Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kyllä imetän, mutta on jo opeteltu soseitakin. Maito (rintamaito) kyllä on pääravinto vielä pitkään. Roosa saa aamuin illoin noin 1/3 osan pilttiä. Kasvista, marjaa tai hedelmää. Kohta totutellaan lihaan ja viljoihin. Ja sormiruokailuun.
 
Kirjotin pikkasen hassusti mutta tarkotin ihan täysimetystä.. Meillä Leevi on viikon päästä 5kk enkä oo alottanu edes maistattaa vielä kiinteitä kun ainaki toistaseks on kasvanu hyvin pelkällä tissi maidolla..
 
Meilläki pimu oli jo yli 8kg mutta kokemuksesta päätin, että maistellaan sitä lusikkaa päivittäin anyway.

Oli täällä kyllä niitä ihan täysimettäjiäkin :-)
 
Me maistettiin tossa äsken ekan kerran porkkanaa! Meni äidin mielestä tosi hyvin, vähän oli vauvalla ihmettelevä ilme mutta ei mitään kummempaa irvistelyä tai protestointia. Suuhun asti meni ehkä puol teelusikallista sosetta :D. Oon kyllä melko varma että mahaankin meni jotain, mutta sen näkee sit varmaan vaipasta ;). Tyyppi hoksas kyllä mistä on kyse ja parin ekan lusikankärjellisen jälkeen seuraavat oikein napattiin suuhun. Sit loppu kiinnostus. Eli huomenna uudestaan :)

Onpa kyllä ihanaa aloittaa kiinteitä näin kesäaikaan, kun kaikki vihannekset on niin hyviä. Porkkanatkin jo kuorimisvaiheessa tuoksu ihanalle! Kaupassa oli myös suomalaista kukkakaalia ja siitä tein myös sosetta pakkaseen, mutta saa nyt nähdä tarjotaanko sitä vai jotain muuta seuraavaks.

Meillä tulee lauantaina 4 kk täyteen, eli vähän otettiin varaslähtö maisteluun. Vauvaa on jo pari viikkoa kiinnostanut kovasti mitä äidin suuhun menee ja kun oon tosiaan kahdeksan kuukauden paikkeilla palaamassa töihin niin olis kiva jos sillon menis jo kiinteitä ihan ruokana. Ihan lupaava alku ainakin!
 
Meillä ainakin vielä täysimetuksellä mennään viljo täytti viime viikolla 5kk. Katotaan nyt mennäänkö viel tää kk vai ruvetaanko maistelee. Kasvanu on sen verta hyvim et kiirettä ei ole :-)
 
Onko se nyt niin, että kaikki normipuurot on vauvalle liian karkeita eli vaatii hienonnusta alkuun? Sauvasekoitin löytyy, mut se on aika heikkotehoinen... Pitäisköhän vaan suosiolla ostaa jotain vauvanpuuroa!? En nyt oikein tiedä. Mitens ootte menetelleet?
 
Mulle neukku suositteli aloitukseen vauva puuroa sen vuoksi et normi puuros on paljon enemmän kuitua joten pehmeämpi aloitus ois hyvä. Katoin itte purkin kyljestä et noin neljä kertaa enemmän on tavallisessa kaurapuuros.
 
Esikoisen kanssa aloitettiin ihan elovenalla enkä edes pistänyt pieniksi ja hyvin uppos eikä mennyt muistaakseni vatsakaan sekaisin. Esikoista ei koskaan vauvana haitanneet pienet paakut ruoassa, siksi en pieninyt. Eikä tämäkään vauva ole paakuista ja paloista hätkähtänyt joten ainakin alkuun kokeilen ilman hiutaleiden murskaamista :-)
 
Kuten knyttet sanoi, ei niitä hiutaleita pakko ole murskata. Mä murskasin varmuudeksi parilla ekalla kerralla ettei olisi liian paakuista, sitten jo kelpasi murskaamattakin.

Tämä helmikuinen nyt ei ole vielä saanut kuin porkkanaa, bataattia, vesimelonia ja päärynää. Nyt kun ikää 5kk 1vk selkeästi kiinnostus sosetta kohti on suurempi kuin kuukausi sitten, joten pikkuhiljaa ehkä voisi siirtyä maistelusta syömiseen. Mutta edelleen meillä menee n. Yksi jääpala kerran päivässä, eikä edes ihan joka päivä. Rintamaito rulaa. :)
 
Meidän täytyy ottaa ohra tai ruis syöntiin seuraavaks. Ei toi riisipuuro kauaa nälkää pidä.
 
Ihanaa että muillakin on samaa lievää ahdistusta kiinteisiin siirtymisestä. Mä voisin vaan imettää kun se on niin helppoa. Kun toinen alkaa vikisemään niin tissi vaan suuhun ja homma on hoidettu. Mä oon näköjään ihan surkee aikatauluissa ja rutiineissa, ykskään päivä ei mee samalla kaavalla muuten ku iltatoimien kohdalla. Neuvolassa sanoi että anna soseita kun itsekin syötte lounasta ja illallista. En mä niitä syö aina samaan aikaan. Eikä syödä välttämättä yhdessä jos mies on iltavuorossa tai jos oon ite jossain liikenteessä lapsen kanssa. Enkä millään jaksaisi vielä alkaa kantaa soseita mukanakaan. Argh. Pitääkö tässä aikuistua ja alkaa käyttään kelloa?
 
Mulla on kanssa vaikeeta saada ateriarytmiä jäbälle kohdilleen ku iteki syön miten sattuu... Siitä pidän kiinni että kolme kertaa päivässä syödään kiinteitä+iltavelli ennen nukkumaanmenoa. Viikolla menee ihan ok mutta sitte vkonloppuna ku ollaan menossa joka puolelle ni helpompi se on tyrkätä vaan pullo jäbän suuhun jossain kahvilassa ku ruveta soseilla sotkemaan. Mietin että jos ostais hoitolaukkuun kertakäyttöisiä ruokalappuja ja rupeis pitämään lusikkaa ja semmosia tuubissa olevia soseita mukana...
 
Oon kans huomannu maidon antamisen olevan paaaaaaaljon helpompaa kuin soseiden kanssa suttaamisen. Ja todellakin on meilläkin hankaluuksia ateriarytmin kanssa kun ei itsellä sellaista ole koskaan ollutkaan. Oon yrittäny pitää kolmea sosekertaa päivässä mut tänäänki oli vaan kaks ku oltiin kylässä. Mut jotenkin täytyis siihen pyrkiä ku ei noi voi koko elämäänsä vetää pelkkää maitoa >.<
 
En mäkään aina muista antaa sosetta etenkään jos lähdetään kyläreissulle. Ja joskus käyny niinkin että on tarpeetkin jo mukana, mutta unohtuu. Voishan sitä laittaa vaikka kännykkään muistutuksen, jos ei oikeasti muista. Toki pitäis muistaa ensin laittaa se muistutus :wink Nooh, ihmisiähän tässä vaan ollaan...
 
Se kun on isompi lapsi joka tarvitsee säännöllisesti sapuskaa auttaa muistamaan myös vauvan syömiset :-) annan soseita 2 kertaa päivässä lounaan ja päivällisen aikaan. Reissussa olen todennut banaanin helpoksi ja melko siististi syötäväksi evääksi.
 
Me syödään kiinteitä kolmesti päivässä. Aamulla puuro, päivällä ruokaisa sose ja alkuillasta hedelmä-/marjasose.
Kyläilee ku lähden otan aina mukaan ja syötän kylässä ellen oo ehtiny antaa kotona lähtiessä:)
 
Takaisin
Top