Kiinteät

Muistaakseni lusikan pakkauksessa luki, että ruoka-aineet voivat värjätä. Sitä ei kyllä taida saada millään pois. Niin ne on meilläkin värjääntyneet kellertäviksi mutta puhtaita ovat. Täytyy aika ajoin vaihtaa.

Ei meilläkään se peruna ole mikään suosikki. Olen arvellut että se on se perunan vähän tuhdimpi koostumus mikä tökkii. Kun se pottu on esim. Piltin sileässä soseessa, ei ongelmaa, mutta kun se on "itse tehtyä" niin ei meinaa upota. Pitäis vissiin tehdä siitä löysempää, mutta tosi sileetä siitä on mun mielestä mahdoton saada, toisin kuin esim. bataatista.

Se on muuten hassun näköistä kun poikaa syödessä puistattaa :) Tekee semmoisen pienen puistatusliikkeen päällään mutta jatkaa kumminkin syömistä ihan kuin ei mitään olis ollutkaan. Ja tätä puistatusta ilmenee milloin sattuu, että se ei kyllä liity mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen.

Tuo puistatus on kylla ihmeellinen juttu. Ensin puistattaa hirveesti, sitten parin lusikallisen jalkeen syodaan hymyssa suin. Joskus puistattaa joku ihan tuttu ruoka, esim. porkkana, jota ollaan syoty monta kertaa ilman puistatuksia. Ja sitten sen puistatuksen kanssa tulee semmonen pitka yyyyy ja suupielet valuu alas. Sitten nauretaan paalle.
Ihan kuin hullua ruokkisi.

Me kokeiltiin tänään nokkamukia, ja vauva rakasti sitä. Hirmuisella tohinalla kiinni, tässä kohti poikkeuksellisesti hyväksyi vähän apuakin, ja ilmeisesti sai sitä vettä suuhunkin asti. Kovasti yritti imeä, ei raukka ihan tajunnut mistä on kyse. Ja itku sitten, kun nokkamuki otettiin pois ja ruokailu oli ohi.

Lisäksi annoin tänään ensimmäisen kerran hedelmäsosetta. Taisin valita väärin, kun annoin aprikoosia. Ajattelin, että se on herkkua, mutta nytpä nähtiin meilläkin ensimmäiset puistatukset ja ruuan aiheuttama itku. Ja minä kun luulin, että hedelmä olisi herkkua. o_O Ehkä seuraavaksi jotain päärynää tai banaania, mikä on miedompaa.

Meillä maistettiin lauantai-iltana eka kertaa kaurapuuroa. Aiheutti taas ihan mahtavia irvistyksiä, olihan rakenne taas ihan eri kuin mihin neiti on totutellut. Sunnuntaina meni muutama lusikallinen ja eilen sitten syötiin älyttömän hienosti kaikki! Vielä vähän opetellaan joten määrä ei ollut kovin hirmuinen, vajaa puoli desiä. Kyllä oli taas äiti haljeta riemusta kun niin hienosti syötiin. :)

Meillä rupes soseet maistumaan kunnolla, kun otettiin kaupan soseet käyttöön :P Kaikista ei näköjään vaan ole vauvanruoka-masterchefeiksi :D

Lukaisin pitkästä aikaa noi ohjeet, ja jäin nyt siihen uskoon, että oikeestaan kaikki pitäisi sekoittaa perunaan. Mä oon kyllä antanut bataattia ja porkkanaa ihan sellaisenaan, toki sillä ei varmaan ole niin väliä kun lähinnä on kyse maistelusta.

Mä voisin suositella palsternakkaa, meillä se oli hitti. Kesäkurpitsa on myös mennyt hyvin, mutta paljon muuta ei olla vielä kokeiltu. Seuraavana ehkä kukka- tai parsakaalia.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Palsternakkaa täytyykin kokeilla myös täällä, tähän mennessä neiti on saanut perunaa, peruna-porkkanaa ja bataattia sekä erilaisia hedelmäsoseita. Tänään meni melkein kokonainen peruna! Hauskaa miten nämä kaikki on itsestä aina suorastaan merkkitapahtumia... :p

Meillä ei kyllä läheskään joka aterialla ole perunaa, en tiennyt että on olemassa tuommoinen Latteäidin mainitsema ohjeistus..? Sekoittelen milloin mitäkin keskenään, usein kolmeakin eri kasvista. Meillä on itse tehtynä porkkanaa, bataattia, parsakaalia ja kesäkurpitsaa. Pottu tulee siitä valmiista pakastesoseesta ja maissi on Bonan sosetta. Kukkakaalia en ole ainakaan vielä tehnyt itse, joskus ostan sen Piltin peruna-kukkakaali -purnukan ja annan siitä. Nyt ostin palsternakkaa, katsotaan minkälaisen vastaanoton se saa kun huomenna valmistan sitä. :)

Ja lihoja lähdetään nyt sitten ihmettelemään, ensimmäisenä vuorossa kana. En ole koskaan aiemmin keittänyt lihaa, kaikkea sitä oppiikin kun äidiksi tulee ;)

Mulle tuli mieleen, että onko kukaan kokeillut kurpitsaa (tai osaako sanoa sen sopivuudesta vauvanruuaksi, ainakaan en ole nähnyt sitä missään kieltolistoilla)? Se on miedon makuista, koostumukseltaan helposti sileäksi soseeksi taipuvaa eikä niin tärkkelyksistä/jauhoista kuin vaikka peruna. Mutta ei ole toisaalta yhtä makeaa kuin bataatti. En kyllä tiedä, saako kurpitsaa tähän aikaan vupdesta...

Se ohjeistus oli siis MLL:n Ensimmäinen ruokavuosi-vihkossa (kappale Peruna on perusruokaa). Tai näin minä sen ymmärsin. Mietin kyllä, että vähän tylsäähän se ois vauvalle, jos aina vaan samaa perunaa vaikka kuinka maustaisi. Että kyllä meinaan antaa edelleenkin bataatit bataattina, ja kyllä kai tossa vähän ajan päästä voi antaa myös riisiä ja pastaa vähän hienonnettuna. Sitähän niissä Pilteissäkin on.

Kurpitsaa olen miettinyt minäkin. Itselleni haluaisin tehdä kurpitsasosekeittoa, niin siitä samalla tekis sosetta. En ole nähnyt kieltolistoilla, mutta en myöskään suosituksissa, eli varmaan sitä voisi kokeilla. Jotain lajiketta näin isommassa kaupassa, vaikka ei nyt mikään kurpitsakausi olekaan.

Ai niin. Onko ne jääpalamuotit jonkun mielestä oikeasti käteviä? Kyllähän niihin saa aluksi ihan hyvin sen pienen määrän sosetta, mutta kun mä en meinaa saada niitä soseita irti siitä muotista. :mad:Porkkana lähti hyvin, mutta kaikki, missä on vähänkin tärkkelystä liimautui niihin kiinni. Peruna-palsternakkaa irrottaessa onnistuin hajottamaan meidän toisen muotin ja totesin että tää on tässä. Siirryin pieniin minigrippeihin, joissa ongelma on saada sose sinne siististi, mutta pois saaminen on helppoa: huljuttelen pussia vähän kuuman veden alla, jonka jälkeen lähtee siistinä klönttinä irti ja voi jättää lautaselle sulamaan.

Mä sen jääpalamuotin pohjaa vähän kastelin kuumalla vedellä ja sitten kopauttelin palat pois. Tarvittaessa työnsin vähän veistä sinne soseen ja muotin väliin.. Ihan hyvin sai irti.

Ikean silikoniset jääpalamuotit on mun mielestä tosi käteviä. Meillä syödään jo hirmuisia määriä ruokaa :). Oon tehny perunaa, porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa ja kukka- ja parsakaalia sekä kanaa ja possua. Purkeista on syöty luumua, mangoa ja päärynä-omenaa. Ja ihme kyllä poika on nähtävästi perunalle allerginen, suunympärys tulee täyteen ihottumaa. Tänä aamuna maisteltiin ekaa kertaa riisihiutalepuuroa ja pikkuhiljaa pitäis neuvolan mukaan siirtyä neljään ja sitten viiteen ateriaan. Eli kohta jäbä on koko ajan syömässä :S. Meillä siis keskonen niin kiinteät piti aloittaa ennen 6 kuukautta.

Meillä on kanssa semmoinen vähän taipuisampi, tosin muovinen, jääpalamuotti ja siitä irtoaa palaset hyvin kun taivuttaa.

Onkos kukaan käyttänyt vielä mausteita vauvan ruuassa? Olen ymmärtänyt että esim. jotain yrttejä voisi käyttää, maltillisesti tietty? Kun nuo lihat alkaa tulla tutuiksi niin ajattelin jos sitten niiden sekaan jotain laittais...

Onko joku testannut noita vellejä ja soseita jossa on jogurttia mukana? Niitä saisi alkaa antamaan 5kk iässä, joten me ajateltiin kokeilla. Myös puuroa olisi tarkoitus pikkuhiljaa aloitella. Millä olette aloittaneet? Kaupassa oli muuten yksi puuropaketti jossa oli suosituksena suomeksi 5kk ja ruotsiksi 4kk o_O Mä puhun pojalle ruotsia, niin me oltaisiin saatu aloittaa jo kauan sitten :laughing021

Mies lentää huomenna yksin takaisin kotiin matkalaukussaan 20 kiloa vauvanruokaa :laughing021 (kaikkea jossa on mukana vadelmaa, mustikkaa, puolukkaa ym jota ei saa Espanjasta)

Mä oon vähän sitä mieltä, että syödään koko perhe samaa kaurapuuroa, otan vaan eroon vauvan annoksen ennen kuin lisään suolaa. Neuvolatäti sanoi, että halutessaan niitä hiutaleita voi kuivina käyttää blenderissä, niin niistä tulee samanlaista kuin niistä vauvan puuropulvereista, katsotaan jaksanko. Mutta meinasin, että kun kaverit antaa sormiruokaa, niin kyllä mä voin antaa tavallista kaurapuuroa. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ai kuivinako niitä hiutaleita on tarkoitus käyttää blenderissä?! Mä oon soseuttanu puuron keittämisen jälkeen :p No, toimii se niinkin :grin Me kokeiltiin sitä Semperin puurojauhetta, mut se ei oikein uponnu, ja maistui omastakin mielestä jotenkin jauhomaiselta. Oli myös hankala saada se sekoitettua niin ettei puuroon jääny yhtään klimppejä. Joten perus kaurapuurolla mennään ja hyvin maistuu :) Eikä oo tullu mitään vatsaongelmia :)

Me aloitettiin Muksun riisipuurolla, joka oli siis sitä jauhetta ja nyt on vuorossa Piltin kaurapuuro joka on myöskin jauhemaista. Tuon paketin jälkeen siirrytään käyttämään ihan perus pikakaurapuurohiutaleita jotka varmaan alkuun käytetään siellä blenderissä. Meillä mies on aivan mestari valmistamaan noita jauhepuuroja; minä kun teen niin jää helposti noita Bambinon mainitsemia klimppejä, mutta mies saa siitä jotenkin aivan sileää ja ihanan pehmeää kun "vatkaa" sitä lusikalla oikein antaumuksella :D Me ollaan tehty nuo puurot (myös kaurapuuro toistaiseksi) korvikkeeseen, tulee vähän maukkaampaa kuin veteen tehtynä, ja marjasosetta kylkeen :)

Takaisin