Kiinteät

Me mennään ensi viikolla suomeen, niin siellä maistellaan maissinaksuja. Mä en edes ole yrittänyt löytää täältä, kun näillä tuppaa olemaan tapana lisätä kaikkea ekstraa vauvanruokiin. Ehkä jostain luontaistuotekaupasta voisi löytyä?

^mmm... yummy! Tai ainakin pakkaukset ovat kauniit!
Ma tuossa loysin kahdet vauvojen maissinaksut netista, ja niihin molempiin oli lisatty hunajaa! :grin

Ei muuten auta vaikka vauvalla olisi vaikka millainen "teltta" suojana soseita syodessa, silla sormet menee koko ajan suuhun (sita ei voi estaa) ja likaiset pikku-nyrkit sitten ties minne. Sitterin suojaksikin ollaan laitettu vanha pyyhe... Tuossa se nyt istui sitterissaan ja tunki nyrkkinsa suuhun heti sose-lusikallisen peraan ja alkoi sen jalkeen raplata sukkiaan tahmeilla sormillaan. Aaarghhh...
Ostan sille kohta kumisaappaat ruokailua varten. :grin

Siitä keittämishommasta, tuli mieleen, että monet raa'at kasvikset ja hedelmät aiheuttavat allergisille herkemmin oireita kuin kypsennetyt ja voivat muutenkin ehkä olla ruuansulatukselle työläämpiä, voisiko siinä olla myös osasyy siihen, miksi jotkut jutut kehotetaan keittämään?

Vaikka mistä minä tiedän, kun en ole vielä yhtään perehtynyt noihin kiinteisiin, kunhan huutelen :D En myöskään ajatellut banaaneja tai esim. mangoa ruveta keittämään sitten, kun niiden aika on :)

Tuo hedelmien keittaminen tuntuu kieltamatta hieman liioittelulta, mutta onhan ne omenat ja paarynat hyva laittaa paloiteltuna joksikin aikaa mikroon, niin ovat sitten pehmeempia ja helpompi soseuttaa.

Mä soseutin päärynät ilman keittämistä ja hyvin soseutui ja valui siivilän läpi, oli sen verran vetistä. Onneksi, kun päärynöitä oli tällä kertaa kilo :grin Pian laitan omenaa päärynän sekaan, katsotaan jos ilme värähtää. Jossain vaiheessa tuota omena-päärynäseosta voi sitten lisätä aamupuuron sekaan niin on varmuuden vuoksi tuttuja makuja siinäkin sitten :)

Nyt menee lounaaksi porkkana-maissi-kukkakaalia, eikä tuon kukkakaalin lisäys aiheuttanut minkäänlaista reaktioita pojassa. Edelleen uppoaa kaikki hyvällä ruokahalulla :grin

Meillä on nyt bataatin jälkeen maisteltu porkkanaa, joka alun epäluulon jälkeen on maistunut hyvin. Rakenteeltaan se on bataattia vaikeampaa, kun ei tartu lusikkaan, joten se melkein pitäisi syöttää. Meidän neiti ei kuitenkaan onneksi taida varsinaisesti vihata syöttämistä, vaan on niin innoissaan lusikasta, että haluaa sen itselleen. Näin ollen nyt on menty kahden lusikan taktiikalla: neiti saa pitää toista omassa kädessä, ja toisella äiti tai isä antaa sitä sosetta. :) Huomenna perunaa ja palsternakkaa kehiin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pitää oikein kehua (joo, vain pienten vauvojen äidit tekevät tätä) että meillä menee jo sen verran sosetta että pojan kakkakin on jo hajultaan ihan oikea kakka :laughing021 Voi luoja sitä hajua tänään... :puke_r

Nim. Äippä on vähän väsynyt ja huumorintaju on sitä luokkaa

PS. Annoin lusikan pojan käteen kerran ja hän tunki sen pikkasen liian syvälle suuhunsa.... Lyhyempi lusikka vois olla aika kova sana. Meillä menee syöttäminen niin että poika pitää kaksin käsin tuttipullostaan kiinni ja osaa juoda siitä ihan itse, äiti ottaa pulloa pois suusta sen aikaa että saa soseen suuhun ja poika ohjaa ihan muina miehinä pullon takaisin suuhunsa :)

Juurekset/kasvikset taitaa aiheuttaa meillä ilmavaivoja uutuudeltaan, vaikka ihan vaan pari tl ollaan päivässä syöty. Ainahan tuo on kovasti pörissyt, mutta nyt sitä ilmaa tulee kyllä kovemmalla volyymillä ulos kuin aikaisemmin. Masu ei kuitenkaan ole onneksi kipeytynyt.

Mä tein eilen sitä palsternakka-perunasosetta, josta tulikin hyvin palsternakka voittoinen. Olen mielestäni ihan kelpo kokki, mutta en usko koskaan saaneeni keitoksilleni yhtä innokasta vastaanottoa. Neiti söi lusikan tyhjäksi, ojensi sen vaativan näköisenä pitkälle eteenpäin, kiljui ja potki jalkojaan (joissa tietysti oli ne helistinsukat). :laughing021 Sitä sosetta olisi varmaan mennyt paljon enemmänkin, vaikka hellyinkin antamaan vähän yli sen lusikallisen.

Lusikoista. Mä kävin itse ostamassa sellaisia kauniita värikkäitä syöttölusikoita. (Off topic, nauratti vähän kun niissä oli mukana käyttöohje, jossa sanottiin, että "nämä lusikat ovat tarkoitettu vain äidin käyttöön", mies totesi että syöttäminen jääkin sitten sulle. :rolleyes:) Kummitädiltä saatiin joululahjaksi Ainu ensilusikka, siinä on se suuhun menevä osa kumia. Hyvin pian huomattiin, että se kummin ostama lusikka on ihan paras, ja minun ostamat täysin huonoja. Hyvä minä... :oops: Siihen Ainu lusikkaan tarttuu sose hyvin, vauva tykkää laittaa sen suuhun kun ei satu ikeniin, ja se taipuu mukavasti ja tekee sen syömisen vauvalle helpommaksi. Eikä sitä saa liian syvälle tai ainakaan meillä sen kanssa ei ole käynyt niin, mutta niiden mun ostamien kanssa kävi. Mä sitten kävinkin ostamassa niitä pari lisää, ja ne mun ostamat lusikat odottaa parempia päiviä.

Meillä meni kukkakaali tauolle, epäilen että se on aiheuttanut pojalle ummetusta. Tänään tein juuri edellä mainitusta syystä luumusosetta. Paikalliset luumut ovatkin paljon kirpeämpiä kun suomalaiset ja ajattelin ettei tuo varmaan syö sitä kun mieskin irvisti. Mutta mitä vielä, pieni alkuirvistys ja sitten päälle tuttua maiskuttelua. Sekoitin sitä sitten päärynäsoseen sekaan ja johan upposi. Ja kohta tulikin se lihapulla ulos mikä aiheutti tukosta :)

Joissain vauvanlusikoissa taitaa myös olla kielto, että ei saa käyttää juostessa. Hmmm, en mä sit niitä voi ostaa kun just juostessa ajattelin vauvaa syöttää :grin

Jaahas, meillä taitaa olla maistelulakko nyt, huulet pysyy tiukkana viivana, kun lusikka tulee kohti. Ehkäpä pidetään pari päivää taukoa.

Onko kellään muulla tullut potusta yökkäysreaktiota? O.o hirveät irvistelyt, suurin osa kartanolle ja yökkää vielä perään... ei oikeen vissiin maistu :/

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Alkuun tuli, voisko olla ihan vaan refleksiä kun sinne suuhun on aiemmin mennyt vain nestettä? Tuntuu siltä, koska parin ekan kerran jälkeen sitä ei enää tullut. Paitsi kerran kun oli jotain uutta jossa ei ollut niin hienojakoinen koostumus.

Jaa-a, kolmatta päivää maistetaan, tuntuu vaan että pahenee. No, jospa se huomenna jo uppoais paremmin :dontknow

Jospa pidätte taukoa perunasta ja koitatte jotain muuta, makeampaa porkkanaa tai bataattia. Jos onkin vaikka makukysymys. Vihannessekoitukset maistuu omaan suuhunkin hyvältä ja lapselle uppoaa hyvin, siellä joukossa se tylsä perunakin maistuu.

Lusikasta puheenollen... Meilla on semmonen lusikka, jossa se itse lusikka-osa on silikonia ja on ihan hyva, kun se on pehmea ja taipuisa. Mutta voi miten vaikea se on saada puhtaaksi! Porkkanasoseen oranssia varia ei saa siita silikonista pois vaikka kuinka hinkkaisi ja hinkkaisi... Tai kyllahan sen lusikan saa puhtaaksi muuten, mutta se jamahtanyt vari siina antaa likaisen vaikutelman... Olisikohan tuohon jotain vippaskonstia? :rolleyes:

Takaisin