenasose on niin jämäkäköintä, mitä tähän asti on ollut, ja sen syöminen sujuikin tosi siististi. Ja taitaa olla pojalle herkumpaakin kuin muut maut :)

Meillä nyt on vakituiseen käytössä
- bataattisose
- porkkanasose
- (tuore) perunamuusi
- porkkana-kukkakaali-kesäkurpitsasosemuhennosmikälie
- banaania eri tavoilla

Nuo on itsetehtyjä, vähän kokkareisia välillä, mutta ei oo tullu valitusta ja vatsakin tuntuu ottavan mukisematta vastaan.
Lisäksi oon kaupasta ostellut jotain hedelmäsoseita, joita en itse pysty tekemään, niitä sit silloin tällöin tarjoilen.
Puuro ei todellakaan mee alas, kokeilen kyllä vielä ilman maitoa. Aattelin sen olevan hyvä idea seassa, mut ehkei se ookaan? Vaikka lypsän suoraan lautaselle?
Peruna menee vähän nihkeesti ja siinäkin aloin miettiä sitä maitoa. No perunasta tulee järkyt ilmavaivat, joten en kauheesti harrasta.
Jotain maistatteluja on lisänä ja kohta otan kehiin taas uutta. Ja 6 kk tulee täyteen ylihuomenna. :) Mut mun mielestä se syöttäminen on ollu ihan ok (kun periaatteenani oli täysimettää se 6 kk!) näinä parina viime viikkona, kun sitä on harrastettu ihan tosissaan, koska tyttö kuitenkin syntyi 42+0, niin fyysisesti se on pikkuisen ehkä edellä numeraalista ikäänsä. Jos se ny enää mitään vaikuttaa. Kuhan selittelen! ;)

Oon todennut, että pitää kehittää ihan uutta pitkäjänteisyyttä tuon syöttämisen kanssa. Ruokailuhetkinä mikä tahansa muu asia ois paljon kiinnostavampaa, samaa lusikallista syötetään kolme kertaa, välillä suupielistä kaavittuna. Mä haluaisin käsiraudat, että sais kahlittua sen kädet tuolin käsinojiin ja nyrkit pois lusikan kimpusta.
Mut kyl se tästä. Ja kerta kerralta sujuu paremmin. :) Ja veden ottaminen tuttipullosta on oikein kivaa, maitosisältöähän tuo ei suostu siis maistaankaan!
Mikä siinä onkin, että maito kelpaa vaan suoraan rinnasta, ei lypsettynä tuttipullosta tai ruoan seassa tms. Ja korvike on sama kuin kalanmaksaöljy mukuaistille? :O

Me päätettiin, että sokeria ei tarjota viä hyvään aikaan ja karkkikiellosta ollaan valistettu sukuakin. Ja lehmänmaidon ja vehnän tarjoominen venytetään mahdollisimman myöhään myös. Ne kun on tutkimusten perusteella suomalaisille tosi allergisoivia ja lähinnä propagandaruokaa kärjistetysti sanottuna.

Näin täällä, saa nähdä kuinka ruokavalio muokkautuu. :)

Meillä annetaan aamupuuro nykyään ensimmäisten päikkäreiden jälkeen, jolloin se uppoaa oikein mallikkaasti. Yritettiin antaa sitä pitkään heti aikaisin aamulla, mutta se pääty just tohon sylkemisen ja huutoon. Heti aamusta kelpaa vain tuttipullo, joten sen suokaamme pojalle :)

Ja me testataan nyt jos perunan jättää pois, niin jos nuo ilmavaivat helpottaisi. Siihen asti mennään bataatti-kesäkurpitsa-maissi sekoituksilla :) Kukkakaalikin on kiellettyjen listalla kun sekin aiheuttaa meillä paukuttelua turhan paljon.

No höh ettei korviketta saa pakastaa. Ehkä pitäis katsoa sitä jauhetavaraa jatkossa. Muuten pitää avatut korviketönikät tunkea vaikka ruoanlaittoon. Vitsi vitsi. (:sick006)

Hildamaija, minkälaisia suosituksia kasvissyöjävauvoille annetaan? Missä vaiheessa esim. linssejä ja papuja voi antaa? Meillä annetaan kyllä lihaa, mutta syömme sitä itse aika vähän, minä erityisesti olen huono lihansyöjä, ja noin eettisistä syistä en haluaisi lapsellekaan sitä niin paljon tunkea. Me aloitellaan lihoja pääsiäisenä varmaankin ensin broilerilla, reissuun lähdetään sit seuraavalla viikolla ja siellä meinaan antaa kananmunaa. Tofua saa varmaan antaa nyt jo, mutta vähän tyhmänä kysyn miten sitä valmistetaan vauvalle ja voiko sitä pakastaa... :oops: Soija varmaan menee rouheena sellaisenaan? Mulla vaan on siitä rouheesta yliannostus, kun olin nuorempana kasvissyöjä, ja se oli kivikautta, jolloin kaikki liha, kana ja kala korvattiin soijarouheella. :sick006

Takaisin