Kg :)

hei camoon. ei kai tää nyt oo mikään kilpailu et "kuka lihoo vähiten odotusaikana?"
mun mielestä kuulostaa pikemminkin oudolta jos paino vaan tippuu raskauden aikana eikä nouse. ymmärrän että alussa paino saattaa laskea kun tarkkailee mitä syö, ja tottakai on hyvä että tarkkailee mitä syö eikä vaan mässää ja paisu turhaan, mutta tää "miinuskilot on pop"-hypetyskin on aika outoa.
ja kyllä, kuulun niihin "mätiköihin" jotka lihoo tai raskauden aikana helposti, esikoista odottaessa tuli 24kg lisää.
enkä mässää vaan syön terveellisesti ja liikun. eli ei se aina oo edes itsestä kiinni miten sitä paisuu vaan siitä omasta ruumiinrakenteesta.
ehkä se sykerön naapurin tyyppi on tyytyväinen siitä että vauva mahassa on terve tai raskausaika onnellista?

toivottavasti ei mee siihen että vauvojen kilojakin aletaan vertailemaan. täällä ruotsissa on törmännyt ihan karseeseen laihuusihannointiin joka aloitetaan jo kun vauva syntyy. yli nelikiloiset on niitä "jättiläisiä" ja käyrän ylimitoissa meneviä - just joo, tervetuloa hyvien arvojen maailmaan.
ehkä pitää pysytellä kaukana tästä ketjusta jos näin ärsyynnyn :)

Olen samaa mieltä hildamaijan kanssa :)

Luin asiasta enemmän kun aloin miettimään jos olen jotenkin epänormaali kun paino on noussut jo tämän verran kun luin muiden kommentteja ettei paino ole suurimmalla osalla noussut ollenkaan.. Tässä vähän mihin törmäsin:

Terveyskirjastosta "Normaali raskauden aikainen painonnousu on 8–15 kg." Tähän vaikuttaa tietenkin monet asiat, ja paino voi nousta jopa 25kg riippuen esim. hormooneista, mutta tietenkin se paino nousee jos mässää epäterveellisesti koko ajan... Anyway, tässä asiasta:

• Alkuraskaudessa painon ei pitäisi juurikaan nousta, sillä istukka ja alkio eivät vielä paina eikä lapsivettä vielä ole. Jos vaa’an lukema kuitenkin suurenee, se johtuu ylimääräisestä syömisestä, esimerkiksi siitä, että odottaja joutuu syömään ylimääräisiä välipaloja pahoinvoinnin takia.
  • Paino alkaa nousta pikkuhiljaa 12. raskausviikon jälkeen. 12.–20. raskausviikoilla tulee selkeä hyppäys: 25 prosenttia kokonaispainonnoususta ajoittuu näille viikoille.
  • 20.–30. raskausviikoilla tapahtuu puolet koko raskauden painonnoususta.
  • Loput kokonaispainonnoususta, 25 prosenttia, tapahtuu 30.–36. raskausviikoilla.
  • Viimeisen kuukauden, 36.–40. raskausviikkojen aikana painon ei enää tarvitse nousta.

LÄHDE: http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/raskausaika/painonnousu_raskauden_aikana

Kaiken järjen mukaan meidän kaikkien olisi tähän mennessä pitänyt saada 25% lisää painoa tuosta 8-15 kilosta, eli vähintään 2kg? Mutta toki me ollaan kaikki yksilöitä ja paino nouse/laskee sen mukaan :)

Itseltäni on jäänyt kaikki liikunta pois väsymyksen, vatsakipujen ja huonovointisuuden takia. Ja välipaloja (lähinnä hedelmiä) syön jatkuvalla syötöllä ettei paha olo ja heikotus iske. 12 ekan viikon aikana paino nousi alle kg, ja siitä se sitten lähti joskus viikolla 16 nousemaan ja nyt ollaan siis +4,5kg viikolla 20. Mutta toivon toki että se nyt vähän rauhoittuu ettei se ennakoi sitä +20kg.. Mutta jos tulee, niin sitten tulee. Pääasia on että vauva ja minä voidaan hyvin, ja vauva syntyy terveenä :)

Jotenkin vierastan ajatusta, että vauva ottaa kyllä omansa.. kai se energiaa saa äidin varastoista rasvan ja sokerin muodossa, mutta läheskään kaikki vitamiinit ja hivenaineet eivät varastoidu äidin kehoon niin että vauva saisi niitä hyödynnettyä tarpeeksi. Mutta mene ja tiedä :)

Lisäksi koen loukkaavana (en siis tässä ketjussa, vaan se mikä yleinen ajatusmaailma mielestäni on), että jos odottaja lihoo 20+ kiloa niin se automaattisesti johtuu siitä että äiti vaan makaa sohvalla kaikki päivät sipsipussi yhdessä kädessä ja suklaalevy toisessa. Kaikki ollaan yksilöitä kuten ollaan huomattu kun puhuttiin noista oloista ja oireista, jollekkin ei tule mitään oireita ja toiselle kaikki. Kai painon kanssa käy samoin, jollekkin ei tuu juuri mitään kun toiset "räjähtää" oikein kunnolla :)

Luulin että tämä on forumi jossa voi kertoa sekä ne iloiset että ne ei niin mukavat mietteet. Kaikki nämä nyt on ihan normaaleja ajatuksia. Minä olen syönyt aivan tavalliseen tapaan enkä ole raskauden takia tehnyt mitään suuria elämän muutoksia. En ole alkanut liikkumaan yhtään sen enempää tai vähempää, jos tuntuu että vois lähteä kävelylle niin sitten menen. Toisaalta taas jos iskee se himo rötkähtää sohvalle sipsien ja suklaiden kanssa niin olen kyllä senkin tehnyt useammankin kerran. Raskaus ei kuitenkaan ole mikään sairaus, vaan aivan luonnollinen tilanne naisen elämässä.

Ei minun ollut tarkoitus ketään loukata aiemmalla kommentillani, kerroin vain miten on mennyt ja mitä en toivoisi itselleni käyvän. Sen haluaisin vielä lisätä että kamalinta mitä voi nähdä raskaana olevan naisen tekevän on tupakointi, jota tämä kys. naapurini tekee useita kertoja päivässä. Mutta en minä siitä sanomaan mene, omapa on asiansa.

Tottakai täällä saa jakaa myös ei niin mukavia mietteitä, niinhän tein itsekin. Provosoiduin ehkä nyt tietyistä sanavalinnoista, tai kun sykerö kirjoitit että 10kg lisäpainoa tekee raskaana olevasta "mätikän"... tulee sellainen olo että 20kiloa lisää tekee jo valaskalan...:D
Saahan sitä olla iloinen siitä ettei kiloja tule, tottakai, eikä niitä kaikille edes tule. Itse vaan vierastan sellaista pienuuden ihannointia ja korostamista että mitä vähemmän kiloja sitä parempi, siihen kun niin usein törmää.
Nyt jo huomaan miten itseäni ja toista samaan aikaan ensisynnyttävää ystäväni mahoja vertaillaan. Arvatkaa kenellä on isompi? Kauhistuttaa jo etukäteen se millaiseen vertailuun vauvat joutuvat, pitää vaan itse pitää pää kylmänä!!!
Parasta ja tärkeintä on se että itse voi hyvin ja lapsi myös.
Ja tupakka raskausaikana...haloo....

Viikko 23 menossa ja painoa on tullut 3,5kg tähän mennessä. Olen valmiiksi reilusti ylipainoinen joten yritän pitää painonnousun minimissä.

Minulla on paino noussut kokoajan koko raskauden ajan. Lähtöpaino oli pituuteeni nähden normaali, ei ylipainoinen eikä alipainoinen.. mulle on kuitenkin tullut jo nyt 10 kiloa lisäpainoa. Kovasti turvotusta eripuolille kehoa ja sitä rataa. Liikun päivittäin kevyesti (paljon vähemmän kuin ennen raskautta) ja syön (enemmän kuin ennen) mutta normaalisti kuitenkin. Näitä kiloja nyt vaan näyttää tulevan ja tulevan, enkä voi asialle juuri mitään :( Sanotaan nyt vielä että ennen raskautta olin fitfarmin treeniohjelmalla eli treenasin paljon ja söin tarkasti. Nyt en ole pystynyt treenaamaan juurikaan. Alkuraskaudessa pahoinvoinnin vuoksi ja nyt loppuraskaudessa huonon kunnon vuoksi. hengästyn pienestäkin ponnistuksesta. Kävely on oikeastaan ainoa liikkumismuoto joka toimii, siihen asti kunnes selkään ja jalkapohjiin alkaa sattua. :( Mä kuulun niihin lihoviin onnettomiin. Viime viikonloppuna oli meillä perhejuhlat niin kokkailin ja valmistelin huolelle monta tuntia ennen juhlia ja juhlien ajan olin koko ajan liikkeessä. Illalla sitten huomasin että mun jalat nilkoista ylös reisiin asti oli turvonnut ihan kamalasti! Raskasta on, ei voi muuta sanoa... :oops: ja senkin vielä lisään että sokeria ja suolaa vältän kokoajan.

Täällä on jo +35C ja tosi kuuma.. alkaa olee aika tukalat oltavat ja turvotuskin jo sellainen että huh.. mun jalkapöytien verisuonet on aina näkynyt tosi selkeesti ja ollut jopa koholla niin että näkyy sukan läpi, nyt jalka on iltaisin kun mikäkin mötikkä :( painoa tullut taas kg lisää, vaikka oon syöny nyt vähemmän ja kevyemmin kun ei tällä helteellä tee mieli syödä..

Täällä myös jäätävä turvotus ja painonnousu. Suonikohjut jaloissa pahentuneet melkosesti ja olinkin jo särkyjen ja turvotuksen takia tutkittavana veritulppa riskin poissulkemiseksi. Onneks sen suhteen kaikki ok ja nyt ei muuta ku jalat ilmaan ja hirudoid fortea jalkoihin :) Mutta niitä kiloja, voi että niitä kiloja.... aattelin että tässä raskaudessa menee paremmin.. oon syöny roskaruokaa ja makeaa vähemmän kun viimeraskaudessa, oon paljon aktiivisempi, sillä lapsen kanssa täytyy touhuta, joskin täsmä liikuntaa ei taaskaan juuri tule harrastettua (supisteluherkkyys ja rakkovaivat hankaloittaa..). Aluksi menikin hyvin, mutta sitten kiloja alko tipahdella hiiirveetä vauhtia! Maha on jo tooosi iso, ei mikän löllö pallo vaan ihan kunnon kiinteä vauvavatsa. Tosin tämän mamman kohalla tyttö merkit pitää paikkansa, eli persus ja vatsa leviää sivusuunnassa sen minkä kerkiää.. eli nyt h:21+3 yhteensä + 8 kg... :/
Mutta sitten se totuus, ne on vaan kiloja, oon vieläkin normaali BMI:ssä, viimeksikin sain laihdutettua yhteensä 30 kg raskauden jälkeen ja unelmani omasta tyttärestä on toteutumassa! Joten, SO WHAT!! Kaikille muillekkin itsetunnon kanssa painiskeleville mätiköille (vai mikäs se täällä käytetty sana olikaan) tsempit! Vaikka välillä oiskin vaikeaa hyväksyä, että itse kuuluu niihin keille niitä kiloja kertyy, niin kyllä se palkinto siellä lopussa kuitenkin on joka kilon väärti! <3

LaMama. suosittelen käyntiä lymfahoidossa noihin turvotuksiin. Mulla ei kummoisia turvotuksia itsellä vielä ole, mutta ihana sukurasite suonikohjut alkoivat säärissä näkyä. Kävin lääkärin suosituksesta lymfahoitolassa, jossa mulle mitattiin sopivat tukisukat. Ei mitään markettilentosukkia, vaan ihan oikeat tukisukat. Nyt joudun näitä pitämään koko loppuraskauden ajan. Ihanat näin kesäkuumalla! Jos nämä pelastaa mut kamalilta näkyviltä suonikohjuilta, niin hampaat irvessä käytän.

Mä kävin perjantaina "presoterapiassa" (en tiedä nimeä suomeksi) jossa päälle puetaan housut jotka täyttyy ilmalla alkaen varpaista ja päättyen mahaan (tai mulle lantion kohdalle). Kone pumppas ilmaa tässä järjestyksessä 30min ja näin siirsi nesteitä jaloista ylöspäin ja ulos kehosta. Taidan alkaa käymään säännollisesti jos sillä pysyis tää turvotus aioissa, jalat näyttivät jo yhden kerran melkein normaalilta!

20+0 paino ennen raskautta noin noin 53kg nyt 61,5kg. pituus 173. ihmettelen mihin nuo 8 ja puoli kiloa on menneet kun vauva ja kohtu ei niin paljoa paina eikä näy missään. vaatteet mahtuu hyvin vielä päälle. toivottavasti jäisi edes muutama raskauskilo jäljelle synnytyksen jälkeen niin näyttäisi naiselta eikä tytöltä. sais jotai muotoja tää raskaus kyllä tuoda jos saa toivoa :D

Santra86, kiitos vinkistä! :) Itsellähän siis tuo vasen jalka on jo siinä kunnossa, että vaatii operaatiota, mutta jospa sillä sais ehkäistyä tuon oik jalan pohkeen samaan kuntoon menemisen!

21+1 ja lisää painoa tullut varmaan sellaiset parisen kiloa. Housujen napit eivät enää mene kiinni, mutta muista paikoista en ole (vielä) paisunut. Olen taas alkanut liikkumaan koiranulkoilutuslenkkien lisäksi, tämä päivä alkoi reippaalla sauvakävelyllä ja lihaskuntojumpalla... josko selkä ja hartiat pysyisivät jonkinlaisessa kuosissa raskauden ajan.

2-3kg tullut painoa, aika vähän se puoliväliin nähden on mutta mulla oli jäänyt esikon odotuksestakin kolmisen kiloa, eikä aloituspainokaan kauhean pieni ollut. Viime raskaudessa nousi n.15kg, veikkaan että kun turvotukset taas oletettavasti iskee, niin alkaa vaa,an lukemat nousta... Ja tuon lymfahommelin aion kans pitää mielessä! Ja mulla aivan hullu makeanhimo...krääh. :P

Löysin muuten täydellisen keinon jalkojen turvotusta vastaan. YouTubeen hakusanaksi "lymfahieronta" ja mies hommiin :happy112

Heitin eilen vitsillä, että jos mies vois kokeilla lymfahierontaa ku mun jalat oli taas niin turvoksissa eilen. Ja suureksi yllätyksekseni mies innostui ideasta. Aluksi mua nauratti kun mies tuijotti läppärin ruutua ja yritti tehdä videon perässä niin keskittyneen näköisenä, mutta lopuksi olin jo puoliksi unessa ja nukuin yön tosi hyvin. Pissalla sai tosin juosta 10 kertaa yön aikana, mutta nyt jalat tuntuu paljon paremmalta ja yön aikana on sulanut 0,5kg pois. Oon myös alkanut nukkua jalat parin sohvatyynyn päällä, eli vähän koholla koko yön. Kuulostaa hieman oudolta, mutta aika mukava asento :grin

Sophie82, täytyy yrittää jospa tuo omakin mies suostuisi!! :)
Ja sitten, näitä ihania kommentteja ihmisiltä pakko jakaa... täytyykö raskaana olevalle sanoa, että "ootpas sä muhkeassa kunnossa"? ei musta mikään neutraali vatsan kokoon viittaava... ois huvittanu sanoa takas, että itse olet ryppynen... no sitten toinen toivotti onnea loppukoetukselle ja kysyi tämän jälkeen vasta milloin on laskettu aika. No tietty ku kuuli että on vasta lokakuussa niin järkytty ja totes et onpas sulla jo iso vatsa! No kun sitten kerroin tuttavalleni tästä että hermo menee näihin ihmisten kommentteihin niin sain kuulla, että tyttöjä odottaessa kerää enemmän kiloja!? Siinä sitten taas selittämään, että a) en ole läheskään kerännyt kiloja samaan tahtiin kun poikaani odottaessa b) vauva on pienempi nyt kuin mitä poikani oli samoilla viikoilla, sf mitta sen kertoo ja sama mittaaja vieläpä c) odotan toista lastani, joten vatsanpeitteet nyt vaan väistyvät helpommin tieltä kun esikoista odottaessa! ONNEKSI olen vihdoin siinä vaiheessa, että olen oikeestaan aika sinut oman painoni kanssa nyt, mutta c'mon melko monille raskaana oleville oman kehon muuttuminen on arka paikka, joten mikäli suustasi ei tule, "ihana masu" ym muuta positiivisesti muotoiltua lausahdusta niin olisitkohan sanomatta, kiitos :D

niin ja tosissaan kun kg ketjuhan tämä on niin nyt viikkoja tasan 23 ja paino + 8, eli pysynyt nyt parisen viikkoa samana mikä on ihan hiano juttu! :)

La MaMa, meillä tuli eilen kotona tappelu ja itku kun mieheni puhui siskonsa kanssa puhelimessa (siskolla laskettu aika pari viikkoa ennen meitä). He siinä sitten rupattelivat ja sitten vertasivat kumpi on kerännyt enemmän kiloja. Ai että mä suutuin, mitä helv.. se sen siskolle kuuluu paljon mä oon lihonnut?? No eihän noi miehet sitä tajua miten arka aihe nää kilot voi olla, mieheni vaan halusi jakaa siskollensa miten mä voin ja miten mulla menee (espanjalaiset ovat toooosi kovia juoruamaan...). Oli sitten kyllä tosi pahoillaan kun tajusi miten vaikea aihe tää mulle on ja miten pahasti loukkaannuin.. (no ehkä hormooneilla oli osuutta myös tähän episodiin... :grin )

Välillä kilot ja muuttuneet muodot hämmentää ja ehkä vähän harmittaakin, lanteille on tullut aika paljon leveyttä. Mutta tänään parikymppiset kundit vislas perään! Liekö syynä muhkeat rinnat vai mikä lie. Kyllä nauratti :D

Olen varmaan porukan ainoa tosikko, mutta minua ainakin ahdistaa miesten pitkat katseet ja kyylaaminen, jos olen vaikka iltalenkilla ja treeni/trikoovaatteissa kaikki muodot ja MAHA erottuu kilometrin paahan.

Minulle on jopa vislattu tuossa tilanteessa, mika on oikeasti jotain kuvottavaa ja taysin epaloogista! Paljasta pintaa ja hyvakroppaisia nuoria naisia kulkee pitkin kylia pilmin pimein ja sitten joku kehtaa oikeasti vislata PAKSULLE naiselle.

En kuitenkaan aioa pukeutua kenenkaan pervon takia perunasakkiin ja jatkan lenkkeilya ihan oman itseni ja vauvan takia. Aurinkolasit silmille ja musiikkiin hieman enemman voluumia. Ja valas kulkee rauhassa. :biggrin

Takaisin