Kiinteät

Heh, täällähän taitaa olla hampaan kolossa yhtä sun toista... :wink

Mä taidan kohta hakee popcornit ja alan vaan taustalla seuraileen tilanteen etenemistä :grin

Huhhhuh, tunteet kuumenee!

Asiaan. Oon vaan sauvasekoittimella muussannut vauvan ruuat paitsi joskus jotkut pikkusatsit haarukalla ihan.

Tänään annoin vähän karkeampaa evästä pojalle, pari kertaa kakoi mutta söi yllättävän hienosti! :)

Rauhoitetaanpa nyt keskustelua vähän. Kaikki varmasti tietävät oman osuutensa asiaan, eikä nimiä tarvitse enää tässä käsitellä. Tämä palsta ei ole henkilökohtaisia hyökkäyksiä varten. Jos välttämättä haluatte jatkaa, keskustelkaa asiat selväksi vaikkapa sähköpostilla. Muussa tapauksessa suosittelen lämpimästi avaamaan ärsyttävän ihmisen profiilin ja painamaan "ignore" kohtaa.

Keskustella saa, mutta täällä mentiin nyt hieman liian pitkälle. Olen poistanut henkilökohtaiseksi menneitä viestejä jokusen. Kohdelkaa toisianne sillä kunnioituksella, mitä myös itse toivoisitte saavanne. Toivottavasti tähän ei tarvitse enää puuttua muutoin.

No huhhuh miten herkkähipiästä porukkaa. Lol. Mutta jatketaan.

Jostain on mennyt ipanalla vatsa sekaisin. Liekö nyt puuro vai palsternakka-kukkakaalisose asialla :smiley-angry019

Menee kyllä sydän yksinhuoltajille, oon tässä ollut pari päivää kipeänä eikä tulis kyllä yhtään mitään tästä ilman miestä! (eilen pomppas kuume jopa 39,7 asteeseen, huh..) Mitä nyt kämppä sekaisin ja ipanalla kaapista typerimmät (eli ensimmäiset lipastosta pinon päältä otetut) vaatteet päällä :D Muuten hyvä suoritus mieheltä.

Minkälaista keskustelua täällä on oikein ollut :D olen myös sitä mieltä että kaikki tekee mitä kokee parhaaksi ja minulla ei siis ole mitään kaupan vauvaruokia vastaan ja annan joskus kaupan hedelmäsoseita tytölleni :)

Mut yks juttu vielä, jos niissä ei ole säilöntäaineita niin miten ne säilyy 2 vuotta?? ;) Jos keittää kotona ruokaa niin säilyykö se lasipurkissa niin kauan? Eli jotain ekstraa niissä vauvanruokissa on että ne säilyy niin kauan. Ne on aika ovelasti kirjoittanut noi etiketit että ei näy E-aineita koska ne on kirjoittaneet sen oikean nimikkeen niille.

Mut mun mielestä on tosi hyvää että on erilaisia vaihtoehtoja että kaikki voi valita semmoisen minkä sopii parhaiten itselleen. Koska kaikki ei tykkää kokata ja silloin on hyvä että on olemassa noita kaupan ruokia mitkä voi hyvällä omatunnolla tarjota vauvalle koska se on hyvää ravintoa :)

Vaikuttaisko sen purkin tyhjiöiminen asiaan? Jos se ei pääse ilman kanssa kosketuksiin ja purkki on ollut steriili, kun mössö on sinne laitettu...en tiedä, kunhan spekuloin. Kyllähän hillotkin säilyy useampia vuosia (tietty sokerilla ym. osuutta asiaan). Mä ostin muutaman purkin kaupan soseita ja varmaan itsekin jotain väsään, eli vähän sekä että. Kohtapuoliin aletaan maistelemaan, jännää :) Hurjaa miten aika kuluu niin nopeasti, vastahan tuo syntyi!

No hyvä että turhat herjat poistettiin niin voidaan jatkaa keskustelua aiheesta.

Tottakai jokainen tekee itse niin kuin kokee parhaaksi ja syöttää lapselleen mitä kokee parhaaksi. Purkkiruokia on tarjolla ihan kolme vuotiaaksi asti ja nekin on varmasti ihan täyspainoista ravintoa ja sisältää kaikki tarpeellisen jotta lapsi kasvaa ja voi hyvin. Myös mikro- ja muita einesruokia on kaupan hyllyt täynnä, niillekkin on oma ostajakuntansa.

Minusta ne marja ja hedelmäsoseet on hyviä, hyvänmakuisiakin. Olen itsekin niitä vielä aikuisena syönyt. Mutta ne lihaa sisältävät ruuat. Ne on vaan minun mielestäni epäilyttäviä ja pahanmakuisia. Olen maistanut niitäkin. En syöttäisi niitä lapselleni koska vastaavan teko kotona on ihan helppoa. Ei lapsen ruokkiminen ole mitään tähtitiedettä.

Ymmärrän ihan hyvin niitä jotka antavan purkkiruokaa, en tuomitse tai arvostele. Mun ystäväpiirissä on perheitä joissa kys mössöjä syödään. Vanhemmat myöntävät ettei ruoka nyt niin hääviä ole, mutta lapsiperheessä joissa on useampi lapsi niin arki on muutenkin niin hektistä että aikaa ylimääräisiin mössöjen tekoon ei ole. Kun lapsi on reilun vuoden niin porukat on siirtyneet kotiruokaan, vaihtelevin menestyksin.

Minulla on aikaa ja mielenkiintoa valmistaa myös ensikosketukset ruokaan itse. Jos ongelmia syömisessä olisi niin maistattaisin myös kaupan kasvismössöjä. Tietenkin. Mutta meillä on kiinteiden maistelu sujunut ilman ongelmia toistaiseksi niin jatkan valitsemallani tiellä. Minulla on iso arkkupakastin ja vaikkei vauvan muutama kasviskuutio tilaa juuri vie, niin koen ison pakastimen helpottavan mössöjen tekoa/pakastusta.

Luultavasti tulen itse antamaan valmiita hedelmä ja marjamössöjä jossain vaiheessa välipaloina. Niin monipuolisten ja vaihtelevien mössöjen teko on tosi aikaavievää ja "vaativaa". Niihin on lisätty c-vitamiinia, mikä myös parantaa säilyvyyttä.

Pitääkö tähän loppuun laittaa että kyse on vain minun mielipiteestäni, eikä se ole osoitettu kenellekkään ilkeilynä tai arvostelevana?

Luulen että tää on semmoinen aihe että se jakaa paljon mielipiteitä :) ja ainoa syy miksi olen skeptinen purkkiruoan suhteen on että ne sisältää lisäaineita ja ei ole tutkittu niin paljon miten ne vaikuttaa terveyteen. Tässä on esimerkiksi artikkeli aiheesta;
http://yle.fi/ohjelmat/kortit/silminnakija/jaksot/53264011000.html
Ja en ole siis mikään hippi joka vaan syö luomuruokaa ja en ole vegaani :D ihan perus kotiruokalla mennään mutta yritetään just välttää valmisruokia ja muita tuotteita jotka ei välttämättä oo niin terveellisiä :) ja en usko että purkkiruoat on ihan kauheita, ne on varmaan ihan hyvää ruokaa mutta itse tykkään laittaa ruokaa ja koska itse syömme kotitekoista ruokaa niin se tuntuu luonnolliselta että tarjoamme myös sen meidän lapselle :)

Meillä varmasti tullaan syömään sekä itsetehtyä että purkkiruokaa tarpeen mukaan. Niin on isompienkin kanssa tehty, ja esim. reissussa purkki on paljon kätevämpi ottaa mukaan. Mutta tästä keskustelusta tuli mieleen ettei mun mielestä vauvan purkkiruokia voi rinnastaa eineksiin (joita myös meillä syödään). Vauvanruuissa ei käsittääkseni ainakaan yleensä ole lisäaineita (säilöntä eikä väriaineita). Ja jos tarkkaan lukee purkit, saattaa löytää jopa pelkkää hedelmäsosetta ilman riisitärkkelystä. Eikä kaikissa eineksissäkään ole lisäaineita (esim. vaikka makaronilaatikko).

Ja lopuksi, onneksi nykyään on hyviä vaihtoehtoja valmiinakin, niin saa valita hyvällä omatunnolla että ostaako kaupasta vai kasvattaako ne porkkanatkin itse :)

Oon muuten huomannut itsessäni hassun piirteen kun teen itse vauvalle soseita. Pyrin aina ostamaan ostamaan luomuna kasvikset joista soseet teen (luomua en siis muuten osta erityisemmin itsellemme) ja silti syötän myös purkkiruokaa hyvillä mielin :D Ihmeellinen on ihmismieli! :)

Emmäkään tykkää lisäaineista, mutta niitä saa pakostakin ihan joka paikasta. Eniten mua huolettaa synteettiset lisäaineet mitkä on kehitetty laboratoriossa. Monet värit ja makeuttajat esimerkiksi. Natriumglutamaattia on luonnostaan esim. tomaatissa vaikka kuinka, mutta teollisuus käyttää synteettistä (E621).. :/ Punainen elintarvikeväri karmiini (E120) tehdään kuivatuista koppakuoriaisista, mutta syön mielummin sillä värjättyjä nallekarkkeja, kun taas jotain mikä on värjätty vaikka karmosiinilla (E122), mikä on synteettinen.. Synteettisissä on lähes aina jokin enimmäismääräsuosituskin ja kuinkahan moni joka syö karkkia vaikka joka päivä vahtii sen ylittymistä..?

Lopuksi hassu linkki.. :) http://io9.com/what-if-natural-products-came-with-a-list-of-ingredient-1503320184

Mun serkku on allerginen lähes kaikille lisäaineille.. hänen elämänsä on hullun hankalaa kun jopa hammastahna pitää olla jotain erikoista, ettei ole suu täynnä rakkoja. Häneltä olen ehkä "perinyt" osan luomuhysteriasta, hän tietää kaikista ruuista kaikki lisäaineet ja kasvisten torjunta-aineet jnejne.

Mä en kammoksu niinkään lisäaineita, mutta torjunta-aineet ja lannoitteet, rehut jne saavat ruuan vaan kuullostamaan/maistumaan eriltä. Olen muutaman kerran maistanut luomu lihaa ja vitsit mikä makuero! Mutta on niin törkeen kallista että sitä en raaski ostaa. Syön hyvillämielin tehotuotettua lihaa.

Cittarista löysin lastenruokaa ellas food ( http://www.ellaskitchen.com/ ) jossa oli tosi jänniä makuja. Se on myös luomua ilman vettä tai muuta ylimääräistä. Ikävä kyllä ulkolaista, mutta ostin kokeeksi silti. Maistuu ihan törkeen hyvältä, ihan kuin itetekemää, tosin rakenne sileämpää. Sitä voisin jopa suositella, jollei kammoksu ulkolaista ruokaa.

Kai se ruokinta on herkkä aihe äideille - imetys mukaanlukien :)

Vielä ei ole lihan aika, mutta tuskailen jo valmiiksi sen suhteen. Esikoisen kanssa koetin vaikka mitä, että olisin saanut lihasoseet sileiksi ja maistuviksi, mutta ne olivat vain harmaata ryynimuusia yök!
Eli jos joku tietää kikkakolmosen sileyttämiseen otan kiitollisena vastaan.
Täällä teen vihannes-soseet itse, mutta hedelmä- ja marjasoseet ostan kaupasta. Samalla keittelen perunat vauvalle kun muullekin perheelle..

Mie ostin just tänään kans noita ellas food soseita. Maksoivat ihan sikana, mutta ovat tosiaan hyvänoloisia. Ja minua viehättää myös nuo pakkaukset niissä!

Tulipa mieleen noista lannoitteista ja hyonteismyrkyistä, kun tuli joskus lapsentekoaikoina katsottua dokumenttia hedelmättömyydestä ja siinä yhdeksi syyksi kerrottiin hyönteismyrkkyjen ja muovinpehmentimien (ftalaatit) yhteisvaikutus.. Ftalaatteja ei pienten lasten leluissa käytetä joo, mutta musta on vähän hassua, että äidit saa elimistöönsä ftalaatteja koko elämän ja raskausaikana. Muoviset astiat, teflonpannut ymym. Myös uusissa vaatteissa on erilaisista käsittelyistä ftalaattijäämiä paljon.. Sikiö saa niitä siis jo mahassa. Mä oon opiskellu muutama vuosi sitten laborantiksi ja näistä vois jauhaa vaikka kuinka paljon, mutta tieto lisää tuskaa.. :/

Mun työpaikassa on linja, jossa valmistetaan sekä luomulihaa että tavallista tehotuotettua. Linjaa ei mitenkään pestä välillä tai ajoiteta ajoja niin, että luomut ajettais puhtaalla koneella vaan niitä ajetaan koneesta läpi miten sattuu.. :/ Että mulle tuo luomukaan ei oo aina ihan yksiselitteinen juttu. Varsinkaan lihan kohdalla.

Me ollaan muuten alettu antaa aamu- ja iltapuuro tytölle :) meillähän oli se tilanne että meidän piti alkaa antaa hänelle kiinteää ruokaa jo kun hän oli 3kk (koska hän oli niin iso) ja 3,5kk iässä annettiin jo 3 ateriaa päivässä. Nyt kun käytiin neuvolassa niin ne sanoi että nyt pitäis alkaa antaa myös aamu- ja iltapuuro (ikä vähän päälle 4kk) ja nyt me ollaan annettu pari päivää puuroa ja hyvin on mennyt :) nyt hän jopa nukkuu koko yön! Me ollaan annettu ihan tavallista riisihiutalepuuroa jota ollaan sauvasekoittimella saatu pienemmäks. Ja kun siihen sekoittaa marja- tai hedelmäsosetta niin se on namia! :)

Kuinka isoja määriä teidän vauvat syö noita kiinteitä? Olen antanut yhden kerran päivässä kasvissosetta ja yhden kerran hedelmäsosetta. Päivästä riippuen tyttö syö noin puoli purkillista hedelmäsosetta ja n. 6-8 rkl kasvissosetta. Kirjoitinkin tuonne toiselle palstalle katkonaisista öistä; heräilee parin tunnin välein ja on tissiä vailla joten olen ajatellut että saa liian vähän sosetta päivällä. Mut kun enempääkään ei mene, suu menee tiukasti suppuun kun ei enää halua enkä viitsi väkisinkään tuputtaa.. Huoh, hankalaa :D

Oon antanut ipanalle omia tekemiä kasvissoseita. Järkytyin kun laitoin samaan astiaan pilttipurkillisen ruokaa niin tajusin että ipana on kumonnut melkein kaks viikkoa jo yli pilttipurkillisen ruokaa :D Ja vielä hedelmäsosetta pari lusikallista päälle + tissi. Aikamoinen syöppö tää meidän likka :D

Takaisin