Kiinteät

Meillä poika täyttää tänään 5kk ja sen kunniaksi annan ekat sosemaistiaiset, taidankin olla tämän porukan viimeinen :) Ja olen ihan rikki, kun se tuntuu niin peruuttamattomalta, buuhuu! TAAS yksi kausi takana päin ja kohta se jo menee kouluun ja armeijaan ja muuttaa pois kotoa ja ja ja... :eek:

Vielä pitäisi päättää, antaisiko perunaa, porkkanaa vai bataattia. Kaikkea hamstrasin eilen kaupasta joka tapauksessa (ja jotta taas olisin vähän hysteerinen äiti, ostin vielä kaikki pojalle tarkoitetut sapuskat luomuna, myös perunat vaikka pakkauskoko oli 2kg) o_O

Täällä lemppari: mikrossa lämmitetty (tulee vähän hillomaista) ja haarukalla survottu banaani. :O
Noin 1/3 banaania menee ja kiukku tulee jos lusikka ei pysy samassa tahdissa suun kanssa.
Älkää kysykö miten tuo löytyi.. Ja joku ammattilainen olis varmasti kauhuissaan semmoisesta ruoasta&tekotavasta. ;)

Alussa poju ei oikein tajunnut sitä syömisen pointtia ja kyllästyi hommaan sen parin lusikallisen jälkeen ja alkoi syleksimään ruokaa pois suustaan.

Nyt Pikku-Jäbälle on täällä hyvin maistunut kaikki tarjottu ruoka viimeset pari viikkoa. Peruna-kukkakaali ei nyt mikään varsinainen hitti ollut (en ihmettele kyllä yhtään...) syöntihalukkuudesta päätellen, mutta uppos sekin. Saa nähä tuleeko jotain syömislakkoja myöhemmin.

Tunnustan, meillä ei mun pöperöt tosiaan pojalle kelpaa (paitsi puuro) ja niinpä koira on nyt syönyt pakastelokerollisen juuressoseita :p Ehkä kokeilen jossain vaiheessa taas kokata itse jotain, kun alkaa olla monipuolista noiden raaka-aineiden suhteen ja sapuskakin sais olla karkeampaa. Varmaan netistä tai kirjastosta löytyy jotain ruokaohjeita vauvoille. Viikonloppuna poju saa vähän kanaa ekaa kertaa. Mitään lihoja ei olla vielä aikaisemmin syöty.

Muokattu viimeksi:
Meidänkin koirasta on tullut vegetaristi.. :D Se päivystää pöydän alla tai korkeintaan 2 m säteellä ja käy putsaamassa vielä tytönkin kun/jos käännän selkäni. :)

Ostin eilen kukkakaalin, tarkoitus tänään pistää jakoon seuraavana makuna.

No, me oltiin konservatiivisia ja startattiin ihan perunalla. Ei ole koskaan ollut perunankeitto niin jännittävää!

Ihan kivasti meni, vähän tuli niellessä sellaista yökkäilyreaktiota ja ihmekös tuo, peruna ei ole koostumukseltaan ihan helppoa nieltävää. Muuten se tuntui kyllä maistuvan ja kiinnostavan, ja suurin osa huikeesta 1-2 teelusikallisesta meni ilmeisesti alaskin saakka :)

Tissimaito maistui kyllä jälkkäriksi vielä normaaliakin paremmin. Toinen oli varmaan niin shokissa siitä perunasta :grin

Meillä tuntui perunasta tulevan tavallista enemmän ilmavaivoja. :( Oon tarjonnut sitä vain tuoreena=vastatehtynä, kun toistaseks en oo tarjonnut mixejä vaan puhtaita makuja, enkä sit pakastanu.
Toi yökkäys on tavallaan hauska, ekoina kertoina tytöllä on aina semmoinen 'seriously mum?' Ilme, ja yökkäilee, ehkä turhankin teatraalisesti. Kaikki menee nykyään alas ainakin maistiaisten verran, mut hyvin mielenosoituksellisesti maiskutellen. Ja sitten hyökkäys tissin kimppuun, tuo osaa melkein jo repiä paidankin tieltä. Uups!
Tänään tuli ekaa kertaa elämässä kiinteetä kakkaa (sorry ladies!) pariin otteeseen, joten luulen vatsan vihdoin alkavan ottaa kiinteitä vastaan ja hyödyntämään ne muutenkin kuin epätoivottuina läpikulkijoina. Miten mä voin olla niin iloinen TUOSTA!? Niin alas olen vajonnut. ~.~

Meilla poika on nyt ollut jotain parisen viikkoa lihansyoja. Ne valmiit soseet, joissa on kanaa tai punaista lihaa eri vihannes-kombinaatioilla menee alas ihan hyvin.
Kala-ateria sen sijaan ei mennyt jakeluun. Kokeiltiin kampelaa bechamel-kastikkeella, joten saattoi johtua siitakin. Ehka joku toinen kalaruoka olisi maittanut paremmin. Itsekin kokeilin tuota em. herkkua ja ei se oikeastaan maistunut milleen muulle kuin sille kastikkeelle. Kala siina oli jotenkin vetista, ihan kuin vetista pakaste-katkarapua tms. Aika kamalaa oikeastaan.

Kaveri tuossa ihmetteli, miksi ma syotan pojalle vain eineksia, jos meilla kerta on halvemmat vihannekset ja hedelmat kuin Suomessa. Ei minulla yksinkertaisesti ole energiaa kokkailla noita aterioita! Kaikki itsetehdyt on syoty pakastimesta pois jo ajat sitten. Ja ihan kuin siella paivakodissa nyt sitten tarjottaisiin yhtaan sen tuoreempaa...
Kuitenkin tuosta tuohtuneena tein pojalle nyt pakastimeen porkkana-perunaa, mika on pojan suosikki kotitekoisista.

Tuossa aikaisemmin joku kysyi, etta kuinka monta paivaa syodaan putkeen samaa ruokaa. Meilla ehka 2-3 paivaa. Nuo meidan liha-aterioiden pakkauskoot ovat 250gr ja meidan poika syo tosi tosi vahan kerrallaan, joten ei niita kerran avattuja purnukoita voi kovin monta paivaa sailyttaa jaakaapissa, vaan pitaa syoda mahdollisimman pian pois.

Höh, mikä kaveri sulla Littlered. Mun mielestä on tärkeintä, että arki sujuu ja vanhemmat jaksavat, turha ottaa stressiä siitä, että pitää tehdä kaikki itse. Minä tykkään tehdä soseita itse, mutta mä en käykään vielä töissä. Jos rupeaa jossain vaiheessa tuntumaan etten jaksa, niin sitten neiti saa kaupan sosetta. Ja sitten esim. kestovaipat ovat mulle asia, mitä en jaksanut edes ajatella vaikka maailma tuhoutuukin nyt meidän vaippavuoresta... :smiley-ashamed008

Mä tein neidille eilen munakoisoa. Tökin sitä haarukalla, paistoin tunnin uunissa, koversin sisuksen ja soseutin sekä lisäsin perunaa. Joku muukin oli miettinyt kurpitsaa, meidän neuvolatäti piti sitä hyvänä ideana. :) Kuulemma se (samoin kuin tuo munakoiso) puuttuu listoista vaan siksi, kun eivät ole Suomessa niin suosittuja.

Meillä tuli ekat tumman vihreät ripulit tänään :( Olikohan sitten se isompi (2tlk) annos kanaa eilen.. pitää alkaa kirjaamaan ylös mitä tuo syö kun tähän asti oon antanut fiilispohjalla kaikkea kun ei tosiaan ole ollut mitään oireita aikaisemmin.

Me ollaan nyt aloitettu harjoitukset perunalla ja bataatilla. Peruna upposi yllättävän hyvin, ekana päivänä tuli vähän yökkäämistä mutta tokana päivänä poika ymmärsi jo, miten ruokaa "käsitellään" suussa, jotta sen saa nieltyä. Bataatti meni hienosti ja vaikka lopetettiin syöminen kun poika tuntui väsyvän, olisi hän sitten kuitenkin vielä ottanut vähän lisää, kun vein lautasen pois :)

Tänään vielä bataattia, ja huomenna sitten porkkanaa :)

Ai niin, kuinka nopeasti lisäsitte uusia makuja ruokavalioon, kun aloititte kiinteät? Mä aloitin nimittäin 2 päivää ja 1 x päivässä per maku, mutta lueskelin tuossa äsken Piltin ruokailuopasta, jossa sanottiin, että viikko per maku. Tuntuu hurjan pitkältä ajalta, varsinkin, jos aloittaisi vasta 6kk iässä.

Meillä on ollut koko ajan se 2 makua viikossa. Paitsi nyt alkaa olla jo makuja niin paljon, että ollaan syöty jo näitä samojakin, tai vaan yhtä uutta viikossa. Ajattelin, että ei meidän niitä vauvanruokahyllyjä tarttekaan heti syödä A:sta Ö:hön... :)

itse oon tehny yleensä blenderin kannun verran tiettyä sosetta, ollaan syöty tietty maku loppuun ja tehty sitten uutta. Eli viikon verran tiettyä, about... Eilen alettiin maisteleen kaurapuuroa, maissivelliä menee niin valtavat määrät että pakko ruveta vaihtaan. Ei herättänyt mitään isoja ihastumisia, lähinnä naama meni ihan rullalle :"D
Oon itsekkin aatellu että soseet teen itse niin kauan ku oon kotona, sittekku pääsen töihin niin siirrytään varmaan kaupan ruuille :P Seuraava suunnitelma puuron jälkeen olis bataatti ja kana.

Minä tein alkuun sitä peruna-porkkanasosetta ja sitä syötiin kyllä useampana päivänä peräkkäin, sitten bataattia. Hedelmäsoseita maisteltiin muutamana päivänä aina samaa ja sitten kokeltiin uutta. Pitäisi laittaa oma pieni einestehdas pystyyn, ostin eilen ekat lihasoseet mutta kalliiksihan tuo tulee ja jotenkin olisi kivempi antaa omatekoista.. Vaikka purkkisoseita ollaankin nyt syöty. Neidistä on tullut hirmu kova syömään, purkillinen kasvissosetta menee ihan heittämällä ja vielä hedelmää jälkkäriksi. :)

Mä ostin kaksi kanan rintafilettä, leikkasin palasiksi, keitin ja soseutin (ei muuten tee mieli enää kananugetteja...). Siitä tuli arvoiltaan 20 annosta á rkl. Joten tunnin jos jaksaa tehdä niin on siinä vauvalle kolmen viikon lihat. Mä tykkään tehdä noita ruokia nyt kun on jotenkin aikaa. Kun palaan töihin niin hyvin todennäköisesti poika saa syödä kaupan ruokia, jos mä en nyt viikonloppuisin innostu kokkamaan soseita kilokaupalla, tuskin. Onko jollain joku kätevä kodinkone jolla saa hyvin tehtyä soseita? Määrät alkaa olemaan niin suuria että sauvasekoittimella on aika vaivalloista...

Hei korvikemammat!! Tietääkö joku mitä eroa on noilla 1 ja 2 korvikkeilla, kun kohta olisi aika vaihtaa kakkoseen. Onkohan jotenkin täyttävämpää tai energiapitoisempaa? Elättelen täällä toiveita että tämä maidontarve pikkuhiljaa alkaisi vähenemään...

Kakkosessa on ainakin enemmän rautaa ja kalsiumia, ja vähemmän joitain vitamiineja. Minä syynäilin niitä eilen hyvin tarkkaan kaupan hyllyllä.. Tänään vaihdettiin 2-korvikkeeseen.

Tänään kävin ostamassa neidille broiskun fileetä ja bataattia, huomenna taidan pistää tuotantolaitoksen pystyyn ja lapselle evästä urakalla. :)

Oon ymmärtäny että kakkoskorvike vähän niinku valmistais elimistöä ihan tavalliseen lehmänmaitoon, mutta fiksummat korjatkoon jos oon väärässä :)

Takaisin