Kiinteät

Meidän suursyömäri syö aamulla rintaa ja puoli purkkia hedelmäsosetta, lounaaksi yhden purkin kasviksia ja yhden purkin hedelmää ja tissiä päälle, välipalaksi rintaa ja joskus vähän hedelmää, päivällinen on sama kuin lounas ja iltapalaksi rintaa
Aika nopeasti siirryttiin maistelusta syömiseen :grin
Uudet maut annan lounaan alussa muutamia lusikallusia ja loput ateriasta annan tuttua ruokaa.
Öihin vaikuttanut positiivisesti tämä syöminen - nukkuu taas rauhallisesti herää vain kahdesti syömään.

Meillä on nyt viikon maisteltu porkkanaa ja ei kyllä uppoa. Pitää kokeilla vissiin bataattia. Onko muilla lähteny pikku hiljaa alun kummastelun jälkeen kiinteiden syöminen käyntiin?

Pikkuruusu: meillä uppoaa hedelmä paremmin kuin kasvikset- mutta jos on kova nälkä niin menee kasvikset eka :) olen siis aina antanut kiinteät ensin, hedelmää jälkriksi ja tissiä vasta n. Puoli tuntia myöhemmin..
Kokeile ihmeessä bataattia, jos ei millään uppoa niin kokeile vähän hedelmäsosetta esim päärynää. Tarjoat sitten vuoro lusikallisia hedelmää ja vuoroin kasvista - voi tepsiä :)

Kokeile antaa pienelle joku lusikka tai pehmeä lelu käteen niin jaksaa keskittyä ruokailuun saa lusikoida itse ja siinä sivussa lapioit tavaraa suuhun :)

Neuvolassa ne sanoi että ei pitäis antaa hedelmäsosetta ennen kun ne on oppineet syömään kasviksia koska silloin ne tottuu siihen että sen pitäis olla makeaa ja sitten kasvis soseet ei med yhtä hyvin alas. Me aloitettiin kasviksilla, ensin sai maistaa bataattia ja porkkanaa ja sitten perunaa, maissia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa ym. Sen jälkeen otettiin hedelmäsoseet käyttöön välipalana ja nyt sitten myös puuron kanssa :) mutta jos kasvikset ei ollenkaan uppoa niin sitten voi laittaa vähän päärynäsosetta bataatin joukkoon ja siitä tulee sitten herkkua ;) en olisi uskonut itse että se on hyvä yhdistelmä mutta neuvolassa ne sanoi että kaikki vauvat yleensä tykkää siitä ja ainakin meidän tyttö tykkää tosi paljon :)

Meillä poika 4kk+1vk nyt ja on nukkunut yli kk kokonaisia öitä. Yhtäkkiä hän alkoi heräileen kerran yössä syömään,nyt jo kaksi kertaa. Ollaan alettu kiinteitä maisteleen ja syömään, mutta epäilen että ei määrä kuitenkaan riitä.. Puuroja ei varmaan vielä voida aloittaa, mutta oletteko huomanneet onko velleistä ollut mitään apua, jos antaa ennen nukkumaan menoa? tai annatteko ihan kunnolla kiinteitä ennen nukahtamista? Meillä poika ollut nyt yli kk pelkällä korvikkeella, oma maito kun loppui jo..
Ja kuinka nopeasti ootte lisänny kiinteiden määrää? annatteko syödä niin paljon kuin syö?

Ansku__, mites se Hipp riisipuuro joka tehdään jauheesta? Sitä moni on aloittanut ja meilläkin sitä syödään, mutta eipä tuo yösyömisiin ole vielä vaikuttanut. Sormet syyhyten odottelen jo että milloin uskaltaisin aloittaa kaurapuuron kun meillä enää 10 päivää 5 kk ikään :) Vellit ei meillä tehneet mitään vaikutusta yöheräilyihin mutta nopeammin poika nukahtaa vellin saatuaan.

Mä syötän riisipuuron iltapalaks n. 1-1,5 tuntii ennen nukkumaan menoa. Tuntuu aika hyvin vaikuttavan pojan unenlaatuun. Ei tartte laittaa tuttia kertaakaan yön aikana suuhun.

onko se hipp puuro ihan 4kk alkaen? oon luullu että kaikki puurot on 5kk alkaen. pitääpäs tutkailla hyllyä tarkemmin kaupassa jos joskus pääsis rauhassa edes kauppaan :D

Mä annoin eilen ekaa kertaa tytölle puuroa :) Ostin sitä nutrician Muksu-kaurapuurojauhetta. Tein puuron korvikkeen sekaan ja jätin aika löysäksi. Annoin ruusunmarja-vadelma-soseen kanssa, vaikka olisi tuo puuro mennyt innolla alas ihan semmoisenaan! Kauhee huuto alkoi taas, kun puuro loppui :p Perhana kun suuttuu tuo tyttö jos ei saa omasta mielestä tarpeeksi :grin Yritin selittää ettei sitä puuroa ensimmäisellä kerralla voi saavillista syöttää, mutta eihän tyttö mitään kuunnellut.

Ikää meillä 4kk ja 3vkoa. Aloitettiin soseitakin syömään ennen 4kk eikä mitään ongelmaa niiden kanssa, niin rohkeasti annoin nyt puuroakin :) Ajattelin syötellä tuon jauhepuuron ensin ja sitten katsella mitä sen jälkeen. Vaikuttaa aika riittoisalta tuo kun kerta pvässä annetaan vähän, oli nimittäin aika hintava paketti.

Tässäpä kertaalleen meidän ruokailurytmi. Mites muilla?
aamu
1. tissi
2. kasvissose + tissi
3. tissi
päiväunet
4.tissi
5. marja/kasvissose + tissi (lihasose tulossa)
6. puuro + tissi
7. korviketta tarpeen mukaan

Ajatus oli siis kokeilla miten tuo puuro vaikuttaa yöuniin. Meillä kun on nyt heräilty muutamana yönä. En ole syöttänyt ja onkin nukahtanut tutin laiton jälkeen uudelleen. Ei siis itke tai mitään semmoista. Vähän musta kuitenkin tuntuu että kyllä tytölle tissi kelpaisi jos vaan sitä tarjoaisin. Katselen ihan yö kerrallaan. Jospa sitä vaikka ensi yönä imettäisikin, niin näkisi kuinka rauhallinen loppuyö on :)

Hei, mites onko kokemuksia niistä lihamössöjen teosta? En ole niihin vielä useampaan viikkoon siirtymässä, mutta kiva olisi jo kokemuksia kuulla. Tai sitten kun niitä jollekinn tulee :)

Minäkin yritin metsästää tuota TerhiJiin mainitsemaa hirssipuuroa mut en löytäny joten maltan mieleni puurojen suhteen ja odotan vielä sitä 5kk pykälää että voi rueta suoraan antamaan normi kaurapuuroa :) Kovasti minäkin odotan puuron vaikutusta yöuniin, nyt on nimittäin arpapeliä miten yöt aina menee ;)

Meidän ruokailurytmi näyttää pitkälti samanlaiselta ku Sandy83 eli

1. tissi
2. marjasose + tissi
päiväunet
3. kasvissose + tissi
päiväunet
4. marjasose + tissi
(5. tissi)
päiväunet
6. velli + tissi
yöunet

En tiedä mikä on tytön uniin vaikuttanut mut parina viime yönä on herännyt vaan kerran syömään, aikaisemmin saattoi herätä 2-3 kertaa. On nukkunut pari edellistä yötä isänsä kanssa, minä olen siirtynyt samaan huoneeseen vasta sitten kun on vaatinut ruokaa ensimmäistä kertaa. Miehen mukaan nukkunut rauhallisesti, aikaisemmin saattoi herätä puolentoista tunnin välein kitisemään. Isin kanssa on vissiin kivempi nukkua kahdestaan :/ :D

Meillä syödään kasviksista bataattia, porkkanaa, maissia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia ja tänään ajattelin tarjota ensimmäistä kertaa parsakaalia. Hedelmäsoseista lemppari on persikka, luumua annan päivittäin kun masu näkyy olevan kovalla.. Potusta tulee hurjasti ilmavaivoja, sitä en ole hetkeen antanut. Päärynäsoseesta pitää myös, banaania söisi mielellään mut sitä en uskalla kovin usein tuon vatsan vuoksi antaa.

Tissin tarve on kyllä vähentynyt huomattavasti kiinteiden aloittamisen myötä ja nyt jos öisinkin syö vaan kerran niin jänskättää kuinka kauan tuota maitoa nyt enää sitten tulee. Mut kyllä yöllä huomaa kun ei ole syönyt yli 6h rintaa että alkaa rinnat poksua ellei niitä saa kohta tyhjennettyä! Jouduin jopa pumppaamaan toissa yönä kun toinen rinta oli niin järkyttävän täynnä. Kiinteiden aloittaminen ei ole kyllä millään tavalla vaikuttanut päiväuniin, edelleen nukutaan max. tunnin pätkiä.. huoh.

Lihaa aloittelen vasta kun on tottunut puuroihin, lähempänä kuuden kuukauden ikää todennäköisesti. Meidänkin neidillä nyt ikää se 4kk 3vk suurin piirtein. Broilerilla aloitellaan ja siten että ekojen päiväunien jälkeen tarjoilen kasvissoseen ja sitten alkuillasta lihasoseen.

Meidän ruokailut tällä hetkellä:

Tissi
Puuro
Tissi
Kasvissose +tissi
Päikkärit
Hedelmäsose +tissi
Tissi
Puuro
Tissi

Meidän rytmi on tällainen;

Puuro + maito

Kasvissose + maito

Hedelmäsose + maito

Kasvissose + maito

Puuro + maito

Iltamaito

Ja meillä nukutaan koko yö :)

Kypsä banaani on muuten hyvä vatsalle, jos se ei ole kypsä niin sitten vatsa menee kovaksi. Eli jos vauvalla on ongelmia vatsan kanssa niin voi tarjoilla banaania kunhan se on kypsä :) minä en tiennyt siitä mutta se luki mun vauvanruokakirjassa :)

Ja päikkärit on nyt lyhyempiä kun hän on alkanut nukkua koko yö. Aamupäivällä noin 30 min, iltapäivällä 45min-1t ja illalla 30 min.

Meillä otetaan aamulla marjaa, päivällä kasvista ja illalla puuroa luumulla. Muuten maitoa, miten nyt sattuu nälkä olemaan. Yöllä herätään tätä nykyä 2-2,5 tunnin välein, melkein joka kerta kai syö muttei aina. Oon niin poikki yöllä herättyäni, etten jaksa aamulla muistaa milloin olen maitoa antanut ja milloin on vaan jatkettu unia...

En oo seurannut tätä keskustelua paljonkaan ja en tiedä mistä täällä on tunteet kuumentuneet ja kenen toimesta. Mut mua mietityttää kovasti tuo WHO:n imetyssuosotus eli että mentäis täysimetyksellä puolen vuoden ikään asti. THL:n sivuillakin on siitä maininta: http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/suositukset . Minä en siis tiedä onko tässä viestiketjussa jo keskusteltu tästä, mut mietin vaan että miksi niin moni toimii tätä suositusta vastaan? Meillä vauva on n. 4,5kk eikä hänellä näytä olevan halua siirtyä vielä kiinteitä maistelemaan. Kasvu on keskikäyrällä ja ainoastaan tissimaidolla mennään. Aikuisten syömistä vauva toki seurailee mielenkiinnolla, mutta ei ole itse halunnut vielä kiinteitä suuhunsa omilla käsillä viedä. Lusikalla en ole halunnut mitään vauvan suuhun laittaa. Sormiruokailulla ajattelimme kiinteät aloittaa ja mennään kiinteiden aloittamisen kanssa lapsen tahdin mukaan.

Annatteko lehmänmaitoa tai maitotuotteita sisältäviä valmisteita vauvallenne? Jotkin suositukset sanovat, että lehmänmaitoa saisi antaa puolen vuoden iässä, toisten suositusten mukaan vasta vuoden iässä. On epäilty, että 1-tyypin diabetes johtuisi aikaisesta lehmänmaidon saannista. Diabetes on niin hankala sairaus, etten sitä toivoisi yhdellekään lapselle.

Oon tykännyt paljon tästä sormiruokailun käsikirjasta:
http://www.tammi.fi/kirjat/-/product/no/9789513168186

Tyypin 1 diabetes tosiaan on vaativa sairaus. Sen puhkeamiseen vaikuttavia tekijöitä tutkitaan kovasti. Minulla on melkoisesti kokemusta tästä taudista, koska molemmat vanhemmat lapseni sairastavat tätä. Toinen sairastui 2,5 -vuotiaana ja toinen 11-vuotiaana. Molempia imetin seitsemän kuukautta, josta täysimetyksellä 4kk. Tiedä sitten mikä sairauden laukaisi...allergioita tai mitään muita tauteja heillä ei ole. Tältä nuorimmaiselta ei diabetekselle altistavaa geeniä ei onneksi löytynyt.

Takaisin