Kiinteät ruoat

Pivi: meillä aika sama.. Leevi saataa hetken silittää ja rapsutelka mut sit se tarttii kiinni ja nappaa oikeen kunnon tupon karvaa kouraansa =) onneks noi kisut on nii kiltejä että ne ei tekis pahaa kärpäsellekään.. Vanhat sisarukset 13 vuotiaista syyskuussa =)
 
mmm, ensin aletaan sylkeä suusta ulos, pannaan suu säppiin ja käännetään pois. Jos silti yritän työntää lusikkaa suuhun, alkaa avuton parka itkemään sellasta "uskoisit nyt" itkua.

Minen oo saanut lasta vielä oppimaan kissan silitystä. Kaksin kourin kiinni eikä usko, vaikka kerran sai hampaatkin (hellästi mut napakasti) käteensä. Enkä käsitä kissaa, joka ehdontahdon tulee tartuntaetäisyydelle :rolleyes:
 
Meil se pirkan päärynäsose on kai vähän ällöä, sille irvistellään ja syljetään pois :D
 
Nyt kun täällä on 5 kk täynnä ruvettiin lisäämään kiinteiden määrää. Tänään maistettiin aamiaisella mansikkaa (uusi maku), lounaalla syötiin vihannessosetta, vanhempien kanssa illallispöydässä sormiruokailtiin höyrytettyä porkkanaa ja iltapalaksi maistui kaurapuuro. Tällä rytmillä jatketaan varmaan sinne 6 kk asti, jolloin lisätään viides ruokailu.

Määrät ovat edelleen pieniä, suurin kiinteä ateria taisi olla puuro, jota meni kaksi kolmasosaa puolen desin annoksesta. Kai ne siitä pikkuhiljaa alkaa kasvamaan, ei onneksi ole mikään kiire, kun mun töihinpaluuseen on melkeen kolme kuukautta vielä :)

Huomenna otetaan ekaa kertaa reissuun eväät messiin, toistaiseksi on skipattu maistelut jos ollaan oltu poissa kotoa!
 
Me kokeiltiin tänään sormisyöpötellä kukkakaalia. Jäbä otti sen palan käteen, natusti pikkusen suuhunsa ja... Oksensi. Huoh...
 
Meillä kans oksensi kurkun kun annoin. Mutta onhan siitä jo kuukausi.
Meillä neuvolassa sanottiin et pitäis syödä aamu JA iltapuuro ja kaks kasvissosetta väliin. Kasvis menee, hedelmä uppoo vauhdilla mutta puuro ei kauheen hyvin maistu. Tai kyllähän sen saa meneen hedelmäsoseen kyljessä mut hitto kun menee aikaa! Millähän sen sais maistuun paremmin?
 
Meillä syötiin tänä aamuna iso satsi puuroo ite tehdyn päärynä-vadelmasoseen kera.. Harvoin syö noin ison annoksen nätisti ilman kiukkuu (noin 2dl)
 
Määe ostettiin nut muksun kaurapuurojauhetta, kun ei viljo tavallista suostunu syömään. Onhan tuo kallista mut on kyl helppoa ja päätin et saa nyt hetken olla helpottamassa mun aamurumpaa näiden kahden kanssa. Sitä viljo siis syö paremmin kunhan tosissaan on paaaljon hedelmää seassa :-D
 
Ruppuruusa, mä vedin blenderissä hiutaleet jauhoks, ei täälläkään normipuuro mennyt alas :)
 
Meillä syötiin viikko murskattuja hiutaleita, nyt menee jo normipuurokin (jos on tarpeeksi hedelmää mukana). Mutta nyt viime päivinä neiti on osoittanut kovin haluavansa itse syödä.. Jösses sitä sotlua, mutta voi kun toinen on innoissaan! Ja turhautunut kun ei meinaa millään onnistua..
 
Mulla olis kanssa tuolla porkkanaa tuloillaan, mutta eilinen höyrytetty kukkakaalin maistaminen ja oksentaminen ei houkuta kokeilemaan uudestaan mitään sormiruokailuja :sad001
 
Täällä kiinteiden maistelu on alkanut hitaasti. No toisaalta neuvolassa täti ohjeisti antamaan hissun kissun. On nyt saanut bataattia, perunaa ja luumua. Bataatti- ja perunasose on ollut itse tekemää, mutta luumusoseen ostin. Poitsu sai sitä kahtena iltapäivänä (ti,ke) muutaman vauvalusikan verran. Keskiviikkona sitten kesken iltaunien poika rupesi suorastaan kiljumaan kuin syötävä. Nappasin pojan syliin, mutta ei meinannut rauhoittua millään. Hyssyttelin, kanniskelin ja höpöttelin ja viimein noin vartin huutamisen jälkeen rauhoittui. Laitoin varmuuden vuoksi supon takapuoleen ja nukkuikin sitten aamuun asti. Aamulla heräsi höpöttelemään normaaliin tapaan. Olikohan tuo luumusose syypää huutoon vai oliko kenties jotakin muuta? Hieman säikäytti tuollainen huutaminen. On muutaman kerran ennekin kesken unien jo ennen kiinteiden aloitusta ruvennut tuolla tavalla itkemään, mutta se on mennyt ohi ihan minuutissa. Silloin olen laittanut ilmavaivojen piikkiin tai sitten tavaran seilaamista kurkussa kun meinaa hieman refluksivaivoja olla.
 
^ tuo on vaikea sanoa, siis että oliko luumusta. Ainut keino saada varmuutta on kokeilla uudestaan. :/
 
Niin vähän ajattelinkin, että taitaa olla se sanonnan mukaan että kolmas kerta toden sanoo. Hieman pelottaa antaa mitään muutakaan. Kukkakaalisose ja porkkanasose odottaa pakkasessa ja hyllyssä kaupan mangosose. No tuulta päin vain. :/
 
Perunaa on nyt saanut reilun viikon verran bataatin seassa kun pelkkä peruna pisti yökkäämään. Ainoa oire minkä ehkä siinä huomasin, niin maha on ollut hieman kovemmalla. On kuitenkin toiminut melkein joka päivä. Jos se luumu pisti mahan pelaamaan paremmin kun torstaina iltapäivällä vaippa oli täynnä kakkaa ja heti sen pusertamisen ja vaipanvaihdon jälkeen nukkui huiput kahden tunnin päikkärit. :)
 
Muista, että vettä saa alkaa antamaan samalla kun kiinteitä alottaa. Vaikka joku sanoo ettei tarvitse jos imettää. Imetän minäkin vielä, mutta annan vettäkin.
 
Juu vettä saa aina ruoan kanssa ja sosekin on aika nestemäistä kun olen lontrannut sinne hieman korviketta mukaan. Tämä poitsu on ollut koko ajan osittaisimetyksellä ja nyt imettäminen on aikalailla hiipunut. Tissi ei tahdo kelvata muuta kuin ihan puolinukuksissa ja ei välillä enää silloinkaan.
 
Meillä meinasi olla tissivastaisuutta silloin kun alettiin opetella soseita. Se meni onneksi ohi. Imettäminen vaatii nykyään hiljaisen tilan ja/tai tosi kova tarve neidillä että malttaa melussa olla rinnassa. Meillä se lehmänmaitoallergia, eikä huoli mitään korvikkeita eikä pulloa joten tissi saa olla paras vielä pitkään.
 
Takaisin
Top