Kestovaippailuista

Moikka jengi,

Mina ainakin ajattelin silla tapaa etta villahousuja voi alkuun kayttaa pienella vauvalla ihan taiteltujen harsojen kanssa, helppo kombo ja ei sitten tule koko ongelmia niin alkuun. Toiset ovat kayttaneet villahousuja ja harsoja lisaimuineen ihan lapi koko vaippa-ajan ja olleet hyvin tyytyvaisia. Minua jotenkin kiehtoo nuo taskuvaipat, olisiko siita syysta etta nayttavat niin kivoilta, haha. mutta kai se on katsottava sen mukaan mika toimii sitten kun on hieman kokemusta kertynyt. Olen nyt tehnyt kaksi pienta taskuvaippaa valmiiksi ja siihen se saa jaada kunnes vauva on syntynyt, kun eihan noista tieda istuuko edes meidan pikkupyllylle. sitten tehdaan lisaa kun tiedetaan. sen lisaksi oli ajatuksissa kokeilla kenties muutama sisavaippa, kayttaa vanhat pyyhkeet jne siihen ja kokeilla villahousujen kanssa niitakin jos ei harsot pelita, vai miksei pelittaisi? sitten jonkun verran olen tehnyt lisaimuja seka pyyhkeista(froteesta) etta noista hifi bambuhamppu kankaista, mutta katson niitakin sitten paremmin kuhan lapsi on taalla. :)

kai villahousuissa on nimenomaan se hyva puoli etta niita ei tarvi/saa pesta kokoajan joten muutamat housut ja iso kasa harsoja pitaisi riittaa alkuunsa :)

taalla islannissa ei kukaan tee satikka kudo vaippakuoria, mina aion opettaa poloiset ekologisiksi ;)

maaru[:)]
 
Cassandra,mistä tuota lanoliinia saa?
ootko itse kutonut hahtuvasta yksisäikeisenä,kuinka kutominen sujui?vaikuttaa aika katkeilevalta tuo lanka,aattelin kutoo 2säikeisenä..

Pellavavinkki on tosi hieno,kiitos siitä!
Vitsit tänne on tullut tosi hienoja vinkkejä paljon,kiitos vielä kerran kaikille[:)][:)][:)][:)]
 
joo makin oon kutonut hahtuvat kaksisaikeisina ja eikos ainakin Sonettilla ole lanoliini villanhoito ainetta :)

sain tanaan tutultani kaikki sen kestovaipat ja riisipapereita ja josssun jotain, kun sen muksut on jo isompia eika silla ollut enaa tulevaisuudessa tarvetta. mahtavaa :) Kaveri aikoi lahettaa suomesta ruskovillan vaippahousuohjeet, jos niista viela tekisi jonkun. noi ullan oli ihan okt mutta koot ainakin mun kasialalla oli aika epatoimivat, tai siis pitaa hieman muunnella mun puikoille :)
 
Jihaa,oon niin ylpeä itestäni kun sain viimmein tehtyä ullan villapöpät hahtuvasta!alussa oli aikas haastavaa kutoo,mut alko sujumaan ihan kivasti,kudoin 2della säikeellä.noh tää nyt ei kuulu vaippailuun,mut sain valmiiks myös ihkut huovutetut tossut ja käsineet,huomenna teen niihin viä tupsut,oon intopiukeena,jeps[:)][:)][:D][:D]
 
Heippa mammat!

Mun sisko oli viikonlopun käymässä 7 viikkoisen tyttönsä kanssa ja testasivat mun tekemiä kestovaippoja. Ihan hyvin S-kokoiset taskuvaipat istuivat noin 5 kiloiselle neidille, ja pitokin oli mainio (lähinnä jännitin onko sopivat reidestä). Mut sisko ainakin tykkäsi kuivaliinakankaisesta sisuksesta fleeceä enemmän. On ohuempi ja fleesessä maitokakka oli levinnyt ympäri vaippaa eikä imeytynyt fleecen läpi imuun. Voi tietysti olla että pesujen myötä läpäisy paranee...
Mutta kun nyt testaus on tehty, teen seuraavat taskuvaipat kuivaliinalla. Taskuvaipat toimivat mainiosti myös kuorina käytettynä (tämä siskoni kommentti).
Mun Lontoosta ostama Mothercare- kuori (koko M) oli sekin jo sopiva, ja koska siinä on sellainen 'kaukalo' suorakaidevaipalle, pysyi kakat 'kaukalossa' hyvin.
Nyt olisi hirmuisesti intoa ompeluun, mut valitettavasti töitäkin pitäisi tehdä...
 
Heippa[:)]
Tiiti72,
pohdinki että miten sun vaippatesti meni!Hienoa jos vaipat pelitti=),mä jatkoin tänään kans taskuvaippojen ompelua pyöräytin viä 4kpl S-koon vaippaa ja nyt aloittelin 10kpl:n M-koon sarjaa,juuh ja oon intona,lukasin viä äippäpaketin kestovaippaoppaanki pikana tossa..
juu ja mä aattelin kans et taskuu vois käyttää myös kuorena..
hei muuten mitäs tarkotit tolla kuivakangas sisuksella,siis mitä kangasta se on?mul on nyt sisäpintana flanelli[:)]
joudun viä ostaan vaippakankaita voisin kokeilla tota kuivakangastakin..
tsemppiä kaikille muillekkin [:)]
 
Jotenki oon taas niin intona näistä kestojen teosta,laitan tähän linkin mistä ite tilasin vaippakankaat tää oli mun löytämistä halvin eli http://www.kangastukku.com/? täällä sai jos ennakkomakso niin ilman postikuluja.
Ite oon ainakin tykännyt tuosta yksivärisestä pul-kankaasta,värivaihtoehtoja löytyy ja mielestäni laadukasta.
Tiiti 72,tuolla on kuivakankaana coolmax,sitä aattelin siis kokeilla,onko sulla kokemusta?
ihan kivoja värivaihtoehtoja siinäkin ja  vaikuttaa edulliselta!?
[:)]
 
Moikka tytot,

Kuivaliinakankaitahan on niin monenlaisia. ma tein yhden tolla coolmaxilla ja vaikuttaa hyvalta, ohut ja varmasti hyvin toimiva, joku aippa mulle kangaskaupassa suositti, sehan on tyystin tekokuitukangas, mutta esim urheluvaatteissa paljon kaytetty. sen lisaksi olen kayttanyt bambujoustofroteeta, kuivaliinakankaana siis, silla on hieman antiseptisia ominaisuuksia ja luonnonkuitua paa-asiassa muutenkin, froteessa on jotain jouston lisaamiseksi, mut 80% bambua. ma en ole itse ollenkaan innostunut fleecesta kuivaliinana, kun se on tyystin keinokuituinen ja mun ajatuksissa jaa maraksi, tosin olen ymmartanyt etta oikein hyvalaatuinen ohut fleece toimii kylla, mutta etta hyvalaatuisen fleecen loytaminen ei aina ole helppoa.

kangastukku.com on hyva ja edukas, sit loytyy tosi suloisia kankaita sielta myllymuksuilta ja on myos sellanen kuin kestovaippakauppa.com. kaikista noista loytyy hyvia vinkkeja ainakin jos ei muuta :) Myllymuksuilla kankaiden laadusta ja toimivuudesta musta loytyy hyvin esittelyt! :)

Mulla on muutto paussi vaippailussa, ja kuten sanoin, en aiokkaan het kauheesti tehda vaippoja ennenku vauva on syntynyt, alkuun villiksilla ja harsoilla :)

maaru[:)]
 
Tilasin netistä muutaman little lamb- sisävaipan ja yhden kuoren. Ekan pesun jälkeen näyttää ainakin aika kivoilta, enkä mitään älyttömän huonoa palautetta niistä netistä löytänyt. Jos toimii yhtä hyvin, miltä näyttävät, niin tilaan niitä sitten ison nipun lisää. :)
 
Samovaari, juuri tuota coolmaxia olen käyttänyt. Ostin vaaleana turkoosina ja valkoisena, vähän kyllä hirvittää miten valkoiseen jää tahroja. Katsoin Kangastukun sivuja, oli tosiaan hyvä värivalikoima. Tuli itsellekin into tilata, mutta kun niitä vaippoja ei kuitenkaan ihan mahdottoman paljon tarvitse, niin pitäisi varmaan vähän hillitä...
 
Kiittää ja kumartaa[;)] Viirukhan ja Tiiti72,jälleen kerran hyvistä vinkeistä,eli siis coolmaxia ostan[:)]
Kävin Treen eurokankaas kattomas muutama kk sitten tota pul-kangasta,siä oli vain yksi vaihtoehto oikeen neonpinkki,mä olin että ei kiitos jos lapsi on vaikkapa poika,mies kyllä yritti sanoa että sama kai se on[&:]
mä sanoin että tuota ei kyllä osteta olipa sitten tyttö tahi poika!
Eurokankaassa makso pul saman 13,90e/m ku tuolla kangastukussa,eli eipäs mitään häviä vaikka tilaakin,jes[:)]
ite en oo raaskinnu noita kuviollisia pul-kankaita ostaa kun ovat reilusti kalliinpia ku yksväriset!
Täytyy vaan oottaa että rahatilanne tästä vähä paranee,niit sit tilaan pullia([:)][:)]kuulostaa hauskalta),coolmaxia ja voi vitsit ku tuolla on aivan ihania verhokankaitakin,tahtois kovasti,mut ostin kyl eurokankaastakin jo yhet verhokankaat...
Hyvää muuttopaussia Maarulle,koita malttaa levätäkkin ja kovasti onnea uuteen kotiin!!!
Tsempit myös kaikille muille!
 
Viirukhan hyvä aiheuta vaan paniikkia eurokankaaseen,koskapa heitin valimoimat on tosissaan suppeat,lupasivat mullekkin että jotain tummanvihreää ois tulos,noh eipä kiinnosta tuokaan väri [:'(]
meiltä on tästä matkaa eurokankaaseen 30km,joten miepä jatkan tota kangastukun kannatusta,kun siä homma pelittää ja nopeesti tuli kankaat postinki kautta!
Mä sain vaippaurakan toistaseks valmiiks,loppu sit harmittavasti kuminauha kesken[&:]
aattelin nyt perehtyy noiden harsojen taitteluun,jos käyttäs alussa vaikka niitä ..
hei mitkäs ois hyvä imut taskuvaippaan,taiteltavat vaikos valmiiks muotoon ommellut,ite aattelisin et taitettavat kuivuu nopeammin,vink vink vinkkei ootellaan[:)]
 
Hyvia on vinkit taalla :)
Ma olen tehnyt muotoonommeltuja imuja vanhoista pyyhkeista ja yhdistanyt niihin bambua kans :) kokeiluhommia, kun ei sita oikein ilman lasta viela tieda etta mika toimii :) ja vissiin hieman siitakin kyse etta onko poika vai tytto, pojalla sais olla enempi imua edessa ja tytolla keskella vaippaa :)
se kai taiteltavissa myos on hyvana puolena etta sillai saa enempi kerroksia sinne minne tarvitsee :)

ma taalla relaan viela, pian nukkumaan ja sitten aamulla reippaana toihin ja katsotaan kuinka loppu viikko menee, eihan tassa ole kuin kolme paivaa enaa sitte viikonloppuun ja maanantaina on taas neuvola. Sitten taytyiskin kaivaa taas ompelu kone kunhan saa tilaa raivattua muuttolaatikoiden tielta! :)

Vaippailoa kaikille! :)

Maaru[:)]
 
Kiva että olette jaksaneet kirjoitella ostoksistanne, ompeluistanne ja kokemuksistanne. Saitte mutkin miettimään että miksen kokeilisi. Joten ilmoittaudun mukaan...[:)]
Äitini ajattelin laittaa ompelemaan ja kirppareita meinasin kiertää. Pakkausta en ottanut mutta sain pakkauksesta tulleet vaipat kaverilta. Perheen isommat lapset on jo kouluikäisiä joten niiden kanssa on käytetty kerttiksiä eli olen ihan ummikko. Mut kai se siitä lähtee. Aluksi ajattelin käyttää kerttiksiä kun on varmaan kunto aika heikkona kun sektiosta tulen kotiin.
 
Jee tervetuloa joukkoon tähän Luukas!hah mä olin siis alussa ihan pihalla kaikesta,en ees tienny miltä kertakäyttövaippakaan näyttää,ensikertalainen kun oon[:D][:D]
Mutta kummasti kun ekan vaipan ompeli niin homma alko hahmottumaan,tosissaan alussa ku luki tuolta kestovaippainfon sivulta,niin aattelin et onpas sekavaa touhua ja kaikenlaissii outoja termejä.[&:]

Nyt oon jo hajulla,ja kiva kun tässä saa muilta vinkkejä,ettei kaikkee tarvi ihan kantapään kautta kokeilla!
Kokeilin eilen muuten äippäpakkauksen harsoja taitella vaipaks ja sehän oli tosi helppoo,ensin meinasin et käytän niitä vaan puklurätteinä ym..mut nyt taidanki ottaa vaippakäyttöön!

toivottelen päivän jatkoja kaikille[:)]
 
Tervetuloa kestovaippajoukkoon Luukas! :)
Tama on tallaista yrittamalla oppimista melkein kaikille meille. Mina olin toissa paivakodissa liki 2 vuotta ja mun ryhmalla oli koko konkkaronkalla vaipat kun aloitettiin yhteinen taival, kuusi poikaa mulla sit oli vaipparumbassa paivittain ja silloin jo alkas se vaippojen maara kauhistuttamaan ja ajatus oman mahdollisen tulevan vauvan kestovaipattamisesta herasi. Kun alkasin tutkia asiaa, innostuin alku hammennyksesta selvittyani ja nyt kuten jossain taisin mainitakin suunnitteilla on jakaa vaippatietoa ja myyda kankaita ensimmaisena taalla islannissakin, taalla kun on kestoilu aika lasten kengissa.

mukavaa kun on oma keskustelu ryhma mista saa komppia ja vinkkeja :)
 
wau Maaru,tuohan on hieno idea!!oispas aikamoista jos sä oisit eka kestovaippainffooja ym siellä!
tuosta halua kuulla lisää miten saat islantilaiset inostumaan asiasta!!!
juuh tää ryhmä on kyllä kiva[:)]hyvä me[:D]
 
Hienoa Maaru. Siitähän voi tulla vaikka miten hyvä juttu siellä Islannissa! Oletko ajatellut markkinointia netin kautta vai laitatko oikein myymälän johonkin? Nyt sulla on vauvan kanssa hyvä tilaisuus testailla vaippoja, kokemuksen kautta on sitten helpompaa markkinoidakin.
 
Hei!!
Haluaisiko joku ostaa äitiyspakkauksen 2010 kestovaippoja? Mulle tuli tupla pakkaukset eli kahdet kappaleet olis tarjolla. Uudet ja pesemättömät.
 
Minäkin kävin Tullintorin Eurokankaassa eilen... PUL-kankaita on tulossa lähiaikoina, näyttivät mulle kuositkin kansiostaan, oli aika söpöjä. Eli täytyy vain odotella, lupasivat soittaa kun kankaat tulevat.
Mun mielestä Eurokankaan bambukangas oli ohuempaa kuin esim. Myllymuksujen vastaava, samoin kestovaippakaupassa Jyväskylässä oli paksumpaa. Mun mies on maanantaina menossa Jyväskylään työasioissa, ja lupasi käydä samalla Kestovaippapuodissakin (kunhan teen sinne tilauksen etukäteen, ettei hänen tarvitse kuin noutaa).

Mun siskoni vauva on nyt 5,1 kg ja 7 vkoa vanha ja käyttää S-koon kuorivaippoja ihan viimeisiä hetkiä (Muumi-merkkisiä), eli hänen neuvonsa on, että S-kokoa ei kannata hirveästi hankkia/ tehdä. Tosin hän käyttää imuna harsoa, josta tulee paksumpi paketti kuin esim. bambusta. Ja NB-koko (äitiyspakkauksesta) oli mahtunut noin 3-4 viikkoa, sitten oli sisävaippojen imuteho loppunut ja kuoretkin ahtaat. M-koko menee mun kokemuksella sitten tosi pitkään, edellisillä lapsilla en L-kokoa käyttänyt kuin hetken, ja siloinkin lähinnä pitkillä vaihtoväleillä.
 
Takaisin
Top