Kiinteät ruoat

Vaikka meillä herätään tosi usein jopa 6-8 kertaa yössä en koe itseäni väsyneeksi. Ajatus välillä.pätkii ja oon vähän pihalla, mutta muuten voin mainiosti. Tähän varmasti vaikuttaa se että menen pekon kanssa samaan aikaan nukkumaan ja yöllä tungen vaan tissin suuhun ja yritän jatkaa unia. Huomaan usein että oma uni alkaa loppua klo 5 aikaan jolloin usein valvoskelen mutta nukahdan sit vielä myöhemmin hetkeks. Meillä paras yö on ollu ehkä 3 herätystä. Onneks tietää että heräilyt kyllä harvenee ja loppuu jossain vaiheessa :-)
 
Mä oon ottanut paljon rennommin kotihommien suhteen ja nukkunu päikkäreitä poitsun kans, kun hänellä alkoi tää tankkauskausi... Ei tässä muuten pysy täysjärkisenä! Tiskit voi oottaa, mutta poika ja mamma ei, jos tarvii evästä tai unta :)
 
Sanna, rm mennään. Neiti on vieressä yöt ihan syöttöjenkin takia. Onneksi hää on tehosyöjä ja menee öisin maks vartti että nukutaan taas. Hivuttaudun vaan viereen, tissi suuhun, koomausta ja kun tyttö nukkuu niin tissi irti ja kauemmas ja unta nuppiin.
 
Minä komppaan Sannaa! Itelläkin roikkuu tuo tissi takiainen 24/7, ei huoli pulloo, ahdistuu niin maan vietävästi jos joku muu pitää sylissä kuin äiti... Kyllä me pikkuneitiä hellästi koulitaan, istutetaan iskän sylissä ja äiti vaikka siinä vieressä. Siinä se neiti imee nyrkkiä ja tujottaa mamaa. Täydellinen symbioosi! Voin kuvitella mikä maailmanloppu se on 9 kuukauden iässä... Tämäkin meni vähän ohi aiheen, mutta siis pitäkää huolta itsestänne :)
 
Meillä ongelma, joka varmaan ihan itse aiheutettu, o ettei tuo osaa nukahtaa ilman tissiä. Ei varmastikaan oikeasti syö kuin sen muutaman kerran yössä mutta aina kun havahtuu kaipaa sen tissin. Joskus saattaa tulla huijatuksi ja nukahtaa tuttiin, mutta harvemmin. Itse en tätä ihan maailmanlopun asiana pidä vaikka moni sitä kauhistelee. Aika aikaansa kutakin! Kohta tätä nyyttiä ei enää saa syliin vaikka haluaisikin ;-)
 
Jos päivällä saa riittävän määrän energiaa tankattua, niin ei pitäisi enää olla syömisen vuoksi tarvetta yöheräilyyn. Jos yösyömiset edelleen jatkuvat ja vielä useampikertaisina, niin joko muksu saa päiväsaikaan liian vähän sapuskaa tai sitten on vain opittu tuo malli, että yölläkin syödään ja/tai että kun havahdutaan hereille, niin ei osata itse nukahtaa uudelleen ilman rintaa/pulloa.
 
Meillä joka syönti on ns. tehokasta yöllä, eli imee ihan kunnolla ja sit joko nukahtaa tai irrottaa ja hetken päästä nukahtaa itse. Samoin päivällä, nukahdetaan joko tissillä tai itekseen. Eli en oo niinkään tuota meidän syömistä lukenu nukutukseksi. Ja kyllä pitäisi saada päivälläkin riittävästi ruokaa, tokikaan ei oo hetkeen syöttöpunnittu mut jos on viidessä minsassa saanu 50g ja syö maks kahden tunnin välein.
 
Eikös 6kk oo Suomen ohjeistusten mukaan se aikaraja, että voi yösyötöt lopettaa?
 
Ei siihen mitään aikarajaa ole. Osa lapsista jättää jo kolmikuisina yösyönnit pois ja se on ihan normaalia. Jos ei lapsella ole yöllä nälkä, niin eihän sitä huvikseen lähdetä herättelemään, että hei, nyt on yö ja pitäisi sitten jonkun ohjeen mukaan syödä :bookworm:. Ne ihan pikkuvauva-ajat ja sen mukaiset 3-4 h syömisvälit on eri juttu.
 
Oiskohan niin että 6kk alkais olla sitä aikaa kun voi alkaa "äidintahdistamaan" ruokailuja? En tiedä. Toiset vauvat ei tuossa vaiheessa ole vielä valmiita luopumaan yösyötöistä.
 
Kirjasta baby blues lainaan nyt lyhyen pätkän. Se on luvusta joka käsittelee suunnilleen näiden meidän vauvojen ikäisten nukkumista ja heräilyjä. On niin kiva lause että sen voimalla taas jaksaa :-) "rinnasta vauva saa sekä mielialalääkettä, unilääkettä että varman vakuuden turvasta: äiti on tässä, äiti on aivan suussani asti." :Heartred
 
Knyttet ♡
Mä aion kyllä vetää tän imetyksen lapsentahtisesti niin kauan kuin se ei mulle oo liian rankkaa. Ja toistaiseksi se ei oo.
Mutta nyt pienet pöksyt pärrää siihen malliin että vaihtoon ennen kuin tulee yli :P
 
Äsken suju soseen syöminen herralta jo ku vanhalta tekijältä :joyful: Ja meillä kun on toi tarttuminen opittu niin tokihan piti napata äitiä lusikkakädestä kiinni ja kiskoa sitä kohti avonaista suuta :smug:

Mites muuten näiden pikkuihmisten juominkihommat? Kesä ja helteet(?) tulossa niin saiko/pitääkö noille mistä iästä alkaen hörpyttää vettä??
 
Kyllähän nyt jo saa antaa vettä mutta en muista ikää jonka jälkeen ei tarttis keittää enää.
 
No on täälläki sitä vettä keitettynä semmosia teelusikallisia annettu, mutta että millo sitä joutaa kantamaan vauvan vesipulloa mukana.
 
:) meillä on se teelusikallinen piisannu kun sen verran saatuaan on huomannu että se ei ookaan maitoa :grin Mua neuvottiin antamaan tilkka vettä sillo ku Veka söi vaan syömisen ilosta puolenki tunnin välein ja puklaili annetun maidon vaan pois. Vesitilkan antaminen autto eikä sitä lohtu/tottumus ja tapasyömistä enää harrasteta.
 
Meillä mummi juotti jo vettä tuttipullosta varmaan 3 kk iässä:) hyvin uppos sekin:)
 
Takaisin
Top