Kiinteät

OnnelinenHelmi

Jostain jotain jo tietävä
Aloitanpa jo ketjun otsikon aiheesta, vaikka ei vielä aivan olekaan ajankohtaista meille. Tai onhan joitakin äitejä mukana, joilla vauvat ovat jo neljän kuukauden.

Mutta. Milloin olette suunnitelleet aloittavanne kiinteät vauveleiden kanssa? Meillä olisi tarkoitus neljän kuukauden iässä, eli kuukauden päästä. En oikein usko, että oma maitoni riittää kattamaan tytön ravinnontarpeen siihen puolen vuoden ikään saakka.

On aivan huippua hommaa seurata, kuinka pikkuinen hämmästelee, ihastelee ja kauhisteleekin uusia makuja :).
 
Muokattu viimeksi:
Mekin aloitetaan kun Natalie on 4 kuukautta vanha. Me ajateltiin laittaa noi hänen "ruoat" itse. Pakastimeessa on jo valmiiksi omenasoseita jotka jäädytin jääpalamuotissa ja laitoin sitten rasioihin. Miten te ootte ajatellet tehdä, laitatteko ruoat itse vai ostatteko purkkeja? :)
 
Minä olen käyttänyt isompien kanssa valmiita ruokia ja ovat sitten vuoden iässä siirtyneet itsetehtyyn. Keittiöhommat eivät todellakaan ole suokkarijuttujani, joten oikaisen tässä asiassa :).
 
Meidän poika oli varmaan joku 3,5kk, ku alettiin kiinteitä maistelemaan. Ensin kokeiltiin perunalla, mut vatta ei vissii pojalla tykänny, ku sontaa tuli neljä kertaa päivässä, joka kerta vaaleemmat kakat kunnes sieltä tulikin varmaa se yks lusikallinen perunaakin ulos.. Noo, jätettiin peruna taukoon ja syötin hedelmä- ja marjasoseita jotka maistuivat hyvin.
Seuraavallaa vkolla sit aloteltiinki peruna-porkkana sose ja sitä syötäis sit niin paljon ku viittii antaa.

Nää maisteluannokset oon ostanu kaupasta, mutta tarkotus olis alkaa tekemään soseita itse.
 
Mä varmaan kanssa tuossa 4kuukauden paikkeilla alottelen soseita. En kanssa usko, että maito tällä osittaisimetyksellä piisaa puoleen vuoteen saakka, ja toisaalta kun en tiedä onko jalkaleikkauksen jälkeen sitten edes mahdollista imettää (mahdolliset tujummat lääkkeet?) niin siinä on sitten sauma aloitella... Tällaisella suunnitelmalla mennään. Ja itse ajattelin ainakin osittain tehdä nuo soseet, varmaan vois jo aloitella tuota valmistelua... Voihan se olla, että mieli muuttuu ja siirrytään kaupan eväisiin, mutta näin nyt ainakin alkuun on ajatus.
 
Tarkoitus minullakin siinä 4-5kkn ikäisenä aloittaa perunaporkkanabataattilinjalla. Itse olen vauvana rakastanut perunapuolukkamössöä joten sitä varmaan itsekkin annan naperolle. Makeat marjat ja hedelmät aloitan vasta kun perunaporkkana putoaa kunnolla.
Ja ehdottomasti teen itse. Teen paljon eri kasvismössöjä pakkaseen ja niitä sieltä sulattelen. Me syödään itsekin joka aterialla paljon kasviksia joten helppohan siitä on vauvalle mössätä samalla.

Mun äiti antoi vinkin että jättää heti alkuunsa jo mössön hieman rakeiseksi ettei haekkaan mitään samettisen sileää rakennetta. Oppii heti sitä suutuntumaa. Pääsee helpommalla kun ei tarvitse sitten erikseen alkaa opettelemaan niitä eri rakenteita.
 
Neuvolan äiti-vauvaryhmässä kans sanottiin, ettei kannattais ihan tosi sileäksi vetää, vaan että ois hyvä jos niitä pehmeitä kokkareita ois jo alusta asti. Kun on tarpeeksi pehmeitä, niin saa ilman hampaitakin pelkillä ikenillä ne kuitenkin hienonnettua.

Musta tuntuu tällä hetkellä, että voi hyvin olla, että mennään täysimetyksellä puoleen vuoteen asti. Ainakin toistaiseksi maito on riittänyt hyvin ja yötkin on mennyt ihan mukavasti. 4 kk neuvola varmaan antaa osviittaa että kuinka hyvin paino nousee tän kuukauden aikana pelkällä maidolla, toistaiseksi ei oo ollu ongelmaa.
 
Minulla oli muuten eka raskausoire keskimmäisestämme, että aloin himoita esikoisen parsasörsseleitä :D.

Ja olen myös samaa kuullut, että hieman rakeinen on parempi kuin aivan sileä.

Ps. Keskimmäinen oli meille ylläri: tuli Nuvaringin läpi. Mutta aivan ihana, valloittava poika tuo Nuvaring-poika onkin :Heartred.
 
Mä olin kans ajatellut et aloitettais kiinteät 4kk iässä mut nyt en ookkaan ihan varma enää. Meilläkin sujuu imetys tosi hyvin vielä toistaiseksi eikä korvikkeita tai muita olla tarvittu niin toisaalta jos vaan pärjää niin helppohan se olis vaan jatkaa imetyksellä... tosin yöt meillä on niin katkonaisia edelleen et voisikohan ne kiinteet auttaa paremmin unen laatuun?
 
Mulla on ajatuksena aloittaa kiinteät heti kun mahdollista. En siis imetä, joten on mielestäni ihan sama missä vaiheessa kiinteät otan kuvioihin. Poika on 3 kk ensi viikolla, joten ehkä vielä tämän vuoden puolella koetetaan jotain maistella :)
 
Nyrpisteli mutta selkeesti kiinnosti mitä tapahtui. Tissi näytti maistuvan silti paremmin :D Ollaan siis annettu pari ensilusikallista vaan per päivä, kun on historiaa noista masuvaivoista. Aloitellaan tooosi pehmeästi. Nostellaan määriä sitten 4kk iässä.
Mies otti videolle tapahtuman :Heartred
 
On ne vaan aika hauskoja reaktioita :) Meilläkin kun oli eka lusikallinen perunaa suussa, niin poika oikeen säpsähti ku ihmetteli mitäs tää nyt oikein on. Nykyään kiinnostus ruokaa kohtaan on semmonen, että jokaista syövää ihmistä tuijotetaan suu maiskuen :) Je peruna- porkkana sekotus on ihan suosikki sose hänellä.
 
Joo, neuvolassa sanottiin, et sit kun aloitetaan, niin on hyvä muistaa, ettei vedä koneella muusiksi, koska sekaan menee niin paljon pientä ilmakuplaa, että silläkin saa masun kipeäksi: siis mössöt painamalla läpi siivilästä tai muusaamalla haarukalla hyvin!

Ja hyvä vinkki niille, joiden lapsi sais kasvaa enemmänki: aloittaa voi avokadolla, se on täynnä hyvää rasvaa, sulaa hyvin ja maistuu vauvalle. Mä en sillä aloita, koska mun poikani on paksu.

Maitoa tulee tosi hyvin, mut odotan silti innolla kiinteiden aloitusta, koska Omppu katsoo meidän syömistä niin kiinnostuneena ja välillä aukoo suuta ja suuttuu, kun ei saa mitään. Välillä annan sille lelun tai harson, mitä saa samalla muntata suuhunsa, mutta se on jo hoksannu, ettei se ole sama asia. Pikku ahmatti tulossa.
 
Mä olen antanut ihan pikkiriikkisen porkkanaperunamuusia ja bataattia. Syödään näitä siis ihan itse ja annoin vauvan maistaa "ihmisten" versiota siis, missä oli ihan lehmän maitoa, voita ja suolaa. Mutta ihan vähän vaan ku aukoi suutaan.. Oli ihan mumsmums namnam.. samoin olen antanut sen "maistaa" banaania, mandariinia ja aikalailla kaikenlaista. siis ihan pikkiriikkisen, herneen verran. On tykänny ihan kaikesta paitsi mandariinista :) Kumma juttu :-)

Jos itse menisin korvikkeella niin alkaisin kiinteät jo nyt. Mutta nyt kun oma maito näyttää riittävän ja lapsi kasvavan niin maitolinjalla mennään vielä,

Itse en ala antamaan mitään sellaisia ruokia mitä ei oikein itsekään tule syötyä, meillä ei mm ole koskaan kotona avokadoa.

Hyvä kun sanoin kunusiini tosta soseen hurruttamisesta, mä fiksuna ostin hiukan paremman blenderin just vauvaa ajatellen... nooo.. saahan sillä tehty hyvät mansikkamargaritatkin, jos sitä ens kesänä pääsis nauttimaan semmosestakin herkusta :-)
 
Mä annoin nyt maistaa avokadoa, kun sitä oli meil muutenki salaattia varten. Yhden teelusikallisen, maitoa seassa. Hyvin mussutti menemään ja näytti sangen iloiselta, kun kerrankin meidän syödessä sai itsekin jotakin suuhunsa. En kyl rupea sitä sen kummemmin syöttämään, koska, kuten sanoin, on niin pyöreä poika ennestään eikä tarvi vielä kiinteitä aloittaa.

Ja TerhiJii, blenderistä on varmasti iloa siinä vaiheessa, kun mukaan saa laittaa lihaa ja muita sitkaampia aineita. Mut näin alussa ei kannata hurruutella noita yhdesta aineesta koostuvia mössöjä.
 
Minä oon nyt antanut pupelolle luumusosetta silloin tällöin kun vatsa on taas ollut kovalla. Vajaa teelusikallinen korvikkeella notkistettuna, ai että maistui hyvin :) ja vatsakin toimii. Eikä ole vatsavaivoja tullut, toisin kun siitä maissivellistä jota ei kyllä tässä taloudessa enää anneta vauvalle.
 
Meillä ollaan vajaan viikon verran syöty maissivelliä vähän korvikkeella jatkettuna (ikä 11 viikkoa). Hyvin näyttää maistuvan :) Kakka ei enää ruilaa 7 kertaa päivässä vaan pari kertaa. Tämä mielestäni hyvä kun aikasemmin iho rikkoontui pyllystä jatkuan kakkaamisen takia :s Myöhemmin kokeillaan riisivelliä. Jouluna aattelin alkaa maistattamaan vähän soseitakin :)
 
Takaisin
Top