Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo mäki meinasin kerroskattilassa höyrytellä kasvikset sitte ku isompia määriä tarvii tehdä.
 
No mietein tota höyryttämistä, mut ei oo semmost kattilaa. Mutta sieltä tuliki hyvä kikka!:) kiitos! Ekat porkkanasoseet nautittu, tosin ei tainnu mahaan asti mennä kyllä yhtää:D ei ollu venkku oikein selvillä mitä pitäis tehdä:)
 
Ja jos oikein haluu pitää vitamiinit tallessa niin höyryttää kasvikset kuorineen ja kuorii vasta kypsänä. Itse ainakin ajattelen, että kun määrät on niin pieniä, niin sillä oikeesti on väliä, että vitamiinit pysyy tallessa!
 
Edit, okei, mulla oli sit vanhentunutta/väärää tietoa. Ärsyttävää kyl kun ei ole tällä hetkellä oikein resursseja tai mahiksia lukea ite tieteellisiä tutkimuksia niin sit sattuu tällasia!

Muutenkin aika jännää tää et miten toimia jos jotkut suositukset ei vaan istu omaan elämään. Just kun miettii sitä et keskosille yms suositellaan yleensä aikaisempaa kiinteiden aloitusta, niin eihän se kovin huono voi olla. Mut sit toisaalta, kyse saattaa siinä tapauksessa olla pienemmästä pahasta eikä varsinaisesti siitä et se olis hyväks? Mua ärsyttää ylipäätään se kun neuvolan materiaaleissa on niin heikosti perusteluita, ei mulle riitä se et vaan sanotaan et näin on paras, haluan sen tieteellisen datan lisäks! Osassa asioista on nimittäin tullu sellanen fiilis, kunnon perusteiden puuttuessa, että kyse on enemmän ideologisista perusteista...
 
Mä olen asennoitunut niin, että kaikissa neuvolan tarjoamissa ruokailuohjeissa/-suosituksissa on taustalla se pyrkimys ainakin 6 kk täysimetykseen, mitä niiden sitten pitää tuoda esille ylempien tahojen ohjeistuksen mukaisesti. Toki imetyksen puolesta on löydettävissä tutkimustuloksia, mutta tuo kuukausiraja nyt lienee vain poliittisesti päätetty juttu. Ja koska on kyse suosituksista eikä tutkimusfaktoja toisenlaisenkaan menettelyn kelpaamattomuudesta ole esitetty, niin me teemme niin kuin parhaaksi koemme.
 
Mietin täs hetki sitten et onks vauvan "pakko" juoda pullosta tai nokkamukista niin kauan kun syö rintaa.. Tai siis mitä siitä mukista sit juotais? Korviketta vai? Onks kaikille pakko antaa jossain vaiheessa korviketta?
 
En usko että mikään "pakko" on juoda/syödä pullosta. Mulla vaan ois haaveena joskus käydä jossain ilman vauvaa vaikka salilla. Nyt ollaan ihan kiinni toisissamme. Toki voi kiireellä koittaa kipasta syöttöjen välillä, mutta olishan se kivempi ihan rauhassa käydä. Saisi olla hyvillä mielin erossa vauvasta kun tietää, että toinen saa masun täyteen pullosta. Mutta joo, tää vaihe ei kestä kauaa ja kun olen tän kunnialla selvinnyt x3 ennenkin niin ei tämä tunnu missään ;)
 
Mukista voi antaa ihan omaa lypsettyä tai pumpattua rintamaitoa, mutta ei mukista ole pakko juottaa vielä mitään. Ei tarvi antaa korviketta.
 
Joo en happy ajatellut tota tässä nyt ollenkaan! itse oon käynyt jossain leffassa, syömässä, shoppailemassa yms. Niin vauva on sen aikaa ollut syömättä. Siis olis muutenkin ollu. Lähinnä mietin, että kun aloitetaan kiinteet ni onko siinä ruuan kanssa oltava myös mukissa jotain jossain vaiheessa...
 
Kiinteiden ruokien myötä lisääntyy nesteen tarve ja yleensä siis siinä vaiheessa kun kiinteitä syödään vähänkään enemmän, vauvalle tarjotaan maidon lisäksi myös vettä ja se sitten siitä mukista. Tuttipulloon lasta ei ole välttämätöntä totuttaa ollenkaan, jos suostuu heti siitä mukista hörppimään. Ei sitten tarvitse myöhemmässä vaiheessa tehdä sitä vaihtoa tuttipullosta mukiin.
 
Tänään oli 4 kk neuvola ja lääkäri antoi luvan syöttää pojalle soseita niin paljon kun maistuu 1-2 kertaa päivässä :joyful:

Meillä 4kk neuvolassa sanottiin, että ei ole mitään kiirettä antaa muuta kuin korviketta. Tokas vielä että "vai näyttääkö lapsesi siltä että tarvitsisi". On niin erilaisia linjauksia eri neuvoloissa.
No painoa oli tullut jo yhteensä 7140g. Kilo kuukaudessa tähän asti.
 
Mekin saatiin terkalta kehotus aloittaa soseet "jos luulen niiden parantavan pitkällä tähtäimellä yöunia". Jep jep.

En kyllä yksinkertsisesti jaksa edes ajatella soseiden vääntämistä just nyt, katsotaan sitten kun sais parit vähän paremmat yöunet pohjalle. Viimeyönä neiti oli hereillä 23:30-1:00 ihan vaan kun ei häntä väsyttänyt, ja sitten söi vielä 02, 05, 07 ja sittenhän noustiinkin jo puuron keittoon *haukotus*

Saattaa hyvinkin olla että mennään 6kk täysimetyksellä ihan vaan kun äiti on niin laiskalla tuulella. Ekaa kertaa kysyivät haluisinko ulkopuolista apua, taidan siis alkaa ulkoisestikin muistuttaa jo jotain zombia.
 
Meidän vekkuliukkeli on kans viihtynyt aika tiuhaan tissillä. Olo on joinain aamuina kuin jyrän alle jääneellä, mutta viime yönä annoin sen verta periksi, että annoin jäbän nukkuu ekan yöimetyksen jälkeen loppuyön vieressä niin ei tarvinnu pomppia sängystä ylös. Heti on levänneempi olo :)
 
Meillä vaan sanottiin että antaa syödä soseita niin paljon ku maistuu. Eikä ollu mitenkään painon tai yöunien takia. Tuo ku nukkuu 8-10 tuntia yössä yhtä soittoa ja tänään mitattu 64 cm ja 7,5 kg sopusuhtainen vauva. Ehkä se meinas ku on tyytyväinen poika eikä oo ollu tähänkään mennessä mitään vatsanväänteitä niistä soseista ni antaa mennä vaan :smug:
 
Te jotka imetätte miten uskallatte nukkua vauva rinnalla? Muistan sillon ku vielä imetin ei puhettakaa et oisin uskaltanu nukkua samalla... :o
 
Mulla on ainakin selän takana tyyny johon "nojaan" yöllä imettäessä. Eli oon enemmän takakenossa ja ei oo pelkoo et kallistuisin vauvan päälle. Muuta en sitte osaa ees pelätä...
 
Eipä siinä mitään vaaraa oo, kun ei vaan oo mitään pehmeetä naaman edessä. Peiton asetan meidän molempien päälle niin, että sekään ei voi mennä naaman eteen, mikä nyt tarkottaa sitä että jos on viileämpi yö, niin laitan itelle pitkähihaisen paidan.

Ja mitä nyt nukkumiseen yleensä tulee, niin nukun ihan normaalisti kyljellään. Tuntosarvet on sen verta pystyssä, että ei siinä vaan liikahda itse mihinkään... Mieskin ollut ennen kova pyörimään sängyssä, mutta ei enää eli kaippa se luonto jotenkin hoitaa tämän muutostilanteen :)
 
Hyvin nukun...toki sillä oletuksella että vauvakin nukkuu ;-) kyljellään nukun tyyny jalkojen välissä tai muuten tukena. Jos satun olee hereillä kun vauva irrottaa tissistä, käännyn selälleen :-)
 
Kyljellään kun nukun niin mulla on päällimmäinen käsi joko omien jalkojen välissä tai sit poitsun päällä, niin pääsee mammanpoika kunnolla kainaloon... Mut kyllä näkee tyypin ilmeestä, että on aivan mielissään aina kun herää isosta sängystä :) mut siis pääasiassa nukkuu kuitenkin omassa sängyssään.
 
Takaisin
Top