Kiinteät

Joo sen proteiinin kanssa saa olla varovainen nämä ekat kuukaudet. Neuvolassa sanoivat, että max 1 rkl per päivä ja sitten 8 kk jälkeen 2 rkl. Vauva tarvitsee vähän proteiinia, mutta vauvan munuaiset eivät vielä kestä isoja annoksia. Sain sellaisen kuvan, että mielummin sitten vähän naftisti sitä proteiinia kuin liian paljoa.

Minä ajattelin jättää kalaa vähän myöhäsemmäksi ja olen antanut lihaa ja kananmunaa ensin. Kala on allergisoivampaa kuin nuo muut. Meillä ei ole allergioita, mutta ei kai siitä haittakaan ole, jos kalan antamista vähän viivyttää.
 
Meillä neuvolantäti 5kk neuvolassa oikein suositteli antamaan kalaa :) Norjassa kuulemma aloitetaankin kalalla, eikä siinä ole mitään erikoista. Se on kyllä totta jos vanhemmilla allergioita, niin kannattaa olla varovaisempi. Meillä ei ole mitään, niin rohkeesti on tullut kaikkea annettua :)
 
Mä oon kanssa jättäny kalan maistatuksen myöhemmälle vaikka kummallakaan meistä vanhemmista ei allergiaa ole. Ehkä mummun pelottelu juurikin tuosta allergiasta on tähän syynä..

Annoin eilen laiskuuttani bonan spagettia ja kastiketta-purkin ja ei oo ennen mies avannu suutaan samalla tavalla. Oikeen hymyssä suin odotteli lisää. Yleensä kotiruualle alkaa jo muutaman lusikallisen jälken päristämään lusikkaan ja loppuruuan saakin menemään vaan jos vie huomion muualle syömisestä. Taidetaan olla miehen kanssa huonoja kokkeja..
 
Mä en ole edes jaksanut ajatella missä vaiheessa voi kalaa aloitella. Muutaman purkin kanaa eri lisukkeilla olen ostanut, ja ensimmäinen purkki oli menestys! Siitä eteenpäin on sitten jatkunut sama vanha rata, että useimmiten suu on ja pysyy kiinni, ja jos huulet eroaa toisistaan, niin ikenet nyt ainakin on niin tiukasti vastakkain ettei suuhun saakka mitään saa. Noin kerran päivässä vissiin onnistuu kunnolla tuo soseiden/puuron syöminen, joskus kaksi kertaa päivässä mutta eipä juuri sen enempää. Yhden lusikallisen saattaa saada vahingossa perille asti, ja se siitä.
Ei kai tällä soseiden syömisellä edelleenkään mikään kiire ole, ja kun kuitenkin olen nähnyt ja tiedän, että syöminen onnistuu kyllä Ellin niin halutessa, ei varmaan syytä huoleenkaan ole, mutta enpä silti välillä voi olla murehtimatta, onko joku vika miksi syöminen ei vaan ala sujumaan?
Ja yhtään ei helpota se, että tuntuu että kaikkien muiden lapset syö mukisematta mitä vaan ja miten paljon vaan, monta kertaa päivässä... Senkin edelleen tiedän ettei pidä vertailla, mutta tulee sitä silti mietittyä, miksei meillä vaan ala sujumaan?
 
Apua kiitos. Pojalle ilmesty yhtäkkii tunti sitte toiseen poskeen tai oikeestaan korvan eteen semmonen laaja punanen läiskä, jonka sisällä nokkosrokon tyylistä nyppyä. Voiskohan johtuu vaikka siitä eilisestä spagetista, kun siellä tuli uutena aineena tomaattisose ja muutenki purkissa luki et saattaa sisältää kananmunaa ja sitäkään ei olla vielä kokeiltu?
Aamusti poika sai muutaman lusikallisen aprikoosi sosetta, mutta on se ennenkin aprikoosia maistanu Piltin aurinkoinen-soseessa.
Vai olisko toi noussu jo eilen jos se johtuis siitä spagetti purkista?
 
Meillä pojalla alkaa posket punottaa tomaatista, mut muista ei oo vielä tullut oireita.
 
En mä usko ainakaan että allergisia oireita ilmenisi vasta seuraavana päivänä. Eli tuskin oli spagetista, mutta mitä sitten niin... siinäpä varmaan kysymys.

Meillä punoitti naama ja oli näppyinen silloin kun kiinteitä aloiteltiin syömään. Me ajateltiin että ne ihoreaktiot johtuivat lähinnä siitä kun sosetta oli pitkin naamaa (ärsytti) ja sitten sitä sai pyyhkiä koko ajan (paperi ärsytti) Lisäksi ex-anoppi veikkasi tutin ärsyttävän (kosteutta)

Toivottavasti Kattis syy selviää, tai vielä parempi ja jää vaan tuohon yhteen kertaan! :)
 
Toivon kans että tämä oli tässä. Mut tuntuu silti että aina on jokin murehdittava asia menossa. Jos ei olla kipeitä, niin sitte valvotaan yöllä ja nyt ku kummastakin päästiin ni sitte allergia oireita.. :sad001
 
Meillä lehahtelee posket, ja ollaan aloiteltu soseita hiljalleen. Tosin kuolaa tulee ihan valtava määriä koko ajan ja poika vielä oikein pyörittelee käsillään sitä pitkin naamaa. Neuvolassa ei sanottu mitään poskista, enkä ole huolestunut ainakaan vielä. Nuo läiskät paranee kuitenkin aina tosi nopeasti. Toivon tietenkin, ettei ole mistään allergiasta kyse, mutta olen itse ollut maidolle allerginen, koivulle olen allerginen (ja joskus tulee oireita koivun ristikkäisallergeeneista, kun paljon syö esim. omenaa). Äitini on kalalle hengenvaarallisesti allerginen ja muitakin allergioita löytyy tukku. Miehelläni ei taida muuta olla kuin sitepölyallergia. Eli en siis ihmettelisi, mikäli meidän poikakin olisi allerginen jollekin (melkeinpä yllättyisin, jos ei mitään tule...). Pitää tietenkin seurailla, jos alkaa iho pahemmin oireilemaan, kun lisätään kiinteitä ja toimia sitten sen mukaan. Hyvin kuitenkin kasvaa ja ruoka pysyy sisällä :)
 
Tätä tulosta meilläkin toivotaan, yksi yö takana koulua ja vain yhden kerran syömistä, mutta josko se rytmi tästä alkaisi löytymään ja ruoka maistumaan!
 
Ehkä täällä on ollutkin esillä, mutta jos tulee iho-oireita jostain ruuasta, niin sitä ruokaa voi kokeilla suoraan iholle testimielessä. Ja jos siitä tulee kyseiseen kohtaan oireita, niin ei kannata sitten suuhunkaan sitä ruokaa laittaa, sanoi neuvolatäti.

Meillä on maisteltu pari viikkoa. Ensin bataattia, sitten porkkanaa. Sitten oli yhtenä päivänä porkkana-perunaa, minkä jälkeen tuli useemman päivän tauko maisteluihin, kun oltiin osastolla. Huomenna olisi tarkoitus jatkaa porkkana-perunaa tai sitten ehkä aloittaa päärynä, mitä neuvolatäti ehdotti meille. Tosin sitä pitäisi hakea kaupasta, joten ehkä sitten porkkana-perunaa kumminkin. Noista kokeiluista vain bataatti oli itetehtyä.
 
Hei!

Ajattelin teiltä vähän kysellä määriä miten teillä muilla syödään?
Meidän neiti on nyt 6kk ja paino tulee miinus1 käyrällä... mutta meillä syödään paljon!!!
Nyt esim iltapalaksi tuommoinen kaupan puuro onkos siinä 215g ja lähes koko luumusose päälle.
Päivän aikana kuitenkin syödään kaksi lämmintä ateriaa ja välipaloja niin että 4-6 purkkia sosetta menee päivässä ja maidot päälle + puurot?
Neuvolatäti neuvoi antamaan rypsiöljyä teelusikallinen päivässä lisä energiaa? Onko muille neuvottu?
Öisin meillä syödään useimmiten mutta toisinaan vasta kuuden seiskan aikaan kun herätään niin haluaa maitoa :)
 
Meillä menee paino ihan 0-käyrällä ja pituus -1-käyrällä, mutta neuvolassa täti on sitä mieltä että kasvu on just niinkuin pitää.
Aika suurilta kuulostaa nuo teidän ruokamäärät, Elli kun syö aamu- ja iltapuurot (ehkä sellaisen 0,5dl, marjan tai hedelmän kera) sekä hyvänä päivänä lounaan (joko "suolaista" sosetta tai hedelmää). Ja yöllä syödään tällä hetkellä kerran. Maitoa/velliä menee päivässä sellainen 600-700ml.
 
Joo aika suurelta tuntuu omastakin mielestä, mutta ei neuvolassakaan sanonut että olisi jotain outoa... Ina on kyllä niin touhukas ja varmasti kuluttaakin touhutessaan. Niin pienestä on tällähetkellä kiinni että meillä kontitaan :) ja kakka tulee kahdesti päivässä. Viimeksi neuvolassa mitattu 69,5cm ja 7940g. Mutta kaippa tuo syöminen on ihan normaalia kun ei tosiaan se neuvolassakaan kummastuttanut :)
 
Takaisin
Top