Kiinteät

Mie en oo erikseen keittänyt pikkulusikoita, vaikka oon antanut d-vitamiinit ja Disflatyliä lusikalla 2 viikon iästä saakka. Hups! Taas en tullut ajatelleeksi asiaa. En oo kyllä tuttejakaan juuri keitellyt..

Elenna: mekin ollaan täysimetyksellä vielä ja ainakin tuonne helmikuun alkuun, kun poika on sitten reilut neljä kuukautta. Annoin luumusosetta nyt poikkeuksellisesti, kun ei kakka meinannut tulla. Tuli nyt vasta seitsemän päivän tauon jälkeen ja kolmen päivän luumusosekuurilla.

Ei kai se keittämättä jättäminen niin paha asia ole. Kai siinä kasvaa lapsen vastustuskyky.. Vaikka itse vieläkin kaikki ruokavermeet pojalle keitänki( mun mielestä vaivattomampaa ku tiskaaminen) niin oon ajatellu flunssa ja mahatauti yms estämistä tuolla keittelyllä. Enkä oo hygieniahirmu, käytän maalaisjärkeä. Esim. Tutti saa pyöriä sitterissä, pojan sängyssä ja pöydillä ja silti annan vauvalle. Jos taas tippuu lattioille tai johonkin selvästi ei niin siistiin paikkaan, nii sitte vaihdan tutin puhtaaseen.

emmu_ma; aloitin ensin maistelulla ja sitten annoin pari päivää lounasta ja päivällistä ja sen jälkeen annoin myös iltapalaa :) se oli neuvolatäti joka neuvoi antamaan iltapalaa (ja varsinkin banaania koska se sisältää paljon ravintoa) jos haluaa että vauva nukkuu koko yön :) ja me käytetään vauvalusikoita, ne sopii paremmin hänen suuhunsa :)

Minä oon nyt vähentänyt pullojen keittelyä, lusikoita ja vauvan ruoka-astioita en ole milloinkaan keittänyt, eihän ruokakaan steriiliä ole ja kun vauva nykyisin työntää kaiken suuhunsa niin eiköhän se kotipöpöt oo jo saanut :)

Tutit keittelen kun muistan ja tuttipulloista keitän vain tuttiosat enkä niitäkään enää joka kerta. Pakkohan vauvan on jossain vaiheessa saada jotain pöpöjä elimistöönsä että osaa niitä vastaan taistellakin. 3kk iässä taisin vähentää pullojen keittelyä.

Meillä ei keitellä mitään, kun tutteja ja tuttipullojahan meillä ei käytetä kun neiti vihaa niitä :D Steriloitavaksi jää vain lusikat ja nekin olen vain pessyt tosi kuumalla vedellä ja pesuaineella!

Miten te, jotka ootte keitelly pullot ja tutit, niin ootte vähentäny sitä keittelemistä? Ensin joka toinen kerta keittoon ja joka toinen tiskaten, vai suoraan esimerkiks kolme kertaa päivässä keittänyt?

Niin ne tilanteet muuttuu ja meillä onkin jo aloitettu ihan kunnolla kiinteät.

Kirjoittelin jo tuonne "Imetys"-osioon miten mulla on tuo maidontulo vähentynyt. Ollaan sitten sitä paikkaamaan otettu kiinteät korvikkeen lisäksi. Ja voi vitsi miten innolla tuo tyttö syö! :) Peruna-porkkanaa lähinnä, mutta myös kesäkurpitsa-bataattia ja marja/hedelmäsoseita. Ihan ollaan vaan noita kaupan bonaa ja pilttiä nyt annettu. Kaksi kertaa pvässä syö kiinteitä, ennen päiväunia "lounas" ja illalla sitten kun on ollut jonkin aikaa hereillä päiväunien jälkeen. Tällä hetkellä menee jo 1/2 prk/ruokailu kerta.

Maha on toiminut hyvin, kakka kulkee jne. Aika vauhdilla ollaan edetty, mutta tähän asti tyttö on ollut tyytyväinen. Nukkuu nykyään jo 10h yöunia ilman heräämisiä. Tällä viikolla tarkoitus syödä itse tekemiä soseita (bataattia olen jo tehnyt). En siis halua valmissoseita koko ajan syöttää, mut nyt alussa ollut helpompaa. Tarkoitus ottaa lisää makuja esim kukka/parsakaali, luumu jne. Ja tosiaan itse tehdyissä soseissa tulee sitten tuo karkeampi rakennekin tutuksi.

Meillä on käytössä ne vauvan omat muovilusikat. Saatiin niitä useampi kappale lahjaksi. Mitään en enää keittele, tiskaan tai vaan huuhtelen. Enkä oikeastaan ole usein aikasemminkaan keitellyt. Tuttipulloja ja tuttia tuli noin 2 vkon välein keitettyä tai silloin kun muisti. Meillä nyt noi koiratkin käy vähän väliä nuolemassa tytön naamaa, niin että siinä suhteessa tuo keittely tuntuu turhalta...

Kunusiini. Googleta sormiruokailu niin saat vastauksia.
Tukehtumisen riski sormiruokaillessa on jopa pienempi kuin soseiden syötöllä. Lapsi saa ihan ikenilläänkin jauhettua pehmeitä ruokia mössöksi suussaan ja nielaistua. Sormiruokailu lapset itseasiassa oppivat nopeammin käyttämään lusikkaa kuin syötetyt mössölapset jne jne. Sormiruokailulapsi syö itsenäisesti jo muutaman viikon jälkeen ja vanhemmat saavat syödä samalla. Ei tarvitse keskittyä yhden syöttämiseen.

Lapsen mielestä itse suuhun viedyt ruuat maistuvat paremmilta kuin väkisin syötetyt jne.

En tiedä linnunpoikaruokailusta, sitä en aio harrastaa, mutta olen kantoliinakansalainen joka meinaa sormiruokailuttaa lapsensa. Ituhippi :-)

Miten helppoa on lähteä kahvilaan, ulos syömään mihin vaan kun aina löytyy jokapaikasta lapselle sopivaa ruokaa, eikä tarvitse ottaa mössöjä mukaan.

Annoin muuten omalle 4kk vauvalle kokonaisia (!!!!) sulaneita pakastemustikoita suuhun (näin ei saa sormiruokailussa tehdä) ja hän ihan innoissaan ihan itse jouhoi niitä, eikä todellakaan meinannut tukehtua. Samoin mössöt joita olen antanut on ollut todella karkearakenteisia eikä ne mene alas ilman pikku työstöä suussa. Tämä nakertaa jo kurkkua niin että saa siitä siemeniä ja hiukan muutakin irti. Porkkanaa ja päärynää lähinnä imeskelee kun en ole viitsinyt vielä kypsentää. Koska aion imettää sen 6kk niin ruokailut on meillä vain makujen kokeilua eikä tarkoitus ole täyttää niillä mahaa.

Niin eikös se ole suositus, että 6 kk ikään äidinmaitoa...Tuntuu, että neuvoloissa tuputetaan liian aikaisin antamaan soseita. Ilmoitin kyllä heti 4 kk neuvolassa, että mitään ei ole maisteltu, eikä maistella ainakaan kuukauteen. Kyllä alle 4 kk ikäisen vauvan suolisto on varsin kehittymätön käsittelemään kiinteää ruokaa.

Meilläkin mennään pelkällä rintamaidolla, tällä viikolla tulee 4kk täyteen. Ei oo mitään aikomustakaan vielä alottaa mitään maistelua :) Kerran sai käyttää kurkkutikkuja puruleluna oikeen lelun puuttuessa mutta muuten meillä ei vielä oo tietookaan muusta kun maidosta. Viime neuvolassa saatiin vihkoset mutta sanoin myöskin ettei olla vielä alottamassa kiinteitä, vauva on nyt maidolla kasvanu 9 kiloseks niin uskon että sillä pärjää vielä 2kk :)

Mullakin aikomuksena alottaa sormiruokailu. Vauvoilla tosiaan on kakomisrefleksi joka auttaa ettei liian isot ruokapalat mee kurkkuun. 6kk iässä saa muutenkin ottaa reippaammalla tahdilla uusia ruokia joten lautaselle voi laittaa esim. Kuutta eri sorttia vihanneksia/juureksia/hedelmiä ja lapsi saa valita mitä niistä syö ja minkä verran. Lapsentahtisuus siis avainsana ja se että suuhun ei kukaan laita mitään vaan lapsi oppii tunnistaan milloin on kyllänen ja lopettaa syömisen. Jos ei pidä kukkakaalista niin voi syödä siitä vierestä porkkanan. Meillä on imetyskin ollu ihan vauvan tahtiin, välillä tunnin välein ja välillä neljän tunnin välein ja se on ollu meille sopivaa. Toki kiinteiden kanssa aletaan rakentaa selkeempää ateriarytmiä mutta maito on ensimmäisen vuoden tärkein ravinto joten ei oo hätää vaikka ei heti täytä mahaa pelkästään sormiruualla vaan saa harjotella ihan rauhassa.

Puuroja varten vauvalle voi antaa heti oman lusikan ja joko täyttää sen valmiiks ja antaa viedä ite suuhun tai antaa vauvan dipata sitä/sormia puuroon ja syödä siitä. Eli sotkusta puuhaa :p

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Mutta kaikille se ei käy. Varsinkin meillä kun mun maito loppui (osittainimetin kun maitoa ei missään vaiheessa ollut tarpeeksi) ja nyt ollaan menty äidinmaitokorvikkeella joka ei siis sisällä yhtä paljon ravintoa kun äidinmaito ja siksi oli pakko alkaa antaa kiinteää ruokaa.. Kun meidän tyttö on niin iso että hän tarvitsee paljon ravintoa ja hän ei saa tarpeeksi maidosta. Hän alkoi esimerkiksi heräämään monta kertaa yöllä kun hänellä oli niin nälkä.. Nyt hän nukkuu koko yön kun hän on saanut kiinteää ruokaa. Eli hyvä olisi jos voisi täysimettää 6 kuukautta, mutta jos käyttää äidinmaitokorviketta niin silloin on hyvä aloittaa antaa kiinteää ruokaa 4kk iässä.

Eikös korvike kuitenkin ravinnollisesti "vastaa" äidinmaitoa, näin olen käsittänyt? Tai se korvaa sen, nykyisinhän puhutaan korvikkeesta, ei vastikkeesta (tätä meille neuvolassa korostettiin). Mutta ne suoja-aineet ja vastustuskykyä kehittävät aineet siitä puuttuu. Eri asia on sitten se riittääkö maito (äidin sellainen tai korvike) ylipäätään kattamaan vauvan ravinnontarvetta miten kauan. Kyllä meidänkin ei-niin-pieni-vauva eläisi pelkällä korvikkeella hyvinkin vielä, mutta onkin eri asia onko järkeä syöttää vauvalle tolkuttomia määriä maitoa tunnin välein vai antaa välillä kiinteitäkin. Ja taisi siinä olla joku muukin syy, olisko ollut joku maksan rasittuminen tai jotain siihen suuntaan? Olemme siis kiinteät aloittaneet mekin korvikevauvallemme.

Niin tai näin, kunhan vauvat kasvaa, äidinmaidolla, korvikkeella tai kiinteillä.

Ja tuo sormiruokailu ei täysin ole meidän juttu, toki vauva kasvaessaan saa sorminkin syödä sitä mitä nyt yleensäkin sormin syödään, mutta esim puuroa ei meidän vauva tule syömään sormin todellakaan :)

Eiku se liiallinen korvike taisikin olla riski munuaisille. Sisäelin kuitenkin :D

Korvike ei ole ravintoaineiltaan samaa kuin äidinmaito. Mä löysin joskus taulukon noista, mut en nyt äkkiseltään enää löytänyt.
Lapsi ei kasva korvikkeella samoin loppuviimeks kuin äidinmaidolla, siksi korvikevauvoille suositellankin kiinteiden aloittamista jo 4kk. Ja silloin juurikin noi mössöt on päteviä.

Jos vauva taas on täysimetyksellä sitä on suositeltavaa jatkaa 6kk ikään ja sitten vasta aloitella kiinteät.

Sormiruokailun voi aloittaa vasta kun lapsi istuu kunnolla. Eli n 5,5-6kk iässä.

Joissakin maissa (muslimimaat esim) vauvoja imetetään 2 vuoden ikään asti. Joissakin vauvat saavat imeskellä kalaa jo ihan vauvana (eskimot). Joissakin maissa lapset syö ihan pölönä kasviksia (aasia). Joka maassa on omat suositukset. Mä olen tutkinut asiaa melkoisesti :-) Ja poiminut näistä itselleni tärkeitä vinkkejä siitä, miten aion lastani ruokkia.

Esim mitään niitä maissinaksuja en aio todellakaan antaa missään vaiheessa. Ennemmin pilkon niitä omenan/porkkanan paloja naposteltavaksi. En myöskään anna koskaan mitään vellejä pullosta. Aika hyvin saa käyttää omaa maalaisjärkeä noissa ruuissa.

Tosta linkistä löytyy suomalaiset ruokintasuositukset ja "kielletyt" ruuat. Niitä aion kuitenkin noudattaa. Linkissä on muutakin mielenkiintoista ruokinnasta. Sitä en tiedä olisko tuosta jotain päivitettyä versiota. Tuo on jo 10v vanha...

http://www.stm.fi/c/document_librar...E-3555.pdf&title=Lapsi__perhe_ja_ruoka_fi.pdf

Aivan, tietenkään ravintoaineet ei ole samat, ilmaisin itseni huonosti. Väestöliiton pullonpyörittäjienopas kertookin asian selkeämmin: "Äidinmaidonkorvikkeita koskeva lainsäädäntö ja tuoreimmat kattavat tutkimukset takaavat lapsen kehitykselle riittävän ravintoaineiden saannin äidinmaidon kaltaisesti." Tätä siis hain edellisessä viestissä. Tuskin mikään teknologia koskaan saa aikaan täysin äidinmaidon kaltaista korviketta!

Alkoi muuten naurattamaan ihan hulluna ajatus vauvasta imeskelemässä kaloja :D

Tänään alan antaa Ompulle kunnolla ruokaa! Kuten tuolal neuvola-ketjussa kirjoitin, paino oli pudonnut +20 käyrältä + 5:een :(, ja täti sanoi, että pitää antaa syödä niin paljon soseita kuin syö, ja kolmesti päivässä! Kamala olo, kun oon rajottanu toisen syömisiä siks ku vihkosessa luki et täysimetys on hyvä ja 1-2 teelusikkaa päivässä muuta riittää. Hyvin on yönsä nukkunu ja muutenkin, niin en oo aatellu, että tarvisi enempää. No nyt saa.

Luin jo tuolta neuvolaosiosta, että onpa tyhmästi sanottu Kunusiini sulle neuvolassa. :( mäkin imetän vielä, tosin iltaisin tyttö saa korviketta, mutta en oo silti vielä edes aloittanut maistattamaan kiinteitä. Posket pullottaa tytöllä, joten eiköhän tuo riittävästi saa ravintoa maidostakin. Ikää nyt siis 3 kk 2 vko. Täytyy kysäistä 4 kk neuvolassa, joko ne sit suosittelee niitä kiinteitä aloittaa , kun tosiaan ei ihan täysimetyksellä olla, vaikka suurimman osan kyllä saa rinnasta.

Minen ole poka keitelly lusikoita ikänä. Oon käyttäny konepesussa.. ja muistaakseni Ainun lusikoissa oli, että kestää sen 65 astetta, muttei keittämistä?! Ei oo pakettia jäljellä.
Tuttejaki oon jo tosi aikasessa vaiheessa virutellu hanan alla. Toki keitän siis nekin ajoittain kaikki kerrallaan, eikä likasta tuttia vauvalle anneta.

Pullot me putsataan mikrossa, ku se on niin kätevää. :)

En jaksa olla liian niuho, ei niitä ole ennenkään niuhoteltu puhtaaksi, ja hyvin on jengi kasvanu aikuiseksi asti. ;)

Minäkään en ole keitellyt lusikoita lainkaan, enkä kyllä pullojakaan sterilisoi enää. Tutit jos tippuu koirankarvoihin lattialle niin huuhtasen raanan alla karvat pois.

Me on nyt lusikoitu luumusosetta kun kakkaa ei ole kuulunu kahteen viikkoon.. Ei vauva mitenkään tuskaselta vaikuta mut itseäni alkaa ahistaa. Meillä on sunnuntaina eka vauvauinti ja mä olen VARMA että se kakkii tuutin täydeltä sitte altaaseen..

Mustikoitakin aloin nyt lusikoimaan kun toi omin kourin niiden syöminen on ihan älyttämän suttavaa touhua. Saa syödä marjas itse sit ku pinsettiote löytyy. Muuten hän "nakertaa" kurkkua ja porkkanaa itse. Hyvin vähän saa irti. Lähes kerran päivässä lusikoidaan lisäksi bataattiporkkana mössöä, hän avustaa omin käsin kyllä melko hyvin. Omin käsin suuhun laitettu on namnam mut äidin lusikoimana sama ruoka on yääähh pahaa!

Annoin äsken ekaa kertaa tuttipullosta vettä (on syönyt tuttipullosta maitoa ehkä 3-5kertaa elämänsä aikana) Ja imi aluksi ihan hulluna, kunnes tajus et yäääk tääää ei oooo maitoa. Mut päätti sit kuitenki juoda :-)

Purkkiruokkijoille tiedoksi että hedelmä ja marjasoseisiin on lisätty AINA hedelmäsokeria. Jos sitä ei lue purkinkyljessä niin valmistajan ei tarvitse ilmoittaa jos soseen valmistamisessa käytettyyn marjasoseeseen on lisätty. Ihmettelin tätä kun omavalmistamani mustikkasose on tosi kirpeää verrattuna kaupan samanmoiseen. Vauvat kyllä tykkää kirpeästä/happamasta joten sitä hedelmäsokeria ei TODELLAKAAN tarvitse omavalmisteisiin lisätä.

Takaisin