Kiinteät

Mä en söis MITÄÄN purkkimössöjä, joten ei syö lapsenikaan :) Minusta ne on jotenkin epäilyttäviä, varsinkin mössöt jotka sisältää lihaa tm proteiinia.. Siellä ne lojuu lämpimässä hyllyllä vuostolkulla. YÖK.

Mä en kans oikein jaksa innostua noista kaupan soseista, mutta sekä isäntä että mun äiti vähän painostaa niitä kokeilemaan. Ellillä ei siis (vieläkään) oikein tuo syöminen suju, usein ruokailu alkaa ja päättyy huutoon. Toisinaan siis syödä maiskuttelee hymyssä suin. Koitin sitten kysellä että mikä niissä kaupan soseissa on parempaa, miksi pitäisi kokeilla? Eivät osaa selittää mutta pitäis kuitenkin. No, mä sanon että jos haluavat kokeilla niin ostaavat sitten itse ja syöttävät, mutta tässä kohtaa mä en niihin tartu.

Meillä upposi omatekoiset soseet alussa tosi huonosti, mutta kaupan soseet veteli hyvillä mielin. Nyt menee omatekemätkin tosi hyvin kun voi yhdistää monia kasviksia keskenään. Pelkkä bataatti tai pelkkä porkkana itse tehtynä oli vauvan kauhistus alussa :D

Meillä ajatuksena ollut että syödään niin omia kuin kaupankin valmissoseita jotta ei vierasta kumpiakaan. Voi sitten tilanteen mukaan antaa kumpia vaan. Kaupan soseissa koostumus on kummallinen ja makukin välillä mutta poika syö hyvällä ruokahalulla :)

Hmm.. Oon miettinyt, että onko omatekemissä mössöissä ne maut jotenkin tujumpia. Meillä söi eka miun omatekemää perunaa ja porkkanaa. Silleen vähän, et mitähän tää on, mut söi kuiteskin. No eilen kaupassa käydessä ostin kaupan peruna-porkkanaa ja annoin tänään. Poika söi puoli pilttipurkillista!! Ja näytti vielä jäävän suu napsamaan, et olis ehkä mennyt enemmänkin. Koostumus noissa kaupan mössöissä on tasaisempi kuin noissa miun itetekemissä. Ajattelin nyt sitten antaa noita kaupan mössöjä jonkin aikaa ja kokeilen sitten taas omatekemiä.

Menna, on tietenkin omatekoisemmat tujumpia. Harva laittaa omatekoisesti tapioka/riisi/mitälie tärkkelystä joka sitoo jäätävän vesimäärän "kiinteäksi".

Minä teen kaikki soseet itse. En syö itse mitään valmisruokaa kun siinä on niin paljon säilöntäaineita joten tietysti en anna valmisruokaa lapselleni. Ja sitä paitsi leivon ja kokkaan mielelläni :)

Mä annan enimmäkseen kaupan soseita ihan hyvällä omallatunnolla :). Osan teen itse, mutta en tosiaankaan jaksa keitellä ja säilöä ja sulatella joka ateriaa. Varsinkaan kun ei voi olla täysin varma, miten sekoitukset kestää pakastamista tai säilyy jääkaapissa, ja on turhauttavaa tehdä miniannoksia kerralla. Teen siis silloin kun viitsin.

Muokattu viimeksi:
Mä oon ajatellut että nyt kun vaan maistellaan, niin maistellaan nyt sitten ihan mitä vaan!

Eli täällä syödään kaupan valmiita ja sitten omia soseita. Ja sitten näitä sekoitetaan keskenäänkin, esim kaupan peruna-porkkanaan lisään itse keitettyä ja haarukalla muussattua kukkakaalia. Tuleepa siinä erilainen rakennekin tutuksi.

Ja meillähän tuo tyttö on syönyt ihan kaiken mitä on tähän asti annettu! :) Sehän mulla tässä onkin ollut ideana, että tottuu kaikenlaisiin makuihin. Sitten kun ruvetaan syömällä syömään, niin että tosta ruosta oikeasti tarvis saada kaikki ravinto, niin sitten mekin tehdään ruoka itse. Ja hyvin pianhan tuo tyttö voi syödä jo meidän kanssa samoja ruokia, hieman muuntaen vaan :) Kyllä mä itsekin silloin tällöin ostan kaupasta esim maksalaatikkoa, hernekeittoo tms valmisruokaa. Eiköhän me samalla linjalla jatketa tulevaisuudessakin :)

No minulla ei muuta olekkaan kuin aikaa. Tehdä siis laadukkaista raaka-aineista laadukkaita mössöjä lapselleni. Itseasiassa syödään itsekkin samoja ruokia joten samalla kun höyrytän meille parsakaalia, teen siitä mössön jääpalamuotteihin. Samoin, maissin ja porkkanabataatin kanssa. Hassu juttu muuten, me ei syödä itse juuri lainkaan perunaa niin eipä ole lapsikaan vielä pottua maistanut.
Hedelmämössöt on oikeestaan ainoita joihin joudun näkemään vaivaa koska niitä en pakasta. Teen siis alusta loppuun lähes joka päivä jonkun mössön. Siksi olikin ihan unelma kun löysin ella's food- luomulastenruokia joissa on mielenkiintoisia makuja/yhdistelmiä. Niitä hedelmäsoseita ostin.
Olen ensimmäiseltä ammatiltani a'la carte kokki, ja ruoka on intohimoni. Mitään en tee niin mielelläni kuin ruokaa ja viihdyn keittiössä ja olen todella tarkka omasta syömisestäni. En ole koskaan syönyt mitään muuta einestä kuin maksalaatikkoa. Se vaan on parempaa saarioisten äitien tekemänä :)

Tiesin jo raskausaikanani tekeväni lähipiirini (ja muutkin) hulluksi tällä ruokahysterialla. Yks vauvallinen kaverini on jo ihan kypsä.. Mut ei voi mtn.

Ei mulla sinänsä mitään noita valmiita ruokia vastaan ole, ovat varmasti siis oikein hyvää evästä. Mutta, kun mulla on aikaa ja halua tehdä näitä soseita nyt itse, niin näin teen. =)

Mä oon tehnyt alusta asti itse kasvisruoat, oikeastaan vain siksi että oon kuvitellut säästäväni siinä vähän rahaa. Sen syvällisempää syytä ei ole. Hedelmäsoseita en ole alkanut itse tekemään, ne oon napannut kaupan hyllyltä (siellä on paljon kivoja eri makuja!). Luomuruokia pidän hippijuttuina jotka ei mua kiinnosta. On mulla vielä kaapissa varalla pari kaupan kasvissosettakin jotka oon tässä itse kipeänä ollessa hyvällä omatunnolla pistänyt ipanan suuhun. Hyvin on uponnut kaikki :D

Hei, eiköhän jokainen meistä tahdo parastaan lapselleen :) Se mikä kenenkin mielestä on parasta on sitten eri juttu. Kokonaisuus ratkaisee, ei se pikkujutuista ole kiinni, ei edes niistä isommistakaan.

Ei meistä kukaan ole täydellinen, ei läheskään. Ei vaikka kuinka tekisi kaikki mössöt itse vauvalle tai onnistuisi koko raskauden pysymään puolen kilometrin päässä yhdestäkään tupakoivasta ihmisestä....

Eikä kukaan voi sanoa että äiti ei ajattelisi lapsen parastaan jos täyttää kaapit bonalla ja piltillä tai keuhkot jollain muulla.

Mä kyllä uskon että meistä jokainen on just paras äiti, just omalle lapselleen :) Sitä paitsi raskaus ja vauva-aika on vasta alkusoittoa näiden pienten ihmisten elämän taipaleella. Kyllähän sitä on nähty miten kurjista ja huonoistakin lähtökohdista kasvaa hienoja ja upeita ihmisiä! Ja yhtä hyvin parhaimmatkaan lähtökohdat ei takaa tulevaisuuden menestystä kenellekään. Muistetaan tää.

Ei me näitä lapsia pystytä näin pienillä valinnoilla lopullisesti pilaamaan. Onneksi.

Samaa mieltä Sandy83 kanssa! Eikai tällaisista asioista kannata rueta riitelemään :/ jokainenhan tekee niinkuin parhaaksi näkee ja mikä hyvältä tuntuu. Itse tarjoan pääsääntöisesti itse valmistettuja soseita mut jos ollaan jossain reissussa niin annan kyllä myös kaupan kasvissosetta ilman huonoa omaatuntoa. Hedelmäsoseita en tee itse, sen verran mukavuudenhaluinen olen etten oikeasti viitsi niitä tehdä ja toisekseen pitäisi lähteä pian pakastekaupoille jos meinaa jokaisen dosentuuriin itse vääntää ;) mut sen verran hauskaa puuhaa tuo soseiden tekeminen on että aion ostaa erimuotoisia jääpalamuotteja koska eväät näyttää kulhossa paljon kivemmilta kun on kukan muotoisia kukkakaaleja ja tähden muotoisia bataatteja.. ;) mieshän ei tätä ymmärrä, sonnaksi ne kuulemma muuttuu oli ne minkämuotoisia tahansa :D mut enpä oletakaan että se putkiaivo kaikkea hiffaisi..

Joten mammat hyvät, annetaan jokaisen olla sellainen äiti kuin on, en usko että yksikään meidän nauveleista tulee olemaan sen huonompi kuin toinenkaan oli se saanut eväänsä sitten purkista tai kattilasta. Tämähän on vähän sama asia ku korvike/tissi-kombinaatio. Ja aivan ihania mukuloita tulee vaikka sais korviketta ja kaupan pilttiä, olen sivusta seurannut ja kummitätinä tämän todennut ;)

Nyt on tyty saanut taas tissiä, me jatkamme unia!
Tsemppiä mammat <3

Hahah, dosentuuri tarkoittaa siis sosekuutiota. Ihanaa kun yrität yöllä kirjoittaa silmät unihiekkaa täynnä ja puhelimessa ennakoiva päällä, saattaa tulla mielenkiintoisia sanavalintoja.. ;)

Mä otin just pakkasesta sulamaan bataattikuution ja aion sekoittaa sen kaupan bataatti-kesäkurpitsan sekaan :) Ja oottelee tuolla kaapissa ihan tuore kesäkurpitsakin ja kasa porkkanoita :) Jos vaikka niista saisi taas aikaseksi jotain soseita pakastimeen. Toisessa kaapissa on sitten lähemmäs 10 purkkia kaupan kasvisruokia, odottaen omaa käyttöä nekin :)

Raskaus ja äitiys herättää paljon tunteita. Ja silloin liikutaan hyvin henkilökohtaisella maaperällä. Monilla voi olla vahvat mielipiteet usean asian suhteen. Raskauden ajan tupakointi on ehdottomasti yksi näistä eniten tunteita herättävistä aiheista. Tai no tupakointi yleensä.

Mä uskon siihen että jokainen aikuinen ihminen ymmärtää tupakoinnin haittavaikutukset ja sen epäterveyden. Se että he silti polttavat vaikka askissakin lukee sen aiheuttavan keuhkosyöpää, on musta jokaisen tietoinen valinta. Niin kauan kuin ihminen ei halua valita toisin, niin eipä siinä auta mitä muut ajattelee.

Mä tupakoin vielä tuossa 2012 vuoden puolella. Se mikä oli ennen ollut epäsäännöllistä kännipolttelua oli pikkuhiljaa muuttunut päivittäiseksi tuprutteluksi. Ja vaikka mä itsekin poltin, niin olin silti sitä mieltä että tupakanpoltto on tyhmää, että ei siitä keksi yhtään hyvää puolta (no, tupakoitsijat saa enemmän taukoja töissä.... mut eipä se muutama pakkasessa vietetty ylimääräinen minuutti niin paljoa houkuttele). Vuoden vaihteen 12/13 päätin tosissaan lopettaa ja taisinkin olla polttamatta, paria iltaa lukuunottamatta. Sitten tammikuun lopussa sain tietää olevani raskaana! Jälkikäteen ajateltuna ei olisi voinut parempaan kohtaan osua tuo "kyllästyminen" tupakkaan. Mun äiti jaksoi vielä tovin kysellä raskauden alussa että poltanko. Mullehan tuo lopettaminen oli helppoa, koska olin aina polttanut sillä asenteella että "tää on kyl helvetin tyhmää, ihan just lopetan".

Synnytyksen jälkeen mulla teki ajoittain mieli tupakkaa. Poltinkin sitten yhtenä iltana marraskuussa kun tuli otettua myös alkoholia. Seuraavan aamun olotila ja maku suussa vei sitten ne pahimmat himot mennessään. Mulle tuo tupakka tulee kai aina olemaan pieni "mörkö". Parempi kun en edes niitä kännisavuja vedä.

Eksyin aika paljon aiheesta... :grin Halusin kai kirjoittaa tästä vielä koska, vaikka en itse hyväksy tupakointia (etenkään raskausaikana), niin mikä minä olen muita tuomitsemaan. Jos jotain mä olen elämästä oppinut, niin sen että mikään ei ole niin mustavalkoista kuin päälle päin näyttää.

Ja kuulkaas leidit! Vähänkö olisi hienoa jos pystyttäisiiin palaamaan näihin hetkiin esim 20 vuoden päästä! Sitten nähtäisiin mitä näistä meidän pienistä Ainoista ja Onnista oikein tulikaan! Niin että kuka pilasi milläkin tavoin oman lapsensa! :grin

Niin kuin mä jo aikasemmin totesin että meillä on vielä miljoona mahdollisuutta tehdä niitä valintoja, hyviä tai huonoja. Tulevaisuus vain näyttää mitä niistä seuraa :)

ööö.... ja loppuun vielä joku kiinteä juttu.

"Annanko lapselle Pilttejä, tuleeko niistä sitten kilttejä?
Vai pitääkö olla sose oma, tuleeko lapsesta sitten soma?
Olisikohan vastaus sittenkin rakkaus?
Jos annankin paljon halia ja syliä,
enkä enää kysele neuvoja pitkin kyliä!"

Millä ootte nuita itetehtyjä soseita soseuttanu? ihan sauvasekottimella, survimella (vai mikä se onkaan) vai haarukalla? Ollaan vasta alotettu kiinteät ja poika ei yhtään vielä hiffaa syöntiä jos on paukkuja, eli pitäis saada soseet sileiksi.. kaupan soseet menee kun ovat sileitä ja tietty sit "laimeemman" makusia, ollaan niitä nyt maisteltu,mutta samalla kun itelle tekee ruokaa vois pojallekki soseuttaa omatekoista :)

Sauvasekoittimella oon vetänyt ihan sileiksi vaan törkeästi :) Alussa vähän hennommin, kun pelkäsin että imee liikaa ilmaa itseensä ne soseet.

mä oon vaan haarukalla muussannut (bataatti,kukkakaali,peruna). Ja jos on sattunut jäämään isompia paloja joita tyttö sit pyörittelee suussaan, niin oon sit syöttäessä vaan ottan pois. Hyvin on kelvannut.

Takaisin