Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä maistuu ihan kaikki, mitä on tarjottu ja kelpaa niin kaupan soseet kuin itse tehdytkin. Meillä syödään ruokasosetta klo 11 ja 17 ja hedelmäsosetta klo 14. Iltapuuroon sekoitetaan myös hieman hedelmäsosetta. Määrällisesti menee yhden tai vähän reilun purkillisen verran ruokasosetta/päivä + noin purkillisen verran hedelmäsosetta. Lisäksi iltapuuro tehdään nyt 50 ml:aan maitoa. Poika söisi kiinteitä enemmänkin, mutta pitää vähän jarruttaa, että jää tilaa maidollekin.

Meillä on syöty mm. perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, maissia, parsakaalia, palsternakkaa, bataattia, mustikkaa, vadelmaa, musta- ja punaherukkaa, puolukkaa, banaania, omenaa, päärynää, luumua, persikkaa, kanaa, nautaa, riisiä, kauraa ja vehnää. Lisäksi eilen löydettiin hyvä metsämansikkapaikka ja poikakin sai maistiaisensa :).
 
Ja tosiaan suu aukeaa ammolleen, jos ei lusikkaa ala kuulua huulille. Kieli toimii mainiosti ja kuljettaa ruoan hienosti nielua kohti niin, että ruokalappu on jokseenkin tarpeeton.
 
Mua niin jännittää ja jollain tapaa ahdistaa kiinteiden tuleva aloitus. Tissittely on niin helppoa ja jatkuuhan se vielä suurimmaksi osaksi ruokailuja mutta silti.

ostin sen verkkotutin ja päärynää annoin maistella. Ei tykännyt yhtään vaikka luulis että makea olis hyvää. Omenasta tykättiin mutta naama kukki sen jälkeen oikein mallikkaasti!
 
Lottie: Vähän samat fiilikset täällä. Ei nyt varsinaisesti jännitä, mutta jotenkin se tuntuu pikkuvauva-ajan lopulta. (Byää! :arghh:) Niin, ja onhan toi tissittely vaan niin helppoa, kun aina on eväät mukana, sopivan lämpöisinä ja enemmän tai vähemmän heti käden ulottuvilla varsinkin näin kesäaikaan. :grin

Jatkuuhan mun maitobaariura toki vielä pitkään kiinteiden aloittamisen jälkeenkin, mutta silti... Kuukauden verran taidetaan kyllä mennä vielä pelkällä maidolla, kun ei tarvetta muuhun oo ilmennyt.
 
Mä oon nyt reilu kolme viikkoa maistattanu kiinteitä ja jotenkin imetyksestä on tullu henkisesti mulle ihan tosi tärkee juttu. Pelkään kauheesti, että nyt maidontulo hiipuu ja joutuisin antaa korviketta. Korvikkeestakin on tullu mulle joku kauhee "mörkö" jota yritän vältellä kuin ruttoa! Nyt pumppaankin maitoa pakastimeen melkeen joka päivä, että sitä voi sieltä sekottaa ruokiin ja ylläpitäis maidon tuloa. Ihan hulluja ajatuksia tavallaan, sillä tottskai maidontulo hiipuu, kun vauva alkaa enemmän syödä kiinteitä. Niinhän se on tarkoitettu!
 
Lime toki maidon tulo vähenee kun tarvekin vähenee mutta jos jatkat imetystä kiinteiden ohella niin kyllä vauva pitää maidontuotantoa yllä. :-)
 
Siis meidän kaupassa ei ollu ku yhtä vauvojen (5kk) puurojauhetta joka ei olis ollu kaurapohjainen?! Tänään siis kokeillaan riisipuuroa päärynäsoseella iltapalaks.
 
Kannattaa ostaa normihiutaleira ja tehdä puuro itse niistä. Noi vauvapuurot on aika turhaa rahastusta, meillä ei esikoinen ainakaan syönyt niitä koskaan. Murskasin vaan hiutaleet alussa ennen mikropuuron valmistusta.
 
Minä en uskalla tolle pojalle tehä ite mitään ruokia ku on semmosta irvistelyä ja kakomista niiden syöminen... Katotaan parin kuukauden päästä.
 
Minä oon tehosekottimella hurrauttanu hiutaleet ja hyvin onnistuu!

Eikä siinä Mashnu juur mitään menetä vaikka kokeiliskin.
 
Meillä syödään nyt luomukaurahiutaleista tehtyä puuroa.
 
5kk saa siis antaa jo kauraa? En nyt jaksa hakea niitä suosituksia mistään enkä muista missä järjestyksessä ne viljat annetaan :)
Edit. Meillä meinaa olis tuolla Elovenaa kaapissa et jos vaikka puuroa pyöräyttäis niistä.
 
Minusta se sopii kunhan se ei oo mitään kuntoplussaa johon on lisätty kuitua tai jotain.
 
No hyvä juttu! Ostin just päärynöitäkin et saa tehdä sosetta ni varmaan pojille maistuu :P Maistuu varmaan äidillekin :D
 
No uppos tuo Muksu-jauheesta tehty puuroki innosta kiljahdellen. Meille ei kaura sovi. Vekalle tulee kauheet ilmavaivat ja ummetusta siitä. Ton paketin " kokkailen " jäbälle nyt puuroiks ni katellaan niitä omatekosia puuroja sitte ja kokeillaan sitä kauraa taas kans. Mä en kans muista sitä viljojen järjestystä, mutta muistelisin jostain lukeneeni että kaura olis eka. Ainaki se kaura on melki kaikkien kaupan vauvapuurojen pohjana.. Oma lemppari on manna. En tiiä millo sitä sit sais antaa?
 
Viljoja suositellaan aloitella aakkosjärjestyksessä eli kaura, ohra, ruis ja vehnä.
Me kyllä aloitettiin kaurapuurolla, sitten sormiruokana jälkiuuni ruisleipää ja sen jälkeen ohraleipää.
 
5kk saa siis antaa jo kauraa? En nyt jaksa hakea niitä suosituksia mistään enkä muista missä järjestyksessä ne viljat annetaan :)
Edit. Meillä meinaa olis tuolla Elovenaa kaapissa et jos vaikka puuroa pyöräyttäis niistä.

Noissa neuvolasta saatavissa opuksissa kyllä sanotaan, että puolivuotias aloittaa viljavalmisteisiin tutustumisen puuroista. Mutta meillä siis aloitettiin jo 4 kk iässä ja ne kaupan vauvapuurothan on ikämerkillä 5 kk.
 
Takaisin
Top