Kiinteät

Meillä annetaan vettä ihan lasista ja sen verran kuin haluaa..ei meillä ainakaan monta hörppyä juo :)

Pari kertaa oon antanut kaupunkireissulla ihan normaalista pillimehusta (täysmehu) imasta jos ollu janonen. Hyvin juo pillistä mutta ylimääräiset purskauttaa ulos :p

No niin. Tänään annoin sitten sitä sormiruokaa, eli parsakaalia. Jos jotain, niin viihdyttävää se ainakin oli. Neiti katseli sitä hyvin epäluuloisesti, suuhun meni vähän, mutta ihan eri lailla kuin sormiruokailu-kirjassa. Suurin osa meni toki lattialle, ja muovinen lautanen kiinnosti sittenkin enemmän kuin ruoka. Lisäksi sai sosetta, ettei joudu nälässä olemaan äidin kokeilujen takia. Huomenna lisää parsakaalia ja ehkä kurkkua.

Pojalla on tällä hetkellä hirveä ruokahalu. Vähän väliä huulet törröllään hinkumassa lusikkaa suuhun! Nyt syöty 2x päivässä soseita. Kohta menee purkillinen pilttiä kerrallaan, jos vaan antaa. Pitää alkaa totutella kaurapuuroon, nyt kun syöntihaluja on, niin saa aamu-ja iltapuurot kehiin. Rinnassakin roikkuisi nyt koko ajan, eli varmaan tiheän imun kausi meneillään?

Kyllähän tuo niin paljon potkii huitoo ja kiljuu, että energiaa kuluu kyllä :)

Vettä otetaan aina tilkkanen kiinteiden yhteydessä, että päästäis hajulle tuosta nokkamukin toiminnasta ;)

Meillä nuha on vaikuttanut selvästi ruokahaluun: soseet eivät oikein kelpaa, ja neiti kompensoi sen tissillä. No, suotakoon se hänelle.

Sormiruokailukokeiluista. Kaikkialla sanottiin, että se parsakaali on hyvä. Meidän neiti ei oikein tajunnut sen ideaa. Tutki kyllä innoissaan ja jonkun verran söikin, mutta lähinnä sotki, ja sitä pientä vihreää nypelöä oli koko kämppä täysi. Illalla annoin kurkkua, ja se taasen oli menestys. Tyttö osasi syödä sitä melkein heti, ja myöskin tykkäsi siitä paljon. Eikä sotkua tullut juuri ollenkaan. :)

Mä leikkasin sellaisia pitkähköjä tikkuja kurkusta, sellaisia että saa helposti nyrkkiin ja sen yli tulee sitä kurkkua vielä. Vähän samanlaisia kuin jos oon tehnyt itselleni dipattavaksi. Parsakaalista leikkasin suoraan ne kukinnot varresta. Idea on, että vauva saa itse ottaa sen kokoisia paloja mitä osaa. Ei siis leikata valmiiksi suupalan kokoisia, niitä ne ei vielä osaa.

Vauva saattaa kyllä kakoa, mutta ei tukehdu. Jos näyttää että menee väärään kurkkuun eikä saa itse sitä ulos, niin nosta vauva ylös alaisin, siis pää alaspäin, niin se pala tulee kyllä ulos, yleensä ei tarvitse edes taputella selkään. Me ei kyllä ole jouduttu edes kääntelemään.

Mutta tärkeää on, että osaa istua, sitterissä noita sormiruokaa ei voi syödä. Paitsi ne maissinaksut, kun ne sulaa suuhun.

Mekään ei olla vielä annettu muuta sormiruokaa kuin niitä maissinaksuja ja ne on ihan lemppareita, mutta nyt kun poika istuu jo syöttötuolissa niin jämäkästi niin olen alkanut miettiä että juurikin tuota kurkkua voisi kokeilla. Ehkä jo ihan lähipäivinä :)

Hui, mä en vielä uskalla ruveta sormiruokailuun. Parin kk päästä vois alotella. (Paitsi ellei sitten poika itse osoita niin paljon kiinnostusta omien käsien käyttöön ruokailun aikana jo aikaisemmin.)

Me otettiin tänään aamusella kaurapuuroa päärynäsoseen kera, hyvin maistui! :)

Mä tein ton puuron ihan noista normi Nallen pikahiutaleista (niistä mitä ittekkin syön). Ihan riittävän sileetä puuroa siitä tulee. Kohtahan on jo muutenkin sattumat paikallaan.

Me ollaan sinnitelty vielä tissimaidolla, mutta loppuviikosta poika täyttää 5kk ja sen kunniaksi päätin, että hän saa vihdoin ekat maistiaiset kiinteistä :) Ajattelin, että mentäisiin sinne 6kk asti ihan vaan maistellen, mutta katsotaan, miten innostutaan.

Mua kiinnostaa myös sormiruokailu, mutta en todellakaan ole asiasta mitenkään ehdoton, eli poika saisi soseita mutta myös omaan käteen sopivaa naposteltavaa. Mutta toki mun on helppo puhua aiheesta, kun ei olla mitään vielä kokeiltukaan :grin

Kirjavinkkinä, luin positiivisen arvostelun sellaisesta sormiruokaa käsittelevästä kirjasta kuin "Minä syön itse", onko kukaan lukenut? Ilmeisesti opus on ainakin melko maltillinen siinä, ettei suhtaudu negatiivisesti ns. tavalliseen soseiden tarjoiluun.

Mulla on pari kaveria, jotka antavat vain ja ainoastaan sormiruokaa. Minä en ole ehdoton, soseita syödään ja siinä sivussa saa omin käsin jotain. Jos alkaa tykkäämään enemmän siitä sormiruokailusta, niin sitten pohdin tilannetta uudestaan. Minä ajattelen, että tuossa sormiruokailusta on paljon hyvää, mutta en näe sitä mitenkään autuaallisena asiana ja ainoana vaihtoehtona. Joillekin se on ihan aate, ja sellainen on mielestäni vain ahdistavaa. Minä en tahdo hirttää itseäni kiinni mihinkään "juuri näin on pakko tehdä" -tyylillä. Mutta tyttö on kovin kiinnostunut tutkimaan ja oma tahto on erittäin vahva, joten luulen, että tykkää kun saa jotain ihan itse.

Kaveri lainasi mulle sellaisen kirjan kuin Omin sormin suuhun, ja kehui sen olevan "sormiruokaan hurahtaneiden Raamattu". Yritin lukea sitä, mutta tuntuu että siinä vaan perustellaan ja perustellaan että miksi sitä sormiruokaa, enkä vieläkään ole päässyt kohtaan mitä sormiruokailu käytännössä on. Ja toisekseen olen kyllä huomannut siinä myös virheitä. Tuosta toisesta kirjasta en ole kuullutkaan. Minä oikeastaan teen vaan samalla tavalla, kuin oma äitini teki pikkuveljen kanssa sitä enempää ajattelematta ja kyselen sieltä kun joku mietityttää. Mamma on tuhatta kirjaa parempi apu! :Heartred

Sen kuitenkin olen havainnut, että ainakaan meillä ei toimi samaan aikaan sormiruokaa ja sose. Tyttö rupeaa tutkimaan niitä parsakaalejaan, sotkee ja suuhun menee joku muru, sosetta ei ollenkaan. Eilen taas syötin soseen, ja annoin kurkut "jälkiruuaksi" samalla kun itse syötiin, ja se toimi hyvin. :)

Keittiössä porisee kaksi kanan rintafilettä ja poika saa illalla maistaa ekaa kertaa lihaa :happy093Lisäksi kaupasta tarttui mukaan bataattia, kesäkurpitsaa, perunaa ja porkkanaa jotka soseutan yhdessä ja pakastan sopivina annoksina (jääpalamuotit eivät riitä meillä enää). Hedelmäpuolelta ostin viinirypäleitä, mangoa ja omppuja niin saadaan niistä tehtyä myös valmiita annoksia :happy112Saas nähdä mitä poika tykkää näistä mun kokkailuista :)

Jos kana maistuu niin ajattelin seuraavaksi tehdä jotain kana-riisi-juures sosetta :)

Niin ja ostin mä myös parsakaalin jota poika saa maistella sellaisenaan!

Miten paljon te vaihtelette pikkuisen ruokia? Mä poden huonoa omatuntoa jos syötän samaa sosetta joka päivä, vaikka kai se on ihan sallittua ja jopa suositeltavaa näin puolen vuoden ikäisillä o_O

Meillä vaihtelee jonkun verran joka päivä. Mulla on edelleen ne jääpalamuotit käytössä, ja pakastan soseita erikseen, niin jos vaikka tänään syötän pojalle 8 palaa bataattia ja 4 palaa kukkakaalia + liha niin voin huomena korvata kukkakaalin esim porkkanalla. En oo pakastusvaiheessa sekoittanu muita aineksia kun perunan aina jonkun kanssa ettei mee rakeiseksi.

Koitan antaa ainakin pari kertaa viikossa kalaa. Yleensä jotain lihaa, nautaa/kanaa/kalkkunaa tai kananmunaa yhdistettynä erilaisiin kasvissoseisiin. Soseita on isoina jääpaloina, useampi pala menee kerralla. Nyt ajattelin tehdä jonkinlaisen kanariisikasvis-sekoituksen. Tuoretta tomaattia ja kurkkua on maistettu soseen ohella, välipaloina hedelmäsoseita, aamu- ja iltapuurot. Päälle maitoa. Luulis kasvavan :)

Meidänkin pitäis aloitella tuota liha- ja kalapuolta. Puolivuotisneuvolaa ei ole, mutta kun edellisen kerran käytiin sanottiin, että ruokavalioon lisätään joko puuro tai liha. No minä päätin valita puuron. Onhan tuolla niitä ohjevihkosia, täytyykin perehtyä asiaan että neiti saa asianmukaista sapuskaa.

Mä annan aika pitkään samaa peräkkäin, käytännössä eri makuja tulee viikon aikana kaksi, enintään kolme. Nyt pitäisi alkaa antaa myös lihaa, mutta taida suosiolla odotella että nuha menee ohi ja alkaa taas soseet maittaa.

Mä käytän myös edelleen niitä jääpalakuutioita ja miksailen niistä milloin mitäkin sekoituksia, monesti siinä on kolmea eri ainesosaa, esim. lihaa ja kahta kasvista tai sit kolmea kasvista. Olen pyrkinyt siihen että saman päivän ruokailuissa olisi eri makuja, mutta peräkkäisinä päivinä tulee toki samojakin sekoituksia tehtyä kun ei niitä vaihtoehtoja loputtomasti ole.

Onkohan Hildamaija vielä messissä täällä? Kiinnostaisi että mitä lastenruokia Ruotsista saa? Nestlen tuotteita ja Semperiä kyllä, mutta mitä muuta? Onko hyvä valikoima ja uskaltaako ostaa mitä tahansa merkkiä? Ollaan lähdössä kuun vaihteessa viiden päivän reissuun Tukholman seudulle eikä huvita roudata purkkeja ja purnukoita kotoa eli on tarkoitus ostaa sapuskat pojalle paikanpäältä. Toki muutkin saa kommentoida, jos on tietoa asiasta :) Kiitän!

Takaisin