Kg :)

Mulla alkaa heti kun mahdollista kilojen karsiminen. Mua ahdistaa todella paljon nämä tulleet kilot, vaikka kuuluvatkin asiaan... Pitää heti marraskuussa aloittaa ketju "kesäkuntoon 2014", varmaan helpompaa toteuttaa tuttujen "kohtalontovereiden" kanssa :wav

Nuohan on vielä pieniä määriä mitä teillä on paino noussu! 30+3 ja painoa tullu 13kg, liikkuminen kun rajoittuu erittäin rauhalliseen kävelyyn koiran kans enkä viittis ihan hulluna rääkätä ihtiä syömisenkään kans ku luin jostain, että jos äiti kyttää syömisiään ja on kokoajan nälkäinen raskausaikana niin lapsen elimistö oppii käyttämään kaiken hyväksi (eli tulee samanlainen kun äidistään, minun ei tarvi ku nähdä ruokaa ja lihon heti..), joten kiitos ei :P
Mutta innolla odottelen aikaa, jolloin leikkaushaava niin parantunut että pääsen juoksemaan ympyrää kylällä koiran ja vaunujen kera :blob9 Tarkoitus ois päästä mahdollisimman samanlaiseen kuosiin kun ennen raskautta, en halua todellakaan päästää itseäni rupsahtamaan sellaiseksi perus pikkupulskaksi ja siivottoman näköiseksi kotiäidiksi.. :P
Ja kun naperokin on kartanolla niin kehtaa itseään rääkätä taas kun ei ole enää toista pientä omassa ruumiissa elätettävänä! ;)

Mä olen kyllä syönyt aina, kun on nälkä. Kyttään lähinnä nyt sitä ylimääräistä syömistä eli herkuttelua, kuten jäätelöä, pullaa, karkkia, roskaruokaa jne. Vaikka olen normaalipainoinen ja painoa mulla ei ole tullut mitäänkään överisti, neuvolasta kehoitettiin tarkkailemaan suupalojaan ja sitä napostelua, kun mulla sokeriraituustestissä oli sokerit hieman koholla 1h viitearvosta. Hedelmiäkin kehoitettiin vähentämään max 2/per pv. Mutta koko ajan tekee mieli herkkuja, siis ihan jatkuvasti! Tänäänkin olen himoinnut jo sulkaata, pullaa, jäätelöä, croisanttia, Fazerin vaaleata paahtoleipää marmeladilla...tuun hulluksi kohta....

Kannatan kesäkuntoon 2014 -ketjua! :) Ja muutenkin olisi mahtavaa, jos jutustelu jatkuisi täällä myös sitten, kun vauvat ovat maailmassa; kun on lukenut kaikkien teidän kuulumisia koko raskauden ajan, olisi kiva kuulla niitä myös sen jälkeen :)

Kiloista: eilen kävin puntarilla ja nyt mittarissa +5,4 kg arvioidusta raskautta edeltäneestä painosta. Mulla tosin oli painoindeksi 26 ennen raskautta (eli vähän liikaa, mutta ei mikään valtava ylipaino vielä), joten neuvolassa sanottiin maaliskuussa, että ihan hirveesti ei tarvis nousta. Olen kyllä maltillisesta noususta tosi iloinen, koska raskaaksi tullessa vähän harmitti, että paino oli päässyt ekaa kertaa koko elämässä lipsahtamaan ylimääräisen puolelle. Ruokavalio on varmaan automaattisesti parantunut vähän (raskaampia ruokia ei ole tehnyt niin mieli) ja olen koittanut pitää kiinni edes jostain liikunnasta (koiran lenkitykset jne.), mutta muuten en ole hirveästi kytännyt syömisiäni tai tekemisiäni. Nyt välllä jopa tuntuu, että olisin mahaa, tissejä ja reisiä lukuunottamatta hoikistunut!

Nyt olisin kyllä odottanut vähän isompaakin painonnousua, koska kolme viikkoa sitten neuvolalääkärissä painoa oli lähtötilanteesta +5,2 kg, ja heti rupesi mietityttämään, että onhan kaikki ihan hyvin. Mutta toisaalta, monoa tulee sisäpuolelta jatkuvalla syötöllä, joten eiköhän siellä ihan hyvin pärjätä :)

Se olisi sitten 31 viikkoa ja +11kg :smiley-ashamed008 Mutta oon ihan tyytyväinen että viikoilla 24-31 on tullut vain 3kg, kun ymmärtääkseni paino nouse näillä viikoilla eninten. Vähän tasotusta tohon alkuviikkojen kilojen kertymiseen :dance008

Onko teidän neuvolatädit kovia kyttäämään/huomauttelemaan painosta? Mun neuvolatätä on kyllä todella tarkka, jos viikottainen nousu ylittää jonkin rajan. Sanoo tosin, että hän katsoo aina kokonaisnousua, mutta silti hieman pyörittelee silmiä, jos paino on noussut vähän enemmän jonain kertoina, hehe...:) Sitten sanoo, että nyt en tästä mitään huomauta, mutta alajn huomauttamaan, mikäli se nousu jatkuu vastaavana...:) Mua see lähinnä huvittaa, sillä painoa on tähän asti (kohta rv 31 + 4) tullut n. 8 kg.

Meitsin lääkäri on kyl tosi tarkka ja uhkailee jatkuvasti dieetillä ja varmaan ton painonnousun takia myös passittaa mua noihin sokerirasituskokeisiin. Max 14kg saa kuulemma tulla koko raskauden aikana, voi tehdä vähän tiukkaa kun on jo 11 kasassa ja viikkoja vielä 9 jäljellä.... On tosi rankkaa kuunnella sitä saarnaa joka kerta ja itkuhan siinä on tullut jälkeenpäin. Mutta toisaalta nyt on kyl kaikki herkut ja jättiannokset jääneet pois, koska pelkään millaisen palopuheen saan seuraavalla lääkärikäynnillä. Paino on noussut paljon vähemmän mitä se olis todnäk tehnyt jos en "pelkäisi" tota meijän lääkäriä :smiley-ashamed004

Kävin tänään omalla vaa'alla ekaa krt pitkään aikaan, se näytti 2 kg vähemmän, kuin neuvolan vaaka vajaa viikko sitten. En kuvittele laihtuneeni, vaan neuvolan vaa'an näyttävän liikaa! Ja suhteessa se näyttää enemmän kuin edellisessä neuvolassa. Joten "piikki" neuvolakortissa voipi olla iha vaakojen välisiä eroja..? Jos nyt ihan omaa digitaalivaakaa uskotaan, niin kiloja tullu 12, rv 34+0. Aika paljon. :( Herkut oon jättäny jo kokonaan ja yritän liikkua taapertaa ihan huviksenikin ja tehdä puutarhahommia yms. Mut ku on ollu nyt 5 vkoa lomilla, ni ei niin paljoo joka tapauksessa, kuin työssä ollessa.

Perjantaina neuvolassa taas punnittiin ja iloittiin neukun kanssa, kun paino oli noussut taas 700gr viikossa, edelleen olen siis kilon verran miinuksella lähtöpainooni verrattuna. Vähän on huolettanut, että ehdinkö kerryttää yhtään raskauskiloa synnytykseen mennessä, kun tunnetusti tuo imetys sitten taas vie kiloja, vaikka mitä söisi.

Joten kysymykseni kuuluukin, onko muita, joilla paino olisi noussut raskausaikana vain 5 kiloa tai alle, niin miten imetys on teiltä onnistunut ja onko kiloja lähtenyt sitten synnytyksen jälkeen taas rutkasti?

Vauvan hyvinvointi ei huoleta, oikein liikkuvainen pikkumies ja sf-mittakin riittää yläkäyrille saakka, eikä neukku ole missään vaiheessa ollut huolissaan. Enemmänkin taputellut olkapäälle, että harvoin enää nykyään näkee naisia, jotka raskauskiloja kerryttävät alle 10..

Ohho, aika vähällä painon nousulla olet päässyt Saria. On varmasti harvinaista tuollainen. Olet ollut ilmeisesti normaalipainoinen kuitenkin ennen raskautta? Mulla on tänään jotenkin niin kaiken kattava possuolo....Turvottaa ja kiristää ja on kömpelö ja hikinen olo....puuh.

Joo, 20 viikon jatkuva oksentelu tuottaa tulosta ;) Mutta joo, suhteellisen normaalipainoinen, painoindeksi taisi olla 19 paikkeilla, eli ei mitenkään ylimääräistä. Mutta possuolosta puheenollen, vaikka ei kiloja olenkaan kertynyt niin kömpelö olo on kyllä silti, tuntuu että törmäilee mahansa kanssa milloin mihinkin :eek:

Huomenna poksuu 33 viikkoa ja paino näyttäisi nyt olevan +10kg. SInänsä mielenkiintoista, koska viime viikon aikana pudonnut jonku kilon (r.diabetesdiagnoosin jälkeen). Noista kiloista vain 2 on tullut viikon 24 jälkeen, joten mulla taisi mennä vähän nurinpäin tää painonnousu :smiley-ashamed008 Voi olla että alkuajan turvotus on nyt muuttunut ihan oikeaksi "vauvamassaksi", mutta myös ruokahalu on vähentynyt tuon diabetesjutun jälkeen ja lisäksi vauva painaa jo niin paljon vatsalaukkua ettei edes pystyisi syömään suuria annoksia. Ja nyt kun on jättänyt kaikki herkut pois ja rajoittaa hiilareita, niin ei toi paino vaan nouse. Saa nähdä mitä herra gynekologi ja herra endokrinologi ovat asiasta mieltä ensi viikolla.

Täällä nyt rv 32+0. Painoa tullu lisää n 16 kg.. Vähän oli paino alakäyrillä ennen raskautta. Kyllä tuntee polvissa ja lonkassa, että painoa on tullut ihan reippaastikin lisää.

Sophie, mullakin pysähtyi RD:n toteamisen jälkeen painon nousu. Sitten se siihen päälle, ettei nyt pysty syömään isoja annoksia kerralla. Ei kyllä haittaa yhtään :) Vauva on kasvanut, mutta minä en. Nyt edelleen + 8 kg. RD:n ruokavalioon liittyen mä olen jättänyt herkuttelun vähemmälle. Edelleen saatan ottaa jälkkäriä tai leivoksen teen kanssa ja sokerit on pysyny siitä huolimatta kunnossa.

Täällä 34+1 ja painoa 13 kg josta KILO viikon aikana! :/ en oikee voi touhuta ja liikkua samaan tapaan kun aiemmin ja sen kyllä huomaa! Nyt pitää vaa miettiä vähän tarkemmin mitä suuhunsa pistää ni josko tämä tästä! :)

Luulen, että kiloja olisi tullut reippaammin, jos ei olisi radia. Varmasti olisi herkkuja mennyt paljon enemmän. Insuliini toki nopeuttaa imeytymista ja voi näin aiheuttaa painonnousua, mutta nyt on n.10kg mittarissa, loput mitä tulee on todennäköisesti vauvaa tai nestettä, turvotusta kun tuntuu olevan enemmän ja vähemmän päivästä riippuen. Oikein tyytyväinen olen painoon, ei ole päässyt herkuttelu repsahtamaan. Saa nähdä miten paino lähtee tippumaan, tavoitteena on aloittaa päivittäisillä vaunulenkeillä ja jumppaan sitten kun kroppa on palautunut enempi. Ja samalla ruokavaliolla jatkan, toki sallin itselleni joskus jotain makeaa, sitä kun on aika tavalla kaivannut.

Tänään 37+3 ja painoa on tullut 13 kiloa ensimmäisen neuvolan punnituksen jälkeen. Mielenkiinnolla odotan paljonko noista kiloista jää synnärille ja miten ne alkaa karisemaan (toivottavasti onnistuvan) imetyksen myötä. Ainakaan tällä hetkellä ei ole mitään pakkomiellettä mistään raivopäisestä laihistelusta, päin vastoin minua kuvottaa kun joka tuutissa aina toitotetaan kilositäkilotätä-syömishäiriö-ahmimishäiriö-mikävaanhäiriö-sontaa. Normaalipaino ei riitä, vaan aina pitäis olla laihduttamassa vähintään ne maagiset kaksi kiloa... Itse olen aina ollut normaalipainoinen, toivottavasti en näiden "hirmuisten" raskauskilojen myötä höyrähdä mihinkään fanaattiseen kilojen vahtaamiseen...

Takaisin