Kiinteät

Ei olla viel kokeiltu sellasia missä jogurttia.

Kaurapuuroa ollaan annettu nyt viikon verran aamuisin. Meillä muksu merkkistä jauhe kaurapuuroa. Semper merkkisessä tais olla vehnää(!?!) mukana? Täytyy kyl niin tarkkaa lukea tuoteselosteet. Luulin ihan, että bataatti-kana soseessa ois vaan bataattia ja kanaa. Mutta olikin sitte myös kesäkurpitsaa, riisiä ja valkopippuria! :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meilla aiti sanoi, etta hanelle oli sanottu silloin joskus kauan sitten neuvolassa, etta nuo pitaisi antaa vauvalle aakkosjarjestyksessa eli Kaura, Ohra, Ruis, Vehna... En kuitenkaan ole tajunnut kysya, etta mihin tuokin neuvo nyt sitten perustuu... o_O

Joka tapauksessa meilla nyt ei ole annettu mitaa em. viljoista vaan poika on tahan mennessa syonyt vihannes- ja hedelmasoseiden lisaksi vain maissia ja riisia (vellien muodossa). Puuroja ei olla siis maisteltu... Eika lihaa tai kalaakaan. Ja ikaa 5kk ja 2pv, joten kylla me viela ehditaan...

Ollaan nyt muutenkin saavutettu noitten soseiden kanssa sellainen tasapaino, jota en halua jarkyttaa. Kaikki kokeillut maut ovat jo tuttuja, eika mikaan niista aiheuta vatsanpuruja, joten mennaan nyt nailla tutuilla evailla... :rolleyes:

Ainakin tuossa Piltti kaurapuurossa (5 kk ->) on "täysjyväkauraa ja vehnää", en edes ajatellut että se vehnä siinä voisi olla huono juttu..?

Kai siinä on takana se, että kokeillaan yhtä viljaa kerrallaan ja jos jotakin oireita tulee, on sitten helpompi selvittää mikä ne aiheutti.
Me ollaan annettu iltaisin Muksun kaurapuuroa. Aivan älyttömät irvistykset ja puistatukset tuli alkuun, vaikka puurojauhe onkin melko hienoa, on siellä kuitenkin ihan hiutaleita seassa ja nehän ne varmasti tuntuivat taas erilaiselta suussa. Ihan hienosti on puuro alkanut uppoamaan vaikka syöminen onkin ihan järkyttävää sotkemista, niin siististi en minä ainakaan osaa syöttää, ettei olisi hutussa koko tyttö..
Eilen illalla testattiin Onni vadelmapuuroa ja tulevaisuuteen on jemmassa mustikkavadelmapuuroa, mutta sen aika ei ole ihan vielä kun siinä on kaikkia neljää viljaa sekaisin. Pitihän se ostaa puuroja jemmaan, kun neljästä purkista sai kylkiäisiksi Onni-sukat... :)
Vellit on jääneet kokeilematta osin siitäkin syystä, ettei olla hommattu vellituttia. Se tosin voisi olla vähän siistimpää hommaa kuin lappaa lusikalla huttua suuhun.

Juu sitä tarkoitin mitä Salme tuossa jo sanoi. Kun yhtä kerrallaan haluaa kokeilla. :D
Ei siis mitenkää muute haittaa! :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meidän piti eilen antaa ekan kerran iltapuuroa, mutta kävikin niin, että mies meni leffaan ja minä kyläilemään, ja sitten huomattiin että oltiin kotona ihan liian myöhään... :oops: Täytyy ruveta tarkemmaksi noitten ruoka-aikojen suhteen, nukkumaanmenon kanssa se onnistuu jo.

Odottiko / odottaako kukaan muuten täysimetyksellä sinne 6kk asti ennen kiinteiden maistattamista? Kun nuo suositukset vaihtelevat ja tuntuu, että melkein kaikki (ainakin täällä :)) ovat aloittaneet jo kiinteiden antamisen ajat sitten. Meillä poika on vielä siis pelkällä tissimaidolla, mutta hän onkin toisaalta tämän porukan kuopus, ikää tulee vasta 4,5kk tällä viikolla.

terv. nimim. "tissimaito toimii mutta mieli tekisi jo testailla kiinteitä, ihan vaan kiinnostuksen vuoksi"

Mulla oli tarkoitus odottaa että täyttää 5 kuukautta, mutta kiinnostus rupesi olemaan niin kova ja syöttövälit niin lyhyitä sekä yöllä että päivällä että näin paremmaksi aloittaa viikkoa ennen aiottua. Ihan sinne 6 kk asti en oisi odottanut muutenkaan, kun siinä tulee sitten aika kiire saada kaikki kehiin ja aloittelu on stressaavampaa. Nyt ollaan aika rennosti maisteltu ja vähitellen lisätty annoskokoa sen mukaan kun maistuu. Taisin kirjoitella neuvolaketjuun, mutta meidän neuvolatäti yllättäen kehuikin mun ratkaisua, ja sanoi että jos lapsi on kovin kiinnostunut ruuasta niin hyvä sille on jotain antaa. :)

Meillä poika sai ekan pottunsa tai siis teelusikallisen siitä päivää ennen 5-kuukautissynttäreitä. Nyt saa päivisin ihan hiukan perunaa/porkkanaa/bataattia ja illalla tarpeen mukaan Onni-velliä. Nyt flunssa-aikaan olen yrittänyt jättää myös vellin pois ja imettää iltaisinkin, jospa suojaisi poikaa hieman.

Harmittaahan se itseä, kun olin suunnitellut 6 kuukauden täysimetyksen, mutta toisaalta neuvolantädin sanat hieman lohdutti, kun sanoi, että oli jo kolmen kuukauden iässä miettinyt, muttei voinut ääneen sanoa, kun halusi kannustaa imetykseen, että saa kyllä melkoinen ihme tapahtua, jos tämän kokoiselle pojalle riittää tissimaito puoleen vuoteen saakka. Meidän poika kun on normaalia melko paljon isokokoisempi.

Mutta kiinteistä toiseen aiheeseen. Olen tehnyt kaikki soseeni nyt itse ja olisikin tavoite, ettei pojalle tarvitsisi missään tilanteessa antaa valmisruokaa (syynä ihan vaan, että koen ne kaupan soseet suorastaan kuvottaviksi ja ajattelen, etten halua antaa pojalleni jotain, mitä en itsekkään voisi syödä) ja kesällä ajattelin kuskata itse tekemiäni soseita pakasterasioissa jossain pienessä kylmälaukussa.. Onkohan ihan hölmö ajatus vai onko jollain muullakin teistä käynyt tämä mielessä? Mistä mahtaisi löytää sellaisen parin litran vetoisen kylmälaukun?

Ikää 5 kk 5 pv ja täysimetyksellä mennään. Oon kyl tehny jo vähän soseita valmiiks.
Huomenna on neuvola, keskustellaan siellä asiasta, mut meille kummallekin sopisi kyllä vielä vajaa kk jatkaa. On niin helppoo ja maitoo tulee riittävästi. Haluisin imettää siinä kiinteiden ohella ainakin 1 v asti, ehkä pitempäänkin jos onnistuu ja kelpaa.

No niin, en mä ainut sitten vielä ole! :) On niin ristiriitaiset fiilikset tuosta kiinteiden aloituksesta; toisaalta niinkuin Latteäitikin mainitsi, lasta kiinnostaa ihan kamalasti meidän syömiset ja tuntuu, että 6kk aloituksella pitäisi edetä sitten kovin nopeasti verrattuna siihen, että aloittaisi vaikka tuossa 5kk kieppeillä ja maistattaisi ihan vähän kerrallaan. Ja sitten taas toisaalta, imetys tosiaan on niin helppoa, maitoa tulee riittävästi ja tuo pieni tissiposki vetää sitä ihan tyytyväisenä. Ja hormoonihuuruista äitiä lämmittää, kun lapsi tulee tissimaidosta niin onnelliseksi :rolleyes: Luultavasti mäkin jatkan imetystä sinne vuoden kieppeille kiinteiden ohella, jos onnistuu.

Mullakin on tarkoitus jatkaa vuoden ikäiseksi imetystä. Noi kiinteiden määrät on vielä niin pieniä, ettei ole merkittävästi vaikuttanut imettämiseen. Tai mielestäni nyt ollaan normaalissa n. kolmen tunnin välein ja yksi tai kaksi kertaa yössä tahdissa, ennen kuin aloitin kiinteät niin imetin melkein tunnin välein. Ja kovin onnellinen tuokin on, kun tissin näkee. :)

Ai niin ja Saria, mä luultavasti tulen myös tekemään suurimman osan lapsen sapuskoista itse, kun ei meillä aikuisetkaan oikein valmisruokia käytä (ei meillä ole edes mikroa, tosin se varmaan hommataan jossain kohtaa niin ruokien lämmittäminen pojalle nopeutuu). Ei mitään periaatteellista, mutta mä vaan tykkään ruuanlaitosta tosi paljon :)

Niitä kylmälaukkuja on minusta ihan lastentarvikeliikkeissä, just katsoin jostain verkkokaupasta (olisikohan ollut lastentarvike.fi) sellaista hoitolaukkua, missä oli "kylmäosasto". Ja sellaisia pikkukylmälaukkuja saattaa saada ihan jostain biltemasta tms.

Koko päivän reissuun tietty valmisruuatkin ovat käteviä ja ovathan hyvälaatuisiakin, mutta saa nähdä, kelpaavatko ne enää, jos muuten tarjoaa vaan kotitekoista...

Sama täällä, teen meillekin ruuat, niin siinä samalla vauvallekin. Meillä on sellainen kylmälaukku olemassakin, ja esim. nyt kun oltiin päiväreissussa laitoin sinne kylmäkallen ja hyvin säilyi. Luulen kuitenkin, että purkkeja joutuu ostamaan pidemmille matkoille. Romaniassa majoitumme Ukin luona, ja siellä saan soseet tehtyä itse, mutta siinä matkan varrella pitää olla yksi yö hotellissa Helsingissä, enkä taida saada niitä pakasteita niin hyvin säilymään. Enkä tiedä miten noitten turvamääräysten kanssa on, saakos ne soseet viedä sinne, purkit ilmeisesti saa? Kylmäkalle taas on sisältä vettä, lasketaanko se nesteeksi? :confused:

Meillä on kehissä nyt myös jogurtit ja rahkat (mansikkapilvi tjtn ja luumu-unelma tjtn ;)). Niitä oon sekottanut puuroon myös. Kovasti tykkää erityisesti niistä piltin rahkoista.
Meillä käytössä puuroista ainoastaan kaura. Muita en nyt uskalla ottaa vielä kehiin kun meillä ollut runsaasti allergista ihottumaa eikä oo oikein onnistuttu löytämään kaikkia syypäitä..
Muuten täällä mennään myös jo kanan ja lihan kanssa ruokaillen.tosin niitä pitäis varmaan kokata ite kun ne kaupan maistuu ihan kamalalle :D

Kokeilin muuten sitä kuivien kaurahiutaleiden käyttämistä tehosekoittimessa. Epäilin vahvasti miten se toimii, että pyöriikö edes kun ei ole nestettä, mutta se toimikin hienosti. Lopputulos oli sellaista jauhoa, jossa on muutama pieni sattuma seassa. Ekalla kerralla yritin tarjota samaa puuroa kuin meille, mutta ei tuo sitä osannut syödä, kunhan sylki pois. Jauhopuuro sen sijaan maistui ihan kivasti, vaikka itse kun maistoin niin aika kamalaahan se oli, kunnon liisteri kaurapuuro ja vielä ilman suolaa. :confused:

Tämän lisäksi mulla on nyt pakkasessa lihaa. Ei ole vielä tarkoitus ruveta sitä tarjoamaan, mutta kävi niin, että ostin vahingossa nauta-sikaa, vaikka en itse voi syödä possua (siitä tulee huono olo), niin otin ja keitin sekä soseutin sen. Enpä ole aikaisemmin keittänyt enkä soseuttanut lihaa, mutta helppoahan se oli, lopputulos näytti lähinnä maksalaatikolta. o_O Sen sijaan sen pakkaaminen kesti ikuisuuden, tein sellaisia pieniä folionyyttejä, jotka sitten laitoin isoon minigrip-pussiin mihin kirjoitin mitä siinä on ja milloin tehty. Pitää ehkä keksiä joku parempi systeemi, tohon ne jääpalamuotit vois olla hyviä, mutta kun menin ja hajotin sen. Pitänee ostaa uusi ja sellainen silikoninen. Toi ei tosin varmaan ole edes se liha millä aloitetaan, ehkä aluksi jotain vähemmän raskasta kuten kanaa. Hassulta tuntuu antaa lapselle jotain, mitä en itse söisi, mutta en halua rajoittaa tuon elämää omilla nirsoiluillani, jos ei ole pakko.

Täällä saatiin aamulla eka lusikallinen bataattia masuun asti. Ei se nyt yhdellä nielasulla menny, tais kestää yli 5 minuuttia koko operaatio, mutta tyttö siis ensimmäistä kertaa nielikin sen.
Ja perään sai tissin suuhun ja sit nukkui 3 h päikkärit. :D
Eli virallisesti olemme lisänneet jotain kiinteetä ruokavalioon!

Millaisella annostuksella te konkarit aloititte/maistattajat tarjoilette soseita?
Mulla on tota sosetta semmosissa könteissä, et yhdessä on jotain 0,3 dl ja otin semmosen ja pistin kolmeen osaan ja oon nyt tänään 2/3 tarjonnut, illemmalla viimeisen. Se 0,1 dl on ihan maksimi, mihin tytön kärsivällisyys ja ruokahalu riittää nyt kiinteiden osalta kerrallaan, mut kuinka paljoon sitä sosemäärää vois kasvattaa kerralla/kuinka usein? Jaksoin lukee tätä ketjua vaan puoleenväliin, ehkä tästä olisi ollut enemmänkin, pahoillani jos taas tyhmiä.. ei neuvolan oppaissakaan ollu tuosta mitään.
Onks se vaan lähinnä mututunteella?
Meiltä nyt taitaa ne litkuvellit jäädä kokeilematta ja suurin osa tuttipulloistakin pakattava seuraavaa varten, kun ne ei todellakaan kelpaa! Nokkamukia tyttö saa käsitellä ja harjoitella, pohjalle laitan sen verran maitoo, että tajuaa pointin.

Nyt tuntuu ihan kouriintuntuvan selvästi, että mun vauvani kasvaa isoksi tytöksi. Nyyh!

Meillä menee aamulla purkillinen hedelmä/marjasosetta, ja illalla purkillinen jotain kasvissosetta. Yritin antaa myös päivällä sosetta, mutta ei kelvannut. ELi näillä kahdella mennään kun poika selkeästi tykkää syödä näihin kellonaikoihin. Pian aloitetaan aamupuuro :)

Takaisin