Kestovaippailuista

http://www.haakauppa.fi/index.htm

Kiitos linkistä!
Mä taidan harkita noita Babyland vaippoja. Näyttävät vastaavilta kuin FuzzyBunzit, mutta ovat reilusti halvempia. Toisaalta tuntuu, että pitäis saada kokeilla pinen päälle käytännössä ennen ison satsin ostamista. Kiire ei ole, kun en aio ryhtyä ompeluhommiin. Kai ne sitten viikossa tulee postiin.

Nyt tosiaan ammeostoksille, jos vain saisin itseni ulos kotoa :)
 
Jep,Ulpukka77,kerro sitten miten suju tilaaminen ja ennenkaikkea millasii oli,on kyllä halpoja et vois vaikka muutaman tilata!
 
Öinen piipahdus viä täällä kokeilen laittaa kuvaa mun kutomista villahousuista,tuon kuvan jälkeen oon kyllä kutonut viä 2det hahtuvasta..noh katotaas nyt miten kuva tulee[:D]

 
Kävin vauvanvaatteita läpi (kaikkia saatuja ja säilytettyjä), ja näyttää että juuri mitään ei kannata hankkia lisää.

Kestovaipatkin kävin läpi, ja niissäkin ihan pienimpiä on jo tarpeeksi. Tosin osa imuista on liian isoja pienimpiin kuoriin, mut täytyy käyttää tarvittaessa harsoja lisänä. Laskin että noin 20 imua olisi riittävä määrä parin päivän pyykkivälille, ja harsoilla sitä saa sitten sen kolmannenkin päivän. NB-kuoria on 4, lisäksi 2 S-koon taskuvaippaa (menevät myös kuorina tarvittaessa), parit villahousut ja kaksi AIO-vaippaa. Näillä yritän pärjätä eka viikot, kun jäävät kuitenkin pieniksi kuukaudessa-kahdessa. Niin ja saan vielä siskolta muutaman S-kokoisen kuoren, kunhan jäävät hänen tytölleen pieniksi.
M-kokoisia (noin 5 kg ylöspäin) kuoria on nyt 6, taskuja vasta 2 (ja lisäksi 7 vanhaa, aika huonokuntoista kuorta varalle). Näihin on imuja riittävästi, mm. kaikki tekemäni bambuimut ovat sopivat jo tähän kokoon. Mut muistini mukaan tämän kokoiset kuoret menevät tosi pitkään (ainakin vuoden), eli ajattelin tehdä tähän kokoon joitakin taskuvaippoja lisää (ihanaa, pääsen ompelemaan vielä!). L-koko saa sit odottaa ensi vuoteen (tai seuraavaan).
Huomasin kun olin pessyt tekemäni bambutiimat, että näyttivät menevän aika mutkalle pesussa. Eli kannattaa ommella vielä lisätikki saumuriompeleen lisäksi johonkin kohtaan vaipaaa, on sitten käyttö mukavampaa kun ei tarvitse oikoa ja venytellä muotoon niin kovasti. Lisäksi teen vielä kuivapintaisia imuja siten, että ompelen fleesen/kuivaliinan ja mikroimun yhteen (pötkö), sen voi sitten laittaa päällimmäiseksi ihoa vasten.

Lisäksi olen miettinyt, että jälkivuotoa varten voisi ommella jotain kestositeitä (normaalisti käytän kuukuppia, jota jälkivuotoon ei kai suositella), mut toisaalta tuntuu vähän tyhmältä kun ei niille sit myöhemmin ole käyttöä. Kertakäyttöisten käyttö ei vaan huvittaisi sen hautomisen takia... Onko muilla kokemuksia kestositeistä jälkivuodossa?
 
Jälkivuodot?
Mihinkään tällaiseen en ollut tajunnut/tiennyt varautua.
Siteitä en oo käyttänyt ikinä menkkojenkaan aikaan, koska hiostavat. Mitähän nyt?
 
Kiitos myös Tiiti72[:)]
[:)]
mä otan äippäpakkauksessa tulleet siteet mukaan laitokselle[:)]noh onhan ne kertiksii mut tuleepahan käytettyä.
Mun pitäs kans ommella viä M-koon taskuja kuhan saan kankaat,L-koon jätän sit tulevaisuuteen jos niitä ees tarvii..
 
Ilmottaudun myös kestovaippailijaksi.
Siinä säästää 1000e/vuosi!!  Eli ihan sikana. Päällimmäisenä syynä kumminkin ekologisuus :)

Varmaan vähän joutuu hommaa kyl kertixii, ensikertalainen kun olen näis jutuis. =)

Aattelin et ois kiva ite tehä noit vaippoja, nyt kun mulla on aikaa, mut kaavat pitteis jostain saada..
 
Jihuu,tervetuloa joukkoon[:)]
Tässä sulle linkki kaavoihin:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/tsi.php
Ite löysin kirjastosta Suuri Käsityölehdestä taskuvaipan kaavat,valitettavasti en muista nroa,mutta se oli kuitenkin jo vanhempi lehti,myös ihan googlettamalla kestovaipan kaavat,löytyy paljonkin kaavoja[:)]

Jep itsekkin oon ensikertalainen sekä synnytykses et vaippailuissa,mut tältä palstalta oon saanu lukuisia hyviä vinkkejä!
Tsemppiä kestoilun aloitukseen[:)]
 
http://www.haakauppa.fi/index.htm


samovaari

Olipas halpoja vaippoja, laitoin tilaukseen kahet koklauxen vuox.
ja harsotki oli suht  edullisii :)
jeij!
 
Samovaari

Tilasin vain yhen kuvioharson (4.) ku en raaskinu tilaa enempää

Kun sä olet tehny noita kestovaippoja niin viittitkö laittaa et mitä
ja about kui paljo kannattaa ostaa mitäki et sais kaiken tarvittavan kerralla mukaan kangaskaupasta.
Ku ite en oikee tiiä näist mitää

eli kangaslaadut kuorii, sisäosii ja imuihin + muut tarvittavat materiaalit

Ja kuorii ei kai tartte tehä nii paljoo ku esim imuja?
 
Jihuu

Vinkiksi: Jos ostaa pul:a 50 cm, siitä saa jopa 5 kuorta kun limittää sopivasti (eli takaosa aina kankaan päähän, ja etuosan levikkeet menevät silloin viereisten osien kapeamman haaran kohdalle). Itse tein näin 5 kpl M-koon kuorta. Ja tarvittaessa voi takakpl kaventaa ja tehdä tarra-kohdan erillisestä läpästä (ainakin taskuvaipassa onnistuu hienosti).
Mun kokemuksen mukaan kuoria tarvitsee (aina kerrallaan käytössä olevaa kokoa) 4-8 kpl ja imuja ehkä noin 20-30 kpl. Kuoriahan ei tarvitse pisujen jälkeen pestä, vain silloin kun likaantuvat. Jos käyttää taskuvaippoja, niitä tarvitsee enemmän, koska menee aina pesuun. Tällä satsilla pyykkipäivä on joka toinen/kolmas päivä.
Itselläni on nyt varastossa sekä kuoria että taskuvaippoja -kuoria olen käyttänyt aimmin, mutta katsotaan tuleeko taskuista suosikki...

Katsoin samovaarin linkittämän ohjeen, ja siihen voisi semmoisen parannuksen tehdä, että haarakuminauhakin ommellaan kankaiden väliin kujaan, eikä päälle kuten ohjeessa (helpompi, eikä tule ihoa vasten). Itse olen käyttänyt tavallisen kuminauhan sijasta sitä kirkasta joustokuminauhaa.
 
Pul on sitä laminoitua kangasta, joka pitää kosteuden vaipassa -siis käytetään kuorissa tai taskuvaippojen uloimpana kerroksena. Joo, tässä kestovaippailussa on kanssa ihan oma slanginsa, menee hetki ennenkuin pääsee sisälle [;)]
 
Takaisin
Top