Kiinteät

En tiiä kuuluuko tää nyt tänne mutta ajattelin kysyä teidän mielipidettä tähän meidän dilemmaan..
Elikkä siis tyttö 4 päivää vajaa 3kk ikäinen. Hän painaa jo yli 7kg ja kaikki tullut pelkällä rintamaidolla! Nyt kuitenkin edelliset 4 viikkoa meillä neiti syö max. 2 tunnin yötä päivää, iltaisin 1h välein.. Kaikki päiväunet ovat lyhentyneet 3-4 tunnista tuohon 1-2 tuntiin ja yöllä herätään 2 tunnin välein. Nyt sitten eilen illalla päätin kokeilla antaa kaksi viimeistä syöttöä nannia, ja nyt tyttö nukkuu edelleenkin!! Eli siis äiti kukkuu täällä kun tyttö nukkunut tähän mennessä 5 tuntia putkeen ja ei näy heräämisen merkkejä! Olen niin onnellinen, mutta toisaalta paska äiti-fiilis taas nostaa päätään..
Mitä mieltä olette? Kannattaako jatkaa täysimetyksellä vai siirtyä osittais imetykseen? Kiinteät ajateltiin pikkuhiljaa aloitella..:)

Kismo, mä olen sitä mieltä, että sekä äidin että vauvan uni on tärkeetä ja se mikä auttaa teitä nukkumaan , ei voi olla pahasta. Mä varmaan tekisin niin, että just iltaisin antaisin rinnan lisäksi vastiketta (ja teenkin näin, meillä muutenkin osittaisimetys) jos sillä saatte paremmat yöunet. Tilannehan saattaa muuttua sitten kun kiinteitä aloitatte, mutta just nyt toimisin näin.
EIkä ole mitään syytä soimata itseään!!

Mä annoin nyt perunaporkkanamössöä omalla maidolla ohennettuna. Haarukalla muussasin ja melko rakeiseksi jätin. Ei Nipa nyt mitenkään liian innoissaan ollut, aluksi mussutti ja maiskutti, mut heti kun laitoin haaleamman lusikallisen suuhun niin tuli oksennusrefleksi. Tein niin pikkuisen määrän että jäähtyi nopeesti. Annoin pari teelusikallista ja kyllä ne läpi meni kun kakan seassa oli porkkananpalasia. Rupean joka päivä kerran antamaan maistiaisia, aina kun itsekin syödään ja likka maiskutttaa vieressä. Pääsääntöisesti kuitenkin rintaruokinnalla.
Ja siirryn suoraan puuroon, vellit jätän kokonaan välistä sitten kun aika on.

Me saatiin tänään 3 kk neuvolasta ohjeet kiinteiden aloittamiseen. Lähempänä 4 kk aloitetaan, luumua kerroin jo antaneeni ja sitä saan jatkaa jo nyt vatsan toiminnan takia. Itse ajattelin tehdä soseita valmiiksi jo etukäteen pakastimeen kunhan tässä joku päivä ehdin. Nopealla tahdilla voidaan kuulema lisätä ruokia ja määriä jos vatsa kestää kun korvikkeella ollaan.

Me ajattelimme aloittaa ensi viikolla kiinteät. Typyllä on nyt antibioottikuuri korvatulehdukseen, ja käytetään se ensin rauhassa loppuun, eikä rapata pienen mahaa entisestään. Perunalla aiomme aloittaa. Uskon vakaasti, että vauveli tykkää hommasta. Hän kun rakastaa niin D-tippoja kuin antibioottiakin :D.

Kismo, minusta tuo kuulostaa siltä, että vauvallasi on vaan tiheän imun kausi meneillään, mikä on ihan normaalia kolmen kuukauden iässä. Teillä on tullut tosi hyvin painoa, eikä maito vaan lopu yhtäkkiä! Näin on ainakin imetyksestä tietävät minulle sanoneet. Korvike sulaa hitaammin kuin äidinmaito, mistä voi johtua nuo pidemmät unet! Kannattaa vaan imetellä niin usein kuin vauva haluaa. Tiheän imun kausi menee kuulemma viikossa tai ainakin parissa ohi. Jos ei mene, niin sitten huolestua. :)

Paitsi että nyt vasta huomasin, että teillä onkin tilanne jatkunut jo neljä viikkoa, pahoittelen. Eli ehkä se ei ollukaan ihan noin suoraviivaista. Joka tapauksessa teillä on painoa tullut aivan valtavan hienosti.. mut sinänsä tuo tiheämpikin syöminen on kai sekin ihan normaalia vauvoilla. Joskus se ei ole, kuten meillä, mutta se näkyy sitten siinä, että painoakaan ei kerry...

Meiän ois tarkotus alottaa kiinteet vasta 6kk iässä. Mulla on aikeena kokeilla lapsentahtista sormiruokailua jossa ei syötetä soseita ollenkaan vaan vauva saa omaan tahtiinsa tutustua ruokaan ja sen erilaisiin koostumuksiin ja makuihin sormiruuan avulla. Samoin normaaliin ruokaan siirtyminen on mahdollisesti helpompaa kun vauva tottuu heti että kaikki ruoka ei oo vaan mössöö jossa maut on sotkettu sekasin. Mulla on just hakusessa tätä käsittelevä kirja Omin sormin suuhun, netistäkin kyllä löytyy paljon tietoo, etenkin englanniksi (baby-led weaning).

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Minä aloitin keskimäisen kanssa soseilla samassa vaiheessa kuin nyt, mutta siirtyi itse luonnollisesti sormiruokailuun kasvettuaan hiukan. Eikä ole ollut mitään ongelmia soseita syöneen esikoisen kanssakaan syömisten suhteen ikinä, kun on siirrytty tavalliseen ruokaan.

Mie en ole vielä ajatellutkaan kiinteiden aloittamista. Ehkä aikaisintaan helmikuun alussa aletaan maistelemaan, kun poika on reilut neljä kuukautta vanha. Mikäli siis tämä imetys onnistuu näin hyvin, kuin tällä hetkellä.

Mullakin oli eka tarkoitus aloittaa neljän kuukauden iässä, mutta aikaistan varmaan parilla viikolla, sillä tuntuu, ettei oma maito ihan riitä ja on kait järkevämpää tässä vaiheessa paikata vajetta kiinteillä kuin korvikkeella, kun maitoa kuitenkin tulee.

Meillä ollaan nyt pari päivää syöty muuatamankerran päivässä maissivelliä, tosin aloittanut olen varovaisesti ja laittanut vain noin 20ml korvikkeen sekaan. Meillä poitsu tankkasi kokopäivän tiheään tahtiin ja tuntui ettei saa maidosta tarpeekseen. Nyt ollut sitten huomattavasti tyytyväisempi ja soveltunut mahalle hyvin näin pienellä totutteluannoksella aloitettuna. Poitsu nyt siis 13 viikkoa ja painoa oli 7kg neuvolassa eilen :) ja pituutta vajaat 62cm. Joulun aikaan meinattiin jos maisteltaisiin soseita ekan kerran.

Meillä maiskuteltu soseita nyt 2 x päivässä 2 teelusikallista per kerta :) Porkkana ja bataatti on suurta herkkua! Luumusoseelle nyrpisteli, luulis sen olevan parhainta ;) No, mielummin näin päin. Ens viikolla ajattelin keitellä kukkakaalia pakkaseen bataattien ja porkkanoiden kaveriksi.

Muistan ku vanhempien lasten kans oli kova kiire aloitella kiinteitä, mut nyt tuntuu siltä, et lykkään niiden aloitusta niin pitkään ku mahdollista. Poika kasvaa hyvin tissimaidolla, niin ajattelin että mennään aina kuukausi kerrallaan ainakin viiden kuukauden ikään, ennen kuin aloitetaan.

Mä en tiedä mikä innostus mullakin on ton lapsen syöttämiseen. Mä olen niin innoissani ja haluaisin että se maistaa kaikkea uutta ja alkais syömään..
Meillä sujuu imettäminen hienosti ja vauva kasvaa hyvin, jotenkin vaan hinku kiinteisiin on kova. Tänään hän sai maistaa mustikkamaitoa :-) Ei ollu sekään mitään suurta herkkua, höh :-)

Ostin kuitenkin nyt jääpalamuotteja ja pieniä munakuppeja ja meinaan huomenna keitellä bataatti-porkkanamössöt pakkaseen. Jos ny kerran päivässä harjoiteltais, eikai siitä mitään haittaakaan voi olla??

Me "jouduttiinkin" jo eilen maistaa ekan kerran vähän sosetta, nimittäin luumua! Pikkumiehen masu ei ollu toiminu kolmeenpäivään vaikka yleensä kakka tulee joka päivä niin päätin kokeilla teelusikallisen luumusosetta ja tänäaamuna plörähtikin sit kunnon rieskat eli toimi! :) ja näytti myös maistuvan poitsulle hyvin, nimittäin ihana hymy ja innostus kasvoilla kun siinä kielellä yritti lipsiä sosetta :) ja meni ihan suuhunkin asti eikä liiemmin pois päin tullut, mitä nyt vähän harjotuksen puutetta vielä :) mutta onnensa kukkuloilla oli poika.... Ja äiti:) oli niin suloisen näköistä kun toiselle tuli niin hyvä mieli uudesta mausta! Ja luulempa että pikkuhiljaa kokeillaan sitä perunaa/baattia/porkkaanaakin :)

Imetysasioita opiskeleva ystäväni sanoi tänään, että kiinteillä ruoilla nälkä pysyy ehkä kauemmin loitolla, mutta energiasisältö on huonompi kuin äidinmaidolla. Eli jos halutaan vauvan kasvavan mahd. hyvin (kuten meillä kun siinä on ollut ongelmaa), niin maito on parempaa. En sitten tiedä, miten korvikkeen kanssa on. Sen korvaaminen kiinteillä voisi ollakin hyvästä?

Meillä on vauva nyt 3kk ja en ole vielä pahemmin perehtynyt asiaan. Mietin vaan, että olisi kiva korvata lisämaito (nyt 2dl päivässä) sitten kiinteillä ja jättää pullo pois. Mutta toisaalta laskeskelin äsken, että tähän mennessä korviketta on annettu vain 15-20% lisämaidosta (viimeviikkoina tuo 20), joten jos näin pystyisi jatkamaan, niin mieluummin sitten tosiaan tuota maitoa antaisi pojalle, että kasvaisi mahdollisimman hyvin seuraavat kuukaudet. Enpä tiedä, että onko se kiinteiden antaminen sitten yhtään "helpompaa" kuin pulloruokintakaan. Sitä tässä lähinnä mietin, että miten saisi omaa elämää helpotettua, sen lisäksi mikä olis vauvalle hyvä. Mutta haluan osittaisimettää vielä pitkään ja toivon tosiaan, että ainakin puolesta vuodesta eteenpäin pärjättäisiin sitten imetyksellä ja kiinteillä, mutta ei pullomaitoja annettais.

Ei saakeli, ei enää kiinteitä meille, vielä. Vauvan suolisto on mitä ilmeisimmin vielä niin kehittymätön että pienetkin määrät mössöä aiheuttaa mahanpuruja. Joka päivä kun on saanut bataattiporkkanaa (mitä syö tosi mielellään) niin illat on yhtä huutoa ja oksentelua. On tosi kipeä :-(
Taidan imettää vaan sen puol vuotta ja kokeilla keväällä uudelleen :-)

Meillä on vatsavaivat parantunut kiinteillä. O_o Jännä miten vaavit on erilaisia. Mä oon ihan pokkana sauvasekoittimella muussannu mahdollisimman hienoksi mössöksi noi bataatit ja porkkanat.

Me ollaan nyt kolmesti maistettu porkkanaa, ja tykkää ihan hirveästi! :) Edelleen vain pari teelusikallista, koska jatkan imetystä pääasiallisena ruokana vielä pitkään. Omppu ihan innostuu, kun lusikka viimeinkin tuodaan myös hänelle suuhun. Mussuttaa kiltisti, huitoo iloisena käsiään ja avaa joka kerta suun ku lusikka tulee uudestaan :).

Takaisin