Kg :)

Pakko kommentoida, että vaikka painoa tulis se 20kg, ei siitä välttämättä jää mitään. Kukaan hoikka tai normaalipainoinen EI välty painonnousulta. Lisäksi meillä "onnekkailla", joille kasvaa komea vauvamaha, tuppaa kertymään nestettä kroppaan (jalkoihin) päätähuimaavaa vauhtia viimeisillä viikoilla. Itselleni tuli lisäpainoa välillä parikin kiloa viikossa...

Lähtöpaino 58, loppuvaiheessa 78... synnärille jäi kymppi, ja parissa viikossa lähti vielä 7. Että siinä ne "läskit" sitten...

t. mätisäkki

Täällä rv 22+3

Vuodenvaihteessa oli siis painoa liki 70kg ja eka neuvolassa 65,5kg ja tänään aamulla näytti 69,6kg. Tunnen itseni kauniiksi pitkästä aikaa ja ihana kun läheisetkin huomauttelee että "sää olet laihtunut". Kasvoista olen itse huomannut että jotain on tapahtunut, kasvoni ovat muuttuneet pyöreähköistä enemmän kulmikkaimmiksi. :) Oikeesti minussa ei ole kasvanu mikään muu ko mahan ympärys (ja sekin nätisti vain eteenpäin) navan ympärys on siis kasvanu +12cm.

Olen edelleen syönyt kuten aina ennenkin, poislukien maksa ym kielletty. Herkuteltuakin tulee harvase viikko. :)

24+2, ja kiloja tullut sen reilu 8 lisää... Hiton hankala ollu sisäistää ettei tartte välittää niistä, Oon kuitenki ollu aina aivan älyttömän tarkka painostani (suurinpiirtein lakannut syömästä jos noussut yli 55kg) ja lihonut TODELLA helposti.
Onneksi painonnousu ei näy ainakaan muille kuin mahassa, mutta se loukkasi kun asiasta tietämätön kaveri totesi minut nähdessään että vaan ootpas sää lihonu. Ehkä johtuu siitä etten ole aikonut omia lapsia hankkia, niin eivät uskalla kysyä...
Mutta tuo laihuuden ihannointi vauvvalla ja ylipäätänsäkkin lapsella, herranjumala! O.o Siinäpä luodaan taas yksi terve ikäluokka kun syötetään pienestä asti tuollaista kuraa...
Ehkä väärä topic kysyä, vaan ootteko törmänneet missään vaiheessa sellaiseen "ai sinäkö muka? no ethän sää voi lasta tehdä kun oot ollu niin kova liikkumaan ja pitämään hauskaa"-asenteeseen missään vaiheessa?
Itse olen ja loukkaannuin suuresti tästä, kuin olisi suoraan sanottu että eihän susta oo edes äidiksi, mitä tollasen *skan lapsestakin tulee.
En kyseisen ihmisen kanssa suostu puhumaan ennenkuin älyää pyytää anteeksi... :D

Paino pysynyt samana viimeiset 2 vkoa, eli samassa +8kg mennään nyt kun viikko 25 alkoi. Kai ne kilot tulee pyrähdyksinä ja nyt meneillään "tasainen" hetki. Asiaa "auttaa" varmaan myös se että täällä on ihan hillittömän kuuma (40C) ja sen takia ei tee pahemmin mieli syödä, vaikka syönkin säännöllisesti, mutta vähemmän hiilareita ja pienempiä annoksia. Lisäksi olemme vihdoin muuttaneet ja tässä vieressä on nyt iso ihana puisto jossa on kiva käydä kävelemässä ja pihalta löytyy uima-allas jossa käymme melkein päivittäin (aikaisemmin en siis liikkunut juuri ollenkaan eri vaivojen ja mahdollisuuksien puutteen takia, kun vanhat harrastukset eivät enää onnistuneet). Mamma liikkuu siis enemmän, mutta niin liikkuu vauvakin! Sain eilen videolle vauvan potkut, pitää lähettää tädeille suomeen :)

Myös mulla on ollut aika paljon ongelmia sisäistää tää painonnousu ja miten keho muuttuu. Yllätyksekseni mua auttaa se että töissä porukka ihailee mun mahaa, pitävät käsistä kiinni ja koskettelevat mahaa ja kehuvat miten nätti ja kaunis oon. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta niinä aamuina kun tuntuu että on niin turvonnut ja ruma ettei kehtaisi lähteä kotoota mihinkään on kiva tulla töihin kun joku on heti ihastelemassa ja se pas** fiilis unohtuu heti :)

Ehkä väärä topic kysyä, vaan ootteko törmänneet missään vaiheessa sellaiseen "ai sinäkö muka? no ethän sää voi lasta tehdä kun oot ollu niin kova liikkumaan ja pitämään hauskaa"-asenteeseen missään vaiheessa?
Itse olen ja loukkaannuin suuresti tästä, kuin olisi suoraan sanottu että eihän susta oo edes äidiksi, mitä tollasen *skan lapsestakin tulee.
En kyseisen ihmisen kanssa suostu puhumaan ennenkuin älyää pyytää anteeksi... :D

No hah, parempi kai se lapsen on olla sellaisen aidin kanssa, joka harrastaa liikuntaa (=lapsikin oppii harrastamaan liikuntaa pienesta pitaen) ja joka osaa pitaa hauskaa (=lapsestakin tulee sosiaalisempi). Kannattaa jattaa tollaset puheet omaan arvoonsa... :)

Olen ollut hyvin kauan melko hoikka. Lahtotilanne ennen raskautta 172cm/56kg. Varmaankin tonne viikolle 18 saakka paino lisaantyi +2kg. Sitten tapahtui totaalinen repeeminen ja lihoin n. kilon viikossa aina +6kg saakka. Mahan lisaksi olen levennyt lanteilta ja takapuolesta. Nyt olen saanut pidettya painon tasassa ja tuskin maltan odottaa, etta tulee syksy/talvi ja saan vetaa aivan torkeet treenit

Mun urheilut ovat jaaneet aika nollille. Vain 2-3 kertaa viikossa jaksan lahtea lenkille ja silloinkin myohaan illalla normaalia kavelyvauhtia. Meilla on tosi kuuma. Auringonlaskun jalkeenkin viela yli +30. Mulla ei ole inspiraatiota, ma en vaan jaksa muuta kuin kayda toissa ja hoitaa kotihommat.

Olen jotenkin arsyyntynyt, jos joku koskettelee vatsaa. Kuvittelen, etta koskettaessaan ihmiset tuntevat vain pehmeen rasvalellukkavatsan, eika mitaan kovaa ja kaunista vauvamasua.

Viikonloppuna oltiin ulkona ja bongasin kadulta ainakin kolme raskaana olevaa naista, olivat oikein siroja gaselli-naisia pikkumekoissa ja korkkareissa ilman ainootakaan ylimaaraista senttia muualla kuin mahassa. Tuli hieman hikeentynyt olo. Itselle kun ei sovi jalkaan muut kuin varvassandaalit tai loppuunajetut ballerinat. :angry1

No hah, parempi kai se lapsen on olla sellaisen aidin kanssa, joka harrastaa liikuntaa (=lapsikin oppii harrastamaan liikuntaa pienesta pitaen) ja joka osaa pitaa hauskaa (=lapsestakin tulee sosiaalisempi). Kannattaa jattaa tollaset puheet omaan arvoonsa... :)

No lähinnä ajoinkin takaa sitä, että olen ollut aika kova juoksemaan baareissa, paljon viikon mittaisia ulkomaan työreissuja jnejne.. :D

Kuulostaapa kamalalta, mutta ompahan tullut riehuttua riehumisensa ja elettyä eikä vain oltua olemassa.. :D

Jep, meidän uusi ihana lääkäri sanoi että raskauden aikana paino saa nousta max 14kg. Ja mulla se on noussut jo 8kg, eli sanoi että loppuajan max 6kg tai sitten joudun erikoistarkkailuun.. tarkoittaen ylimääräisiä veri-, sokerirasitus-, virtsakokeita ja sitten ruokavalio joutuu syyniin. Vähän mä järkytyin ku en oo kuullut moisesta. Ilmeisesti tää on joku espanjalaisten juttu... Ja vähän oli sitä mieltä, että mun ruokavalio on tähän mennessä ollut pelkkää herkuttelua, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Alussa tuli syötyä epäterveellisemmin kuin normaalisti esim aamuisin join soijakaakaota kun mikään muu ei olisi pysynyt sisällä. Ja liikuntakin on ollut lähes nollassa tän ajan.. no seliseli, mitä tässä selitellä, kun lääkäri sano näin niin sillä mennään :sad001 Vähän mua kans mietityttää, että onko to 14kg suhteutettu espanjalaisten pituuteen..? Ainakin 90% naisista jotka tunnen täällä ovat mua 10-20cm lyhyempiä.. Joo, no en ala kinastelee lääkärin kanssa. Kai se on jotenkin keksittävä miten paino pysyisi kurissa tän loppuajan, vaikka helppoahan se ei tuu olee kun en nytkään herkuttele, max jäätelön viikonloppuna, ja nythän sen painon vasta pitäisi alkaa nousemaan :sad015

Nyt oli ollu joku kasvupyrähdys ja painoa on tullut lähtötilanteeseen +5,5kg ja rv 24+3 tämänviikon neuvolassa. Ensin täti meinasi että on iso tuo viikkoakohti tullut painonlisäys (+671g/vko) mutta ei se sitten enää huono asia ollutkaan kun katsoo kokonaistilannetta että ensimmäisten 18 viikon aikana paino ei noussut ollenkaan. että tuo 5kg on tullut näiden 17+4 -- 24+3 välillä (ja näyttäis olevan kertynyt kaikki tuohoon keskivartalon etuosaan, jos takaapäin katsoo niin ei kyllä huomaa että odotan lasta ). Jostain luin että tämä aika onkin suurimman painonnousun aikaa. Ei sii smitään paniikkia :) Turvotusta ei ole ollenkaan ja verenpaineet, hemoglobiinit ja pissatestit kunnossa niin hyvin menee :)

Sitä neuvolatäti ihmetteli kun hemoglobiini ei ole muuttunut mihinkään ( alussa 129 ja nyt 128 ), kyseli että olen vissiin syönyt paljon kasviksia ja muutenkin terveellisesti.. No, aivan normaalisti olen syönyt. Meidän ruokavalio on aina ollut normaalia terveellistä kotiruokaa sopivasti lihaa kalaa kasviksia ja marjoja (jota suurin osa ihmisistä vissiin pitää hankalana... ) herkuttelua unohtamatta.

Puh.. perjantaina tulee täyteen 26 viikkoa, ja pian painoa on tullut 10kg lisää. Viimeisen viikon aikana kg, vaikka oon syönyt vähemmän ja liikkunut enemmän (no en merkittävästi, mutta sen verran ettei tässä nyt olisi pitänyt kiloa tulla lisää). Tuntuu, että vatsa on saanut kasvupyrähdyksen kun iho kutiaa ja tuntuu ettei se anna tarpeeksi periksi. Saas nähdä mitä lääkäri sanoo ensi tiistaina, kun jo viimeksi ilmoitti että saa maksimissaan tulla 14kg lisää painoa...

Onko suomessa jokin raja paljon painoa saa tulla lisää raskauden aikana?

(Ulko)Muistelen, että mulle sanottiin neuvolassa koko raskauden painokertymästä, että keskimäärin 8-11kg olisi sopiva normaalipainoiselle, alipainoiselle 11-15 kg ja ylipainoiselle alle 8 kg.

Mutta en tuijottaisi noita aivan varauksetta, luulisi sopivan painonnousun riippuvan myös äidin pituudesta, ali/ylipainon määrästä ja yksilöllisistä tekijöistä, kuten siitä, kuinka paljon turvotusta kertyy jne. Me ollaan kaikki erilaisia kuitenkin! :)

Kiitos herne, mua vaan harmittaa ihan tajuttomasti että alussa pääsi paino nousemaan niin paljon (viikoilla 12-22 = 6kg). Tulihan sitä syötyä välillä normaalia epäterveellisemmin tuona aikana, kun ei jaksanut tehdä juuri muuta kun maata sängyssä ja katsoa leffoja ja nukkua. Kun on aikaisemmin urheillut paljon ja se loppu kun seinään eri vaivojen takia, niin kai se paino nouseekin kun syöminen jatkuu samana. Äääh.. Kai sitä pitää vaan psyykata ittensä että niin kauan kun verenpaine, veri/virtsa-arvot ja sokerirasituskokeen tulos ovat hyvät, niin ei pitäisi liikaa ruoskia itteensä :/ Tai no, sokerirasitustulokset tulee pe tai ma, niin sitten tiedetään jos lääkäri nylkee mut elävältä tiistaina :o

Jee, viimeisen kk aikana paino noussut vain 1kg, eli 27 viikkoa tulee täyteen ja kiloja tullut 8kg. Lääkärikin onnitteli ettei viime kerrasta (2vko sitten) ole tullut yhtään lisää vaikka vauva olikin saanut 300g lisää massaa :gen014 Huoh.. yritän olla vartioimatta tai miettimättä painoa liikaa, mieskin jo ärsyyntyi mun vaa´alla juoksemiseen.. Nyt on kuitenkin jätetty kaikki herkut pois, viikonloppuisin syödään jätski tai kaksi. Jotenkin myös tuntuu ettei edes pystyisi syödä suuria annoksia kun ei vaan mahdu, eikä tällä helteellä tee edes mieli syödä mitään raskasta nii iltaisin yleensä pelkkää salaattia. Ehkä tässä on toivoa etten kerää sitä 20 kiloa, tavoitteena on kuitenkin pysyä alle 90kg :confused2 Nyt on kuitenkin edessä kk loma suomessa, niin saa nähdä :rolleyes:

Tänään 30+0 ja tähän mennessä tullut 10 kiloa lisää. Itsestänihän tuo määrä kuulostaa ihan kamalalta, mutta kaipa noilla on tarkoituksensa..

Mulla tänään rv 28+5. Paino noussu raskauden aikana noin 12 kg. Neuvolatäti oli jo huolissaan, että onko raskausmyrkytys kun verenpainekkin oli koholla. Pissa oli kumminkin puhdas ja ei turvotusta. Hmm?

Eilen oli neuvola ja paino lisääntynyt 550g /vko edelliseen. Kokonaisuudessaan painoa on tullut lisää 8kg ja nyt siis rv 29+4.

Mulla kohta 30 vkoa täynnä ja paino noussut 11kg. Yli puolet tästä tuli viikkojen 12-20 välillä kun söin just sitä mitä mieli teki kun melkein kaikki ruoka ällötti ja oksetti. Ehkä noita kiloja tuli alussa myös sen takia lisää kun en pystynyt/jaksanut liikkua ollenkaan, himoliikkuja kun olen aina ollut. Mullakin pissa puhdas, paineet ok ja eikä raskausdiabetestä (näitä kaikkia lääkäri epäili), eikä mitään kauheeta turvotustakaan ole havaittavissa... Mutta erikoistarkkailussa ollaan ja jos paino vielä nousee paljon niin joudun tiukalle dieetille... En ole syönyt viikkojen 21-30 aikana juurikaan karkkia, leivoksia, limua, rasvaista ruokaa tai mitään muutakaan epäterveellistä, ja oon ollut tosi tarkka syömisistäni jotta paino nyt jotenkin pysyisi kurissa. Mutta silti tullut 5kg. Että jos lääkäri käskee 1600kcal dieetille en meinaa sitä tehdä. Eihän kukaan viimeisillään raskaana oleva voi elää tuolla kalorimäärällä??

Yritän psyykata itseäni sillä että joillakin se paino vain nousee, ihan sama mitä tekee, mutta ei se helppoa ole :sad001 Mutta yritetään nauttia viimeisestä neljänneksestä, näyttää se vaaka mitä tahansa :dance008

Mulla menossa rv 33+0 ja painoa on tullu n. 10 kg. Oon ylpeä jokaisesta kilosta, kuulostaa ehkä hassulta... :D mut ku oon "normaalisti" hiukan pyöreä, niin on ihanaa ku saa käyttää tiukkia vaatteita ilman että tarvii piilotella läskejä ku toi ihana masu vaan pömpöttää. En oo huomannut että olisin levinny mistää muualta ku mahan alueelta.

Mulle on tullut nyt (30 + 1) joku 8 kg tähän asti. Normipainoinen olin ennen raskautta. Ihmettelen kyllä, ettei painoa yhtään enempää ole tullut, sillä olen kyllä alkukesästä herkutellut aika paljon kesälomalla ja jouduin jättämään iiikunnan myös noihin aikoihin (urheilin sitä ennen päivittäin). Kumpa paino pysyisi aisoissa loppuraskaudenkin. Onko teillä jotakin tavoitteita sitten kun baby syntyy, että raskauskiloja karistetaan vai oletteko ihan rauhassa asian kanssa? Mä olen kyllä hieman hysteerinen ton painon kanssa, en haluaisi olla se tyypillinen tapaus, joka manaa "raskauskilojaan" vielä vuoden, parin tai kolmen päästä :)

Mulle on tullut nyt (30 + 1) joku 8 kg tähän asti. Normipainoinen olin ennen raskautta. Ihmettelen kyllä, ettei painoa yhtään enempää ole tullut, sillä olen kyllä alkukesästä herkutellut aika paljon kesälomalla ja jouduin jättämään iiikunnan myös noihin aikoihin (urheilin sitä ennen päivittäin). Kumpa paino pysyisi aisoissa loppuraskaudenkin. Onko teillä jotakin tavoitteita sitten kun baby syntyy, että raskauskiloja karistetaan vai oletteko ihan rauhassa asian kanssa? Mä olen kyllä hieman hysteerinen ton painon kanssa, en haluaisi olla se tyypillinen tapaus, joka manaa "raskauskilojaan" vielä vuoden, parin tai kolmen päästä :)

Takaisin