Kiinteät ruoat

Okei. Lautaselle laitoin omenalohkon, 3 maissinaksua, 2 kurkkutikkua, palan banaania. Omenalohkosta tuo onnistu haukkaamaan turhan ison palasen ja oli aika pelottavaa. Banaani oli ku saippua ja liuku kokonaan jäbän kitusiin, vielä pelottavampaa :nailbiting: Suuttu ku otin omenan pois. Maissinaksut söi ku on ennenki niitä osannu syödä, kurkun syöntiki oli tuttua ni meni hienosti. Sitte otettiin purkillinen spagettibonaa ja nokkamukista vettä päälle. Aika pienellä sotkulla selvittiin, olin suorastaan yllättyny :smug: En tiiä mikä herraa nyt kävi noista kaikista sit pierettää ku rupsuttelee menemään tossa leikin ohessa :grin
 
Meidän lounas tänään oli kypsennettyä porkkanaa, palsternakkaa ja bataattia lohkoina, isoa penne-pastaa ja jauhelihapötkö. Jälkkäriksi isokokoinen mansikka, jota imeskeltiin innolla. Välipalaksi aattelin antaa vähän höyrytettyä omppua, toiminee paremmin kuin raaka jos tarkoitus on syödä eikä vaan imeskellä.

Ja kyllä, päivän kakkavaipassa oli eiliseltä bataattia näkyvissä, eli ruokaa menee suuhunkin. (Bataatti kypsyy nopeasti mukavan pehmeäksi)
 
Sormi ruokailun mä oon unahtanu kokonaan.. Maissinaksuja ei syö ja kurkusta sekä banaamista ottaa niin isoja haukkuja että pelkään sen tukehtuvan = ( lohta sai pienen allergisen reaktion kaulan aluelle nii nyt pidetään vähän taukoo ja sit koitetaan uudestaan.. Banaani-päärynä-avokaado sose oli tosi hyvää = (
 
Toi sormiruokailu ei oo ihan mun juttu. Teenkö vääri jos se skipataan pois. Venkku kun työntäis porkkananki kokonaisena suuhu.
 
Toi sormiruokailu ei oo ihan mun juttu. Teenkö vääri jos se skipataan pois. Venkku kun työntäis porkkananki kokonaisena suuhu.
Musta alkaa kans tuntua siltä että mielummin jättäisin noi kakomisleikit ihan tyystin pois...
 
Ja eihän sitä ole just nyt aloitettava jos ei pienellä ole siihen valmiuksia. Palatkaa astialle myöhemmin :-) Tuo nyt on vaan jokin trendi vaikka minä kyllä olen tehnyt tuota tietämättäni jo vuodesta 98 kun esikoinen alkoi opetella kiinteitä. Annan siis muksun natustella omin käsin jotain isompaa palaa samalla kun itse syötän lusikalla. Se on parempi vaihtoehto kuin päryyttää niitä lentokoneita ja/tai tuoda jopa leluja ruokapöytään, että muksun mielenkiinto säilyisi. Tosin joku sormiruokailun nimeen vannova saattaa älähtää "se ei ole sormiruokailua jos äiti lusikalla auttaa". Tässäkin asiassa erottuu ne ääripäät toisistaan kuten kuuden kuukauden täysimetyksessä..jonkun mielestä kun lapsi ei ole täysimetetty jos hänelle on kerran pari tarjottu perunaa, oh go f**k yourselfs pilkunystävät. Mua hirvittää katella sormiruokailijoiden ryhmässä niitä kuvia missä lapsi/vauva ja hänen ympäristö on kauttaaltaan ruuan peitossa ja se on äidin mielestä hauskaa. Toivottavasti sinne suuhunkin meni jotain. Sitten kun kaikki ei oikeesti osaa toimia siinä vaiheessa kun lapsi alkaa tukehtua. Ottaako ne sillonkin kuvan nettiin?

Ohhoh, vähän haiskahtaa tulikiven katkuiselta tämä minun kirjoitus. Olkoon se hätähuuto kaikkien nälkäisten pikku suiden puolesta! Äidit käyttäkää maalaisjärkeä ♡ Vaikka minä kyllä tiedän, että helmimammoilla sitä on :-)

Ja vielä muoks. Minua ei siis ole ärsyttänyt yksikään sormiruokailu-postaus tällä foorumilla vaan nimenomaan se sormiruokailijoiden oma ryhmä. Liityin sinne inspiraation toivossa, mutta sainkin siitä ahdistusta.
 
Muokattu viimeksi:
Pakko vielä keventää kun ei oikeesti ole tarkoitus provosoida tai pahoittaa kenenkään mieltä. Eli kuva meiltä, ei sormiruokailtu vaan allekirjoittanut itse syötti lapsensa. Onneksi lapsella ei ole pipo yhtä tiukalla kuin mutsilla ;-)
 

Liitteet

  • 1440144896671.jpg
    1440144896671.jpg
    59.4 KB · Katsottu: 49
Me syödään noita tuttuja juttuja ja katellaan uusia sormeiltavia sitte ajan kanssa, Maissinaksut on pop ja niin kauan syödään säännöllisesti kurkkua ku sitä tuolta kasvihuoneesta saadaan. Ruisleipää vois koklata, sitä vaan ei oo ollu nyt saatavilla ku ei leipä mun dieettiin kuulu. Tarvii muistaa ostaa moista. Mä en kauheesti kans viehäty ajatuksesta että kun syödään itse niin se on "syömistä" ja valtaosa ruuasta on jossain muualla ku masussa sitte. Ehtii niitä lähmiä mutakakkuja pihalla kuralätäkössä sitte vanhempana jos haluu mälvätä ja sotkee. Lusikka Vekalla ei pysy kädessä, se on pojalle vielä ihan täysin lelu. Katellaan sitäki sitte myöhemmin... :smug:
 
Happy, kuulosti just mun ajatuksilta tuo sinun kirjoitus. Lisäisin vaan, että musta lapsi on täysimetetty myös, vaikka sille olisi muutaman kerran isäntä antanut korviketta antaessaan äidille vähän omaa aikaa, mutta sitähän ei nuo pilkunviilaajat sallisi.

Mekin jos mentäisiin minun mielen mukaan, yhdisteltäisiin sormiruokaa ja sosetta. Mutta kun toista ei voi pakottaa syömään niin mennään sitten puhtaasti sormiruualla. Ja siis hauskaahan tuo on nyt kun muistuu mieleen mitä kaikkea voi tarjota, ja kuinka esim bataattia kannattaa höyryttää kerralla isompi satsi, kaikki jääkaappiin ja pari palaa kerrallaan tarjolle. Ei pieni lapsi lämmintä ruokaa niin kaipaa joten sille voi tarjota juttuja kylminäkin. Innostuu kumminkin jo siitä, että saa itse syödä. Ruuat eteen, ja sitten ruokaillaan kaikki samaan aikaan eikä äiteen tartte käyttää aikaansa syöttämiseen lainkaan.

Maitobaari vaan on vähän tyhjän oloinen, meillä kun syötiin soseita jo viis kertaa päivässä, ja nyt kun noita sormiruokia ei niin paljon mene mahaan, maitoa menee enemmän.. Ja sinne meni toivo unikoulusta hetkeksi.. Jos tuo joskus oppisi nukkumaan taas
 
Mä taas ihmettelen puolestani sitä, et miks täytyy kutsuu täysimetykseks jos saa jo sillon tällön esim sitä perunaa? Eiks sitte voi sanoo imettävän muuten, mut maistattavansa perunaa jo välillä. Ei siitä täysimetyksestä joka tapauksessa mitään mitalia saa, vaikka ei pisaraakaan muuta kun maitoa rinnasta syöttäis. :) ja toi sormiruokailu on trendi tosiaan. Ite pidän jotenkin luontevana, et osa syödään lusikasta ja osa käsin. Niin kun aikusetki syö.
 
No samaa ihmettelen minäkin. Ite en niin tarkka viiti olla käsitteissä ja kriteeteissä. Joskus ne vaan on just ulkopuolisille niin tärkeitä.

Juu, mutta en ruvennu tuosta kirjottaa vaan apinaeväs. Moniko on kokeillu? Mä teinviikonloppuna eikä uponnu.
 
Happy: Ei olla vielä kokeiltu, vaikka suunnitelmissa onkin. Meillä on vielä niin alkuvaiheessa tää kiinteiden maistelu, et ei varmaan ihan hetkeen oo vielä ruokalistalla. Kuulostaa onneksi sellaiselta reseptiltä, että äiti syö, jos ei muksulle kelpaa.
 
Juu minä laitoin net pakastimeen, kokeillaan myöhemmin uusiks. Söin ite pari, ihan kiva välipala.
 
Mulla on taas semmonen dieetti, että tytär 13 vee lähti hakemaan äipälle pizzaa kun äiti on ihan tööt kipeän pikkusiskon hoitamisesta... ;-) Ei se haittaa jos sinä syöt Vekan eväät!
 
No en mä tehny ku puolikkaan annoksen ku ei ollu ku yks banaani talossa. MUN banaani muutes.. Eli jos ei pojalle maistu ni sithän mä saan sen keksit syyä :joyful:
 
Kyllä meillä uppos :-) ja kun on helppoja tehdä niin saatanpa tehdä toistekin :-)
 
Tälläkin yleensä kelpaa eväs kuin eväs. Taisi olla huono hetki (tuli kipeäksi seuraavana yönä).

Ostin nyt nuita Hippo-eväitä vasta. En nimittäin ollut kuullut niistä aiemmin, ennen vanhaan ei sitä ollut :-) No, kasvikset&taimen oli namnam.
 
Takaisin
Top