Kiinteät

Mekin juuri äsken maistelimme peruna-porkkanaa, ja hyvin tytölle maistui. Tämä ei kyllä ollut minulle mikään yllätys, sillä hän rakastaa kaikenlaisia tarjoiluja d-tipoista antibiootteihin :).

Uusimmassa Vauva-lehdessä oli muuten vanhoja ravitsemussuosituksia. Ei ole monta vuosikymmentä siitä, kun kuukauden ikäiselle tarjottiin porkkanaraastetta ja laimennettua appelsiinimehua!

Meillä maisteltiin jouluaattona hedelmäsosetta :) Ekaksi tuli se perus irvistysilme, mutta seuraavilla kerroilla ei enää eli taisi tykätä. Eihän tuosta varmaan mitään nielty, mutta halusinkin vain maistattaa. Ikääkin tuolloin oli vasta se reilu 3 kk. Meillä tyttö kun nukkui lähes koko jouluaaton (ruoan, pukin, lahjojen avaamisen ja kahvin ajan :grin ), niin halusin että jää edes jotain muutakin kerrottavaa ensimmäisestä jouluaatosta :grin

Maistelu aloitetaan sitten 4 kk iässä. Ajattelin tosiaan että vain maistellaan. Jos vaan maitoa riittää ja tyttö kasvaa, niin varsinainen "syöminen" sitten 6 kk iässä. Noh, katsotaan miten käy suunnitelmien kun päästään ensin nyt siihen 4 kk ikään asti eli kaksi viikkoa vielä.

Mä luovuin kokonaan soseista ja aloittelenkin ihan kokonaisilla raaoilla tai kevyesti höyrytetyillä vihanneksilla joita saa imeskellä. Osaa hienosti "syödä" ihan ite. Aika hauskaa seurattavaa.

Meillä on maistunu tähän mennessä ihan kaikki tosi hyvin, mutta seuraukset ei oo kaikki ollu niin hyviä. Porkkana ja peruna on nipistelly, pierettäny ja hidastanu kakkaa, mustaherukka tuli melkoista vauhtia pepusta ulos monessa erässä, persikkasose veti ihan vetiseksi limaksi. Avokado ei aiheuttanu mitään erikoista, kakassa vain oli vihreitä muruja.

Ainoastaan mustaherukasta luovun kokonaan pitkäksi aikaa. Muita voi silloin tällöin maistella, mutta pitää antaa vain ihan vähän eli vain yksi tai kaksi tavallista teelusikallista (siis pari vauvanlusikallista). Tulee helposti kiusaus antaa vielä yksi, ja vielä yksi, ja vielä ihan pieni yksi, kun toinen niin tykkää, mutta pakko on äidin nyt hillitä itsensä, että toisen masu ehtii tottua. Maitoa riittää, joten sitä niin kauan varsinaisena ravintona, kun vauva pysyy kylläisenä.

Meillä syödään jo kaksi ateriaa päivässä, lounaalla kasvista ja päivällisaikaan hedelmä- tai marjasosetta. Ja illalla sitten peruna-porkkanavelliä, vaikka sitä en juuri ateriaksi laske kun on melkeinpä vaan korviketta :) Vellin jälkeen poika sammuu illalla tosi nopsaan, saa varmaan jotenki kylläisemmän olon aikaan? Maissi- ja riisivelli tuntui vähän kipristelevän masussa joten niitä en nyt olekaan antanut.

Kasvikset menee huonommin (lapseni on herkkupeppu) mutta kyllä niitäkin alkaa jo paremmin menemään. Maistettu on bataatti, porkkana, peruna ja kesäkurpitsa. Ainoastaan kesäkurpitsa sai pojan puklaamaan paljon ja ei viihtynyt oikein pitkällään niinä päivinä, nostatti varmaan evästä kurkkuun. Muuten ei masuvaivaa oo ollut ja annakin sosetta niin paljon kuin poika haluaa syödä, eihän se vielä paljon ole. Porkkana uppoaa parhaiten. Suurimman osan kasvissoseista oon tehnyt itse.

Hedelmistä on lähinnä annettu luumua kun muuten kakka tekee jykkelin eikä tule ilman suuren suurta taistelua. Maistettu on myös mustikkaa, päärynää ja banaania.

Nyt kun on harjoiteltu tätä syömistä pari viikkoa, poika on alkanut tajuta syömisen jujun :) Avaa suunsa vain kun haluaa ja lopettaa syömisen kun on saanut tarpeekseen. Eikä enää tahti ole "yksi sisään kaksi ulos" niinkuin ihan ekoina kertoina.

Meillä on maisteltu porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia. Syödään kaks kertaa päivässä parin ruokalusikallisen verran. Huomenna laitetaan maissi kokeiluun ja parin päivän päästä avokadoa.

Kaikki on onneksi tytsylle maistunut ja ruokahetket on parasta päivässä! Meilläkin on nyt jo yli viikon sujunut ruokailut ihan luistaen kun tyttö hokas miten lusikalla syödään! Hedelmiin ei olla vielä suuremmin tutustuttu kun ajattelin ensin pistää kokeiluun noi tylsemmät safkat :D

Kukkakaalista tuli pahan hajuisia pieruja mutta muuten ei ole ollut mitään! ...Vielä :)

Mä olen nyt tutkinut jonkin verran sormiruokailua ja todennut että se on mun juttu. Vaikka maisteleekin joitain mössöjä jo nyt niin varsinaisen syömisen aloittaminen tapahtuu sitten sormiruokailulla.
Nyt jo olen käyttänyt hyväksi vauvan tarvetta lykätä kaikki käden ylettyviltä suuhun. Hän maistaa ihan kaikkea ja oikein maiskuttaa. Mitään ruokaa ei ole vielä räkinyt ulos suustaan.

Lasketaaks kiinteiksi koirankarvat? Niitä menee jostain syystä paljon alas, ainakin kakan mukana tulee karvaa.. :-)

Meidän tyttö on maistanut; perunaa, bataattia, porkkanaa, päärynää, banaania.. Huomenna ajattelin kokeilla kukkakaalia. Neuvolan käskystä olen nyt antanut hänelle ruokaa kolme kertaa päivässä; klo 11 ja klo 17 kasvis sosetta ja iltapalaksi hedelmäsosetta. Ja ennen nukkumaanmenoa saa vielä riisivelliä. Olen tehnyt kaikki soseet itse ja tyttö ei ole vielä ainakaan saanut mitään vatsavaivoja :) ja hän rakastaa ruokaa! Täytyy lusikoida ruokaa hänelle nopeasti koska muuten hän alkaa huutaa :D ja heti kun ruoka loppuu tulee huutoa :D ja nyt kun on saanut kiinteää ruokaa niin hän nukkuu taas koko yön! Ihanaa <3 hän alkoi heräillä 2-3 kertaa yössä kun oli niin nälkä mut nyt hän pystyy taas nukkumaan koko yön :)

Sofiaelisabeth, aloitko heti antaa kolmesti päivässä ruokaa? Kun oon miettinyt otanko jo iltapalan kuvioihin kun lounas ja päivällinen jo syödään :)

Meillä on parina päivänä maisteltu vähän porkkanaa, mutta se päättyy aina itkuun. En tiedä, pitäisikö odotella vielä jonkin aikaa ja aloitella uudemman kerran vai vaan sitkeästi jatkaa kokeiluja? Kun periaatteessa kai valmius kiinteiden ruokien syömiseen, lusikalla, tulee siinä 4kk iässä.. eihän tässä kiire ole, mutta menee tuota vastiketta aika hurjia määriä päiväs.sä

Mä en ihan täysin ymmärrä tuota sormiruokajuttua vauvoille. Mikä siinä on se suuri pointti? Valistakaapa minua.

Tai siis että tottakai banaania ja vihannespaloja ja sen sellaista voi sitten myöhemmin syödä käsin, kun niinhän niitä syö aikuisetki, mutta miksi ei ollenkaan soseita tai hienojakoisempia ruokia alkuun? Kun ruokailua ei muutenkaan aloiteta vihanneksista vaan juureksista, marjoista ja hedelmistä, ja nekin usein kiehautettuina soseina, että on vatsalle parempi. Nielemään on helpompaa opetella hienojakoisen tavaran kanssa, ja eihän vauvoilla ole hampaitakaan, että voisi itse muusata kunnolla. Mitä jos vauva saa höyrytetystä kukkakaalesta palan imaistua irti? Hentoiseen vauvaan on paha mitään Heimlichiäkään käyttää. Sorminko ne palat sieltä kurkusta kiskotaan, ja vauva ei saa kammoa?

Ja jotenkin tuntuu loogiselta antaa lusikalla, jotta vauvakin oppii, että syötävät asiat on usein astioissa ja syödään aterimilla, kun vauvat tosiaan vie suuhun muutenkin kaiken, eikä sitä muuta roinaa ole tarkoituskaan hienontaa suussa ja niellä. Miten sormiruokaileva erottaa, mikä on syötävää ja mikä ei? Että kurkkua pitää syödä mutta vessapaperia ei?

Onko tää sormiruokailu niitä kiintymysvanhemmuusideoita niinkuin se linnunpoikaisruokailu, missä äiti pureskelee ruuan ja lapsi saa ottaa sen suoraan äidin suusta? :confused1

En nyt osaa mitään tuohon sormiruokailuun sanoa, kun en oo yhtään tutustunut aiheeseen. Mut aattelin kysyä lusikoista: syötättekö soseita normaalilla teelusikalla vai onko kaikilla vauvojen omat muoviset lusikat? Mitä nyt yhden purkin verran olen luumusosetta syöttänyt, annoin normaalilla Hackmanin lusikalla ja anoppi (ts. mummi) kun kuuli sen niin oli, että hanki ehdottomasti vauvojen oma lusikka..

Meillä ei oo pidetty kiirettä näissä maisteluissa.. Tällä hetkellä ollaan kerran maistettu vauvalusikallinen perunaa ja bataattia. Aloitellaan sitten paremmin 5kk iässä tuossa parin viikon päästä :)

Menna, mie annan molemmilla tasapuolisesti että oppii erilaisiin ruokailuvälineisiin.

Mulla on käytössä ihan vauvoille tarkotetut lusikat. Kai ne on ikenille turvallisemmat jos vauva sattuu purasemaan lusikkaa.. En tiiä pitääkö paikkaansa mutt näin oon itte ajatellu.

Meilläkin syödään vauvoille tarkoitetuista lusikoista. Itseasiassa ostin niitä monia erilaisia, en mitenkään tarkoituksellisesti vaan siksi että ajattelin niitä tarvitsevani ainakin pari kappaletta. :D Tottuupa eri muovien makuihin! HAH. Mä en tosta sormiruokailusta ymmärrä mitään. Googlettamaan-->

Meillä ei oo maisteltu vielä ollenkaan... oonko mä ainoa? Vauva on viikon päästä 4kk. Ehkä 4kk-neuvolassa tulee sekin asia puheeksi...pitää kyllä kysyä, mikäli täti ei sitä ota puheeksi.

Tota lusikkajuttua oon itekin miettinyt. Ja pitääkö edelleen keittää kaikki, siis vauvan lusikatkin? Ja eikös astianpesukone aja kanssa sen sterilointihomman, onko se ok, et tiskaa lusikkaa käsin ja välillä pistää tiskikoneeseen peseytymään?

Toinen asia mitä oon miettinyt: Ku meillä on hitaasti kasvanut vauva ja haluttais saada painoa nousemaan mahd nopeesti, niin kasvaako vauva paremmin (4-6kk iässä) jos antaa myös kiinteitä ruokia, vai aiheuttaako kiinteät pidempiä ruokavälejä ja sitä myöten vähemmän kasvua. Eli onko energiasisältö parempi kuin maidossa huolimatta siitä, että ruokavälit ehkä pitenee... Meillä annetaan nyt keskimäärin 3dl korviketta päivässä ja muut tissistä.. Vauva syö n. 80-140ml kerrallaan pullosta, useimmin noin desin.

Jos jollain on tietoa asiasta, niin ois kiva kuulla.

elenna: Et oo ainoa, meillä poika on pelkällä rintaruokinnalla ja jos paino nousee hyvin, niinkuin tähän asti, sillä ajattelin mennäkin ainakin lähemmäs 5 kuukauden ikää (poika ylihuomenna 4 kk). Ja tuohon toiseen kysymykseen, käsittääkseni äidinmaidon (ja varmasti myös korvikkeen) raveinnesisältö on parempi ko minkään kiinteän, koska niissä on yleensä vaan sitä yhtä ainesosaa ja on siis köyhempiä. En tiiä onko sillä sitten vaikutusta, kun tiiän, että osa lisää soseen joukkoon äidinmaitoa, kaippa se tekee siitä ravinteikkaampaa, jos sitä maitoa ei ole kuumennettu liialti.

Meillä neuvolantäti sano, että sitten sais alkaa keittämisiä vähentämään asteittain kun kiinteitä alotellaan. Just sen tähden kun ei mitään lautasiakaan keitellä.
Itse olen tavalliseen pesukone puhtaaseen kippoon soseet laittanu ja siinä lämmittäny mut lusikan keitän edelleen käytön jälkeen.

Takaisin