Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä sama. Aamupuuro, lounaalla liha-tai kanasose, illalla hedelmä-tai marjasose ja sit iltavelli ennen ku mennään unille. Maidon menekki vähentyny tosi paljon ja kohta siirrytäänki sitte Nan2:seen. En kyllä muista mikä ero noilla ykkösellä ja kakkosella on.
 
Meilläkin nuo isommat lapset rytmittää vähän, mutta toisaalta ne on jo niin isoja etteivät mee tolaltaan jos rytmit vähän sekoo ;-) Roosa saa soseita x2 päivässä, aanulla herättyään ja illalla nukkumaan mennessä. Nuo on minunkin latvalahon helppo muistaa. Kunhan hän istuu syöttötuolissa, saa alkaa syödä lounaan ja päivällisen pöydässä muiden kans.

Mutta se rytmi... just herättiin yöunilta kun eilen oli jo ekat päikkärit vetästy tähän aikaan... mutta näin kesän ja valon aikaan ja kun isot koululaiset on kotona niin antaa mennä niinku menee. Rytmiydytään sitten syssymmällä.
 
Täällä kans päivärytmi on ainoastaan se, että on kaks tuntia hereillä ja sitten nukkuu x-määrän yleensä kolmesti päivässä. Ehkä muutamia kertoja on nyt heräillyt siinä ennen kasia, mutta ekat ja tokat päikkärit voi olla mitä vaan puolen tunnin ja kolmen tunnin väliltä. Tän vuoksi onkin vaikee rytmittää syömisiä. Lounas on joskus 11-13 välillä. Herättää en aio, vaan annan nukkua niin kauan kuin haluaa...
 
Tottelevainen tuo pikku-ukko. Terkkari eilen sanoi, että ois hyvä nyt alkaa syömään enemmän kun ei pelkällä maidolla ja pikkumaisteluilla enää kasva. Jätkä veti sit eilen noin 1,5 purkillista sosetta ja maisteli iltapuuroakin (ehkä neljä lusikallista meni perille). Nukkui sit vielä 9-3:15 eli tais tulla ruoka tarpeeseen :)
 
Mä oon tehnyt soseita päärynästä, omenasta, persikasta, mangosta, nektariinista ja banaanista, yksittäin ja miksaten. Äidin tekemät hedelmäsoseet menee paremmin kuin kaupan. Itse oon tarjonnut neidille kypsempiä banaaneja ettei ummettaisi.
 
En oo banaanin huomannu tekevän mitään. Paitsi et pojilla banaanin kuidut tulee ulos "mustina lankoina".
Itse olen tehny mangososetta ja päärynät odottaa tuolla valmistusta. Banaanin oon vaan muussannu.
Pirkan luomusoseita ollaan syöty kun niissä ei oo muutaku sitä mitä etiketissä lukee (ei siis riisiä ym.).
 
Omenasosetta olen tehnyt keittämällä ja banaania tarjonnut ihan sellaisenaan. Meillä banaani tekee kakasta jotenkin erilaista mutta ei se ummelle vedä :-)
 
Aamulla maisteltu kaurapuuroa ja hyvin uppos ilman mitään ryynien murskaamisia :-) enemmänkin olis syönyt mutta ei vielä uskalla antaa. Ihanaa jos kohta saa antaa iltapuuron niin joskos ne yöunet vähän paranisi :-) tosin niin toivoin esikoisenkin kanssa mutta eipä se mitään vaikuttanut ;-)
 
Täällä kans päädyttiin sit antamaan ihan normipuuroa ja hyvin uppoaa ilman murskaustakin :) mango on pojun lemppari, joten sitä ollaan laitettu puuron sekaan.

Maissinaksujakin on muutaman ehtinyt jo nykertämään ja kurkun palasta imeskelly soseisen ohella.

On vaan niin ristiriitainen fiilis koko syömisestä. Hyvä, että syö ruokaa mutta pelottaa, ettei kohta äitin tissi enää kelpaa ollenkaan... :(
 
Miks vauvalle pitäs antaa jossain rytmissä sosetta, pyytähän se maitoakin, kun on nälkä? Mä oon niin pihalla tän ruokkimishomman kanssa. Sosetta tuo syö lusikallisen kerran päivässä, jos syö, ja jos ollaan kotona, kun on minusta otollinen aika. Väsyneelle ei kannata edes yrittää syöttää, tämä on hyvin oppinut pistämään suun kiinni, sylkemään ulos ja itkemään, kun äiti kiusaa ja tökkii lusikalla. Eikä tartte olla väsynytkään, ei aina putoo siltikään, jostain vauvasyystä vissiin.
Oikeestaan oon pihalla koko rytmittämisen kanssa, me eletään kyllä niin vauvan tahtiin äitin päähänpistojen mukaisissa paikoissa :)
 
Ai niin, minkäkokoisia paloja voi antaa, ettei toi tukehdu? Se imeskelee kaikenlaista, kurkkua, viinirypäleitä ym. mut pidän niistä aina kiinni, ettei se vetäse niitä henkeensä. Sit jotain kynnellä kaivettuja palpja annan, mitä se mukeltaa, ennen kuin maku vissiin loppuu ja sylkee ulos :D

Edit: ja sori, jos tästä on jo keskusteltu, ei oo näköjään ikinä aikaa lukea kaikkea rästiin jäänyttä :)
 
Minä oon huomannu että Roosa osaa / muistaa jo iltarituaalit (kylpy, siskoille hyvän yön halit ja nukkumaan). Lisäks oon huomannu että Roosa jotenki nauttii siitä. Samoin on aamutoimet alkanu vakiintua. Tämä vauva vaan selkeesti tykkää siitä että asiat tapahtuu tietyn kaavan mukaan eli minä sanon rytmin. Eli Roosan turvallisuudentunnetta minä koitan ylläpitää rytmittämällä päivää :-)
 
Ei kai sillä rytmillä noilla ruokamäärillä ole niin kauhean väliä ;-) mutta kun ruoka-annokset suurenee niin tasaisesti annettuna pysyy lapsi tyytyväisenä ja jossain vaiheessa saattaa päikkäritkin ajoittua johonkin rytmiin :-) mutta eiköhän tämä sama tapahdu jossain vaiheessa vaikka elelisi vauvantahtisestikin ;-)
 
Minäkään en mikään rytmittämisen puolesta puhuja ole enkä edes saa tuota pikku diktaattoria taipumaan omaan tahtooni... Mutta siis näkyy sopivan neidin vaativalle temperamentille, että tietyt asiat tapahtuvat täsmällisesti. Tyttärien vieraat ovat aina tervetulleita, Roosaa vaan naurattaa nähdä heidän kasvojaan mutta entäs kun tulee vieraita aikuisia? Epäilyttävää...hälyttävää..Roosa katselee kulmiensa alta eikä puhu eikä puhahda.
 
Meillä on nyt kahtena aamuna maistettua kaurapuuroa. Ja nimenomaan maistamiseksi se on jäänyt. Ekaks maistettiin kaupan valmista (koska isimies oli sitä ostanut) ja siitä tuli selvästikin paha mieli toiselle. Kaikkee p***aa sinä mulle tarjootkin -sanoi Roosa :mad:
Tänä aamuna tarjosin elovenasta oikein pehmoseks haudutettua puuroa. Se maistui jo paremmin, 4-5 lusikallista meni irvistellen mutta ilman valitusta.
Muutenkin tällä hetkellä kylmät soseet menee paremmin kuin lämpimät. Kylmät soseet on nimenomaan niitä herkullisia marja -ja hedelmäsoseita... Lämmintä kasvissosetta syödessään Roosa murisee, mutta esim mangososetta syödään niin vauhdilla ettei siinä ehdi örisemään. En ymmärrä mistä tämä kertoo. Helteitä täällä ei oo eikä vielä oo hampaatkaan puhkeemassa. Pelkäänpä että lapseni on HP! (Herkkupylly jolle kelpaa vain herkut eväät...)
 
Jimpula syö soseita nyt aamupalaksi, lounaaksi ja päivälliseksi. Puuro sit iltapalaksi ja välissä ottaa toki maitohuikkia. Kun ite otan välipalaa niin pikkumieskin saa. Tutuksi on tulleet nyt maissinaksut ja kurkku. Eli samoihin aikoihin syö kuin aikuisetkin, joten jonkinlainen rytmi on, koska itekin syödään samoihin aikoihin joka päivä. Ei nyt minuuttiaikataululla, mutta puolen tunnin heiton sisään. Nyt on vasta neljäs päivä kun ollaan harjoitettu tätä neljän syönnin systeemiä ja ihan mielissään syö, jopa kasvissoseetkin! :) Kyllä varmasti jonkinlainen rytmi tuo selkeyttä päivään itse kullekin.
 
Nyt on poika syöny myös lihaa. Aloitettiin laittamalla bataattikesäkurpitsasoseen sekaan teelusikallinen jauhelihaa. Ja makeutta mukaan päärynämangososeella. Hyvin maistui! Toki hieman etenkin alussa puklautteli lihanökäreitä takaisin, mutta kyllä suurin osa meni kurkusta alas.
 
MeillE sanottii neuvolassa ettei missään nimessä jauhelihaa vauvalle vaan "kunnon" lihaa..
 
Takaisin
Top