Kiinteät ruoat

Sipulin kanssa on sama juttu kuin herneiden tai papujenkin, eli kyllä niitä voi vauvallekin laittaa ruokaan, mutta ei liikaa, kun aiheuttavat helposti ilmavaivoja.
 
Meillä oli tossa viikon verran sillai että ei kelvannu lusikkaruoka ollenkaan ja maitoa olis vaan juonu. Mutta se meni ohi ja reippaasti syö taas kaikkea :happy:
 
Meillä syyään kaikki soseet nyt kylmänä.. Ja kauhea huuto jos lusikka vähänkään kopsahtaa alaikeneen. :sad001 onneks maistuu soseet hyvin, kun maito menee nyt huonommin. Oisko liian lämmintä tai sit imeminen sattuu kun kamala huuto tulee..
 
Voisko hampaita tehdä? Mulle on neuvolassa sanottu että kun vauva tekee hampaita saattaa imuote muuttua. Jos vaikka uusi imuote ei olekaan yhtä tehokas kuin vanha ja sekin harmittaa? Eikös lämpimän ruoan välttely ole myös merkki hampaiden tulosta?
 
Siis joo hampaita tekee, varmaan ihan lähipäivinä on läpi :) toinen on ihan raasu kun syöminen sattuu ja välillä ihan vikisee vaan ja näyttää tosi surulliselta.

Piti testata ja kyl ne alaetuhampaat tuntuu sormeen jo, mut ei oo ihan viel puhennu..
 
^pakko lisätä, et kun on selvästi kipeet ja huutaa niin ollaan kyllä panadolia annettu..
 
Joo luulen et viljo kans nyt tekee hampaita. Lämminruoka ei maistu ja on känisevämpi myös muuten.

Eilen viljo kokeili kukkakaalia sormiruokana ja meinas tukehtua :-( mies joutu hakkaa selkään et sai yskittyä palan pois. Nopeesti tilanne oli ohi mut ei ehkä viel lisätä sormiruokailua kumminkaan... Ja ens kerralla höyryrän kyllä ihan mössöpehmoiseks kukkakaalin ennenkuin viljolle annan.
 
Kokeiltiin tänään bataattipaloja ja makaroonia sormiruokana. Hermo meni vauvalta aika nopsaan kun ei saanut paloja suuhun. Äiti sit vähän avitti. Mut aika hyvin söi kokonaisia keitettyjä makarooneja! Sai mukellettua pienemmäks ja nieltyä ilman kakomista..
 
Meillä mielellään syödään omasta kädestä, mutta kaikki irti saadut palaset töpeksitään pois :-) Roo ei lainkaan hiffaa, että ne kuuluis nielasta. Ja rupee melko herkästi myös kakomaan eli treenaillaan vielä.
Hyvä että osasitte Ruppuruusa toimia! Tuolla sormiruokailijoitten sivulla joku kysyi, että mitä pitää tehdä jos lapsi yskii/kakoo ruokaa niin joku vastasi 'ei mitään, lapsi kyllä selviää' :-( Aatelkaa kun ja jos joku uusavuton ottaa tuon kirjaimellisesti!
 
Kyllä vauva tarvii apua tukehtuessaan siinä missä aikuinenkin! ;-)
 
No todellakin!

Mä oon muuten nyt nillittänyt täällä sohvalla syömisestä, kun eihän nämä osaa murustelematta/tiputtelematta syödä. Siinä on perunalastua ja leikkelemakkaraa tarjolla. Roo onkin oppinut suunnistamaan heti sohvan suuntaan kun tietää mitkä apajat sen edustalla oottaa :p
 
Ääh mua ahdistaa pelkkä ajatuskin tosta kakomisesta ja tukehtumisesta.. (Lieneekö syy siinä että oon ite meinannu lapsena hukkua. Muistan sen tunteen ku eilisen)
Voitasko tehä sillain et tuutte porukalla meille vaikka kerta viikkoon, ja harrastetaan yhdessä sormiruokailua?:wink
 
Tuo on totta, ei tuu sit paniikki ja ikävä flashback itelles jos venkku vetää väärään kurkkuun jotain.
 
Ja tultashan myö syömään teille vaan näläkä kerkii matkalla tulla;-)
 
Täällä on lakannut maistumasta mikään muu mössö paitsi puuro päärynäraasteella. Tai sit ei likalla ole sillon nälkä, kun tuputan. Kahdesti se syö aina sen kolmen tunnin aikana, kun on hereillä. Tai ainakin söi viikko sitten. Mut pitäis sitä muutakin syödä kuin maissinaksuja ja tissiä.
 
Täällä taas ei enää maistu tutut ja turvalliset maut. Riisipuuro päärynällä oli ihan plää, mut kun lisäs vähän tuoretta nektariinia niin johan uppos..
 
Täällä on alkanu viimeisen viikon aikana mennä kaikki mitä eteen tarjoo. Tosin kyllä aika paljon kiukutteleekin siinä syödessä niin kuin ois jonkinlainen uhmaikä jo! Syö siis aika lailla puoleksi sormiruokaa ja puoliksi sosetta viis kertaa päivässä. Joka ruualla on jotain sormin syötävää ja sit sosetta/puuroa, jota lapataan siinä sivussa välillä suuhun. Vaatteet menee vaihtoon lähes aina ruuan jälkeen, ja joskus pitää koko keittiön lattiakin pyyhkäistä, kun on sen verta sottaista puuhaa tuo sormiruokailu. Mut mun mielestä pieni vaiva siihen nähden, kun toisesta huomaa että syöminen on paljon mielenkiintoisempaa nyt kun saa itekin näpertää :) ja kyllähän tuokin kakoo välillä, kun työntää suun täyteen evästä, mutta ei oo tarvinu ku pari kertaa vähän kopsutella selkään.

Eilen mäkin kokeilin apinaevästä, ja maistui pojulle heti pari pötkylää! Ja maistui kyllä aikuisillekin :)
 
Meillä syö vissiin aika vähän toi jäbä päivän aikana... :eek: Puuroa aamulla semmone 90 grammaa. Päivän aikana kaks pikku purkkia pilttiä ja illalla 180 ml velliä. Muuten maitoa 600-700ml yhteensä. Sormiruokaa ei oo ees joka päivä ku sen syöminen on vähän niin ja näin tolla herralla :wacky: Millohan siitä meidän iltavelli äidin sylissä-rutiinista raaskis luopua ja pitää siirtyä iltapuuroon? Huoh... :sorry: Ja miks ne 8 kk pilttipurkit on niin isoja? Onks se niinku yks annos?? :wideyed:
 
Takaisin
Top