Kiinteät

No höh Puapru. Ootko yrittänyt tehdä niistä soseista löysempää? Mä lisään aina joukkoon ÄM-korviketta. Entä lämmintä/kylmää? Jos jompi kumpi maistuu paremmin? Meillä tyttö on syönyt ihan kaiken mitä on annettu. Selkeästi nuo valmiit marjasoseet on parempaa herkkua. Esimerkiksi jos ensin syödään peruna-porkkanaa sillein laiskasti suuta avaten, niin sitten kun välillä jälkkäriksi tulee luumua, niin johan rupee se suu aukenemaan! Siinä on jo äitillä kiire kauhoa ettei tyttö hermostu hitaaseen palveluun :grin

Toisaalta eipä kai sillä vielä väliä vaikka ei söisikään :) Eikös se ole vasta 6 kk iässä kun noita kiinteitä vasta rupeaa tarvitsemaan... Ja eiköhän sekin ole yksilöllistä, vaikka menis siihen 7 kk ikään asti.

Myönnän että vähän hankala asettautua semmoiseen asemaan etteikö ruoka maistuisi... Meillä tää koko perhe on semmosia ruoka-hedonisteja että ihan välillä hävettää! :D Ainoa vähän nirso perheessä on tuo nuorempi noista koirista... siltä saattaa joskus raaka porkkana tai omenan kuori jäädä syömättä, mutta vanhempi tulee sit ja vetää senkin edestä ihan kaiken mitä sille antaa :p
 
Juu, ollaan kokeiltu notkeuttaa soseita vastikkeella tai joskus jopa vedellä. On tarjottu kylmänä, lämpimänä ja huoneenlämpöisenä. Puuroa on kokeiltu maitoon, velliin, veteen, soseella ja ilman. Soseita on ollut Bonaa, Hippiä, Pilttiä. Nyt ostin maissi-riisipuuroa pelkän riisin sijasta kokeiluun... Niin, ja kotitekoiset soseet sai aikaan itkupotkuraivarit joka kerta, joten niistä siis luovuin. Niin ja lienee kai sanomattakin selvää, että eri makuja on tosiaan myös kokeiltu, on hedelmää, kasvista, marjaa ja niiden sekoituksia.
Eihän se tosiaan niin nuukaa ole, vaikkei vielä söisikään, ja totutteluahan tämä meillä on ollutkin, rytmin luomista. Se vaan mietityttää, että kun kuitenkin jo sujui ihan ok, niin miksi nyt yhtäkkiä ei enää suju?
 
Puapru, voisko olla hampaita tulossa? Meillä puhkesi just kaksi hammasta ja liittyneekö siihen että syöminen on tänään itkettänyt, vaikka normaalisti ruoka maistuu tosi hyvin.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Juu, voihan se olla emmu_ma että hampaitakin tulee.. nähtäväksi jää!
Tänä aamuna meni hymyssäsuin luumua ja persikkaa pienet annokset, kun "yöllä" syötiin viimeisen kerran klo 5 ja aamupalalle tultiin hieman vaille 8.
 
Tää kuuluu osoittain imetys-ketjuun, mutta laitan nyt tänne.. Nyt en tiedä millä pyhällä hengellä lapseni elää kun ei malta enää kunnolla syödä. Aamuisin herättyään malttaa ehkä 3min olla tissillä, sit leikkii ja touhuaa pari tuntia, riisipuuroa hedelmä/marjasoseella syö ehkä desin. Päivällä on pari pikatissittelyä, ei malta syödä vaikka oltais ihan vaan kaksistaan kotona. Pöllöilee oikein kunnolla, kiukuttelee tai temppuilee ja naureskelee muttei syö. Kasvisoseita syö ehkä desin ja sit alkaa taas temppuilu. Jalat käy, kädet käy, oikein sirkusta meidän syöttöhetket.
Iltaisin saa uppoomaan enemmän ruokaa. Eilenkin illalla söi reilun desin kasviskananmuna mössöä, kauheet satsit puuroa, lisäks vielä marjamössöä ja päälle maitoa. Tosi ilta/yö painotteista meidän syönti.. Liikkuu ja hilluu niin että luulis tarvitsevan enemmän ruokaa.
Maitoa tuskin saa 500ml enempää päivässä, toki on mahdoton arvioida määrää. Voi olla et saa vain 200mlkin.. Vettä hörppii samalla kun leikkii nokkamukinsa kanssa.

Kyse ei mielestäni ole mausta, tykkää kaikesta muttei malta syödä. Kaikki muu on niin mielenkiintoista että ruoka ei kiinnosta. Ei kiinteä eikä tissi..

Voiko olla tottunut iltapainotteiseen syöminseen minulta? Raskausajalta? Itse olen tooosi huono syömään aamuisin ja aamupalan syön yleensä vasta päivällä. Illalla sitten syönkin jatkuvasti..

Eikä ole enää kiinnostunut päikkäreistäkään. Puol tuntia voi nukkua ja taas jaksaa pirtsakkana hillua kolmekin tuntia. Öisin nukahtaa nyt vain mun miereen meidän sänkyyn josta siirrän pinnikseen. Ei halua enää nukahtaa yksin, vaikka niin on tehnyt jo pitkän aikaa..
 
Terhijii, maistuisko maitoo enemmän jo antaisit ruokajuomaksikin maitoa nokkamukista? Jos se on mielenkiintosempaa tällä hetkellä. :)
 
Eikös noita TerhiJii ole tutkittukin että raskausajan rytmeillä on vaikutusta myös vauva-ajan rytmiin. Tiedä sitten ihan vaikuttaako vielä noinkin "vanhaan" vauvaan.

Me ollaan jo pari viikkoa syöty illalla puuroa. Ja mä en tiedä onke se toi puuro vai mikä, mutta tuntuu että tyttö on oikee duracellpupu iltaisin! Hyväntuulisena naureskelee ja hihittelee ja viuhtoo menemään sitterissä. Välillä tyttö on ihan hiestä märkä! Mä yritän jutella sille ja kertoo että vauvojen pitäisi jo olla nukkumassa, mutta ei hää ymmärrä :grin Herkästi kuitenkin tulee itku tai vähintään suu vääntyy mutruun jos katoan näköpiiristä. Omituista o_O

Mä toissapäivänä ostin broilerinsuikaleita ja keitin tytölle. Tuolta Elokuisista pngasin vinkin jonka mukaan soseutin kanan ja tein niistä pikkusia palleroita pakkaseen. Helppo ottaa yksi "pulla" ja yhdistellä sitten milloin minkäkin kasvissoseen kanssa. Nyt kahtena pvänä lounaalla syöty kanaa. Hyvin uppoaa :) Niitä palleroita tuli vaan about 30 kpl... ja kanaa tais olla se 350-400g. Tuossahan on murkinaa seuraavaksi kuukaudeksi! :grin Possua aion seuraavaksi, sitten kalaa ja kanamunaa. Varmaan koirille menee sit viimeset kanapullat, kun ei niitä nyt kauheen montaa viikkoo viitsi pakkasessa säilyttää. Samalla reissulla osti myös parsa- ja kukkakaalia, porkkanaa, perunaa, palsternakkaa ja bataattia. Pienet sosetalkoot sitten edessä :p Taidankin jo keitellä tuon parsakaalin heti pois ennekuin alkaa kellastua.

Mä aattelin nyt 6kk neuvolaan asti mennä tällä kiinteitä 3 kertaa päivässä rytmillä. Viimeksi täti jo puheli että voisi kohta ottaa aamuun puuron. Se on vaan se kun yön jäljiltä rinnat on aika täysi maitoa, siksi mieluummin imetän. Jos sitten 6kk neuvolassa katsoisi tilanteen uudelleen :) Eilen ei muuten tarvinut edes antaa illalla pulloa/korviketta tytölle. Simahti siinä ennen 22.00 tissille eikä sitten herännyt kuin vasta 8.00 jälkeen :) Mä kyllä katoinkin sitä mun maitoa että oli oikein kunnon kermaa!! :grin niin paksua ja miltei keltaista ne tipat mitkä oli rintakumiin jäänyt tytön nukahdettua.
 
Mä tein kans kanamössöä pakkaseen , mut vanhanaikaisesti jääpalamuoteissa :-)
Tyttö tykkäs ihan sairaasti kun sai kasvimössönä sekaan lihaakin. On syönyt viime aikoina niin vähän, että ajattelin että senkin vähän on oltava kunnon tuhtia tavaraa.
Herkkuja kyllä söisi.. eilen meinasin jos söis likan kanssa päärynän puoliksi.. Istuttiin sohvalla ja katottiin töllöä ja raaputin lusikalla suoraan päärynästä mössöä/paloja tytön suuhun ja se ryökäle söi koko päärynän. Ja kehtasi vielä huutaa kun loppus.. Taaskaan äiti ei saanut mitään. Näin on käynyt monesti banaanin kanssa.. Avokadon saan syödä yksinäni, se ei ole naperon makuhermoja hivelevää.

Vink vink : Ylikypsä banaani soseutettuna minkä tahansa kirpeä marjan kanssa on ihan pölön hyvää!!
 
Nonniin, nyt iski meille eka nirsoilukausi. Ei oikeen noi kasviskana mössöt putoa, mut marjahedelmäsoseet kyllä. Ja ihan jääkaappikylmänä. Puuronkin söi vasta kun oli jäähtynyt kylmäksi. Epäilen et on hampaiden tuloa, mut mistäs noista vauvoista tietää. Kerjää kyllä kaikkea meidän syömää ruokaa ja haluaa maistiaisia ihan kaikesta.. Pitää koklata tänään pelkkää kasvista, jos se onkin se kana mikä tökkii.

Oletteko antaneet pikkumaistiaisia oikeesta ruuasta vai onko nollatoleranssi sen suhteen? Mä olen antanut pikkumurusia leipää ja annoin kerran "haukata" juustoleivästä. Olis imeskelly leivän reunaa vaikka kuinka kauan ja huutohan siitä tuli kun otin sen pois ennen kun sai palasen irti. Ja taas lasta kiusattiin..
 
Meillä neiti on nyt viikon ajan saanut hirveitä vellipulloraivareita.. Ensin saattaa juoda sen 50-60 ml ja sitten yhtä äkkiä alkaa karjua kurkku suorana ja työntää pulloa pois. Eikä suostu millään enää syömään vaikka mitä yrittäis. Onko muilla kokemusta?
Annoin sitten eilen ja tänään puuroa, eilen annoin lisäksi vielä molemmat rinnat ja ajattelin että nukkuu pitkään..heräsikin syömään pari tuntia normaalia aikaisemmin! Nyt ei syönyt ku yhden rinnan puuron päätteeksi, saa nähdä miten käy. Jotenkin stressaa kun ei tiedä että saako se tarpeeksi sitä puuroakaan mut kun ei se enempääkään suostu syömään..
 
Mä totesin tässä yhtenä yönä, että sillä, mitä Elli illalla syö, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten yöllä syödään, ne on varmaan kuun ja tähtien asennot kun se määrää....

Elli siis ollut kipeänä, flussassa, ja yhtenä päivänä ei sitten syönyt yhtään mitään sosetta, vain ja ainoastaan maitoa. ja nukkui sitten kaksi tuntia pidempään ennen ensimmäistä syöttöä! Eli se siitä soseiden ja puurojen vaikutuksesta yöuniin! :wink
 
Syysmami, jos teillä vaikka tehdään hampaita?

Mä olen miettinyt tuon ruoan tarpeen niin että kunhan tyttö kasvaa, pissaa ja kakkaa, niin eiköhän sitä sapuskaa saa riittävästi. Ja kun itse huolehtii että ravinto on "monipuolista" (täällä kun syödään jo melko paljon kiinteitä), niin eiköhän se riitä :)

Ainoa mikä itseä huolestuttaa, on tytön nesteen saanti. Pati kertaa päivässä hörpytän ruokailujen yhteydessä vettä nokkamukista. Hienosti on muuten oppinut tässä parin vkon aikana, nyt ei sentään kaikki vesi valu suupielistä rintamukselle :grin Tissillä viihtyy vaihtelevasti.... ja saahan tyttö sitä korvikettakin. Olen seuraillut tuota nesteen saantia lähinnä kakasta. Huomattavasti tavara kiinteytynyt, mutta toistaiseksi kuitenkin kulkee hyvin. Eli tuskin tuo tyttö nyt kasaan kuivuu...

Meillä on pari päivää syöty myös aamupuuroa :) hieman on vielä hakusessa tuo rytmitys... tissii, puuroo, missä järjestyksessä jne.
 
Kysymys maitotuotteista.
Noitahan on kaupan hyllyillä noita rahka ja jugurtti-valmisteita 5-6kk ikäisestä alkaen. Mä lisäsin pikkusen maustamatonta jugurttia/rahkaa omiin mössöihin ja tykkää ihan älyttömästi. Annoin myös maistaa pikkulusikallisen viiliä ja se oli ihan lempparia. Itku tuli kun ei saanut enempää. Koitin googlailla, mut en löytänyt tietoa miksi suositus on 10kk. Joo, sen löysin et elimistö ei pysty pilkkomaan lehmänmaidon protskuja. Mut entäs noi pilttien protskut?

Meillä ei ole tullut vatsavaivoja noista omista jugurteista, mut määrät on ollu tosi pieniä, ehkä ruokalusikallinen itse jugurttia/päivä.

Menen nyt hiukan ohi suositusten taas, mut kun tuon maidonjuonti on niin heikkoa niin järkeilin et jostainhan sen on niitäkin ravinteita saatava. Nyt on alkanut taas maitoakin juomaan, vaikkakin tappelun kanssa.
 
En tiiä kyllä yhtään mutta oiskohan ne jugurtit ja rahkat tehty korvikkeen kaltaseen maitoon?

Täällä poika ei oo kyllä yhtään tullu äitiinsä joka on kauhee makuri. Hän ei tykkää mistään hedelmä- tai marjasoseista enää. Puurotkin menee ihan paljaaltaan. Kyökkii ja kieltäytyy syömästä jos laittaa hedelmää tai marjaa sekaan.
 
Kattis!! Meillä sama juttu! Ei tykkää yhtään hedelmä- tai marjasoseista! Huuto raikaa jos satut jotain puuroihin lisäämään :D Oon ihmetellyt mutta todennut että eikai tuo haittaa, normaalisoseita vetää ilolla ja hedelmiä menee pari lusikallista päivässä, jos sitäkään.
 
Eipä kai se haittaa :) mahtaako nää nappulat pysyy vanhemmiten makeesta erossa kun ei nyttenkää maistu?
 
Niin, kai niissä kaupan omissa se maito on jotenkin käsitelty.

Aika hassu sattuma kun nyt just tästä puhutaan :) Eilen illalla nimittäin tein tytölle iltapuuroo ÄM-korvikkeeseen. Siitä tuli sitten hitusen liian jämäkkää ja lisäsin maitoa. Jostain kumman syystä käsi meni siihen ihan tavalliseen valion litran maitopurkkiin ja pari lorausta ehdin kaataa kun tajusin että "ei herranjumala, ei tätä!" :grin Annoin sen kuitenkin tytölle, niin vähän sitä normimaitoo siihen meni.

Eilen tyttö sai myös ekaa kertaa lohta! Samalla, mainiolla ruokahalulla veti lohi-bataatti-pasternakkasoseen kuin kaiken muunkin :) Tänään annan ekaa kertaa nautaa, paistijauhelihan muodossa ja katsotaan mitä sosekuutioita kaivan pakkasesta kyytipojaksi :) Ai niin, ja kanamunaakin syötiin kuluneella viikolla :)
 
Ainakin tossa ella's brekkiessa on pastoroitu täysmaito. No, ota noistakin selvää. Teen ehkä kuten jatkossakin, pienissä määrissä tuskin mikään haittaa.. Ennen on annettu vauvoille ihan lehmänmaitoa vauvasta asti, mut kai nyttemmin on tehty tutkimus jossa todetaan epäsopivaksi. Kiellettyjen listalla maito EI ole, on vaan suositus että 10kk.

Meillä ei muuta syötäiskään ku hedelmä ja marjasoseita (höytettynä jollain hapanmaitotuotteella).. :) taitaa tulla herkkuperse tästäkin tytöstä.
 
Itse en antaisi tavallisia maitotuotteita vielä, ihan sen takia että niiden proteiinipitoisuus on aika paljon isompi kuin esim. äidinmaidon tai korvikkeen. Korvikkeissahan maito on muunnettu sellaiseksi että vauvalle se sopii. Muutenkin maito on vauvalle (ainakin rintaruokitulle) se tärkein ravinnonlähde vielä 6kk:n jälkeenkin.

Olen kyllä miettinyt, antaisinko vauvalle soseita tai valmispuurojauhetta jossa on maidon ainesosia (kun ei ole pakko).. Korviketta en ole antanut, joskus kyllä olisi kiva laittaa kasvissoseisiin muutakin kuin vettä, mutta lypsäminen on niin "iso" prosessi, että olen sitten antanut soseet soseina ja maidon maitona..
 
Takaisin
Top